Jonge pony, opstappen met krukje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarielleB

Re: Jonge pony, opstappen met krukje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:26

ik zou iemand je pony laten vasthouden en opstappen met krukje... zorg dat hij/zij aan het krukje went. Ik beleer mijn eigen nu ook en die leert ook direct dat ik opstijg met een krukje, wel zo fijn voor zijn rug en mijn knie.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:40

midgie schreef:
Ik heb deze link even gekopieerd, miss kun je op het 4de plaatje ook zien op welk been het paard steunt .
Dat jij in 2 sec op je paard zit is prima, maar stap je ook links en recht zo op?
En het feit is er dat jou gewicht 2 sec 3 x aan de rug van je paard hangt,
Maar ja je hoeft niet met een krukje op te stappen, veel mensen schamen zich er ook voor, nou ik zou me schamen als mijn paard rug klachten zou krijgen door het gewicht wat er elke dag 3 sec aan hangt.

http://www.klassiekpaardrijden.nl/opstapkrukje.htm

De paarden die bij ons ingereden worden, leren dat aan beide zijden.
Dat het "natte apen" verhaal nog steeds geleerd wordt is mij ook een raadsel.
Er is geen enkel bezwaar om links of rechts op te stijgen.
Wat wel bezwaarlijk is, dat een ruiter met duidelijk overgewicht op een te klein paard wil gaat zitten en alvorens als een zoutzak op het paard klimt.
http://www.paardensport.nu/medisch/slecht-nieuws-voor-zware-ruiters-met-kleine-paarden-1005.html
Hier komt ook het advies voor gebruik van een krukje vandaan. http://www.paardensport.nu/medisch/opstijgen-heeft-groot-effect-op-gezondheid-paard-1018.html

Mijn advies is dan: Afvallen of een steviger paard nemen dat je gewicht kan dragen en oefenen om je gewicht met armen en been gelijkmatig in een vloeiende beweging op je paard te zetten.
Ik weeg zelf 67 kilo, mijn paard 600.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 03:24

En voor je weet:
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 18-02-11 03:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 03:31

:oo
Zo he. := Arme pony. :=

Ik gebruik zelf een krukje omdat het anders stuntelen word, ik ben maar een kleintje. :D Lijkt me voor mijn paard ook niet fijn. :n
Daarbij heeft mijn paard een zere spier gehad in z'n rug, waardoor hij een hele rodeo gaf toen ik 'gewoon' zonder krukje op wou stappen. Nu heb ik een opstap trauma _O-

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 03:35

Aan je lengte kun je niet veel doen, behalve je beugels wat laten zakken en als je zit ze weer goed stellen.
Paar keer oefenen en jij en je paard weten niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 03:46

Haha ja maar dat durf ik niet zomaar op het paard. := Kan opstappen met losse teugels, maar als ik er op zit is elke beweging eng en ziet ie overal kabouters. :D

Maargoed, ik vind het krukje zelf geen probleem, moeders zet hem altijd weer weg en opstappen zonder krukje kan evt ook, vindt ie niet meer erg. :D

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 05:56

:+ <3
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrijkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:46

Wat een filmpje!

Ik zelf heb ook een voorkeur voor krukjes. Heb momenteel zelf ook een 3,5 jarige merrie die over een tijdje rustig ingereden gaat worden. In haar basis (poetsen, een keer hangen op de blote rug, een keer hangen op het zadel etc) gebruiken we altijd een krukje. Hieraan is ze ook prima gewend. Voor de zekerheid staat er nog wel iemand bij haar hoofd, zodat degene op het krukje zich alleen maar hoeft te concentreren op de oefening. Doordat het bij het poetsen al veelvuldig gebruikt werd, vind ze het krukje heel normaal en niet eng meer. Ook oefenen we bij haar met beide kanten. Het is denk ik meer een kwestie van oefenen en misschien in het begin iemand erbij.

Voor mij grote tinker van 1.65 gebruik ik ook altijd een krukje, zowel voor zijn rug als voor mezelf. Vind het eigenlijk gewoon prettiger.