Is dit paard juist bijgezet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:31

wietske100 schreef:
zelf zou ik hem wat strakker doen. Hij kan er nu steeds net onderuit komen. Als je hem iets strakker doet komt hij wat ronder in de hals en als hij ontspant doet het touw dat ook :j

En waar komt ontspanning vandaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:36

ik doe het altijd anders....bij mij is de bijzet iets losser.
Zodra het paard mooi rond gaat lopen zit er dan geen druk meer op....de druk komt pas weer als het hoofd hoger komt.
Hier zie ik dat als het paard omlaag komt met zijn hoofd er gewoon nog spanning staat op de bijzet.
Maar ieder zijn manier...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:48

De bijzet geeft iig niet fijn mee.
Geerke, bevestig je de bijzet dan ook op een andere manier? Want dit dier is niet constant in de aanleuning en de bijzet werkt hier onvoldoende om een fijne nageeflijkheid / aanleuning te ontlokken. Ook heeft ie teveel ruimte om beweeglijk te worden in de aanleuning (te hoog, danwel te laag ->bijna stofzuigen).

Persoonlijk zou ik em dus wat (niet heel veel) korter maken, en méér van achteren activeren. Gaat het hoofd omhoog; (overgang)gang of tempo terug en opnieuw doen, van achteruit.

geerke

Re: Is dit paard juist bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:51

ik heb hem op dezelfde manier alleen die van mij is van elastiek...en het paard in kwestie liep in het begin stukken beroerder dan deze...nu loopt ze goed.Ruim,rond en niet op de voorhand.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:57

tweede filmpje ziet er echt al beter uit en ik vind de achterhand er meer onder en tempo constanter.
Ik zou de longeerlijn zo bevestigen dat je er stelling mee vraagt, nu loopt hij met de verkeerde stelling vaak.

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:58

Wat mij voornamelijk opvalt is dat hij met teveel stelling naar buitenloopt, dus zou ik zowieso de binnenlijn iets strakker zetten. Let er dan wel op dat als je op de andere hand overgaat, je dit weer verandert! Ook loopt hij teveel op de voorhand. Dit wordt nog meer bevestigt door het touw tussen de benen te bevestigen. Ik zou m aan de onderste ring van de singel vastmaken. En veel tempo wisselingen maken. Vaak zie je dat mensen de paarden maar rondjes, rondjes en nog s rondjes laten lopen. Dan mis je m.i. de essentie van longeren.
Verder vind ik de tips van Irma-maandag zeer nuttig!
succes met je leuke paard!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:03

@ Geerke: Als je paardje eerst stukken beroerder liep dan deze, was het dan niet dat die van jou een kortere bijzet gewoon niet trok (lichamelijk)? Want dan kan ik me voorstellen dat je echt helemaal van het begin weer start. Of longeer je eigenlijk altijd met langere (elastieken) bijzets?

Voor de TS: helpt het om je dier niet meer ondersteunen met je stem? Door hem te vertellen dat hij het goed doet, of juist niet? Ik klets bij het longeren vaak wat af (naast mijn lichaamshouding en sturing met zweep).... 3 passen fijn =brááf, ...2passen te sloom =hup, opschieten jij! Lekker nageven =héél brááf.... binnenbocht afsnijden =NEE!.... (enz :D )

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:14

ik praat veel tegen hem, maar vind dit niet prettig op video's terug te horen..
Het paard is nog in africhting, dus logisch dat hij moeite heeft met de oefeningen. maar moet er toch een keer aan geloven, voor een bijna 5 jarige is hij echt belachelijk groen.
Ik weet dat papieren niets zeggen, maar hoop met de jaren, en de juiste training toch zijn opa Samber een beetje terug te zien

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:23

Lena; goed dat je ook veel tegen hem kletst; dit ondersteunt hem, geeft em zelfvertrouwen. Hij weet dan immers precies wat de bedoeling is! (Ik heb er zelf ook een hekel aan om mezelf terug te horen, dus da's herkenbaar.) En; het eerste deel van mijn vorige post ging over het paard van Geerke hè.... ;)

Stelling naar buiten nemen, doettie omdat het linker-achterbeen nog niet sterk genoeg is; paard neemt stelling naar buiten om zijn kont naar binnen te kunnen gooien, dan is het minder zwaar. Ook daarom is het zaak dat het paard niet afsnijdt; hoe kleiner hij de volte maakt, hoe zwaarder het voor ditzelfde achterbeen is. Hoe groter de volte, hoe makkelijker.
Het paard kiest er in het eerste filmpje niet voor niets voor om telkens linksom te gaan :D Kortom; het paard is nog scheef.
Rechtsom is nòg moeilijker dan linksom, omdat dit (nog) niet zo sterke linkerachterbeen dan nóg grotere passen moet maken om het "bij te benen".

Maw.: met de juiste training en geduld komt deze er wel hoor.... zit alleen nog werk (en dus tijd!) in...
De gangen zijn beter te beoordelen als de training wat verder gevorderd is, nu zit zijn lijf hem nog in de weg.
(En ik weet zo weinig van papier, dat ik enkel weet dat Samber een bonte is..... meer niet ;) )

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:27

Irma, dus als ik het goed begrijp is mijn paard nog heel zwak van achter, met name zijn linkerachterbeen. kan ik -behalve het vergroten van de voltes- nog iets doen om deze te versterken? Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen, hij is overal stijf en log in.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:29

Hoi hoi, ik ben het eens met dat het tweede filmpje er vele malen beter uitziet dan de eerste. Ik zou de touwtjes zeker niet korter dan in het tweede filmpje maken, dan kan hij niet meer lang en laag als ik het goed zie...ik zou eigenlijk eerst met 1 lijn gaan zorgen dat hij zijn lengtebuiging gaat aannemen en zijn hoofd dan omlaag brengt...maar dan moet je eigenlijk iemand in de buurt hebben die je daar bij kan begeleiden, want dat valt nog helemaal niet mee zo in het begin. Nadeel van binnen korter is dat ze vaak toch op het binnenvoorbeen blijven vallen en dan nog die stelling niet goed aannemen, wat juist zo belangrijk is, dat hij over 4 benen gaat lopen.

Ik denk dat ik zou proberen met een (longeer)zweep om met de lijn voorzichtig het hoofd naar binnen te vragen (en loslaten als hij dat doet, niet de druk houden) en de schouder naar buiten te houden met behulp van de zweep...zodat hij meer op zijn buitenbeen gaat lopen. Maarja, da's ook makkelijk gezegd vanuit hier heh ;)

Succes ermee. Overigens zijn longeerlessen bij iemand die dat kan onwijs leuk. Ik werk met iemand aan de hand met mijn paard, da's ook superfijn voor een jong paard. Ik vind het wel heel goed dat je hem eerst aan de lijn sterker wil maken, maar let op dat hij niet teveel naar binnen gaat hangen en zijn binnenbeen teveel belast, zeker met zo'n groot paard, anders krijgt hij daar straks last van misschien...

Iemand om samen met jou je paard te gaan rechtrichten is sowieso heel erg leuk om te doen en ook heel nuttig....maarja, dan moet je maar net iemand in de buurt hebben...

Goed van je trouwens dat je om tips vraagt, je reageert ook erg leuk vind ik :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:40

Irma_Maandag schreef:
@ Geerke: Als je paardje eerst stukken beroerder liep dan deze, was het dan niet dat die van jou een kortere bijzet gewoon niet trok (lichamelijk)? Want dan kan ik me voorstellen dat je echt helemaal van het begin weer start. Of longeer je eigenlijk altijd met langere (elastieken) bijzets?

Voor de TS: helpt het om je dier niet meer ondersteunen met je stem? Door hem te vertellen dat hij het goed doet, of juist niet? Ik klets bij het longeren vaak wat af (naast mijn lichaamshouding en sturing met zweep).... 3 passen fijn =brááf, ...2passen te sloom =hup, opschieten jij! Lekker nageven =héél brááf.... binnenbocht afsnijden =NEE!.... (enz :D )

ja...klopt...paard kon het niet aan korter.
Ik longeer over het algemeen wel lang/lichtjes bijgezet.Meer als begrenser zeg maar.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:55

Elpharo schreef:
Goed van je trouwens dat je om tips vraagt, je reageert ook erg leuk vind ik :)

Eens..... prettig!
Op je vraag en nu...; op zich goed dat je eerst probeert om hem (eerst / deels) zonder ruiter sterker te maken! Ik zou me vooral bezighouden met hetgeen al eerder gezegd werd over tempowisselingen vanuit de juiste houding. Tips daarvoor zijn gegeven. Ik zou in dit geval voorlopig niet 50/50 linksom/rechtsom werken, maar wat meer zijn makkelijke kant oefenen (dan traint ie indirect ook de moeilijke kant mee) en zijn moeilijke kant nog even ietsje minder in zowel tijd als moeilijkheidsgraad. Als ie na lekker bezig zijn wat soepeler en sterker begint te worden, zou ik hem in de trainingen weer evenveel links- als rechtsom gaan vragen. Bouw dit langzaam op.

Je zou er ook (af en toe) rustig aan mee onder het zadel kunnen gaan werken, en dit lekker simpel houden. Loswerken, vanuit het achterbeen, over de rug en buigen is dan je prioriteit; (slange-)voltes rijden en omstellen op a-c lijn (niet te klein) om hem te rekken, linksom, dan weer rechtsom stellen. Met je been zorg je dat hij niet uitzwenkt of zijn kont naar binnen zet; hij moet in het spoor van zijn voorbenen blijven lopen. Maak veel tempowisselingen, in het begin op rechte lijnen, en begin met enkele pasjes wegrijden en weer opvangen (zoveel mogelijk met je zit); gaat ie te hard? Kijkt ie sterren: rij een (niet te grote) volte, stel em correct en in fijn tempo. Rij net zolang op de volte, tot ie fijn is; dan weer rechtuit weg; wederom is het rechtuit gaan de beloning voor gewenst gedrag (=gemakkelijker dan de volte draaien). Op die manier hoef je er niet teveel met je hand aan te zitten. Uiteraard veel overgangen rijden; bv.bij iedere letter in de bak maak je een overgang (is nog best lastig, probeer maar eens ;) ). Ook zou je (als ie het kent) vanuit een kleine volte (15m is voor hem zat denk ik), deze kunnen vergoten dmv wijken voor het been. Hiermee beloon je hem na een voor hem moeilijke oefening (volte groter maken is immers makkelijker), en maak je hem soepeler.

Geerke; thx voor je toelichting!
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 29-01-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:00

Iedere vorm van bijzetten is iets van vastzetten volgens de beste DA van Muiswinkel uit Emmeloord...
Je paard KAN er slijtage en dus artrose van oplopen in de hals. Zoiets als die van mij (door voroge eigenaar door bijzetten en slof-gebruik): veelbelovend en toch kapot op zn 10e toen ik hem kocht...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:04

Je paard KAN er ook erg van opknappen, is mijn mening ;)
Zie het als een opbouwende training die hem sterker maakt, daarna kan ie het op eigen kracht.
Wel is het belangrijk, om bovenstaande reden, om het CORRECT te doen.

Een extreme sterrenkijker zal de evt. artrose een paar wervels lager oplopen...... (lees; rug)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:16

Ik ben ook niet zo'n fan van bijzetten. (inderdaad vorm van vastzetten) Doe het zelf ook nooit. Reden paard word onvoldoende beloond zodra hij probeert gehoorzaam te zijn en toch begrenst in het voorwaarts gaan. Trainen kan ik onder het zadel makkelijker omdat je dan te allen tijde mee kan gaan met zijn (hoofd)beweging. Mond blijft daardoor zachter.
Ik zeg niet dat het voor niemand een goede methode kan zijn hoor, alleen ik zou er niet voor kiezen.

Deze filmpjes vind ik er wel vriendelijk uitzien overigens. Mooi paard, wel een flinkerd volgens mij, zal nog best veel werk aanzitten id.

edit, oh zie nu dat het een Samber is? Geweldig, heb ook een effen zwarte Samber onder het zadel gehad. Super karakter!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:22

Irma_Maandag schreef:
Je paard KAN er ook erg van opknappen, is mijn mening ;)
Zie het als een opbouwende training die hem sterker maakt, daarna kan ie het op eigen kracht.
Wel is het belangrijk, om bovenstaande reden, om het CORRECT te doen.

Een extreme sterrenkijker zal de evt. artrose een paar wervels lager oplopen...... (lees; rug)

inderdaad...kissing spines.
Goed longeren is niet eenvoudig.
Paard moet niet sukkelen maar lekker los door de rug voorwaarts lopen.Met goede ruime passen...zeker achter ook!
Zoals in het (tweede filmpje) ziet er niet verkeerd uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:48

Ik vind hem heel goed bijgezet: niet te strak, niet te los, veel ruimte om zelf te voelen wat lekker loopt :) Voor het niveau dat ik van het filmpje kan aflezen (niet sterk, op de voorhand, concentratie niet aanwezig) zou ik in géén geval korter bijzetten.

Wel met de lijn eraan veel overgangen, schakelen, en buiging vragen (zonder hem korter te zetten aan 1 kant, duw de ribben van je weg, vergroot je cirkels na het verkleinen, daar komt goeie buiging uit, gebruik je zweep als binnenbeen) en dan zul je zien dat hij vanzelf de goede houding er uit pikt.

Voorlopig veel opbouwen, niet te lang bijzetten, los beginnen en los eindigen. 10 minuten bijgezet is al heel lang.

Zou verder veel werken op gehoorzaamheid: blijf rustig en vraag, maar zorg dat er elke dag iets een klein beetje beter gaat, dan sta je volgend jaar al heel ver ;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:14

Bedankt voor je reactie, ik heb nog een lange weg te gaan wil hij op stabiel op eigen benen gaan lopen.. momenteel loopt hij zo'n 3 keer per week aan de longe, afwisselend draaft hij balkjes en soms vrijspringen. Maar dat terzijde, fijn om te horen dat de bijzet niet verkeerd was. Op elastiek gaat hij mega hangen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:32

Ik vind touwtjes bijna altijd goed, ook omdat je er eindeloos in kunt aanpassen, en omdat er met touwtjes niet te smokkelen valt: tis auw of niet ;)

En lange weg, mits je hier gewoon de tijd voor neemt en niet forceert, zul je versteld staan hoe snel het gaat!

Buiging en impuls, dat zijn je sleutelwoorden nu, en die komen allemaal uit jouw zweep en houding, en niet uit de touwtjes of de longe! Zolang je dat in gedachten houdt, blijf je goed bezig. Longe en touwtjes heb je alleen nodig om te begrenzen, niet om te laten werken of in een positie te zetten. Dat moet hij zelf gaan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:39

LenaBaars schreef:
Dit was 5 minuten eerder gaande,

Op dit filmpje heeft hij qua ontspanning de juiste state of mind, maar de impuls mist en zijn achterhand komt naar binnen, daar moet jij meer aan doen: buik naar buiten. En ik zeg het simpel omdat jij het zo simpel moet doen, zweep richting of tegen de ribben, pas per pas, tot e naar buiten gaan, en dat binnenachterbeen meer onder de massa gaat ipv naar binnen toe, je zult zien dat hij of zal vertragen met de juiste houding, en dan moet je erin gaan schakelen, kleine stukjes, klein! Of hij zal eruit gaan rennen met het hoofd naar buiten, en dan moet je desnoods iets korter nemen, maar niet trekken, laat hem nageven op jouw hand, en blijf je focus houden op de ribben en niet op het hoofd. Maak de cirkel kleiner tot je iets van buiging krijgt (geleidelijk, zachtjes, zonder druk), en duw hem dan vanuit die ribben naar buiten, je zult zien dat het rennen hem vergaat en dat hij zal gaan dragen, dat zijn de stukjes die je zoekt.

Desnoods overdrijf je maar: nu gaat hij met de schouder naar buiten en de achterhand naar binnen, duw die achterhand naar buiten, van je weg, laat zijn hoofd zo naar je toe komen (dus niet aan de longe trekken).

Het is een leuk paard en hij zal het snel snappen :)

edit: nog heel even op de stelling terugkomen: stelling kun je niet dwingen, dat komt wanneer het lijf goed gaat, zeker aan de longe! Blijf eraf dus ;) Concentreer je op de ribben, het binnenachterbeen, een beetje op de schouder, en je zult zien dat hij heel veel nood zal hebben aan buitenstelling eerst, simpelweg omdat evenwicht te vinden, en gaandeweg zal de stelling juist worden.

DAT is longeren, en niet een paard in een houding dwingen, met de binnenteugel korter, die hoort losser te worden naarmate het paard beter gaat marcheren.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:43

Tweede filmpje vind ik er ook een stuk beter uit zien, hij kijkt alleen wel wat naar buiten, maar het is al een hele vooruitgang op filmpje nr 1! :D

Succes ermee

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:47

Wat betreft je eigen houding ook: op links bvb:

zorg dat hij ruimte heeft vooraan om door te mogen, zorg dat jouw schouders ongeveer evenwijdig zijn met zijn heupen, dus niet tegen hem in gaan staan zoals zovelen doen. Je rechterschouder duwt op dat moment de achterhand/ binnenheup naar buiten, je linkerschouder geeft zijn voorhand alle ruimte om de buiging te vervolledigen en naar binnen te buigen, het is als een buiging maken naar je paard, een toelating om te passeren, een vrijheid aan zijn hoofd, maar een duidelijke vraag aan zijn motor (het is moeilijk te omschrijven haha).

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:09

ik merk inderdaad dat hij verward raakt wanneer ik voor zijn schouder uit kom. als ik hem longeer ren ik soms ook een hele kleine volte met hem mee, zodat het niet eindeloos kleine rondjes zijn. Ik merk dat ik op gebied van inzicht nog veel moet doorkrijgen. Gelukkig is hij heel braaf en leergierig, dus fouten vergeeft hij me wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:40

Meerennen moet je mee uitkijken, laat je longe vieren of neem hem in waar nodig, zeker als je een longeerbak hebt.

Een pasje meegaan om aan te moedigen is niet fout, maar hij moet rond jou lopen en niet andersom!