robijntjuhh schreef:dankje cassidy

het is niet zo dat hij nooit niet totaal niet reageerd op mij, het is alleen zo als er andere interresantere dingen langs hem gaan, zoals bijvoorbeeld een ander paard. DAN word hij onbenullig en let niet meer op mij. ik laat hem wel vaak achteruit lopen maar dan is dat maar 3 passen
1 pas is toch ook al genoeg? Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat hij op jou let en niet op andere paarden. Als je hem 3 passen achteruit laat zetten is hij bij de 2e pas misschien alweer met wat anders bezig. Doe voor de gein eens 1 pas achteruit en dan meteen 1 pas opzij (wijken voor druk) Daar is hij niet op voorbereid. En doe steeds wat anders dat voor hem onverwacht is.
Wat ik me afvraag: je hebt een jong paard. Heeft hij genoeg gelegenheid om met andere jonge ruinen/paarden te spelen? Zo kan hij zijn energie kwijt. Kijk, mijn paard (ongeveer even groot als het jouwe, qua bouw een soort kruising tussen een tank en een eettafel en bij zijn vorige eigenaar nogal zachtjes aangepakt. Het is dat hij een heel lief karakter heeft anders zou het een onmogelijk paard zijn geworden) liep toen hij 3 was geloof ik met een groep ruinen uit hetzelfde jaar in een natuurgebied. Daar kon hij zijn energie kwijt en hij leerde sociaal gedrag in die groep. Dat komt mij nu van pas: hij en ik zijn een kudde wanneer ik met 'm bezig ben en in die samenstelling wacht hij MIJN aanwijzingen af. Wanneer ik niet duidelijk genoeg ben maakt hij daar meteen misbruik van
Natuurlijk ken ik jouw paard niet maar de meeste haflingers hebben in mijn ervaring een vriendelijk karakter. Denk dat het vooral lompigheid/naar vriendjes willen is wanneer je geen vat meer op hem hebt. Dat moet je zien te voorkomen, denk dat het heel goed zou werken om hem bezig te houden. Het maakt niet uit waarmee, wanneer je hem aan het halstertouw mee leidt kun je bijvoorbeeld eens ineens een haakse bocht maken, opletten paard

Wissel het ook af, zodat hij steeds blijft opletten. Gooi eens wat balkjes of pionnen in de bak, ga ermee met hem aan de slag. Wedden dat hij dat leuk vindt?

Ik ben er nooit zo voor om paarden hardhandig te controleren, sowieso die controledrang van mensen ten opzichte van elkaar en andere wezens vind ik maar niks. Denk dat het voor jouw paardje veel leuker is als je er een spelletje van maakt. En natuurlijk heb ik mijn paard ook weleens een beuk verkocht... maar als hij nu ongevraagd te dichtbij komt roep ik iets van "uhuh, terug!" en als dat niet helpt krijgt hij een tikje tegen zijn borst. Niet meer doen dan nodig... en blijf vooral rustig en ga er niet over door. Wanneer hij een stapje terug zet is hij braaaafff en gaan jullie wat anders doen. Net of er niets gebeurd is.
O ja, nog een tip van mijn lesgeefmevrouw voor wanneer je paard je meesleurt: zet een stap naar achteren en trek z'n hoofd opzij. Daardoor buig je je paard (niet alleen de hals dus) en kan hij nooit ver weg lopen. Als je snel genoeg bent.