wat bij mij werkt is tijdens het lichtrijden, en eigelijk gewoon altijd tijdens het rijden, mijn dijbenen en knieën aanklemmen. zo hoef je niet op je beugels te steunen en kan je jezelf gewoon omhoog duwen met je knieën en zo bewegen je onderbenen en voeten ook minder. als je probeerd je benen lang te maken en je hakken uit te drukken zullen je benen ook al stiller liggen.
Maar je moet toch juist niet aanklemmen? je hoort toch zoveel mogelijk te ontspannen? Mijn benen zijn ook wiebelig, maar ik merk wel dat als ik op andere paarden rijdt, het wat minder is voor mijn gevoel. iig zijn er hier hele goede tips gegeven, die ga ik ook uitproberen
Je moet je benen niet aanklemmen maar wel aansluiten. Dit is mij toch geleerd... Als je klemt krijg je een gespannen, onstabiele zit, maar als je volledig ontspant krijg je wiebelbenen. Daarom, gewoon ontspannen je benen laten aansluiten op het zadel.
Ik heb dus als ik niet volledig ontspan maar gewoon aan wil sluiten op het zadel, Dat ik vanzelf gewoon mn knieen echt tegen het zadel druk (onbewust). En dan klem ik dus...
Probeer je beugels eens aan de singel vas te maken met een spoor riemje of strotrouwtje. Bij mij helpt het heel erg, na een tijdje kan je zonder touwtjes.
Miss_Caroo
Geplaatst: 27-01-11 16:54
TinekeHorses schreef:
Probeer je beugels eens aan de singel vas te maken met een spoor riemje of strotrouwtje. Bij mij helpt het heel erg, na een tijdje kan je zonder touwtjes.
Gevaarlijk en het heeft pakt de oorzaak van het probleem niet aan. Je dwingt je benen daarmee in een houding zonder bewust controle over je benen te kregen. Daarmee verkrampt je zit, en kun je uiteindelijk veel minder efficient hulpen geven omdat je je benen alleen in DIE houding kan hebben dan, ipv een onafhankelijke zit te hebben waarbij je zelf je beenhouding bepaalt.
Ja, dacht eerst ook dat het gevaarlijk was. Maar dat valt reuze mee. Je hebt nog genoeg bewegings vrijheid voor je been een stuk te bewegen, het word er alleen minder door. Het zit natuurlijk niet helemaal strak geknoopt tegen de singel aan.
Maar als je valt en je blijft perongeluk haken dan ben je verder van huis, en al helemaal als je beugels dan vast zitten... En aangezien deze dame onder mijn kont behoorlijk pittig is...
Ja, maar dan heb je wel meer 'ruimte' zegmaar. Lol Maar dat is idd waar. Maar is het niet zo dat je dan verkrampt, omdat je dan gedwongen word zo je benen te houden? Zoals Airborn zegt...