Huppelen bij aandraven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jk_xx

Re: Huppelen bij aandraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:47

Okee zal het proberen!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:51

Jk_xx schreef:
Mootje schreef:
En sinds wanneer gedraagt het paard zich zo?

Sinds er 2 meisjes op hebben gereden en die haar toen zo ontzettend hard sloegen!

Als je zo duidelijk kunt aangeven dat het daarna is begonnen, lijkt het me duidelijk dat het een verstrouwenskwestie is.
En dus zal je terug moeten naar de basis en werken aan het vertrouwen. Een schrikparcour is in mijn ogen dan niet de juiste manier om het vertrouwen te vergroten. Voor een schrikparcour moet je mijns inziens eerst al een basis vertrouwen hebben en dat ontbreekt heel duidelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:00

Jk_xx schreef:
Sjolvir schreef:
Nieuw zadel hoeft niet te betekenen dat het past.
Hoe ver is je paard in opleiding? Net begonnen?

Vergeet niet van voren ruimte te geven, zodat ze ook echt weg kan.
Probeer haar desnoods in draft te laten rollen door haar steeds iets harder te laten stappen, tot ze gaat draven.
Draaft ze dan netjes aan, de hemel in prijzen.

Ze is net begonnen, in draf te laten rollen???
Dat snap ik even niet :o

Net begonnen, in dat geval.. Neem les.... weet het dooddoener, maar echt onmisbaar.

In draf rollen, wat ik bedoel is dus dat je niet je paard ineens in draf wil hebben, maar hem steeds iets harder laat stappen,
hem van voren de ruimte geeft, op een gegeven moment vanuit die stap vanzelf in draf rolt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:11

Hm... een paard dat huppelt en zelfs steigert klinkt mij in de oren als iemand die niet helemaal weet hoe een paard hoort te lopen en op een kats kreupel dier probeert te rijden.

Als ik jou was zou ik niet meer rijden zonder dat er goede begeleiding bij is en die dan eerst eens goed naar het dier laten kijken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:24

Ik kan 2 dingen bedenken:

- Of je houdt de teugels vast bij aandrijven.
Vergeet niet je handen te openen bij aandrijven!
- Of ze drukt haar rug weg.
Handen blijven geopend en een kwestie van voorwaarts houden!

Overleg het ook even met de eigenaresse

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:59

Aangezien je schrijft dat ze pas 5 is en jullie net begonnen zijn, misschien heeft ze gewoon nog niet genoeg kracht om meteen goed aan te draven.
Die van mij deed het in het begin ook, narmate hij sterker werd ging hij minder huppelen en nu is het helemaal weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:46

Klinkt enerzijds als pijn in de rug, omdat je aangeeft dat ze het bij het longeren niet doet. Dan vindt ze het dus moeilijk als er iemand op zit. Ik zou adviseren er een fysio/osteo bij te halen en even goed naar de rug te laten kijken, laat ook kijken of het zadel wel goed past.

Anderzijds is het ook een teken van een paard dat niet goed aan het been is, dat is het rijtechnische aspect. Ook daar aan werken, been, geen reactie -> tik. Hoeft niet hard, moet wel snel en effectief. Duidelijk zijn en consequent in je rijden. Laat iemand ook goed kijken naar je zit, je kunt het paard ook enorm hinderen door je manier van zitten. En weet je: een goede zitles is nooit weg he, daar heb je altijd wat aan ;)

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:14

Ik zal als ik jou was sowieso proberen om zonder zweep te gaan rijden. Die kun je er altijd nog bij pakken.
Mijn verzorgpaard loopt ook niet altijd door in de draf en wil ook niet dat ik druk op de teugels heb. Ik laat haar dan eerst een paar rondjes draven met lange teugels, veel beenhulpen om haar goed voorwaards te houden en als ze dan goed loopt langzaam de teugels oppakken en aanblijven sporen, kan ook met stem.

hoop dat je er wat aan hebt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:55

De mijne doet dat af en toe ook. Heeft soms te maken met frisheid. Hij wil dan gewoon aangalopperen. Maar hij doet het ook als ik teveel met mijn knieën klem. Nu ik meer ontspannen kan zitten en hij beter aan de hulpen is, heb ik er geen last meer van. Maar het kan inderdaad ook pijn zijn of een slecht passend zadel.

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:33

ehm. toen we vorig jaar reden, toen die meisjes er nog niet op hadden gereden, ging het super goed!
We konden zelfs al springen! Toen reageerde ze ook goed op been, maar het lijkt nu alsof ze bang is om in de draf te gaan met iemand erop.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:35

Zijn die meisjes niet ongeveer tegelijkertijd met wisselen van het zadel gekomen?
Ben je zelf niet meer gespannen omdat je misschien bang bent dat hij gek gaat doen (omdat hij dat nadat die meisjes erop gereden hebben, gek heeft gedaan)?
EN hij doet het dus niet met longeren? En longeer je ook met zadel?

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:38

Jaa ook met zadel, nee die meisjes hebben er vorig jaar november op gereden en toen begon het te vriezen dus toen ben ik er begin deze week weer opgestapt. Alles ging goed tot aan de draf..

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:40

Dus sinds november niet meer gereden???? Zou hij dan misschien moeite hebben met je te dragen?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:42

Ik heb net even bij je berichten gekeken. Ik denk dat je gewoon een hele goede instructrice moet zoeken en niet zelf moet blijven aanmodderen. Daar wordt je paardje niet beter van.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:42

Sommige paarden overval je een beetje met de overgang naar draf, die kunnen ze dan niet zonder zo'n beginhuppeltje voor elkaar krijgen. Is een kwestie van sterker maken.
Het helpt ook om de kant waar ze het huppeltje maken iets minder druk op de teugel te nemen en om de overgang geleidelijker te maken dus niet "nu - draf" maar de draf langzamerhand in te rollen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 26-01-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:43

Maar dan zou ze in stap ook moeilijk doen(de eerste paar keer alleen gestapt)

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:43

Maar ze stopt niet, ze gaat maar door en door!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:45

Lijkt niet op bang, maar gewoon vereden en verwend door een tijdje niet aan het werk te hoeven!

Zo te horen is je paard gewoon tegen het been en tegen je zweep :Y)
5 jaar is ook typisch zo'n leeftijd van uitproberen, puberen en kijken hoe ver de grenzen van de ruiter zijn.
Ik zou zeggen als je paard het doet: een keer heel goed naar voren schoppen als je paard dat doet,
dan maar een bok, huppel of andere rare fratsen....en herhalen tot ze weer aan het been is en respect voor de ruiter heeft!
Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts is hier de oplossing....is alleen een beetje, lef en leiderschap voor nodig!
en oh ja niet gas geven en remmen tegelijk ;-) dan heeft het geen effect...
Lukt-of durf je dit niet zelf, zoek hulp en/of goede begeleiding!

Ik ben het er mee eens dat je zadel goed moet liggen en dat je paard medisch in orde moet zijn, maar ik ga ervan uit dat dat uitgesloten is ;-)
anders even laten checken, jaarlijkse check-up van je paard is altijd goed, doe ik zelf ook!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:02

Listiglistje het gaat helemaal niet altijd persé om wel of niet voorwaarts maar of een paard die overgang aan kan. Ik weet niet of het paard van TS een jonger paard is maar vaak gebeurt dit bij jongere paarden.
Edit zie inderdaad dat het 5 jarig paard is, dus nog jong. Naar voren jagen heeft dan helemaal geen toegevoegde waarde als het om slapheid van paard gebeurt..

Wij hebben ook een vijfjarig paard een democraatje die haast standaard een huppeltje om hoog maakt als hij de draf in moet, door de overgang rustig voor te bereiden en niet te plotseling weg te willen draven en in de draf meer weg en terug te rijden wordt hij handiger en sterker en kan hij de overgang beter maken. De overgang moet ook van achteruit worden gereden.
Dit huppeltje komt vaak ook voor als je de draf wat wilt verruimen als het paard nog niet zo sterk is, dan komt er vaak ook een onhandig krabbeltje - hoe doe ik dit zo gauw -. En is absoluut geen onwil maar eerder onhandigheid..

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:10

Afbeelding

Dit is het oude zadel, heb helaas geen foto's van haar onder het nieuwe zadel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:15

fargo schreef:
Listiglistje het gaat helemaal niet altijd persé om wel of niet voorwaarts maar of een paard die overgang aan kan. Ik weet niet of het paard van TS een jonger paard is maar vaak gebeurt dit bij jongere paarden.
Edit zie inderdaad dat het 5 jarig paard is, dus nog jong. Naar voren jagen heeft dan helemaal geen toegevoegde waarde als het om slapheid van paard gebeurt..

Wij hebben ook een vijfjarig paard een democraatje die haast standaard een huppeltje om hoog maakt als hij de draf in moet, door de overgang rustig voor te bereiden en niet te plotseling weg te willen draven en in de draf meer weg en terug te rijden wordt hij handiger en sterker en kan hij de overgang beter maken. De overgang moet ook van achteruit worden gereden.
Dit huppeltje komt vaak ook voor als je de draf wat wilt verruimen als het paard nog niet zo sterk is, dan komt er vaak ook een onhandig krabbeltje - hoe doe ik dit zo gauw -. En is absoluut geen onwil maar eerder onhandigheid..

Een huppeltje als het paard nog niet sterk genoeg is prima, maar het paard van ts gaat huppelen
en vervolgens staken/steigeren...en als ze hem met de zweep tikt begint ie nog te bokken ook!
Een paard kan overigens los in de wei gewoon van stap naar draf aandraven hoor!

Maar conclusie: dit is toch geen gewenst en normaal gedrag, jouw paard ging igg weer voorwaarts na het huppeltje, die van ts niet!
Riekt mij dus meer naar niet aan het been zijn en tegen de zweep door een afwachtende niet consequente ruiter!
En als ze staken en tegen het been zijn, dan werken aaien en lieve woordjes helaas niet ;)

Daarbij is het paard 5 (puberleeftijd ), heeft sinds november stil gestaan en er is vooraf wat aangemodderd door een paar meiden....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 26-01-11 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:16

Mijn paard deed het toen hij last van zijn schouder had,het kan dus pijn zijn maar hoeft niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:18

Op zich mee eens, maar als hij sinds november stil heeft gestaan, kan hij dus ook gewoon weer slapper zijn en het moeilijk vinden om met ruiter op de rug die overgang vloeiend te maken. Een onbelaste overgang is overigens wel wat anders dan met ruitergewicht al kon de onze ook onbelast "huppelen" ;-)

Maar goed, beste lijkt me eigenlijk voor TS om lekker les te nemen en samen met instructeur dit probleem aan te pakken en te bekijken wat beste aanpak is van deze situatie.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:25

Jk_xx schreef:
Mootje schreef:
En sinds wanneer gedraagt het paard zich zo?

Sinds er 2 meisjes op hebben gereden en die haar toen zo ontzettend hard sloegen!

Ik snap dit allemaal niet zo erg hoor...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:43

listiglistje schreef:
fargo schreef:

Een huppeltje als het paard nog niet sterk genoeg is prima, maar het paard van ts gaat huppelen
en vervolgens staken/steigeren...en als ze hem met de zweep tikt begint ie nog te bokken ook!
Een paard kan overigens los in de wei gewoon van stap naar draf aandraven hoor!

Maar conclusie: dit is toch geen gewenst en normaal gedrag, jouw paard ging igg weer voorwaarts na het huppeltje, die van ts niet!
Riekt mij dus meer naar niet aan het been zijn en tegen de zweep door een afwachtende niet consequente ruiter!
En als ze staken en tegen het been zijn, dan werken aaien en lieve woordjes helaas niet ;)

Daarbij is het paard 5 (puberleeftijd ), heeft sinds november stil gestaan en er is vooraf wat aangemodderd door een paar meiden....

Kan alsnog kracht zijn.
Misschien laat ze op die manier zien dat ze er nog niet genoeg kracht voor heeft.