Paard steigert buiten en draait om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:40

@ funnyhorses, die ga ik een keer proberen, alleen denk ik dat die van mij te heftig gaat worden op het voer maar valt te proberen.

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:58

Ik herken dit ook uit duizenden...
Mijn oude Kwpner nam ik altijd mee uit rijden, soms alleen soms met andere paarden.. Het ging altijd goed tot
op een gegeven moment hij hetzelfde deed.. Uit het niets omdraaien,wegrennen,steigeren en niet meer terug
willen. Ik heb van alles geprobeerd,er naast te lopen (dan ging het wel) ik heb iemand anders erop gelaten maar
hij was gewoon niet te houden. Het kwam uit het niets, liep prima met zijn oren naar voren en ineens Woeeeeeep
omdraaien. Ik ben er 2 keer vanaf gevallen, 1 keer wou hij niet meer vooruit en liep hij bijna de sloot in achteruit.
Voorkomen is inderdaad lastig als je het niet ziet aankomen..

Ik stel voor dat je eerst een oplossing vind, dan het weer probeert en voor dat je je paard straft en er ineens wat
ergs gebeurd. Het blijft natuurlijk gevaarlijk..

Re: Paard steigert buiten en draait om

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:12

Je paard stijgert alsnog met de slofteugel om? Hmm..
En heb je al eens geprobeerd met je paard ergens anders te gaan rijden? Met de trailer en dan ergens naar het bos? Ik ben benieuwd wat ze dan doet.
Veel paarden zijn dan ineens superbraaf, maar juist doordat ze weten dat ze op het bekende pad kunnen aankloten en wegschieten, doen ze het. Vaak zijn ze niet eens echt bang. Ze zijn slim hoor, die paarden.
Mijn paard is heel erg verkeersmak, maar als ze doorheeft dat ik niet op zit te letten of ze heeft het voorjaar in d'r bol dan gaat ze ook fratsen uithalen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:27

Dit is idd aangeleerd gedrag, dus je paardje heeft ondervonden dat hij weg kan en zo is hij dus op dit gedrag gaan verder werken.
Een slofteugel is niet bedoelt voor dit probleem hij geeft soms idd wel een verbetering, maar hou er rekening mee dat dit niet blijft werken, dat kan een jaar of zelfs enkele jaren goed gaan en dan ineens veel een veel erger terug opduiken, en dan kan je dus eigenlijk best je slof op dat moment hopelijk net niet gebruikt hebben, want op die momenten verongeluk je met die slof.
Er zijn er een paar die hier hebben vermeld dat ze niet dachten dat dit rijtechnisch op te lossen valt, hier zijn ze echt volledig verkeerd, dit kan je dus zeker wel rijtechnisch oplossen.
Wat hier heel duidelijk ontbreekt is dus die leidersfiguur die zegt wat waar en hoe.
Maar het is niet enkel het brullen van bevelen, het moet aangeleerd worden, het paard moet ten eerste goed begrijpen wat je van hem vraagt, hij moet ervan doordrongen zijn dat hij niet zelf mag en kan kiezen wat hij gaat doen, hij mag dus alleen uitvoeren hetgeen jij hem vraagt , niks meer en ook niks minder.
Dit paard heeft ondertussen geleerd dat er wel een keuze bestaat, hij heeft ook zijn kracht ontdekt, en dus ook jouw zwakte hiertegenover, om dit te doorbreken zul je sterk naar voren dienen te komen, dat kan je echt niet gaan oplossen door een paar tips uit te proberen hoor.
Eigenlijk moet dit paard herschoold worden, en das echt niet zo simpel , en soms best ook wel gevaarlijk, want het paard zal die verkregen vrijheid niet uit zichzelf braaf willen afgeven, daar zal echt wel protest op volgen, en dan is het maar te zien of jij genoeg lef hebt om dan te blijven doorvragen en toch geen echt gevecht aan te gaan, want dat moet je ten alle tijde vermijden, want dat verlies je uiteraard.
Zoek een trainer en doe het niet zelf, het paard is net zo geworden door jou , het paard is niet in de fout, die heeft alleen zijn vrijheid die hij op die momenten kreeg ook gebruikt.
succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:57

Cath_16 schreef:
Ik heb ook niet het idee dat ze schrikt, ze wilt graag weer terug naar huis en draait zich gewoon om. Niet altijd hoeft het met steigeren gepaard te gaan.

Dat had ik precies zo met mijn ruin, hij was niet gewend om zonder andere paarden op pad te gaan en wanneer hij niet wilde smeet hij z'n kop omlaag, zette z'n hals vast en draaide vliegensvlug om om richting de wei met vriendjes te galopperen. Soms deed hij dat om de paar meter :roll: Bleek achteraf dat hij ook een spierprobleem had, wat de boel nog verergerde maar goed.

Wat voor ons uiteindelijk de oplossing bleek: omtrekken. Heel politiek incorrect maar ik sleurde 'm op een "volte" met een doorsnede van ongeveer een halve meter. Als je je paard dubbelvouwt kan hij niet hard rennen. En dan doordraaien tot hij weer met z'n neus de kant op staat die ik wil. Dan ging het vaak na een paar meter weer mis in het begin maar toen het tot hem door begon te dringen dat hij met zijn gedrag alleen maar bereikte dat we nog langer onderweg waren werd het minder en ik heb er nu al een hele lange tijd geen last van gehad. Hij draaide altijd naar rechts, en vaak mestte hij eerst om een eindje verder in de ankers te gaan dus nu ben ik nog steeds alert wanneer hij het onderweg op een kakken zet. Hij draaide altijd naar rechts maar het omsleuren kun je natuurlijk naar beide kanten doen. Als je maar snel genoeg bent. Als ik dan weer richting de goede kant keek met m'n paard en been gaf rende hij achteruit, vaak genoeg bijna in sloten met 'm gekieperd. Tikje erbij, nog harder achteruit. MEP -> paard weer omdraaien dus ik 'm weer omtrekken. En zo ging dat steeds, buitenrijden was niks meer aan. Maar gaandeweg kreeg hij dus door dat hij er he-le-maal niks mee bereikte, en dat ik helaas helaas voor hem niet alleen slimmer maar ook koppiger ben dan hij.

Wat hij overigens daarna nog een tijdje heeft geprobeerd: steeds langzamer gaan lopen, als je dan been gaf zette hij het op een rennen :+ Nou ben ik behoorlijk anti-zagen maar toen hij dit kunstje begon te flikken heb ik 'm toch wel een paar keer flink in z'n muiltje gezeten. En inmiddels is hij heel braaf en doet onwijs z'n best :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:53

Ik heb niet alle tips doorgelezen, dus het kan zijn dat ik iets herhaal, maar dan zij het maar zo.

De tip hierboven is wel een goede, je kunt het namelijk altijd zien of voelen aan een paard wanneer ze wat van plan zijn. Dat kan een heel subtiel signaal zijn waardoor je het zelf misschien niet doorhebt, maar er is altijd een signaal :j. Ik had tot voor kort een fjord die ongeveer hetzelfde geintje flikte bij haar vorige eigenaar. Zij steigerde dan wel niet, maar draaide 180 graden en zette het op een lopen. Wat dan dus inderdaad helpt is meteen doordraaien totdat je paard weer de goede kant op staat. Kwestie van snel reageren dus. Daarmee kun je het hele probleem soms al oplossen.

Mocht ze het blijven doen dan kun je ook zorgen dat er een paar keer iemand meeloopt (stevig tiepje die ook echt overwicht heeft) die het paard in de gaten houdt en dus ook kan ingrijpen als ze het weer probeert. Op die manier kan ze leunen op iemand die zich als leider opstelt. Als je vervolgens op tijd ingrijpt moet je daar vrij snel vanaf zijn. Het is wel jammer dat ze het nu ook doet met een ander paard erbij, dat maakt het wel wat lastiger voor je. Maar dit zijn wel problemen die prima op te lossen zijn door een consequente ruiter en in dit geval nog extra begeleiding op de grond. Paard van een stalgenootje was in het begin ook nogal heftig in zijn reactie en kwam bij het minste al omhoog en ging keihard achterwaarts. Ze kan ook nog niet alleen met hem op pad, als ik ernaast loop dan blijft hij wel rustig en braaf. Iemand ernaast kan in jouw geval ook zeker handig zijn :j.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:05

Het gaat allemaal om 'the state of mind' (zegt ook de dog wisperer)
En vaak draaid een paard nog meer door als ie straf krijgt.Haal je het paard uit die fixatie dan creeër je ontspanning en een andere gedachtengang.
Het zit em in het 'omtunen' van je paard op het juiste moment.
Als je hem dan in de juiste 'state of mind' hebt zul je merken dat je veel relexter te werk kunt gaan.
Het klinkt niet alleen simpel,het is ook simpel.Gooi er een flinke portie gevoel en inlevingsvermogen bij en je rijd overal.
Straffen helpt in zulke momenten niet,beest heeft al spanning en door de negatieve energie die je er dan nog bovenop gooit word het enkel erger.
En een buitenrit hoord leuk te zijn voor mens en paard.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 09:07

Bedankt voor alle ervaringen en tips. Het lijkt mij toch het verstandigst om er een ervaren iemand bij te halen omdat ik al zoveel geprobeerd heb. Ik ga niet meer in mijn eentje de strijd met haar aan, het is echt een onverspelbaar paard. Echt niemand ziet het aankomen en ik ook niet na al die jaren.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:53

Ik heb gelukkig niet dat mijn fjord omhoog komt en gaat rennen gelukkig, ze gaat ineens stil staan en blijft dan staan.
geef ik haar been dan draait ze dus om. of gaat ze alleen maar achteruit.
Op zo een moment dat ze alleen achter uit wil of voor uit naar stal zet ik dr achteruit in de richting dat ik op wilde gaan, dit gaat gelukkig wel ontspannen, ze is namelijk heel makkelijk achteruit te rijden gelukkig.
En als ze dan zoals funnyhorses ook zegt er niet meer aan denkt kan ik dr omdraaien en mn weg verder vervolgen.

Maar geef ik dr nou echt straf, bijvoorbeeld een flinke paar tikken met de zweep om dr vooruit te krijgen werkt dat alleen maar verkeerd dan gaat ze door het lint en gaat ze als een gek draaien achteruit lopen naar stal, en kijkt niet meer waar ze loopt.
dit heb ik een paar keer geprobeerd, en geloof me ik dacht echt achteraf dat ik levens moe was ofzo, want zo brachten we elkaar behoorlijk in gevaar bij de auto's en sloten enzo

Ze heeft het bij mij trouwens nooit voor elkaar gekregen dat we ook echt naar stal terug gingen ze moest altijd eerst een paar meter verder lopen en wanneer ik het wilde gingen we terug.

Het is gewoon echt gemiep van dr, aan de hand/ met andere paarden/ voor de kar in dr eentje. naast de fiets, alles is geen probleem.
Tot ze zelf met mij er op naar buiten gaat.
Terwijl ze mij ook niet ziet als ze voor de kar staat en dan loopt ze wel.

Ik denk dus dat funnyhorses hier wel; een punt heeft met de gedachte ergens anders op laten richten zodat ze niet meer blijft denken '' ik moet terug naar stal'' (bij wijze van dan he).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:56

Stef_Alinde schreef:
Ik heb gelukkig niet dat mijn fjord omhoog komt en gaat rennen gelukkig, ze gaat ineens stil staan en blijft dan staan.
geef ik haar been dan draait ze dus om. of gaat ze alleen maar achteruit.
Op zo een moment dat ze alleen achter uit wil of voor uit naar stal zet ik dr achteruit in de richting dat ik op wilde gaan, dit gaat gelukkig wel ontspannen, ze is namelijk heel makkelijk achteruit te rijden gelukkig.
En als ze dan zoals funnyhorses ook zegt er niet meer aan denkt kan ik dr omdraaien en mn weg verder vervolgen.

Maar geef ik dr nou echt straf, bijvoorbeeld een flinke paar tikken met de zweep om dr vooruit te krijgen werkt dat alleen maar verkeerd dan gaat ze door het lint en gaat ze als een gek draaien achteruit lopen naar stal, en kijkt niet meer waar ze loopt.
dit heb ik een paar keer geprobeerd, en geloof me ik dacht echt achteraf dat ik levens moe was ofzo, want zo brachten we elkaar behoorlijk in gevaar bij de auto's en sloten enzo

Ze heeft het bij mij trouwens nooit voor elkaar gekregen dat we ook echt naar stal terug gingen ze moest altijd eerst een paar meter verder lopen en wanneer ik het wilde gingen we terug.

Het is gewoon echt gemiep van dr, aan de hand/ met andere paarden/ voor de kar in dr eentje. naast de fiets, alles is geen probleem.
Tot ze zelf met mij er op naar buiten gaat.
Terwijl ze mij ook niet ziet als ze voor de kar staat en dan loopt ze wel.

Ik denk dus dat funnyhorses hier wel; een punt heeft met de gedachte ergens anders op laten richten zodat ze niet meer blijft denken '' ik moet terug naar stal'' (bij wijze van dan he).

Jij snapt het! ;)
Maar je kunt het ook es proberen ipv achteruit lopen aflijden dmv een lekkertje.
Ik heb ook een fjord,super lief maar kon soms ineens van de wap zijn.In het begin gaf ik ook een tik maar dan flipte ze echt door(was gewoon zielig!)
Het blijkt op zo'n moment echt dat ze iets wat ze ziet niet verwerkt krijgt.
Zo had ik in het begin als ik met haar op een lange weg liep en ze zag helemaal in de verte iemand lopen met stok of plu,dat ze zich out of the blue omdraaide en echt weg holde!Helemaal van slag was ze dan,ze vergat gewoon dat ik op dr rug zat zo leek wel.
Nou,straffen was echt niet te doen.Toen heb ik het over een andere boeg gegooid.En het werkte!!!
En nu als we rijden en er is iets spannends in the picture,rijd ze wél braaf langs,dan geef ik haar na dat "obstakel" meteen een lekkertje.Hoeft maar iets piepkleins te zijn(bijv stukje appel)het idee dat ze iets krijgt is al genoeg nml.
Dus heb haar eerst geoefend door haar uit dat 'moment' te halen.en zo steeds verder uitgebreid met belonen,dus de tijd steeds langer gemaakt tot ze iets kreeg.

En nu?Geweldig!Met opstappen staat ze keurig stil,zodra ik zit komt dat smoeltje al om de bocht om dr lekkertje aan te nemen hahaha
En met rijden het liefste dier,nooit geen problemen met omdraaien en weg rennen meer gehad.En tuurlijk doet ze ook wel eens stuiteren van frisheid hihi of eens opzij springen omdat er een kabouter in de struiken zit haha maar dat is echt peanuts!!!Ze loopt wel gewoon door,ze weet dat als ze zich netjes gedraagd dat ze dan ook iets ontvangt.

En zeg nou zelf,welk paard is niet te paaien met iets lekkers?Belonen is het begin van alles. ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:39

Pas wel op met belonen met snoepjes oid, dat heeft niet bij ieder paard de gewenste uitwerking.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:10

Belonen werkt niet bij ieder paard, maar het moet wel altijd het eerste zijn wat je probeert!

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:39

ik weet wel dat als ik teveel ga belonen met lekkers dat ze dan steeds wat lekkers gaat verwachten.
Mijn fjord is te happerig naar eten. dus dat gaat niet echt werken denk ik.
Al kan ik dat wel proberen natuurlijk.
ik doe ook Vd met haar en toen ik nog met lekkers werkte deed ze echt niks als ze geen lekkers kreeg. dus toen ben ik met stem en aaitjes en met de clicker gaan werken.
Dus wie weet lukt het bij mij ook met de clicker.
Maar ik ga dr niet belonen voor het omdraaien, dan denkt ze straks dat ze wat krijgt als ze omdraait ofzo.

Dus het is wel een beetje dubbel, maar dat is gewoon op het juiste moment belonen en niet op het moment dat ze het verkeerd doet.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:52

Mijn fjord had dat ook, die werd echt strontvervelend van snoepjes :j. Ik hou niet van bedelaars, dus ze krijgen ze bij mij gewoon zonder aanleiding, dan valt er ook niets te verwachten ;).

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:57

ik lees alles morgen even bij.. want ik herken dit probleem ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:45

laurentius schreef:
Belonen werkt niet bij ieder paard, maar het moet wel altijd het eerste zijn wat je probeert!

??

Belonen werkt wel bij ieder paard, dat zit in het systeem. Als het niet werkt pas je het niet na het goede gedrag toe, of doe je iets wat geen beloning is.

Ik vind je tips interessant om te lezen Funnyhorses.

Ik denk dat we allemaal wel eens dat onmachtige gevoel voelen, een paard dat niet wil luisteren (kan idd slimmigheid zijn, hoeft geen angst te zijn). En een paard dat flipt als je boos wordt.

Aandacht afleiden werkt dan zeker. Of door aan het werk te zetten, of door aandacht te vragen met je beloning.
Lijkt me wel oppassen, je moet natuurlijk niet het omdraai gedrag gaan belonen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:05

Belonen werkt wel, maar belonen met snoepjes niet, daar zit wel een verschil in ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:10

Belonen met snoepjes werkt ook prima hoor. Ken geen paard bij wie het niet werkt. Kan wel veel voorbeelden verzinnen van hoe je het verkeerd kan gebruiken.

Maar ik ben het wel met je eens dat er meer manieren zijn om te belonen dan alleen met snoepjes. Rust uitstralen, een volwaardige leider zijn, is de beste beloning die je je paard kan geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:25

De mijne was ook een draaiier, vooral in volle galop als er een schaduw of bereklauw te zien was, 180 graden omdraaien en het liefst bokkend wegspringen.
Een bokje en een sprongetje buiten vind ik best... een paard is nou eenmaal een paard.
Maar 180 graden op de achterbenen en de andere kant op, nee daar was ik erg snel klaar mee, aangezien we ook weleens op het fietspad terrecht kwamen.
Vooral omdat ik duidelijk aan hem merkte dat het een groot spel was, angst was het niet. Dan reageert hij namelijk totaal anders. (raakt in zichzelf gekeerd, wordt rillerig).
Dominantie en uitproberen waren bij hem sowieso belangrijke factoren ;)

Mijn manier toen;
Tijdens de rit goed mijn benen eraan en op ontspanning rijden... dan voelde ik het beste waar hij heen wilde springen. Gewoon concentreren wat er onder je gebeurt, probeer steeds te voelen waar die heen wil. Op een gegeven moment voel je aan bepaalde aanspanningen dat hij het wil gaan doen.
United wordt bijvoorbeeld juist heel licht in je hand en brengt zijn achterhand er extra onder, zodat hij flink kracht kan zetten in de draai :')
Dan, als je het herkent, vooruit oplossen... benen eraan en goed tussen twee teugels houden, ook al doen ze het nog zo snel. Natuurlijk ook de teugel en het been aan de kant waar hij heen wil extra eraan.
In het begin gebruikte ik ook een springzweepje erbij, wanneer hij draaide kreeg hij een welgemikte mep tegen zijn hals.
Als hij bleef zeiken en ergens niet langs wilde, en bleef draaien. Schupte ik hem er langs... duurt soms even, en soms gaat het dan wat harder qua tempo... maar ik wil gewoon de regie houden buiten, er zijn al genoeg 'gevaren' die je onderweg kan tegenkomen.

Als ik iets paseerde waar hij normaal voor omdraaide en hij deed niks, beloonde ik hem altijd even kort met mijn stem. kort, vooral niet te veel aandacht aan het object schenken, wat een probleem is :)
Na een paar weken werd het minder, en nu draait hij helemaal niet meer. Wel maakt hij af en toe nog een flinke sprong, en bokt hij regelmatig (vreugde rodeo momentjes) maar het blijft binnen de 'veilige' norm.

Ik rij nu wekelijks lekker met hem buiten, door weer en wind, ook in de vrieskou naar het strand.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:27

Belonen met snoepjes werkt dus niet voor ieder paard, dan gaan ze vreselijk schooien. Zeker met van die miepen die ze op die manier trucjes aan willen leren, sommigen leren dat irritante gedrag dan nooit meer af. En dan kan het best op het juiste moment gegeven zijn hoor, maar dat moet je gewoon niet bij elk paard doen :n.

@alsemgeest, juist, dat werkt meestal het beste :j. Dat was ook hetgene wat er bij die fjord gebeurde. Maar je kunt het altijd voelen aankomen, alleen moet je dan wel goed opletten. Toen de vorige eigenaar ermee reed en ik erachter zat, dan kon ik ook precies zien wanneer ze ging lopen klooien, terwijl zij het niet doorhad. Angst is het dan ook niet, als het angst is los je het anders op, maar met zoiets gaat het om consequent zijn :j
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 11-02-11 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:29

als ik die van mij ga belonen met snoepjes wordt het echt een onuitstaanbaar en gevaarlijk mormel denk ik :')

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:32

Uhuh :))! Die fjord van ons ook, die douwde overal doorheen als ze iets van voer zag, denderde alles en iedereen omver :').

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 01:40

Inderdaad wat C_alsemgeest zegt is de juiste oplossing.
Ik kan er niet bij dat mensen hun paarden dan gaan belonen door middel van snoepjes :O

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:15

c_alsemgeest schreef:
als ik die van mij ga belonen met snoepjes wordt het echt een onuitstaanbaar en gevaarlijk mormel denk ik :')

Dat houdt mij ook tegen inderdaad. Bovendien, als ik erop zit en hij gaat ergens langs, ga ik echt niet naar voren hangen om hem een snoepje te geven hoor. Dan draait ie alsnog om :') ik snap dat dit een extreem voorbeeldje is, funnyhorses ;)
De regie houden is het antwoord, belonen kun je ook met je stem!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:13

Paarden die schooien om lekkers en je dan niet meer met rust laten zegt nik sover het paard maar over het baasje!
dan is er niet duidelijk waar jouw ruimte is.Tuurlijk zal een dier om meer vragen,das lekker makkelijk maar als ze eenmaal leren dat ze iets pas krijgen ná goed gedrag (na een spannend moment bijv.)dan moet je es zien hoe goed het werkt.
Zo geef ik de mijne ook zelden een lekkertje,maar met buitenrijden heb ik nu altijd wat bij me en enkel met opstappen (als ze braaf blijft staan) krijgt ze iets en daarna zo goed als niks meer.Dus je kunt het positief opbouwen en positief afbouwen.
Maar volgens mij denken hier velen dat je een emmer snoep mee moet dragen?hihihi en das onzin.
En ja het vergt uiteraard ook wat inlevingsvermogen van de ruiter he!!!