soms even niet meer zien zitten met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:53

hoi
als ik jou was zou ik was meer longeren maar dan wel op de natuurlike manier dus zonder zweep en longerlijn, en dan alleen op lichaamstaal,op zo'n manier leert ze in de paardentaal naar je te luisteren ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:37

svdijk86 schreef:
Het enige wat je kan doen als ze terug komt om te gaan bokken is handen naar voren en
benen er aan, niet trappen maar je kuiten aan je paard leggen en even druk geven (even
is geen 5 minuten) misschien houdt je haar van voor net te strak.

Er is bij mij op stal een meisje die in galop haar handen te strak houdt en als hij stopt en
bokt geeft ze hem een klets op zijn billen maar houdt ze haar handen bij zich (paard KAN
dan niet naar voren)

Consequent zijn, maar zeker niet gaan terugvechten. Zwaar worden doen paarden alleen
maar omdat de ruiter het toe laat :)

Toen ik een eigen paard kreeg, had ik ook een zwarte merrie op proef die vaak ging bokken. Vraag niet waarom, ze had echt een moeilijk karakter en was heel gevoelig. Maar in iedergeval, als zij bokte legde ik mijn binnenbeen dus aan zoals hier boven vermeld en maakte daarna een ophouding met je buiten teugel. Laat zien dat je hier niet van gediend bent, en blijf rustig en sta erboven. Toen ik dat deed maakte ze inplaats van een bok een paar vreemde sprongetjes als protest.

Blijf rustig, bedenk dat je een wel een met dier werkt, het gaat gewoon niet altijd op rolletjes. Als je dit hebt opgelost komt er weer iets anders voor terug. En als je dit hebt opgelost heb je ook meer zelf vertrouwen, zo word je dus steeds meer een leider en los je alles steeds sneller op. Het komt vanzelf wel goed ;)

Veel succes!

XshaartjeX

Re: soms even niet meer zien zitten met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:29

Hoe is ze over het algemeen in de omgang en hoe is jullie band?
Wanneer je geen goede band (lees vertrouwensband) met je paard hebt heb je eerder kans op dit soort grapjes.
Probeer gewoon eens een weekje tijd te besteden aan jullie band door lekker te gaan wandelen, te spelen met dr en eens een join-up te proberen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 22:18

de band is heel goed met haar. Ik heb haar al vanaf dat ze een veulentje is en borstel haar wel een aantal kom ook wel eens om gewoon te knuffelen of wat dan ook. Maar ik zal inderdaad proberen rustig te blijven. het probleem is dat ze met het bokken de kop al nar de grond trekt en ik automatisch mn handen al naar voren doe

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:07

Probeer te herhalen wat er de laatste keer zo goed ging.( toen je in de les reed )
Of idd. longeren voor het rijden. hoeft niet lang misschien moeten haar bokken er gewoon even uit
in iedergeval heel veel succes verder !:)

xirisx123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:12

Mm. zoiets heb ik ook, als ik rijd met mijn pony, en ik galopeer aan doet ze braaf, heel braaf! dus dan doe ik het later nog een keer, in dezelfde les, dan is zo nog steeds braaf, dus later weer, Begint ze opeens keihard te bokken. ook eens, ging ik naar een springclinic van de manege, Ze wou NERGENS over heen, ging er steeds stil voor staan, wat je ook deed, ze wou het niet, dus 2 weken later, bixie springen, de hindernissen van de wedstrijd zijn hoger dan die van de clinic, ze springt overal over heen, geen enkele weigering, zulke dingen doet ze best vaak, eerst heeel lief, en opeens begint ze te bokken, weigeren of ze gaat er vandoor, heeft iemand tips?

Baileyheleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:22

Pfew... Wat ben ik blij dit te lezen. Ik heb nu mijn eerste eigen paard sinds twee jaar, en ik had me nooit gerealiseerd dat dat zo met ups en downs ging...Een paar weken geleden reden we proeven met over de 190 punten en sinds twee weken kapt ie er opeens mee... Hij moet z'n achterhand er onder zetten en heeft daar geen zin in. Gaat nu schuin lopen, bokken etc... Heb mijn les gister huilend afgesloten omdat het zo'n gevecht is... Maar ik heb geduld, leer ervan, en kijk uit naar de betere tijden!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:24

oooh dat herken ik zo de tranen staan dan in mn ogen. Zo wost ben ik dan. Omdat je gewoon weet dat ze het kan en dan denk ik wat zal degene die mij les geeft wel niet denken. Dat ik het niet kan??? Daarom ben ik blij dat ik laatst even 15 minuten alleen mocht rijden.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:29

Ja! :j :j Ik zie het ook even niet meer zitten met mijn paard. Rijd hem aangespannen, en meneer heeft het staken uitgevonden. Kop in de lucht, en vol in de ankers, Fysio erbij gehad, tandarts erbij gehad, niks aan het handje. Puberstreken! }> ~~}>

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:05

pff ik hoop ook maar dat dat bij haar zo is maar ik hoopte eigenlijk dat de puberstreken al voorbij waren en dt we da al gehad hadden