Goede oefeningen om de galop te versterken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Goede oefeningen om de galop te versterken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:58

Ik vind dat er zeker wat in zit om kilometers te maken, maar dat dat alleen niet zaligmakend is.

Met de pony van mijn zusje maken we er meestal een soort spelletje van. (Die pony is 15, maar heeft ook nog veel moeite met de galop. Het verhaal van de pony wil ik evt. wel via pb vertellen.)
Ik laat mijn zusje dan zo'n 10 keer achter elkaar elke hoek opnieuw aanspringen en weer terugkomen na een paar passen. Dat pony het spelletje door krijgt is geen ramp, want na het aanspringen (op beide handen) geoefend te hebben gaan we de stukjes galop uitbreiden. Dus steeds van hoek tot hoek proberen te gallopperen. Sluit af met een hele ronde galop en paard goed belonen :)

Natuurlijk breid je dit verder uit naarmate het makkelijker wordt voor het paard. Denk aan voltes meepakken, een diagonaal gallopperen, meerdere rondes...

kilometers maken in galop vind ik meer werk om buiten op lange stukken te doen, met wat schakelwerk er tussen. Middengalop-terug arbeidsgalop, eens voluit... Succes :)

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:11

Hoe oud is je paardje eigenlijk?
Ik lees reacties als "kleine voltes rijden" en "kilometers maken in galop". Dat soort oefeningen moet je helemaal nog niet doen op een jong paard dat nog onvoldoende balans heeft, maar ook niet op een paard dat wel oud genoeg is, maar verder groen is.
Vandaar mijn vraag.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:16

Ik heb dit zelf in praktijk ervaren...
Heb de gallop onder het zadel eerst helemaal weggelaten en eerst balans zoeken in de andere gangen.
Even later met grondwerk veel gallop (aanspringen, terugkomen, tempowisselingen). In mijn ogen is het ook niet heel lang galloperen je traint veel meer met veel overgangen en tempowisselingen.

Toen dat oppakken onder het zadel.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 23:46

Dit jaar wordt ze 6. Ze is nu een klein jaar onder het zadel, waarvan pas een paar maanden serieus, omdat ze nogal graag de puber wil uithangen. De rechte stukken buiten en in de bak gaan redelijk goed, ze valt wel uit elkaar en als ik haar terug wil rijden dan valt ze eruit. De bochten of zelfs voltes zijn erg moeilijk door te komen. Ze snijdt de bocht af en zet mij als het ware naar binnen, wat het dus tot een rare en moeilijke galop maakt. Als ik haar probeer bij te sturen komt ze helemaal terug, hoewel ik daarbij zo min mogelijk met mijn teugels doe....
@Merya, ik heb erg veel aan jouw uitleg! Dank!!

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:26

Graag gedaan!
Gezien wat je hieronder vertelt over je paardje zou ik inderdaad lekker rustig aan die overgang gaan werken. Houd het leuk voor je paard, maar houd het ook voor jezelf leuk. Anders wordt het echt een probleem waar jij je in vastbijt en wat je frustreert, en dat is ook niet stimulerend voor je paard. Dit zijn dingen waar je gewoon lekker de tijd voor moet nemen en dan zul je je paardje echt zien groeien!
Als je nog vragen hebt hierover hoor ik het wel! ;-)

Ps. Je hebt ook les toch? Waar werken jullie in de les vooral aan wat betreft haar balans?

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:24

Ja ik heb les. Tijdens de les werken we nog vooral aan de overgangen stap-drap, halthouden-draf en versnellen. Ze vindt het erg moeilijk om toe te geven dat de ruiter leiding geeft ipv dat ze haar eigen tempo bepaald. Een tijdje terug ging ze min of meer bij elke intentie vooruit staken, dit gaat echt al een stuk beter gelukkig! In draf zijn we ook bezig met volte verkleinen, tot ze het niet meer red en dus terug valt naar stap en dan weer vergroten en weer aandraven. Dit gaat ook steeds beter :).

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:26

van stap naar galop. ik vind dit echt leuk!! :))

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:22

Dressuurgek schreef:
Merya schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom Petitparis (en andere mensen die een stukje gepost hebben) lange stukken galopperen zo belangrijk vind.
Wat leer je een paard daarmee? Hoe komt een paard met het rechtuit galopperen op een goede manier op het achterbeen?
Het paard komt daarmee juist op de voorhand te lopen! Paarden die geen balans hebben in de galop zullen gaan rennen/hard galopperen om hun balans te compenseren. En uit ervaring weet iedereen denk ik wel dat een paard wat moeite heeft met balans heel moeilijk op een nette (!!) manier te corrigeren is. Vaak wordt het zagen of teugeltrekken om het paard 'onder' zich te houden. Dat is voor een paard geen plezierige manier van aanleren! Het helpt ze daarom écht niet om lange stukken te laten galopperen!
Juist het aanleren van die overgangentjes zijn zo belangrijk! Het paard leert op een speelse manier hoe het zijn achterbeen moet gebruiken, en als je maar vaak genoeg een goede overgang en inzet beloond en de stukjes uitbreid dan komt het echt vanzelf!

Er worden 2 dingen door elkaar gehaald: achterhand versterken en het zoeken naar balans. Voor zoeken naar balans is de bovenste aanpak het beste. Bij het versterken van de achterhandspieren (waarbij al wél balans is) kun je inderdaad wel denken aan galoptraining.

_/-\o_

Helemaal eens. Dit probeerde ik dus eigenlijk ook te zeggen maar jij doet het beter.

Omdat een paard (vooral met heuvels) eerst spieren moeten trainen en de conditie moet opbouwen voordat je aan de gallop kan gaan werken in de bak. Ik ben dan vooral van de heuvels omdat je paard daardoor onder zal moeten trainen en je de spieren in de juiste richting traint. Dit zal je training in de bak (paar weken later) verbeteren, maar aangezien ik het paard niet kan zien galloperen, geef ik de meest logische reactie: heuvels galloperen. Want ik kan wel zeggen: meer buitenhand, meer binnenbeen, overgangen etc (ik zeg nu maar wat) maar daar heeft de ts nu niets aan. Zij vraagt voor een sterkere gallop en die krijg je door heuvels galloperen. Wat er verder moet aan verbeteren is de zaak van haar instructie. Kilometers maken is trouwens nooit weg voor je paard en wat conditie opbouwen is nooit erg, zeker als je daarna flink aan de gallop wil gaan werken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:24

Buiten, op rechte stukken galoperen? ;)

En idd gewoon kilometers maken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:54

Goede uitleg Merya en Karlijn :j

Heb ik echt wat aan, ik zat dus ook al wel in de goede richting te denken met mijn idee dat kilometers maken niet zaligmakend is (zacht gezegd).

Ik denk dat ik voor mijn zusjes pony heuvels ga zoeken (al weet ik niet waar..) Dat icm veel overgangen in de bak, moet wel goed zijn denk ik. Buiten galloppeert onze pony stukken beter dan in de bak, daar kun je ook gerust schakelen. Juist in de bak gaat pony proberen te snel te gaan of er uit te vallen omdat de balans nog niet goed genoeg is (blijkbaar?).

xandra1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:01

Hee!
wat ik bij mij mijn pony heb gedaan is spelen met de stelling..
Hierdoor kun je je paard los maken en zal het meer op z'n eigen benen gaan lopen.
Daarnaast kun je als je daaraan toe bent ook proberen 'schouderbinnenwaarts' te stellen in galop..
dan wordt de achterhand wat sterker en hierdoor krijgt het paard meer balans.
Succes ermee..