hoe paard door waterplassen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Re: hoe paard door waterplassen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:24

oke bedankt!

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:08

oeee dit heeft 1 van mijn vorige pony's ook gehad , die wauw echt niet door water , en je kreeg m er ook echt niet door :')
maar mischien met een ander paard voorop laten gaan ? of met wat voer ? :)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:14

bedankt voor je reactie!
ander paard voorop laten gaan heb ik al geprobeerd, helaas is dit mislukt.
met wat voer zou ik het idd ook nog kunnen proberen :j

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:31

heeft verder iemand nog ideeën?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:46

Je vroeg hier tips, en je veegt de helft van de goede tips gewoon van tafel met het gezegde dat je dat al geprobeerd hebt maar dat het niet werkt.
Het werkt wel, maar ik denk dat jij het verkeerd aanpakt, das een heel andere kijk op heel die situatie hé.
Die tip met het voer die je nu nog wil gaan uitproberen das eigenlijk één van de minst goede.
Als je aan een probleem wil gaan werken moet je een plan opstellen wat je precies wil wat er gaat gebeuren, blijf daar dan bij en geef niet op voor het is gelukt, al sta je daar in het slechtste geval uren aan één stuk.
Kan of durf je dat niet, dan ben je verkeerd bezig en dan zou het beter zijn dat je die training zou uitbesteden aan een ervaren iemand, want op deze manier leer je het paard eigenlijk net hetgeen je niet wil.

Fanny_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:13

Mijn paardje durfde ook niet door plassen te rijden.
In de buitenbak lag er op de hoefslag een behoorlijke plas, dus er is iemand op een ander paardje naast mij gaan rijden, en ik dus tussen het andere paardje en het hek van de bak in, ze wilde stoppen vlak voor de plas, heb haar aangemoedigd en een klein tikje met de zweep achter mn been, en toen ging ze er wel doorheen, en zo een paar rondjes door de bak gelopen, en bij het tweede rondje had ik al geen zweep meer nodig, maar wel uitbundig belonen natuurlijk.
En toen na een rondje of 4 gingen we er helemaal alleen doorheen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:31

oke, bedankt voor de tip!!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:15

Achterwaarts er in zetten lukt ook vaak wel...

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:18

Mijn paard heeft dit ook gehad, als ik naar de bak toe liep en we moesten door een plas heen of er lag een plas in de bak wou ze er absoluut niet door heen! Ik heb haar toen eerst aan de hand meegenomen en heel erg beloont met je stem en met wat lekkers en dan ging het voetje voor voetje heel voorzichtig. := Maar nu loopt ze er zonder problemen door heen! :) Succes!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:20

bedankt voor de tips! :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:05

Mijn vz-haffie deed dat eerst ook.
En ik maar sturen en sturen en been geven naar de kant die ze op moest..
Maar niks hielp.. (Ben trouwens niet afgestapt)

Op gegeven moment heb ik het gewoon gelaten zoals het is, ik loop rechtdoor en dan recht op een plas af die toevallig in het midden ligt en het hele pad in beslag neemt := en ze ziet maar of ze er doorheen gaat ;)
Daarna is ze uit haarzelf door de plas gelopen, na wat gesnuif ed. Maar ze heeft het wel zelf gedaan ;)

Daarbij heb ik nu wel eens iemand mee die helemaal nergens bang voor is en zo een plas water in loopt.
Daarvan leert zij ook een hoop. :j

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:12

Mijn paard wilde ook niet door waterplassen. heb met een puzzelrit meegedaan met daarin opgenomen een waterbak. Diepte bijna tot zijn buik en daar ging ze zomaar 2x doorheen.

Foblesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:30

Vooral veel geduld gebruiken. Zet haar er voor en geef been. Wil ze er langs dan stuur jij haar er weer voor, ga geen rondjes draaien maar probeer haar er goed voor te houden. Op gegeven moment heeft ze door dat ze geen andere kant op kan dan door de plas heen. Waarschijnlijk zal ze er de eerste keer wel over heen springen ipv er door heen gaan. :o

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:31

bedankt voor alle tips!

Foblesse schreef:
Vooral veel geduld gebruiken. Zet haar er voor en geef been. Wil ze er langs dan stuur jij haar er weer voor, ga geen rondjes draaien maar probeer haar er goed voor te houden. Op gegeven moment heeft ze door dat ze geen andere kant op kan dan door de plas heen. Waarschijnlijk zal ze er de eerste keer wel over heen springen ipv er door heen gaan. :o

whahahahaa goed springen kan ze dus ik denk dat ze dat wel gaat doen ja :P

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:24

Ik lees even mee heb zelf geen tips.
Die van mij is bang voor water(ook afspuiten) en springt over plassen heen of loopt er langs

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:48

Wat ze bij ons op stal vaak doen met crossles is:
ervoor zetten en been geven en evt een tikje met de zweep, als dat niet werkt achter ander paard aan laten gaan, als dat niet werkt achterwaarts en als ook dat niet werkt een ander paard laten duwen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard echt de waterbak niet in ging.

Wij hebben ook een paard met watervrees, gaat zonder problemen de waterbak in maar owee als hij in het bos een plasje water ziet :+ .

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:03

Mijn verzorgpaardje had dit ook. In de bak door het water was allemaal oke. maar buiten?
Ik heb haar gewoon eens op een rustig stuk voor de plas neer gezet en haar laten kijken. Uiteindelijk heb ik haar gewoon recht op de plas afgestuurd laat maar zeggen en been erbij gehouden.
Inmiddels kan ik er doorheen! :D

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:44

Foblesse schreef:

Hierbij rustig blijven, op de plek houden en af en toe vragen of ze erdoor wil lopen. Wil ze niet moet ze lblijven staan tot ze wel wil. Wel met d'r hoofd het water laten onderzoeken. En elke stap richting het water belonen. Als ze een voet in het water heeft na zeer lange tijd zou ik dit heel overdreven belonen en proberen zelf haar er meteen weer uit te sturen en niet wachten tot ze d'r zelf nerveus uit springt ofzo. De volgende keer dat je het oefent beide voorbenen in het water krijgen en dan weer belonen belonen. Als het makklijk gaat kun je haar in een keer erdoor laten lopen maar zou ik niet doen als het je paard veel moeite kost.

Deze manier heb ik bij meerdere ponies toegpast, en het werkt zeker als je consequent genoeg bent. Geen zweep nodig! En veel rust uitstralen zelf! je hebt echt de hele dag de tijd!

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:57

heb ik ook altijd problemen mee. ;p

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 13:04

Bedankt voor alle reacties!
ik ga zometeen weer met haar naar het bos en ik denk dat we wel een plas tegenkomen dus ga even goed oefenen mét veel geduld! :D

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:44

pfff mijn fries had dit ook!

bij elk plasje stopte hij en wou die omdraaien!

nu gaat hij zelfs in galop door heen :)

Ik ben het gewoon blijven proberen op plekken waar hij niet anders kon dan er door heen en als hij dan ging flink belonen!!

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:05

mijn pony zwemt ook en wil niet door plassen heen ;)
maar als ze zin heeft doet ze het wel
ik druk altijd goed door en laat haar niet de kans krijgen om te weigeren en erbijlangs te gaan.
goed voorwards houden

tumenmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:50

ik denk dat je niet meteen moet beginnen met een te grote en te diepe plas.
mijn vorige pony wou eerst ook nooit door een plas heen, maar later ging ze er met gemak en plezier doorheen :D
verder zijn er al heel veel tips gegeven en weet ik zo niks meer!

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:03

Ik had dit een tijd geleden ook met mijn paard maar dan gewoon in de bak,
Hij ging maar niet, toen heb ik men zweep gebruikt (niet slaan) Daar had hij zowiezo al een pest hekel aan, en wat strenger been.
Oke en toen lag ik dus zelf met mijn kont midden in de plas, maar daarna nooit meer problemen gehad hij zweefde altijd door de plassen heen.
Bij mij hielp het dus wel om eens goed streng te zijn..
Groetjes

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:11

Bedankt voor alle tips!
mijn paard gaat er nu gelukkig door =)
ik heb het volgende gedaan (tips uit een boek wat ik pas geleden had gekregen).
mijn pony was ergens anders van afgeleid (volgens mij andere paarden). en recht voor haar was een waterplas wat ze dus niet had opgemerkt. ik heb haar gewoon door laten rijden en zo stond ze in de plas =)
ik heb haar daar in laten staan totdat ze opmerkte dat we toch wel heel lang stilstonden en dat ze zag waarin we stonden :') . Ze keek ff naar beneden en toen ze de plas zag dacht ze; oo, het is dus niet eng :') en sindsdien gaat ze er altijd doorheen :)

@dunky; hahaha, wel jammer dat je in een waterplas belande maar goed dat hij er nu doorheen gaat! =)