Problemen op de dubbelsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:13

Hera schreef:
xsammm: dit vind ik toch maar een rare oefening om een dubbel beter te laten verlopen...
Dit vind ik een goede oefening als je paard naar te sprong toe trekt en je wil hem even duidelijk maken dat hij op jou tempo moet gaan rijden... niet om de galoppade te vergroten of je afstand te leren zien.
Je kan wel een paar balkjes op 3.5m voor de sprong leggen en proberen daar goed op uit te komen en zo lost je eventuele verkeerde afstand zich op voor je aan de sprong bent...
Ik zou eens proberen om de dubbel dadelijk op hoogte te springen en eens extra been te geven en eventueel tikje met de zweep om de pas groter te laten worden... als hij hem dan aftikt thuis op training is niet zo erg... je moet hem vooral aan het been krijgen zodat hij grotere galoppassen leert maken.
Dus dressuurmatig goed werken op verlengen en aan het been krijgen en veel dubbelsprongen springen...

Zo heb ik het geleerd, zo leer je dus aan te rijden op te sprong en als je het goed doet heb je het aantal galop sprongen zelf in de hand, balken heb ik zelf ook gehad, maar vind dit absoluut een slechtere oefening omdat als het paard niet uitkomt gaat het meteen overal mist. Mijn pony is er een aantal keer opgestruikeld waardoor de rest ook niet meer uitkwam.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:17

x_Hester schreef:
Ja dat vraag ik me ook altijd af: is het nou wel of niet goed om nog wat te gaan springen en trainen voor de tijd?? Of wel, maar dan niet te veel... of... ? Hebben jullie daar ook nog tips voor?

1x per week + concours springen is genoeg. Het zit 'm vooral in de dressuur, als je pony maar weet dat het de bedoeling is om over de hindernis te gaan ga je vooral aan techniek werken.
Met dressuur kan je wel gewoon balken neerleggen in een lijntje, bijvoorbeeld een 'dubbelsprong' op 1 galopssprong en een langere lijn, pak 'm beet 30 meter waarbij je afstanden kunt varieeren. Dus dat je die een keer op bijvoorbeeld 7 rijdt, maar ook op 6, 8, 9 en misschien wel 10 of 11. Van zulke dingen leer je zelf de afstanden ook beter zien en gaat je pony beter meekijken

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:18

Xsannn, Ik moet eerlijk zijn dat ik blij ben dat ik niet jouw instructeur heb :o
Balken op de grond is ook symptoombestrijding, maar laat je wel goed zien dat je een probleem hebt. Gallopade vergroten vraagt om een hoop geduld en gevoel!

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:29

Mootje schreef:
Xsannn, Ik moet eerlijk zijn dat ik blij ben dat ik niet jouw instructeur heb :o
Balken op de grond is ook symptoombestrijding, maar laat je wel goed zien dat je een probleem hebt. Gallopade vergroten vraagt om een hoop geduld en gevoel!

Dat kan ja, het is een harde. Mijn paard had ook geen moeite met de galop vandaar dat ik niet zo voor was op de balken tactiek

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:54

KLfan schreef:
Als het met twee galops sprongen niet redt maar ze springt de eerste makkelijk(moet je zelf ook goed aangeven) kan je de hindernis iets dichter bij nemen waardoor je wat later land, dan hoef je alleen nog maar je galoppas iets te verruimen wanneer je landt(let op! als je geen goede controle met pony hebt gaat het waarschijnlijk niet lukken.)

Ik ga mee met de gegeven tips, maar ik wil hier nog wel even op reageren. Wat jij zegt klopt namelijk niet. Als je dicht bij de hindernis komt, moet het paard vooral omhoog springen en zul je dus niet verder, maar dichter achter de hindernis landen. Als je wat ruimer komt, heb je meer een breedtesprong en land je verder. Dan wordt het inderdaad makkelijker om het op 1 galopsprong te doen. Dus niet dichterbij, maar ruimer komen. Nadeel hiervan is dat je de kans loopt dat ze daardoor vlak gaan springen. Maar hoofdzaak is volgens mij toch om het paard aan je been te krijgen, want als jij in de landing zegt dat hij naar voren moet, moet hij ook gaan.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:27

probeer op de 1e al een flink grondtempo te hebben, zodat de parabool op de eerste van de dubbel al vergroot wordt ;)

x_Hester

Re: Problemen op de dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:57

Ik heb het vandaag weer geprobeerd, en in het begin deed ze steeds 2 galopsprongen maar toen ging ik wat sneller en scherper rijden en toen lukte het (met moeite) steeds met 1, en het ging makkelijker toen ik de hindernis nog een gaatje hoger deed. Dus het is wel gelukt maar eigenlijk moet het natuurlijk meteeen lukken :P

Schoentje

Re: Problemen op de dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:29

Het probleem met je paard is, dat hij zich niet durft te rekken, dat moet je hem dus leren.
Zoals al eerder gezegd, is het belangrijk dat je paard scherp aan het been is. Dan kun je hem makkelijker laten veruimen op je kuitdruk.
Vervolgens moet je dat verruimen gaan oefenen, dmv tempowisselingen in alle gangen. Het is dan belangrijk dat hij dan direct op je hulp reageerd.

Als je dat voor elkaar hebt ga je springen. hierbij ga je je paard leren de eerste galopsprong na de hindernis te rekken, want daar zit de meeste winst in. Dit doe je (toch) door een balk achter de sprong te leggen op 3,5m. Dan moet hij na die sprong wel rekken om over de balk te komen. Je kunt de balk dan ook steeds iets verder leggen tot 4m.
Als dat goed gaat, dan zet je er een hindernis achter. Je paard moet leren dat hij altijd moet rekken in een dubbel, Een krabbel erbij is geen optie. Op dit moment is je paard gewent een krabbel erbij te maken in een dubbel en vind dat dus ook normaal, het is een gewoonte te worden en jij als ruiter moet een andere gewoonte aanleren.

Blijf dus voorlopig erg voorwaarts een dubbel inrijden, liever nu iets te hard om hem te leren in een keer eruit te springen.

Succes.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:32

Benen erbij houden, als je wat harder gaat, verruimt je pony zijn passen ook :j