wietske100 schreef:zelf zou ik hem wat strakker doen. Hij kan er nu steeds net onderuit komen. Als je hem iets strakker doet komt hij wat ronder in de hals en als hij ontspant doet het touw dat ook
En waar komt ontspanning vandaan?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
Kortom; het paard is nog scheef.
)
Irma_Maandag schreef:@ Geerke: Als je paardje eerst stukken beroerder liep dan deze, was het dan niet dat die van jou een kortere bijzet gewoon niet trok (lichamelijk)? Want dan kan ik me voorstellen dat je echt helemaal van het begin weer start. Of longeer je eigenlijk altijd met langere (elastieken) bijzets?
Voor de TS: helpt het om je dier niet meer ondersteunen met je stem? Door hem te vertellen dat hij het goed doet, of juist niet? Ik klets bij het longeren vaak wat af (naast mijn lichaamshouding en sturing met zweep).... 3 passen fijn =brááf, ...2passen te sloom =hup, opschieten jij! Lekker nageven =héél brááf.... binnenbocht afsnijden =NEE!.... (enz)
Elpharo schreef:Goed van je trouwens dat je om tips vraagt, je reageert ook erg leuk vind ik
). Ook zou je (als ie het kent) vanuit een kleine volte (15m is voor hem zat denk ik), deze kunnen vergoten dmv wijken voor het been. Hiermee beloon je hem na een voor hem moeilijke oefening (volte groter maken is immers makkelijker), en maak je hem soepeler. 
Irma_Maandag schreef:Je paard KAN er ook erg van opknappen, is mijn mening
Zie het als een opbouwende training die hem sterker maakt, daarna kan ie het op eigen kracht.
Wel is het belangrijk, om bovenstaande reden, om het CORRECT te doen.
Een extreme sterrenkijker zal de evt. artrose een paar wervels lager oplopen...... (lees; rug)
Voor het niveau dat ik van het filmpje kan aflezen (niet sterk, op de voorhand, concentratie niet aanwezig) zou ik in géén geval korter bijzetten.

LenaBaars schreef:Dit was 5 minuten eerder gaande,

Concentreer je op de ribben, het binnenachterbeen, een beetje op de schouder, en je zult zien dat hij heel veel nood zal hebben aan buitenstelling eerst, simpelweg omdat evenwicht te vinden, en gaandeweg zal de stelling juist worden.