paard niet onder controle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:45

robijntjuhh schreef:
het gaat om het punt waarop hij al weg wil. als ik dan naast hem sta. en hij begint te walsen, dan is hij al voor mij, dan word het denk ik erg moeilijk om nog voor hem langs te zwaaien.
met als ik naast hem sta en hij loopt weg bedoel ik bijvoorbeeld aan een halster touw uit de wei halen.

Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Op het moment dat hij aan je voorbij wil, zet hem op een cirkeltje en hard aan het werk op dat cirkeltje.
Niet te rechtlijnig denken...dat werkt niet bij een paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:46

Mijn handen jeuken als ik zoiets lees. No way dat dat hem bij mij lukt :D Maar je moet er snel voor zijn en goed op zijn signalen letten. Als je die mist ben je altijd te laat.

Cassidy

Re: paard niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:47

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:48

als ik met hem bezig ga, is het maar even en echt niet heel lang, hij kent nog niets dus dat is dan natuurlijk ook teveel gevraagd. ik ga morgen weer aan de slag met jullie tips! ik hoop dat het een goede uitwerking heeft, wil het echt niet lukken, doe ik hem alsnog uit handen voor training.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:49

Cassidy schreef:
robijntjuhh schreef:
het gaat om het punt waarop hij al weg wil. als ik dan naast hem sta. en hij begint te walsen, dan is hij al voor mij, dan word het denk ik erg moeilijk om nog voor hem langs te zwaaien.
met als ik naast hem sta en hij loopt weg bedoel ik bijvoorbeeld aan een halster touw uit de wei halen.

Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Op het moment dat hij aan je voorbij wil, zet hem op een cirkeltje en hard aan het werk op dat cirkeltje.
Niet te rechtlijnig denken...dat werkt niet bij een paard.

het op een cirkeltje zetten word dus moeilijk dan, dat heb ik al geprobeerd. hij gaat naar zijn doel af. en dat "een mens" hem toevallig nog vast heeft maakt hem dan niets uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:50

Niet te lang wachten met de beslissing om hem uit handen te geven. Ieder gevecht/aanvaring die hij wint, is er een teveel.

Kijk even naar het volgende filmpje. Is dat niet iets wat je ook met je eigen paardje zou willen?

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:52

robijntjuhh schreef:
[het op een cirkeltje zetten word dus moeilijk dan, dat heb ik al geprobeerd. hij gaat naar zijn doel af. en dat "een mens" hem toevallig nog vast heeft maakt hem dan niets uit.

Als je de juiste tools en de juiste timing hanteerd, is dat op te lossen. Touwhalster is scherp en heeft meer bite. Juiste techniek (dus aantrekken en loslaten) hebben meer werking dan dat je met je hele gewicht aan dat stalhalster of dat hoofdstel gaat hangen.
Maar als ik al hoor wat je paard al aan het doen is, vrees ik dat je aan het stadium voorbij bent om dit zelf op te lossen.
Geef hem uit handen en zorg voor een goede basis. Anders gaat dit niet goedkomen....

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:54

tuurlijk dat is allemaal hartstikke mooi cassidy, het punt is dan ook. zodra de afleiding er niet is, doet hij prima mee. maar ziet ie iets waar hij a la minute naar toe wil... DAN is hij weg. en soms is het iets wat ik niet zag van te voren, maar gelijktijdig met hem en om dan nog in te grijpen word moeilijk want op dat punt loopt ie en stopt hij niet meer, regeert niet op vasthouden, of stem etc etc. het voor hem langszwaaien wil ik nog wel graag proberen om aandacht te trekken zodra ik die aandacht kwijt ben.
nogmaals: het is dus niet zo dat ik nooit zijn aandacht heb, soms is de aandacht door afleiding ineens weg en DAN gaat het paard ook aan de wandel en DAT is dus mijn probleem.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:55

Cassidy schreef:
robijntjuhh schreef:
[het op een cirkeltje zetten word dus moeilijk dan, dat heb ik al geprobeerd. hij gaat naar zijn doel af. en dat "een mens" hem toevallig nog vast heeft maakt hem dan niets uit.

Als je de juiste tools en de juiste timing hanteerd, is dat op te lossen. Touwhalster is scherp en heeft meer bite. Juiste techniek (dus aantrekken en loslaten) hebben meer werking dan dat je met je hele gewicht aan dat stalhalster of dat hoofdstel gaat hangen.
Maar als ik al hoor wat je paard al aan het doen is, vrees ik dat je aan het stadium voorbij bent om dit zelf op te lossen. Geef hem uit handen en zorg voor een goede basis. Anders gaat dit niet goedkomen....

heb het paard nog maar een paar weken. en ben nu dus met de minimale basis bezig. vanaf dat ik hem heb is dit dus al zo. en dat gedrag moet er af. een touw halster zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen. het aantrekken loslaten reageert hij nauwelijks op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:56

En op DIE momenten moet het paard ook naar jouw luisteren.
En dat gaat je alleen lukken als het op ALLE andere momenten 100% goedgaat.
En dat durf ik te betwijfelen, want dan had je dat probleem niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:57

robijntjuhh schreef:
heb het paard nog maar een paar weken. en ben nu dus met de minimale basis bezig. vanaf dat ik hem heb is dit dus al zo. en dat gedrag moet er af. een touw halster zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen. het aantrekken loslaten reageert hij nauwelijks op.

Op een stalhalster misschien niet. Maar een touwhalster wel. Heeft meer bite, en is onaangenamer. Ga jij maar een keer een zware tas dragen met een breed hengsel of een ijzerdraadje. Wat ga je eerder voelen?

Een touwhalster is een werkhalster. Niet mee losgooien, niet mee vastzetten. Leer hem wijken voor druk, op ieder gedeelte van dat lichaam, en ook dat hoofd. Maar leer zelf de druk direct te laten varen als hij een stap op je afzet. Alsof je je verbrand hebt....De release is de beste beloning voor gewenst gedrag.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-01-11 01:03, in het totaal 2 keer bewerkt

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 00:58

Cassidy schreef:
En op DIE momenten moet het paard ook naar jouw luisteren.
En dat gaat je alleen lukken als het op ALLE andere momenten 100% goedgaat.
En dat durf ik te betwijfelen, want dan had je dat probleem niet.

op de momenten dat ik zijn aandacht wel heb is er eigenlijk niets aan de hand. hij moet inderdaad op die momenten luisteren en dat wil nog niet echt .
maar goed, ik heb nu wat tips ontvangen, die ga ik uitproberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:00

robijntjuhh schreef:
dankje cassidy :) het is niet zo dat hij nooit niet totaal niet reageerd op mij, het is alleen zo als er andere interresantere dingen langs hem gaan, zoals bijvoorbeeld een ander paard. DAN word hij onbenullig en let niet meer op mij. ik laat hem wel vaak achteruit lopen maar dan is dat maar 3 passen

1 pas is toch ook al genoeg? Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat hij op jou let en niet op andere paarden. Als je hem 3 passen achteruit laat zetten is hij bij de 2e pas misschien alweer met wat anders bezig. Laat hem voor de gein eens 1 pas achteruit en dan meteen 1 pas opzij zetten (wijken voor druk) Daar is hij niet op voorbereid. En doe steeds wat anders dat voor hem onverwacht is.

Wat ik me afvraag: je hebt een jong paard. Heeft hij genoeg gelegenheid om met andere jonge ruinen/paarden te spelen? Zo kan hij zijn energie kwijt. Kijk, mijn paard (ongeveer even groot als het jouwe, qua bouw een soort kruising tussen een tank en een eettafel en bij zijn vorige eigenaar nogal zachtjes aangepakt. Het is dat hij een heel lief karakter heeft anders zou het een onmogelijk paard zijn geworden) liep toen hij 3 was geloof ik met een groep ruinen uit hetzelfde jaar in een natuurgebied. Daar kon hij zijn energie kwijt en hij leerde sociaal gedrag in die groep. Dat komt mij nu van pas: hij en ik zijn een kudde wanneer ik met 'm bezig ben en in die samenstelling wacht hij MIJN aanwijzingen af. Wanneer ik niet duidelijk genoeg ben maakt hij daar meteen misbruik van ;)

Natuurlijk ken ik jouw paard niet maar de meeste haflingers hebben in mijn ervaring een vriendelijk karakter. Denk dat het vooral lompigheid/naar vriendjes willen is wanneer je geen vat meer op hem hebt. Dat moet je zien te voorkomen, denk dat het heel goed zou werken om hem bezig te houden. Het maakt niet uit waarmee, wanneer je hem aan het halstertouw mee leidt kun je bijvoorbeeld eens ineens een haakse bocht maken, opletten paard :D Wissel het ook af, zodat hij steeds blijft opletten. Gooi eens wat balkjes of pionnen in de bak, ga ermee met hem aan de slag. Wedden dat hij dat leuk vindt? :) Ik ben er nooit zo voor om paarden hardhandig te controleren, sowieso die controledrang van mensen ten opzichte van elkaar en andere wezens vind ik maar niks. Denk dat het voor jouw paardje veel leuker is als je er een spelletje van maakt. En natuurlijk heb ik mijn paard ook weleens een beuk verkocht... maar als hij nu ongevraagd te dichtbij komt roep ik iets van "uhuh, terug!" en als dat niet helpt krijgt hij een tikje tegen zijn borst. Niet meer doen dan nodig... en blijf vooral rustig en ga er niet over door. Wanneer hij een stapje terug zet is hij braaaafff en gaan jullie wat anders doen. Net of er niets gebeurd is.

O ja, nog een tip van mijn lesgeefmevrouw voor wanneer je paard je meesleurt: zet een stap naar achteren en trek z'n hoofd opzij. Daardoor buig je je paard (niet alleen de hals dus) en kan hij nooit ver weg lopen. Als je snel genoeg bent. Of wat ook wil helpen: loop naast de hals. Wanneer hij dan ineens weg wil duw je je elleboog in zijn hals en trek je tegelijkertijd het hoofd naar je toe. Hij móét dan wel zijn hals buigen en dat kan net genoeg zijn. Zoek ook uit welke kant hij op wil. Mijn paard probeert 'm bijvoorbeeld steeds naar rechts te peren. Dus loop ik eigenlijk altijd aan de rechterkant, en krijgt hij een mep als hij door mij heen probeert te denderen. Tegen zijn hals of schouder, met mijn hand of met een zweepje. Niet op het hoofd slaan, tenzij hij bijt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-01-11 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:02

Practice does not make perfect.
Perfect practice makes perfect.
Je kunt nog zoveel oefenen en proberen, als je het verkeerde probeert gaat het nog nergens over.
Een jong paard is als een blanco pagina.
Het beleren van een paard kan maar een keer. Het inrijden van een paard kan maar een keer. Zorg ervoor dat dat goed gebeurt. Ze leren de verkeerde dingen net zo snel aan als de goede dingen, alleen is het een stuk moeilijker om de verkeerde dingen die ze hebben geleerd weer af te leren.

Een paard is geen computer die je kunt resetten als het bij de opvoeding verkeerd is gegaan. Daarom: zorg voor de beste basis, dat is de beste levensverzekering voor jou en voor je paard....

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 01:02

hestejente schreef:
robijntjuhh schreef:
dankje cassidy :) het is niet zo dat hij nooit niet totaal niet reageerd op mij, het is alleen zo als er andere interresantere dingen langs hem gaan, zoals bijvoorbeeld een ander paard. DAN word hij onbenullig en let niet meer op mij. ik laat hem wel vaak achteruit lopen maar dan is dat maar 3 passen

1 pas is toch ook al genoeg? Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat hij op jou let en niet op andere paarden. Als je hem 3 passen achteruit laat zetten is hij bij de 2e pas misschien alweer met wat anders bezig. Doe voor de gein eens 1 pas achteruit en dan meteen 1 pas opzij (wijken voor druk) Daar is hij niet op voorbereid. En doe steeds wat anders dat voor hem onverwacht is.

Wat ik me afvraag: je hebt een jong paard. Heeft hij genoeg gelegenheid om met andere jonge ruinen/paarden te spelen? Zo kan hij zijn energie kwijt. Kijk, mijn paard (ongeveer even groot als het jouwe, qua bouw een soort kruising tussen een tank en een eettafel en bij zijn vorige eigenaar nogal zachtjes aangepakt. Het is dat hij een heel lief karakter heeft anders zou het een onmogelijk paard zijn geworden) liep toen hij 3 was geloof ik met een groep ruinen uit hetzelfde jaar in een natuurgebied. Daar kon hij zijn energie kwijt en hij leerde sociaal gedrag in die groep. Dat komt mij nu van pas: hij en ik zijn een kudde wanneer ik met 'm bezig ben en in die samenstelling wacht hij MIJN aanwijzingen af. Wanneer ik niet duidelijk genoeg ben maakt hij daar meteen misbruik van ;)

Natuurlijk ken ik jouw paard niet maar de meeste haflingers hebben in mijn ervaring een vriendelijk karakter. Denk dat het vooral lompigheid/naar vriendjes willen is wanneer je geen vat meer op hem hebt. Dat moet je zien te voorkomen, denk dat het heel goed zou werken om hem bezig te houden. Het maakt niet uit waarmee, wanneer je hem aan het halstertouw mee leidt kun je bijvoorbeeld eens ineens een haakse bocht maken, opletten paard :D Wissel het ook af, zodat hij steeds blijft opletten. Gooi eens wat balkjes of pionnen in de bak, ga ermee met hem aan de slag. Wedden dat hij dat leuk vindt? :) Ik ben er nooit zo voor om paarden hardhandig te controleren, sowieso die controledrang van mensen ten opzichte van elkaar en andere wezens vind ik maar niks. Denk dat het voor jouw paardje veel leuker is als je er een spelletje van maakt. En natuurlijk heb ik mijn paard ook weleens een beuk verkocht... maar als hij nu ongevraagd te dichtbij komt roep ik iets van "uhuh, terug!" en als dat niet helpt krijgt hij een tikje tegen zijn borst. Niet meer doen dan nodig... en blijf vooral rustig en ga er niet over door. Wanneer hij een stapje terug zet is hij braaaafff en gaan jullie wat anders doen. Net of er niets gebeurd is.

O ja, nog een tip van mijn lesgeefmevrouw voor wanneer je paard je meesleurt: zet een stap naar achteren en trek z'n hoofd opzij. Daardoor buig je je paard (niet alleen de hals dus) en kan hij nooit ver weg lopen. Als je snel genoeg bent.

het is zeker een vriendelijk paard!

het dikgedrukte is dus PRECIES wat ik bedoel!
hij heeft 3 jaar op de wei gestaan en gaat ook nu iedere dag met zijn soortgenootjes naar de wei

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:08

Dat is goed, dat hij met andere paarden op de wei staat :) Is dat ook in de winter? En spelen die andere paarden met hem of zijn het sufkoppen? :P

Het kan ook erg nuttig zijn om eens een uurtje naar die kudde te kijken. Hoe doen ze, wat doen die paarden wanneer je paard zich daar gedraagt zoals hij bij jou doet en wat is zijn positie in de kudde?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:09

Op de stal waar ik sta, gaan de paarden op het moment dat ze beleerd worden, tijdelijk even apart in een box.
Omdat er ook de tijd moet zijn om dingen te laten bezinken. Omdat de ervaring leert dat het geleerde na een nacht veel meer bevestigd is.
Maar de tijd om dingen te laten bezinken, die moet er wel zijn.
En dat lukt niet door hem een trainingssessie te geven, en hem dan zonder bedenktijd en dingen te laten bezinken, direct weer in de groep te gooien.
Jonge paarden bij ons op stal worden na de training een uur vastgezet.
Zweetdeken op, en rust.
Nadenken, tijd geven.
En de dag daarop heb je een compleet ander paard.
Omdat er puzzlestukjes op hun plek vallen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-01-11 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 01:10

Cassidy schreef:
Op de stal waar ik sta, gaan de paarden op het moment dat ze beleerd worden, tijdelijk even apart in een box.
Omdat er ook de tijd moet zijn om dingen te laten bezinken. Omdat de ervaring leert dat het geleerde na een nacht veel meer bevestigd is.
Maar de tijd om dingen te laten bezinken, die moet er wel zijn.
En dat lukt niet door hem een trainingssessie te geven, en hem dan zonder bedenktijd en dingen te laten bezinken, direct weer in de groep te gooien.
Jonge paarden bij ons op stal worden na de training een uur vastgezet.
Zweetdeken op, en rust.
Nadenken, tij geven.
En de dag daarop heb je een compleet ander paard.
Omdat er puzzlestukjes op hun plek vallen....

hij gaat ook gewoon op stal, en de volgende dag weer de wei in een paar uur.

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 01:11

hestejente schreef:
Dat is goed, dat hij met andere paarden op de wei staat :) Is dat ook in de winter? En spelen die andere paarden met hem of zijn het sufkoppen? :P

Het kan ook erg nuttig zijn om eens een uurtje naar die kudde te kijken. Hoe doen ze, wat doen die paarden wanneer je paard zich daar gedraagt zoals hij bij jou doet en wat is zijn positie in de kudde?

de rest zijn sufkoppen hij ook. er is weinig actie, als ie andere paarden opzij duwd omdat hij ineens ervoor langs wil dan krijgt ie gewoon een sneer, waarop hij met zijn oortjes naar voren gewoon doet wat hij aan het doen was, de rest loopt er dan een klein stukje bij weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:16

Dit is mijn laatste reactie in dit topic.
You may lead a horse to water, but you cannot make him drink.
Het beleren van jonge paarden is een verhaal apart.
Als je ook maar ergens het gevoel hebt dat je daar niet de aangewezen persoon voor bent, geef het uit handen.
Je zorgt voor een zoveel betere basis voor je paard.
Niet iedereen is geschikt om jonge paarden die basis bij te brengen.
Ga niet teveel zelf prutsen, het is makkelijker om een dier meteen de gewenste dingen in een keer goed aan te leren dan dat je als trainer eerst nog de fouten van je voorganger recht moet gaan zetten (als dat al lukt)
Een paard beleren is niet als het installeren van een computer.
Je kunt geen Format C toepassen en de harde schijf wissen, zoals bij een computer.
Dingen die eenmaal aangeleerd zijn, blijven ergens hangen. De goede, en de slechte dingen.
Zorg voor de beste basis bij je paard, geef hem uit handen.
Je zult later in het traject nog genoeg problemen tegenkomen die je op moet lossen, maar het gaat zoveel makkelijker als je een goede basis hebt waar je op terug kunt vallen.
Veel wijsheid toegewenst bij je beslissing.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-01-11 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:17

Okee, en hoe ziet die sneer eruit? Want dat moet jij dus niet doen... aangezien de paarden zich door hem opzij laten douwen. Jij zult dus iets moeten verzinnen dat effectiever is. Geen probleem... jij bent namelijk een mens. Mensen zijn per definitie slimmer dan paarden. Alleen je paard heeft het voordeel dat hij niet kan denken, hij reageert gewoon. Dus terwijl jij staat te denken... kan hij al een paar meter verder staan :Y)

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:14

ik heb nu ook les in freestyle mijn haflinger walste ook zowat over me heen hij heeft nu ook veel meer respect gekregen het werkt wel degelijk hij gaat weten daar freestyle wat zijn plek is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:15

Je zegt het hier eigenlijk zelf al, hij doet het meestal heel goed maar af en toe als er iets leuker of interessanter langskomt dan doet hij alsof hij mij niet meer ziet staan.
Waar zit dan het probleem, denk je zelf, je moet jezelf dus meer interessant maken voor het paard op dat moment, je paard mag niet zijn aandacht van jou verliezen.
Dit is dus niet het paard maar jouw opdracht, jij moet er steeds staan als leider.
Ik hoorde ooit een leuwentemmer zeggen dat het eigenlijk makkelijker werken was met leuwen, als trainer verlies je nooit de aandacht voor je leeuw, je weet dat ze altijd gevaarlijk zijn, bij een paard verslapt je aandacht een beetje af en toe, want hij kan toch zoooooo lief zijn en zooooo mak en ......, maar dan plots als lijkt het uit het niets te komen , ineens Whaaaammmm en hij schrikt, schiet ervandoor of geeft ineens een boksessie, en jij ligt op de grond, je had het niet zien aankomen , je was niet goed aan het opletten, hou je aandacht en vraag de aandacht van je paard.
Makelijk toch hééééé dat paardrijden . Nee idd paardrijden is steeds een confrontatie met jezelf, diegene die het moet oplossen ben jij , niet het paard.

robijntjuhh schreef:

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:30

Ik maak me hier vast niet populair maar als het probleem vooral bestaat uit het zich losrukken op bepaalde momenten moet je zorgen dat je voorlopig niet in zo'n situatie terecht komt zonder dat je de middelen hebt om het te voorkomen. Dat kan zijn een touwhalster, een hoofdstel, stalhalster en het halstertouw door de mond of over de neus of bijvoorbeeld een zogenaamde easy loader. Zodra je voelt dat hij zich los wil rukken moet je heel snel reageren en een korte flinke ruk aan het touw geven daarna direct weer los. Mijn tank had al na een paar keer door dat hij echt niet meer bij mij moet proberen om zich los te rukken. Nu kan ik hem weer gewoon overal heen brengen met een stalhalster en touwtje.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:41

ik heb 1 of 2 dagen een hengste ketting door de mond gedaan omdat hij heel hard wegrende als ik hem uit de paddock haalde dat heeft heel veel geholpen hij laat het nu ook echt uit zijn hoofd om nog weg te rennen het is even gewoon heel hard zijn ik was er eigenlijk ook heel erg tegen en vond het zielig maar je hebt dan wel rezultaat en had daarvoor al veel meer liefere dingen geprobeerd