wat te doen bij steigerend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:04

Dribbel schreef:
Ben benieuwd wat voor een soort grondwerk/oefeningen je bedoeld. Grondwerk vind ik zo'n algemene term.

Grondwerk is een speelse manier om een vertrouwensband met je paard op te bouwen en het leiderschap te verkrijgen of bevestigen. We leren het paard om ons te volgen, aandacht voor ons te hebben, niet in onze ruimte te komen en te wijken voor druk. Bij grondwerk wordt ingespeeld op het natuurlijke gedrag van het paard. Bijvoorbeeld de rol van een hengst en merrie in een kudde. Hierbij gebruiken we onze lichaamstaal.

Sommige paarden zijn van nature al erg oplettend en andere moeten dit nog leren. Door de oefeningen leert het paard te wijken voor druk, wat tijdens het rijden ook handig kan zijn. Bijvoorbeeld wijken voor je been. Het wijken voor druk en een respectvolle band met je paard opbouwen kan met de volgende oefeningen getraind worden.

•Leiden: je paard laten volgen op een respectvolle afstand.
•Volgen: de leider in alle richtingen volgen.
•Stoppen: en daarbij een respectvolle afstand bewaren.
•Achterwaarts: plaats maken voor de leider.
•Hoofd laag: wijken voor druk achter de oren.
•Hoofd links/rechts: wijken voor druk aan de zijkant van het hoofd.
•Circelen: reageren op 'een kant op wijzen' en drijvende hulpen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:04

Dribbel schreef:
Als het uit protest was is het beste wat je kunt doen: hand naar voren en drijven. Het paard moet een flinke voorwaartse hulp krijgen, waardoor er 4 benen aan de grond nodig zijn. En zelf naar voren zitten anders ga je er achterover af..

haha dit deed ik vorige keer op wedstrijd,
een van de eerste keren dat hij stijgerde(hij schrok en ik trok hem om) stijgerde hij, dus geef em een flinke trap.
Nouwww. toen sprong hij naar voren,

als je dat dus doet, wees klaar voor een sprong haha :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:06

xTweetyx schreef:
Dribbel schreef:
Als het uit protest was is het beste wat je kunt doen: hand naar voren en drijven. Het paard moet een flinke voorwaartse hulp krijgen, waardoor er 4 benen aan de grond nodig zijn. En zelf naar voren zitten anders ga je er achterover af..

haha dit deed ik vorige keer op wedstrijd,
een van de eerste keren dat hij stijgerde(hij schrok en ik trok hem om) stijgerde hij, dus geef em een flinke trap.
Nouwww. toen sprong hij naar voren,

als je dat dus doet, wees klaar voor een sprong haha :D

Helemaal waar. :D

Gentlegiant

Dribbel

Als het dier netjes reageerd op mijn been hulpen ben ik hem vaak al voor dan heeft hij niet eens de tijd om na te denken nu ga ik steigeren
Maar dat heeft misschien met de ervarinf te maken

Heb je een dier wat niet voor het been is en op been niet reageerd zal hij indd een test krijgen op het hoofd en dat is echt niet hard want ze weten echt wel al is het zegmaar een klap die je ook als belonong kunt gebruiken
En dan een flinke tets achter je been of op de kont
Letop er zijn paarden die dan een flinke bok geven dus je hebt wel een stabiele houding nodig veel ruiters donderen er dan af omdat ze nog niet goed zitten naar het hals pakken bij het steigeren

Ts hoe zit het met jou houding em hulpen?
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 21-01-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Meeste is al gezegd, wat ik nog wil zeggen is dat wanneer je dreigt achterover te klappen met paard trek hem uit balans door aan 1 teugel te trekken.. en zelf ook die kant op te hangen.. Zo voorkom je dat je achterover klapt, maar let wel, alleen als hij aardig recht omhoog komt ;)

rommulus

probeer uit te vogelen wanneer ze wil beginnen te steigeren (probeer het aan te voelen) wanneer je dat idee krijgt probeer haar dan voorwaarts te zetten (als je stapt in draf, als je draaft een flinke midden draf, als je galoppeert ook gewoon gas er op)

kortom los laten van voor en drijven
dat doe je een ronde ofzo (iedere keer weer een andere afstand dat ze niet gelijk met een standaard rondje weer gaat protesteren) en dan pak je je paard weer op en rij je je paard weer naar het punt waar ze begon te staken

dit kun je ook doen op het moment dat je eigenlijk al te laat bent, maar als je het voor elkaar krijgt aan te voelen wanneer ze het bedenkt zul je uit eindelijk sneller resultaat hebben

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:07

[RT-P] steigeren

Bekijk dit topic eens , mijn paard steigerde ook behoorlijk eerst werd er tegen mij gezegd laat je paard nakijken nou dat heb ik gedaan door de veearts ostheopaat, tandarts, zadelmaker en mijn paard bleek gewoon gezond, ze gaat in de staak als het haar te moeilijk wordt.
Ik wist ook niet wat is moest ik ging altijd maar mee naarvoren en de hals vast pakken zodat ik niet viel, en kreeg ook steeds opmerkingen van sla haar tussen de oren of trap na voren nou als ik been gaf ging ze alleen maar hoger, nu heb ik iemand gevonden die mij heeft geholpen ik moet haar uitbalans halen als ze dreigt en dan been geven want een paard uit balans kan niks ik laat haar op een hele kleine volte lopen trek echt haar hoofd richting kont en ze kan nu niet meer steigeren en als ze dreigt wat ze nu bijna niet meer doen pas ik dit een keer toe en het is klaar.
mischien heb je hier wat aan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:11

Ik lees uit het verhaal dat het paard in de staak gaat als het aan het werk gezet wordt. Ik vind dan dat je meer je best moet doen om het werk voor het paard aan te passen dat hij er lol in krijgt. Probeer af te wisselen. Afleiden en voorwaarts houden dan denkt hij niet eens aan steigeren.

Het slaan na ondeugd ontaard al snel in een machtsspelletje. Ruiter wint de strijd wellicht maar paard heeft er steeds minder zin in. Geloof niet dat je in zo'n neerwaartse spiraal terecht wil komen. De paarden die steigeren/bokken zijn vaak de wat intelligentere paarden en de paarden die als je ze voor je weet te winnen vaak over de meeste talenten beschikken. Dat is wat je voor ogen zou moeten houden, datgene dat je wil bereiken op de wat langere termijn.

Kmbrly

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:17

Probeer goed voorwaarts te rijden. En haar de hele tijd aan het werken houden en veel afwisseling zo dat het haar niet echt zou kunnen vervelen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:19

kimz_angel schreef:
Probeer goed voorwaarts te rijden. En haar de hele tijd aan het werken houden en veel afwisseling zo dat het haar niet echt zou kunnen vervelen

voor een paard die het allemaal al moeilijk zat vind is dit de minst briljante oplossing

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:22

D_Desteny schreef:
Klap tussen der oren en daarna naar voren trappen

Waauw krijg jij geen vreselijk rotgevoel als je dit schrijft?
Stijgen mag niet, dat voorop gesteld maar jouw reactie!

Kijk eerst eens waarom je paard iets doet, er is meer dan 'er gewoon geen zin in hebben'!!

Mensen open je ogen!

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:24

Als jij een paard was en je had bijvoorbeeld pijn in je lijf, hoe ging jij dat je baas vertellen?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:24

Nivo schreef:
D_Desteny schreef:
Klap tussen der oren en daarna naar voren trappen

Waauw krijg jij geen vreselijk rotgevoel als je dit schrijft?
Stijgen mag niet, dat voorop gesteld maar jouw reactie!

Kijk eerst eens waarom je paard iets doet, er is meer dan 'er gewoon geen zin in hebben'!!

Mensen open je ogen!

Nee hoor want ik neem aan dat ze het hier vraagt als het paard onderzocht is en goed is verklaart.
Het is misschien ouderwets maar het werkt wel steigeren is gewoon onwijs gevaarlijk!

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:27

Ik snap heel goed dat stijgeren gevaarlijk is, dat zal ik niet ontkennen maar het oplossen ervan lijkt me belangerijker.
Hoe kan je nou een goede leider zijn als je je paard slaat en trapt? Hij moet zich veilig voelen bij jou!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:29

Precies Nivo, precies wat ik bedoel. Respect moet van 2 kanten komen. En paarden zijn geen robots, 1 x slaan is lopen, 2x slaan is rennen. Kom op en open je ogen!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:31

Een keer een klap maakt het echt niet minder hoor.
Hij voelt zich nog steeds veilig bij mij en vertrouwt me, een hengst/merrie in de kudde vertrouwen ze ook en voelen ze zich ook veilig bij terwijl ze daar ook wel eens een flinke corigeerende trap/bijt van krijgen

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:32

@ Piezze

Ben blij te lezen dat er ook nog mensen anders over denken! dank je

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:34

piezze schreef:
Precies Nivo, precies wat ik bedoel. Respect moet van 2 kanten komen. En paarden zijn geen robots, 1 x slaan is lopen, 2x slaan is rennen. Kom op en open je ogen!

Heb je mij nooit horen zeggen.
En bij een klap tussen de oren is het zo dat ze vaak niet eens weten dat je hun slaat maar ze denken dat ze hun hoofd stoten.
1 keer is meestel genoeg.

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:36

Van een hengst zullen ze niet zo snel een klap krijgen, als het dier jong is kan het wel opgevoed worden door een merrie maar dan begrijpen ze WAAROM.
Denk je echt dat het paard jouw dwars wil liggen? Ook dan ligt het probleem bij de leider. Een paard wil bij jou (de kudde lees veiligheid) zijn en die volgend, NIET dwarsliggen.

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:37

Waarom schrijf je dan EERST slaan en dan naar voren trappen? Je zegt nu dat slaan VOLGENS JOU genoeg is.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:39

@ ts: dat hij voor de kar wel braaf is wil niet zeggen dat het etteren is wat hij onder het zadel doet. Als je hem voor de kar hebt, heb je veel minder gewicht op de rug, er ligt geen zadel op etc. Zou toch eens even goed na laten kijken, voordat je je paard gaat afstraffen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:41

Nee hoor ik denk niet dat het paard je dwars wil liggen maar het is wel onwijs gevaarlijk.
Dus moet je het afleren.

Omdat ze daarna naar voren moeten. En ik bedoel een klap en meteen naar voren als je dat 1 keer gedaan heb steigeren ze vaak niet meer.
Gister overigens nog gezien paard heeft vandaag geen 1 keer gesteigerd terwijl hij al de hele week aan het steigeren was(Paard was onderzocht door fysio, tandarts, dierenarts en heeft zelfs in de klinkiek gestaan voor onderzoek en was 100% goed.)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:42

Nivo schreef:
Ik snap heel goed dat stijgeren gevaarlijk is, dat zal ik niet ontkennen maar het oplossen ervan lijkt me belangerijker.
Hoe kan je nou een goede leider zijn als je je paard slaat en trapt? Hij moet zich veilig voelen bij jou!

amen _/-\o_

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:45

OMG lees ik hier weer "tets tussen de oren met een dressuurzweep". :roll:

Ten eerste denk ik dat de ruiter die dit overkomt al blij is dat ze bleef zitten, laat staan dat ze even in die fractie van een seconde de zweep bovenhands kan pakken en tussen de oren meppen.
Degene die ik dat overigens zie doen die trek ik van z'n paard af want je kunt ook een oog lelijk raken bijvoorbeeld aangezien het nogal schort aan coordinatie terwijl je slaat en je tegelijkertijd je best doet er niet vanaf te vallen.

Lijkt mij dat je de oorzaak voor het stijgeren moet zien te achterhalen. Maar die loze kreten van tussen de oren meppen...alsjeblieft zeg :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:47

_Bitje_ schreef:
Nivo schreef:

amen _/-\o_

Idd !

Ik schrik van al die reacties van een mep tussen de oren etc.
Als je paard steigert moet er toch wel wat gaan branden ? (In situatie van TS!)

Want jij deed iets wat ze niet wou en toen gaf je een tik en toen reageerde ze niet en nog een keer een tik .
,maar je zegt dat je zo consuqeunt bent en dat ze daar niet tegen kan ,maar ooit aan gedacht dat je daar niet met alle paarden wat mee bereikt?
Is je paardje niet gewoon wat gevoeliger?

Ik weet er wel wat van ;) Mijn pony kan nog wel haar mening zeggen en dat ze dan WEET dat ze het niet mag ,maar toch doet en dan reskeert ze een boze stem en toch moet ze daarna doen wat IK wou ,maar mijn paardje als die wat fout doet en ik zet een boze stem op dan word ze helemaal zenuwachtig van: ''Oh god! Ik mocht het niet! O wat moet ik doen?! Ik wil niet stout zijn! Ik wil luisteren!'' (die is zo ontzettend lief)