Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:49

Ok, snap ik, en het volgende is niet persoonlijk op jou gericht, maar meer om even goed over na te denken.
Ben jij echt de juiste persoon om dit paard weer op de rails te krijgen? Wat gebeurt er als het toch fout gaat? Stel dat je er met een noodgang afgaat, en er iets ernstigs aan overhoudt, wie gaat dan voor alle kosten opdraaien? Niet alleen medische kosten, maar mogelijke arbeidsongeschiktheidskosten in de toekomst e.d.? Vergeet niet dat je 'nog maar' 14 bent, en 'nog maar' 4-5 jaar rijdt. Dat is niet negatief bedoeld, maar als volwassen mensen met waarschijnlijk meer rij-ervaring al moeite hebben met dit paard, wordt het voor jou echt niet makkelijker...

Als laatste wil ik er nog even aan toevoegen dat als je mijn dochter was geweest, je voor geen goud op zo'n dier mocht gaan zitten van mij...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:51

Ach een keer van t paard vallen overleef je meestal wel hoor. Inderdaad doe het zo veilig mogelijk. Zorg dat het paard al uitgerend is voor dat je er opgaat en blijf vooral erg kalm en ga niet aan de teugels lopen hangen. Maar ik moet Kleinvosje wel gelijk geven dat je er niet op moet gaan als je er zelf geen vertrouwen in hebt. Vaak is het het beste om er onbevangen op te stappen, dat voelt het paard ook aan. Mensen van 14 hebben vaak minder angst dan een volwassene en zijn beter in het uitzitten van bokken, wat flexibeler. Heel veel succes en laat weten hoe het gegaan is.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:54

piezze schreef:
Ach een keer van t paard vallen overleef je meestal wel hoor. Inderdaad doe het zo veilig mogelijk. Zorg dat het paard al uitgerend is voor dat je er opgaat en blijf vooral erg kalm en ga niet aan de teugels lopen hangen. Maar ik moet Kleinvosje wel gelijk geven dat je er niet op moet gaan als je er zelf geen vertrouwen in hebt. Vaak is het het beste om er onbevangen op te stappen, dat voelt het paard ook aan. Mensen van 14 hebben vaak minder angst dan een volwassene en zijn beter in het uitzitten van bokken, wat flexibeler. Heel veel succes en laat weten hoe het gegaan is.

dat zal ik zeker doen en als het echt waar is dat jongere mensen flexi zijn jullie geven me meer zelfvertrouwen en zal een privebericht sturen zodra ik terug ben van stal.. aan piezze en al de andere die het willen weten

kleinvosje

Re: rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:55

Joh, zet het gewoon hier in het topic, niet via PB, dan ben je in 1 keer klaar!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:56

kleinvosje schreef:
Joh, zet het gewoon hier in het topic, niet via PB, dan ben je in 1 keer klaar!

okee zal ik doen

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:58

ik zal morgen meteen posten hoe het is gegaan wens me allemaal veel geluk en ik zal ze eerst losgooien in de piste en op mijn verzorgpony die ook graag al eens wat laat zien maar niet zo hoog en nijdig als fuego opwarmen zodat ik op mijn schatje wat meer zelfvertrouwen krijg

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:00

Ik had ook een moeilijk jong paard, die is nu van mijn nicht, die was toendertijd ook 14 met een paar jaar manege-ervaring. En ze heeft alle bokken en steigers uitgezeten en uiteindelijk er een hele braverd van gemaakt. Alles kan als je er maar tijd en energie in wil steken. Hoe ouder je wordt, hoe meer je dat kwijtraakt helaas. Tussen mijn 14e en 25e kende ik ook geen angst bij het rijden. Daarna werd het minder.

Mayasfrenk

Re: Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 04:59

pfff wat komt mij dit verhaal bekend voor... zo was ik ook, en bij een manege bij ons in de buurt werd daar ook hartelijk gebruik van gemaakt toen ik daar tijdelijk reed omdat ik even geen eigen of verzorg paard had,,, heb daar een jonge halve fries ingereden.. de instructrice PERSOONLIJK was vergeten goed aan te singelen,. en als je er voor de 3e keer op gaat moet je toch 100% op je helpers kunnen vertrouwen.. lang verhaal kort. paard schrikt. zet het op een lopen, ik glij in de bocht met zadel en al er onder en hij probeert nog over me heen te springen, land met zijn achterbeen op mijn arm maar is allemaal net goed gegaan was alleen zware paniek omdat het leek alsof hij op mijn borst was gaan staan en ik was flauw gevallen van de schrik zon paard van onder te zien., de winter er na had ze een manege pony die af en toe beetje bijgereden moest worden, beetje te veel energie volgens haar. nou dat dier draaide zich in draf dus haaks om en gaf dan MEGA bok salvo's. hij gooide je met die draai al flink uit ballans. omdat ik de enige was die er na 3 lessen nog niet af gevallen was moest ik er elke les op ( achteraf denk ik wat doet zon dier op een manege!!! levens gevaarlijk). ik vond dat geweldig. ben er maar 1x af gevallen en dat ging idioot hard ( hersenschudding en ontzettend last van mijn rug) en iedereen vond dat natuurlijk heel stoer enzo. dus ja ik was ook 14 15 en vond dat geweldig. inmiddels rijd ik liever geen jonge paarden meer( behalve mijn eigen) en al helemaal geen paarden waarvan ik weet dat ze gedrachs problemen hebben. ik denk nu zo: laat een proffessional zijn nek er maar mee breken, ik liet mij ook vreselijk uitbuiten door die mensen omdat ik mee mocht rijden in de lessen en ik mocht één van hun paarden op concours starten ( wat gedwarsboomd werd doordat telkens voor ik op concours moest dat paard ineens in beginners lesen liep en ik moest de wedstrijden enzo wel zelf betalen).

WAT IK MET DIT LANGE VERHAAL DUIDELIJK WIL MAKEN!!! meisje pas alsjeblieft op dat er geen gebruik van je gemaakt word, ik deed het ook hoor, vond het super. beetje actie en spanning, maar bessef nu ineens heeeeel goed wat er allemaal fout had kunnen gaan. en dat is het niet waard. als je instructrice al gestopt is met dat paard.... geloof je serieus dat jij het dan wel voor elkaar krijgt?? ( dit is niet banketstaaf ov denigerend bedoeld hoor)

ook ben ik het met de meningen hierboven eens, mijn dochter kwam er niet op, maar als het mijn paard was zou ik al HELEMAAL niet zon jong iemand er op willen hebben, en niet omdat TS niet zou kunnen rijden ofzo., maar er zal maar wat gebeuren!!

ik hoop dat het rijden wel goed gegaan is want je lijkt vast besloten. maar als je na de eerste keer rijden er geen goed gevoel over hebt vertel die mensen dat eerlijk. misschien vind je dat vreselijk eng, dat vond ik de eerste keer ook toen ik zon paard weigerde... maar er komen er nog genoeg op je pad hoor!!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:46

Ik zou het niet doen, maargoed jij hebt he keus al gemaakt ;)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:56

Ik zou op een dergelijk paard sowieso nooit opstappen, voor dat er gedegen onderzoek is gedaan naar waarom hij/zij dit gedrag vertoont!
Misschien heeft het dier ergens pijn?
Er kunnen zoveel oorzaken zijn.

En inderdaad, wat de rest al zei, het lijkt erop dat je gewoon uitgebuit wordt door de eigenaar ( en werden we dat allemaal niet op die leeftijd?) en ik ben benieuwd of de eigenaar ook je ziekenhuiskosten en inkomen later zal betalen, mocht er iets gebeuren.

Ik wil je in elk geval veel succes wensen vandaag.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:22

ben je je leven beu????
laat de eigenaar z'n problemen zelf lekker oplossen. wat vinden je ouders ervan? zijn ze zich ervan bewust dat de kans groot is dat dochterlief vandaag misschien tussen 6 plankjes eindigt of in een rolstoel???
denk effe na, zo'n paard is een moordwapen, zeker omdat je schrijft dat ie andere paarden aanvalt. dan denk ik toch dat er lichamelijk of geestelijk er een steek aan los is.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:28

Feelsoproud schreef:
Als wat je schrijft over het paard werkelijk zo is,dan vind ik de eigenaar de meest achterlijke,onwetende,onvoorzichtige en egoistische persoon die ik ooit ben tegengekomen.Een 'kind' van 14 jaar vragen zo eentje te rijden...gaat hij/zij je de rest van je leven verzorgen als je in een karretje terechtkomt?

Dit is zeker niet persoonlijk naar jou toe bedoeld,ik kan via de computer niet oordelen hoe goed je kan rijden.Maar als het paard werkelijk zo gemeen is,is de enige optie een professional die hier ervaring mee heeft en niet een jong meisje in gevaar brengen.

Ja , mee eens .

Zo kon ik ook aardig rijden op me eigen pony's en mocht toen op een pony die ook levensgevaarlijk was .
Zijn kleindochter 1 jaar jonger durfde niet!
Ben er met gescheurde enkelbanden , en met een geknakt vertrouwen in paarden eraf gekomen.
Was ook zo soort man , ja jij kan aardig rijden.
Je word dan in je ego gestreeld...

Nu als volwassen vrouw zeg ik NIET doen!!!!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:29

NOGMAALS NIET DOEN!!!!!!!!!!!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:33

Wees voorzichtig en blijft alle tijd alert! Als je merkt dat je eraf valt zorg dat je bij neerkomen ver weg van het paard blijft. Ikzelf ben vroeger duizend keer gevallen maar ik zorg altijd ervoor dat ik alert blijf. ahja zeker een toque (ben van België!) en valvest dragen!!! Maar vraagje, ben je ook verzekert tegen sportongevallen? Die moet je zeker afsluiten anders mag je voor uw veiligheid niet op dat paard rijden.
Maar mijn vraag je is, of uw ouders daarmee akkoord zijn?

Ook een goede tip. Je zegt dat het paard veel bokt. ik zou het hoofd met 2 bijzetteugels vastmaken aan het zadel zodat hij niet diep kan bokken.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:37

Tja, je hebt je keus al gemaakt..
Maar ik zou het niet gedaan hebben!

Zeker niet zo snel, bouw eerst maar is een vertrouwensband op met dat paard, poetsen, longeren, wandelen.. En stap er dan eventueel pas een keer op!
Snap ook niet dat ze een 14e jarige vragen om hulp!

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:40

Hier nog een; niet doen!!
Niet jouw paard, niet jouw probleem.
Bovendien heb jij hem niet verknald, dus hoef je ook niets goed (proberen) te maken.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:21

Dakario schreef:
Wees voorzichtig en blijft alle tijd alert! Als je merkt dat je eraf valt zorg dat je bij neerkomen ver weg van het paard blijft. Ikzelf ben vroeger duizend keer gevallen maar ik zorg altijd ervoor dat ik alert blijf. ahja zeker een toque (ben van België!) en valvest dragen!!! Maar vraagje, ben je ook verzekert tegen sportongevallen? Die moet je zeker afsluiten anders mag je voor uw veiligheid niet op dat paard rijden.

Ook een goede tip. Je zegt dat het paard veel bokt. ik zou het hoofd met 2 bijzetteugels vastmaken aan het zadel zodat hij niet diep kan bokken.

okee dat zal ik zeker doen en straks is het zover ik ga het paard eerst losgooien in de piste en mischien even longeren en voor op te warmen en voor te bereiden op mijn verzorgpony die ook wel wat durft uit te halen maar bijlange niet zo erg hij valt geen paarden aan maar vind het wel leuk om ze in de weide te pesten . Mijn ouders gaan hiermee akkoord en ben verzekerd voor sportongevallen vanwege ik al een paar gevaarlijke momenten heb meegemaakt met mijn verzorgpony

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:25

Zoek hulp ;) je komt onzeker over in je post en je reactie van Zweep en sporen (al neem je geen sporen .. da je er over begint al) terwijl het paard al snel is geven aan dat je er zeker nog niet klaar voor bent.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:27

Elin_ schreef:
Zoek hulp ;) je komt onzeker over in je post en je reactie van Zweep en sporen (al neem je geen sporen .. da je er over begint al) terwijl het paard al snel is geven aan dat je er zeker nog niet klaar voor bent.

Dat zij ik ook geen sporen omdat het al zo snel is en een zweep voor het geval dat

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:40

pfff, als het paard echt zo gek doet, en blijkbaar ook nog vals is(paarden aanvallen) dan vraag ik me af waar het fout is gegaan, en of het paard niet beter op z'n plek is als er .... gemaakt word.
begrijp dat het dier ook al veel eigenaren heeft gehad.
heb eigenlijk wel een beetje medelijden met het paard, en zeker ook met ts dat zij daar op moet/wil gaan zitten.
dit paard klinkt alsof het zijn vertrouwen totaal kwijt is in de mens, ik zou bij zo'n dier juist voorlopig niet erop gaan zitten, maar eerst vertrouwen opbouwen aan de hand/longe/grondwerk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:43

Ik zou het niet doen, zoals eerder opgemerkt, "niet jouw paard, niet jouw probleem". Of betaalt de eigenaar je een fors bedrag om dit niet onaanzienlijke risico voor hem/haar te lopen? Ik vermoed van niet.
Je mag een prima ongevallenverzekering hebben, daar wordt een botbreuk (of erger) niet een fijne ervaring van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:54

Eerlijk? Niet doen.

Verzekering of niet, dit is een paard dat een ervaren, volwasen ruiter nodig heeft die de situatie goed kan inschatten.
Als je instructie er niet meer mee rijdt, weet je dan ook waarom? Is het omdat ze geen ervaring heeft met zo'n paarden, of simpelweg omdat ze weet dat ze haar nek breekt als ze erop kruipt?

Met een sportverzekering ben je niks als je zware blessures eraan overhoudt. Integendeel, verzekering kan nog heel lastig gaan doen als ze merken dat dat paard altijd zo is en je wel degelijk volledig bewust was van eventuele risico's door erop te kruipen!

Kans zit er dik in dat die eigenaar gewoon geen zin heeft om er geld in te stoppen om dat paard door een prof te laten rijden en dus maar gewoon een lefgozertje met stevige zit eruit te kiezen. Lekker goedkoop en als die wat overkomt hoeft hij ook geen bal te betalen. Een prof die zijn rug breekt en onbekwaam wordt, daar zou de eigenaar een flinke duit centen voor mogen neertellen....

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:02

Dakario schreef:

okee bijzetteugels ik zal vragen of ik ze mag gebruiken maar ik zal ze niet te vast zetten anders wordt hij mischien nog lastiger nog 2 uurtjes en dan naar stal

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:05

Nee echt GEEEN bijzetteugels!!!
Ik kan zo kwaad worden om die tip
(heb zoweiso niets met bijzetteuels) als je paard steigert met bijzetteugels (ja ze doen het echt die bijzetjes intereseerd ze dan echt niet) dan klappen jullie achteruit.

Echt niet doen!!! zoek gewoon hulp en doe niet zo eigenwijs ;)
Een proffesioneel ieand die weer vanaf het begin af aan rustig begint (dus niet: Ik zal je wel even de baas zijn! :n)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:08

Slimme eigenaar hoor. Heb je enig idee hoeveel geld je die personen bespaard door dit te doen? Dit dier zou professioneel moeten worden doorgereden. En dat kost minstens 500/1000 euro per maand. En dat zal al gauw een maandje of 3/4 duren. Dus eigenlijk bespaar jij ze tussen de 1500 en 4000 euro! En ik weet vrij zeker dat de eigenaars dit ontzettend goed weten.
Met andere woorden jij zet je leven op het spel zodat zij hun geld aan vakantie of mooie auto's kunnen uitgeven. Ik zou het echt niet gedaan hebben (of op zijn minst 1000 euro vergoeding vragen). Slimme mensen hoor, dat zeker!!!!!