ieder paard is licht scheef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:24

Shiloh schreef:
dit was volgens mij ook de reden welke kant de manen op stonden? Omdat stel de rechterkant is makkelijk, en tijdens het grazen draait het paard zijn hoofd een beetje, is rechts makkelijker dan is dit naar rechts, doet hij dit een paar jaar lang, dan vallen de manen naar die kant, en dat blijft dan zo...

Ik vrees dat mijn paarden deze regel dan niet kennen, links is bij beiden de "makkelijke kant" (al van veulen af aan), maar de manen vallen bij allebei naar rechts Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:26

Klopt, ieder paard is van zichzelf 'rechts of linkshandig'. Net als ieder mens. De ruiter kan dit versterken, maar ook verbeteren imo

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:25

promptertje"]
[quote="Shiloh schreef:
dit was volgens mij ook de reden welke kant de manen op stonden? Omdat stel de rechterkant is makkelijk, en tijdens het grazen draait het paard zijn hoofd een beetje, is rechts makkelijker dan is dit naar rechts, doet hij dit een paar jaar lang, dan vallen de manen naar die kant, en dat blijft dan zo...

Ik vrees dat mijn paarden deze regel dan niet kennen, links is bij beiden de "makkelijke kant" (al van veulen af aan), maar de manen vallen bij allebei naar rechts Lachen
[/quote]

Het geld ook niet voor elk paard Haha! bij fjorden bijvoorbeeld gaat het ook niet op.. maar goed, bij dundee klopt het wel... dundee is rechtsom makkeljk, en de manen hangen ook aan de rechterkant..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:06

Shiloh schreef:

Hoe kan het dan dat Okkie regelmatig wisselt van kant? Dan heeft hij ze naar links dan naar rechts, of dan springen wat manen naar links en de rest naar rechts?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:26

Mijn pony is ook scheef, en ik dacht dat het stijvigheid was en voorkeurskant, maar nu ben ik er op gewezen dat de rug van mijn pony scheef is. Als je er recht achter staat zie je dat de schoft en 1 van de eerste wervels scheef staan ten opzichte van de rest van de rug.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:54

Ieder paard heeft een voorkeurskant, dat is normaal...ze zijn dus van nature iets scheef. Wat Joyce B beschrijft is dus echt scheef, dat kan verschillende oorzaken hebben. Eerst moet je de oorzaak kennen om te weten hoe je paard eerst het beste kan helpen. Om te correct te kunnen rijden en prestaties willen halen moet je een paard recht richten, maar dat kan pas als je de oorzaak van het scheef zijn weet en hebt opgelost. Gewoon omdat je lichamelijk veel van het dier vraagt moet het in balans zijn(=recht) alvorens je enige oefeningen kan doen.

ebbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:10

Piaffe schreef:
Klopt, ieder paard is van zichzelf 'rechts of linkshandig'. Net als ieder mens. De ruiter kan dit versterken, maar ook verbeteren imo

dit denk ik ook
mensen zijn ook rechts of links dus paarden neem ik aan ook
mijn paard loopt makkelijker op de linkerhand maar het is niet zo dat ze scheef is Scheve mond