benen bewegen teveel tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Turbolove

Re: benen bewegen teveel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:12

ik houd dit topic ook even in de gaten,
heb zelf ook erg het probleem dat mijn benen een eigen leven gaan leiden.

xandra1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:06

Ik heb dat probleem ook gehad..
met rijden in de bak viel het wel mee maar als ik dan op wedstrijd ging viel tempo weg en ging ik klapperen.
Mijn theorie is dus dat je eerst moet weten waarom je niet stil zit met je benen..
1. is je paard niet voor het been?
2. is je zit niet in orde?
Ik heb mijn pony flink aangepakt om hem voorwaartser te krijgen en toen dat voor elkaar was werden mijn benen vanzelf beter.
Als je zit niet goed is kun je idd beter zonder zadel/beugels rijden. ik gebruikte daar een oude pony voor die superbraaf was,
dan kun je echt op je houding letten!
Succes,
Xandra

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:28

Wiebelen je benen alleen of moet je zo veel moeite doen om aan te drijven?

In ieder geval steeds bij jezelf bedenken dat je met je kuit moet drijven, ipv met je hak. Zodra je dat probeert te doen druk je je hakken automatisch wat meer uit en blijven ze stiller liggen :)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:37

probeer er gewoon heel goed op te letten (hier nog 1 die druk is met zn benen :o haha) bij mij gaat het steeds beter.

wat ik net tegenkwam op divoza is halfwacht ofzo? k weet de precieze naam niet meer, maar dit kun je aan de binnenkant van je leren laarzen smeren en dan blijft dat beter liggen ofzo. (mondini rijlaarzen bij divoza zijn niet zo duur, maar wel fijna laarzen. ik geloof rond de 99 euro >> www.divoza.nl)

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:02

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:38

jaa dat bedoelde ik. help dat een beetje of is het kletserij?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:27

Die kleefwax heb ik vroegahh een keer gekocht. Dat smeer ik echt nooit meer op :n Verder is het symptoombestrijding om zo je benen 'vast' te zetten, probeer heeeeel streng voor jezelf te zijn en te trainen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:01

ik heb daar ook wel eens last van en probeer dan inderdaad , zoals al eerder genoemd, mijn hakken uit te drukken en mezelf dus lang te maken en als ik erop let word het wel beter! dus oefening baart kunst :j

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:02

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:15

Probeer deze is: Niet je hakken overdreven naar beneden drukken, maar het gevoel hebben dat je op de grond wil staan. (Dan is de zool van je laars recht) Dan je knie ontspannen en niet extra aandrukken. Bij lichtrijden bewegen vanaf de knie, dwz je onderbeen doet dan dus niets = stil.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:17

Op één van de maneges waar ik heb gereden hadden ze daar 'dé oplossing' voor. De beugels met een touwtje vastmaken aan de singel. Ik heb geen idee of het fijn is voor de pony (touwtje onder de singel door?) en of het werkt..

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:27

Laura_x_ schreef:
Op één van de maneges waar ik heb gereden hadden ze daar 'dé oplossing' voor. De beugels met een touwtje vastmaken aan de singel. Ik heb geen idee of het fijn is voor de pony (touwtje onder de singel door?) en of het werkt..

Die heb ik ook diverse keren gezien. Je hebt er ook een speciaal riempje voor, dat je kunt kopen bij ruitersportzaak.

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:09

ik heb van de week is zitten oefenen en ik heb de beugels een gaatje korter gemaakt en hakken goed uitgedrukt en er vooral veel opgelet en het word al beter :D we zijn er nog lang niet maar begin is er met dat touwtje aan de beugel zou ik alleen doen als je een heel braaf paard hebt die van mij maakt nog wel eens eens een gekke sprong dus ik zou dat nooit doen

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:01

oefenen, oefenen, oefenen zou ik zeggen. Ik heb altijd geleerd mijn bovenbenen/knieën aan te knijpen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:50

Evelotje schreef:
oefenen, oefenen, oefenen zou ik zeggen. Ik heb altijd geleerd mijn bovenbenen/knieën aan te knijpen.

Je moet juist onspannen op een paard zitten :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:53

Evelotje schreef:

je moet juist ontspannen, net alsof je losjes staat en toch net op een barkruk zit met je kont

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:23

joyforever schreef:
Probeer deze is: Niet je hakken overdreven naar beneden drukken, maar het gevoel hebben dat je op de grond wil staan. (Dan is de zool van je laars recht) Dan je knie ontspannen en niet extra aandrukken. Bij lichtrijden bewegen vanaf de knie, dwz je onderbeen doet dan dus niets = stil.

Precies! En dan je kuit tegen de buik van je pony en blijven vóelen dat je contact hebt, dat helpt bij mij altijd supergoed :j

Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:21

Kleefwax? haha ik krijg echt het idee dat je je benen vastlijmt aan je zadel..
maar zoals er al werd verteld, veel zonder beugels rijden helpt denk ik het beste

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:02

Inderdaad wel vervelend. Ik ken ook iemand, die had dat ook, die heeft er toen losjes stro touwtjes aan vast gebonden, en rijd nu super zonder haar benen te bewegen. :j

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:04

kleefpasta... nog nooit van gehoord... Lijkt me ook dat het een grote smeerboe word..
oefening baart kunst.....

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:43

vanuit je knieen rijden! ik had er ook erg last van totdat ik deze tip kreeg! ben er nog niet helemaal maar we zijn al goed opweg

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:09

ella_14 schreef:
Tijdens het lichtrijden bewegen mijn benen teveel. Ik hoorde dat het misschien helpt als je leren laarzen koopt maar daar heb ik het geld niet voor. Mijn benen moet ik van de instructrice naar achteren doen maar dat vind ik nogal moeilijk rijden. kunnen jullie mij helpen?

Dat van leren rijlaarzen heb ik nog nooit gehoord.

Maar wat ik mij van mezelf nog kan herrineren is dat wanneer je paard pony te klein is het heel moeilijk is om je benen stil te houden (nu weet ik niet of dit het geval is? )

Wat kan helpen is om zelf goed voorin je zadel te gaan zitten, het been tegen het paard aanhouden ( dus niet los van het paard houden) en je schouders goed naar achter te drukken, hierdoor blijf je gemakkelijker voor in het zadel zitten.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:48

Kleefwax bestaat idd en wordt ook veel in de hogere dressuurklasses gebruikt. Ik heb het een tijdje gebruikt, maar het geeft wel sporen op zadel en laars. En het werkt echt geen heel uur. Lijkt me niet de oplossing. Je zit goed en ontspannen zou ik doen. Veel zonder beugels en een onafhankelijke zit crieeren. Veel succes.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:13

Op een paard wat te dik is bewegen mijn benen ook. Terwijl bij een wat dunner paard mijn benen stil liggen.
Dit heeft bij mij te maken met mijn benen eraan kunnen houden.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:38

Dressuurgek schreef:
anoekreuvers schreef:
met een strotouwtje de stijgeugel en het lusje waar de singel door gaat kort aan elkaar maken, dan kan je je benen bijna niet meer bewegen en liggen ze toch goed!

En als je valt heb je je benen ook nog steeds op de juiste plek liggen :+ Dit is wel een beetje riskant om te doen. Ga eens zonder beugels rijden, dan leer je je benen te ontspannen tijdens het rijden.

nou als ik val gaan mijn beugels uit :o