als ik het zo een beetje volg allemaal heb ik met sommige paarden een goede aanleuning te pakken
Balte
Geplaatst: 12-08-01 19:41
Dank je Astridh en inderdaad Steef, als je wil dat je paard de hand volgt druk je dat uit door middel van zit en been, wil je dat hij "boven" blijft dan hou je hem daar met zit een been.
groetjes
Anja
Rhys
Geplaatst: 12-08-01 19:49
Ja wauw, dat van dat 'opzuigen' is echt een goeie. Ik heb het boek van Mary Wanless (deels) gelezen en vraag me nu af of ik überhaupt een halve ophouding kán maken. Maar nu je dit zo uitlegt, ik begrijp het helemaal. Als m'n paard goed aan de hulpen is, maak ik inderdaad een overgang op deze manier. Wist niet hoe ik het deed
Maar...ik heb vrijdagavond m'n selectieproef eens kritisch bekeken. Je kunt het ondersteboven zetten desnoods, maar verzameling is érg ver te zoeken. Toch wordt ik daarmee derde geplaatst van de hele provincie in het M2 Voor mij een 'met m'n neus op de feiten gedrukt' idee, maar nu - hope krijg ik het voor elkaar.......ik denk dat ik het antwoord al weet: basis, basis, basis!
Balte
Geplaatst: 13-08-01 22:08
Kleine rechtzetting ! Na Takt komt niet regelmaat (dat is hetzelfde als takt ) maar de R (ik had alles in het woord TRIOOSV gestopt om het te onthouden) staat voor rechtrichten. Sorry pals.
groetjes
Anoniem
Geplaatst: 13-08-01 22:48
Het gaat vooral om de samenhang en de globale opbouw heb ik altijd geleerd bij dit rijtje, en die had je mooi verwoord
Er vallen me de laatste tijd 2 dingen op hier op het forum nav diverse topics: 1. de basis is de basis: welke manier van rijden je ook hebt, het idee erachter is altijd gelijk. (was een oude constatering maar hij is wel toepasselijk vond ik) 2.Het is allemaal verweven met elkaar. Ik schrijf soms een reply en bedenk me dan dat ik die bij wel 2 andere topics óók had kunnen plaatsen.
Rhys
Geplaatst: 14-08-01 22:22
Maar nu vraag ik me de laatste dagen af.....wát is nou precies de basis? Wat valt daaronder en wat niet? Ik weet wel dat dat die belangrijke begrippen zijn, maar dat vind ik meer een soort voorwaarden. BasisWERK vind ik iets heel anders, ik kan het niet echt combineren ofzo.
Wat ik vandaag gedaan heb is buigingswerk (dmv slangenvoltes en kleine voltes, achtjes) en veel overgangen waarbij ik probeer haar in de buiging te houden die ik wil. Ik heb gemerkt dat ik nog niet eens een fatsoenlijke volte kan rijden dus wat doe ik eigenlijk in het M2 kun je je afvragen........ werk aan de winkel!
Balte
Geplaatst: 14-08-01 22:31
Hoi
Ik heb het er gisteren nog met m'n instructeur over gehad (vandaar ook m'n rechtzetting ) en hij zei dat de basis (ik rijd op een vierjarige merrie) is : takt - rechtstellen - impuls - ontspanning. De takt was gisteren ver te zoeken en we zwalpten maar wat rond dus nog veel werk aan de winkel
groetjes
Rhys
Geplaatst: 14-08-01 22:52
Mwah, dan doe ik het toch behoorlijk met m'n voltetjes en tempowisselingen/overgangen
- sorry voor de 2liner -
Balte
Geplaatst: 15-08-01 09:56
Ik doe ook vooral dat hoor. Veel buigen in de voltetjes en proberen toe te plooien zelfs. De bedoeling is dat ze als ik naar links kijk naar links draait en omgekeerd en ik moet zeggen, dat lukt aardig. Enige probleem van al die soepelheid, Ushi is een kleine slang, en als ze het echt niet ziet zitten, glibbert die achterhand zo weg van jouw poging tot controle met de zit. Tempowisselingen proberen we ook te doen maar "ons madame" kan de energie die ze achteraan opwekt zelf nog niet echt beteugelen waardoor we dadelijk de takt kwijt zijn als we tempo gaan wisselen maar als baasje nou eens wat meer zou gaan trainen dan zou dat binnenkort best wel lukken
groetjes
visje
Geplaatst: 17-08-01 09:31
Ik wil nog eventjes iets zeggen over dat boek van Hemphling. Ik heb al gezegd dat ik het niet helemaal eens ben met zijn zijn boek en dat het geen perfect boek is, maar dat is blijkbaar niet genoeg voor jullie, dus zal ik me maar verduidelijken.
Ik zie net zoals Jippie zegt niet de link met de oefeningen in de picadero en het rijden zelf. Af en toe zie je een foto van Hemphling op een prachtig paard (met doorhangende teugels ) maar daar blijft het ook bij. Het lijkt wel alsof er een stukje uit het boek is weggevallen. Je ziet ook geen een van 'leerlingen' die in het boek meedoen met een verzameld paard. Het gaat er voor mij ook niet om dat verzamelen in dat boek. Waar ik van hou in zijn boek is zijn uitleg en hoe een paard denkt. Ik heb dol op zijn paardenpsychologie en hoe Hemphling alles vergelijkt en vertaalt naar de mensen. Daarvoor heb ik het boek.
Oja en die video vind ik ongelooflijk idioot, omdat ze er zo sentimenteel mee doen, mooie beelden en reclame voor het boek, maar er worden inderdaad een paar mooie hengsten in getemd !