hoe zorgen dat ik minder snel van mijn paard af val?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:44

joyce2 schreef:
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je als een hyperactieve kangaroo heen en weer gaat zitten stuiteren op je paard he, haha. De bewegingen/oefeningen moeten gewoon rustig en gecontroleerd gedaan worden. Maar als je idd een schrikkerig paard hebt, kan dat al eng zijn. Jij weet zelf het beste hoe je paard is en tot hoever je kan gaan, dus moet je gewoon een weg vinden die zowel voor jou als voor je paard gaat werken.

:D Ik ga in ieder geval zeker eens informeren voor zitles, hetzij op een manegepaard hetzij rustig aan op dit paard.

Puma: Ik weet dat ik eigenwijs en koppig ben :o , maar ik kan het paardrijden gewoon echt niet missen. Als dit probleem van er vanaf vallen zich voor blijft doen zal ik ook besluiten om een andere oplossing te zoeken, maar voor nu wil ik het niet zomaar opgeven. Het is niet zo dat dit een paard is waar ik ook voor mijn operatie ook wekelijks af lig. Ik rijd haar nu 2 jaar (met tussenpauzes van in totaal driekwart jaar) en ik ben er alleen in het begin een keer afgevallen (met jas uittrekken, eigen fout) en nu dan 2 keer, waarvan de 2e keer ook niet echt haar fout was, ze schrok gewoon. Ik ben niet iemand die zomaar even een paar inruilt voor een nieuwe, ik geef ontzettend veel om dit paard en wil dat echt niet zomaar kwijt. Daarnaast, elk paard kan schrikken of een keer wegspringen.. Het blijven dieren. Paardrijden zelf (op wat voor paard dan ook) zou ik echt niet kunnen missen, en ik merk zelfs dat ik aan mijn andere heup veel minder klachten heb en beter kan lopen als ik regelmatig paardrijd.
De verstandigste keuze is het misschien niet, daar heb je gelijk in. Maar toch is het mijn keuze ;) Nogmaals, als dit vallen nog een paar keer gebeurt ga ik ook wel bij mezelf te rade hoor, maar dat vind ik nu nog te vroeg.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:59

Zeker is het jouw keuze maar het zou zo zonde zijn als je weer in het ziekenhuis terechtkomt en alles voor niks is geweest. Weer opnieuw een operatie, weer opnieuw revalideren, tijdelijk arbeidsongeschikt etc etc. Terwijl je het had kunnen voorkomen omdat je risico 's neemt die je niet perse hoeft te nemen. Maar ik snap je ook wel hoor, het is niet een voorwerp dat je zomaar even inruilt. En het is goed bedoeld hoor, sterkte ermee! ;-)

chocobroodje

Re: hoe zorgen dat ik minder snel van mijn paard af val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:03

Je hoeft ook niet zomaar je paard in te ruilen ;) maar eerst een aantal zitlessen zodat je balans terug is voordat je op je paardje klimt lijkt mij wel heel verstandig.

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:56

Ik zelf zit sinds kort op paardrijden...
gelijk bij de eerste les ben ik galop 3x eraf gevallen.. :D Ik heb moeite mijn balans te houden en het staan zit. vooral in galop lukt het mij niet goed om te blijven zitten, ik blijf maar op en neer hobbelen :P

hoop dat na een paar lessen het wel beter gaat!

xoxo

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 07:51

Ik zou haar met longeren lekker voorwaarts houden,
eerst aan het halster lekker laten bokken en daarna
eventueel bijzetten en als je merkt dat ze een beetje
traag wordt lekker erop gaan.

Ik kan me voorstellen dat het rijden dat je nu doet
minder intensief voor haar is en dat ze met haar
energie daarom juist gaat kwallen bij je :)

Mijn paard(bijna 7) is ook erg kijkerig en schrikkerig als
ze teveel energie heeft, echt bokken doet ze niet maar
wel afentoe hard vooruit draven. Langer rijden of eerst
longeren is voor mij een goede oplossing :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:11

Petrax schreef:
Ik zelf zit sinds kort op paardrijden...
gelijk bij de eerste les ben ik galop 3x eraf gevallen.. :D Ik heb moeite mijn balans te houden en het staan zit. vooral in galop lukt het mij niet goed om te blijven zitten, ik blijf maar op en neer hobbelen :P

hoop dat na een paar lessen het wel beter gaat!

xoxo

DAt noem ik persoonlijk slecht lesgeven. Als iemand de 1e les er al 3x afvalt wordt er duidelijk geen rekening gehouden met het niveau van de ruiter!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:19

Lees hier veel over zitlessen, dat lijkt me sowieso nuttig, naast gewoon bij een fysio het versterken van je spieren. En verder misschien een beugelriem/touw om de hals. Of zo'n leertje voor aan je zadel waar je je aan vast kan pakken (Tineke Bartels rijdt daar geloof ik ook al haar jonge paarden mee heb ik weleens gelezen). Voorkomt niet de oorzaak, maar het kan wel zorgen dat je minder snel valt, en is denk ik voorlopig geen slecht idee.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:08

Puma: Ik weet dat het goedbedoeld is hoor, vind het ook niet erg dat je me op de risico's wijst :) maar ik ben stronteigenwijs, misschien meer dan goed is voor mezelf ik weet het.. Als ik nog vaker ga vallen ga ik me ook wel achter mijn oren krabben hoor!

Petrax: Ik vind het eigenlijk ook niet kloppen dat ze je laten galopperen als je de balans in de draf nog niet hebt. Dat je er 3 keer achter elkaar afvalt geeft al aan dat het eigenlijk nog te vroeg voor je is om te galopperen.. Wat zegt je instructrice ervan?
Ik heb al wat meer jaartjes ervaring, dus bij mij kan het daar niet aan liggen ;)

Svdijk: Het is volgens mij inderdaad puur energie-teveel! Als ik haar net zolang gelongeerd heb tot ze dat kwijt is kan ik zo opstappen en wegrijden en is er meestal geen vuiltje meer aan de lucht. Ik probeer haar nu zoveel mogelijk buiten te laten komen en longeer elke keer braaf voor het rijden, en so far so good! ;)

Fleurtje: Dat touw om het hals heb ik nu, en ik ga nog op zoek naar zo'n riempje! Fysiotherapie heb ik momenteel niet, omdat ik complicaties heb waar ze zicvh geen raad mee weten, maar ik ga zelf in ieder geval aan mijn rompstabiliteit werken!

Verder ben ik me nu aan het oriënteren op zitles. Ik heb iemand gevonden die op caesartherapeutische basis aan je zit en balans werkt, dus dat ga ik waarschijnlijk wel proberen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:13

En je kunt misschien een fijn, gesloten zadel nemen, zo'n portugese bijvoorbeeld waar je voor en achter ingesloten zit

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:21

Het zadel zat ik zelf ook al aan te denken :) Ik heb het idee dat ik bij dit zadel nu (kieffer dressuur) te weinig steun heb, met name bij mijn knie. Het liefst zou ik wel een engels dressuurzadel willen, omdat ik een echte dressuurmiep ben en ook graag wedstrijden rijd. Ik zat zelf een beetje te denken richting een Kentaur ofzo. Ben al bezig de zadelmaker te bellen, maar die krijg ik steeds maar niet te pakken :D Maar bedankt voor de tip iig!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:05

merel90 schreef:
Het zadel zat ik zelf ook al aan te denken :) Ik heb het idee dat ik bij dit zadel nu (kieffer dressuur) te weinig steun heb, met name bij mijn knie. Het liefst zou ik wel een engels dressuurzadel willen, omdat ik een echte dressuurmiep ben en ook graag wedstrijden rijd. Ik zat zelf een beetje te denken richting een Kentaur ofzo. Ben al bezig de zadelmaker te bellen, maar die krijg ik steeds maar niet te pakken :D Maar bedankt voor de tip iig!

Je moet aan zo'n zadeltype als waar Edward Gal op Tottie mee red zien te vinden, ik ben
er ook naar opzoek (een betaalbare) Lijkt me geweldig zitten want je kunt met je benen
praktisch geen kant uit. Even fotootje zoeken:

Dit is een ander zadel, maar ook zo'n hoge kniewrong
Afbeelding
Dit zadel bedoel ik:
Afbeelding

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:16

Dat lijkt me dus heerlijk :D Maar zal wel onbetaalbaar zijn ;)

Ik heb van kentaur iig gehoord dat ze een diepe zit hebben en flinke kniewrongen, hulsebos geloof ik ook wel redelijk, als jullie nog andere zadels weten hoor ik het graag! Die anatomica zadels lijken me ook erg fijn, maar ligt al een beetje boven mijn budget :o

Edit; Trouwens iedereen bedankt voor het meedenken!!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:23

Misschien kan je ook eens centered riding proberen? Zo ontwikkel je een onafhankelijke zit en kan je beter je evenwicht bewaren.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:32

Ik kan me voorstellen dat je spieren en banden er ook onder hebben geleden. Je bent toch een tijd minder mobiel geweest dus atrofie en vermindering van kracht kan ook wel een rol spelen (mn bovenbenen.) Het zijn niet direct spieren die je veel gebruikt bij het rijden maar het heeft wel met stabiliteit te maken.

Verder is het misschien handig om je beugels een tijdje een paar gaatjes korter te maken. Daardoor heb je ook minder kans om eraf te vallen, je hebt je voeten dan stevig in de beugels.

Misschien dat het ook wel meespeelt dat je een filnke klap hebt gemaakt. Bewust of onbewust ben je dan toch erg allert en misschien wat angstig. Ook dan kun je niet ontspannen in je zit en ook lekker diep zitten.

Je kunt ook proberen eens zonder beugels te rijden. Je hebt dan geen steun meer van je voeten dus je moet echt met je zit aan de slag (dat is alleen te doen als je een paard hebt die rustig blijft)

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:58

merel90 schreef:
Petrax: Ik vind het eigenlijk ook niet kloppen dat ze je laten galopperen als je de balans in de draf nog niet hebt. Dat je er 3 keer achter elkaar afvalt geeft al aan dat het eigenlijk nog te vroeg voor je is om te galopperen.. Wat zegt je instructrice ervan?
Ik heb al wat meer jaartjes ervaring, dus bij mij kan het daar niet aan liggen ;) !

Ze dacht dat ik al eens eerder had gegalopeerd, dat zei vriendin van mij want die meende dat maar dat was niet zo. Ik heb ook wel eerder dus op verzorgpony rond gehobbeld zeg maar... Maar toen ze vroeg of ik na de 1ste keer nog wel wou, had ik zo iets van kan het altijd proberen.. Als ik het niet wou moest ik dat ook zeggen, maar heb het 3x geprobeerd en opzich gingen er op het laatst een paar stukjes al beter.

Maar mijn rijinstructrise zei ook, dat het handig is om ook een paar privélessen te nemen met het vinden van balans en het zitten in zadel! Denk ook dat ik dat wel wil gaan doen :) .. Nu had ik zo iets van ik probeer gewoon en als het niet lukt door oefenen..

x

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:11

Omdat mijn zit vóór mijn operatie eigenlijk vrij goed en stabiel was, en dit sinds de operatie is veranderd heb ik besloten eerst een les bij Hobby op bokt te gaan nemen, omdat zij ook veel verstand heeft van het menselijk lichaam (caesartherapeute) wat in mijn geval wel handig is denk ik. Ben erg benieuwd wat daar uit komt. Mocht ik daar niet veel aan hebben kan ik altijd gaan kijken richting iets als centered riding.

Verder heb ik wekelijks goede les met dit paard hoor, en zij let ook wel op mijn zit. Maar dit balansprobleem en de kleine probeempjes die er in mijn zit insluipen zijn volgens mij echt gevolg van de operatie, dus daar kan mijn instructrice me niet genoeg bij helpen.

Mienez: Ik denk ook wel dat de vermindering van kracht een rol speelt, of dat ik verkeerde spieren aanspan op het verkeerde moment. Bij de fysio heb ik veel op balans geoefend, op tollen staan en dergelijke, en daar was ik heel goed in. Maar dat is natuurlijk heel anders dan op een paard dan plotseling verschiet en omdraait.

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:26

merel90 schreef:
Omdat mijn zit vóór mijn operatie eigenlijk vrij goed en stabiel was, en dit sinds de operatie is veranderd heb ik besloten eerst een les bij Hobby op bokt te gaan nemen, omdat zij ook veel verstand heeft van het menselijk lichaam (caesartherapeute) wat in mijn geval wel handig is denk ik. Ben erg benieuwd wat daar uit komt. Mocht ik daar niet veel aan hebben kan ik altijd gaan kijken richting iets als centered riding.

Hoop dat ze je daar goed kunnen helpen, en jij je balans weer goed terug vind! :)

x

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:32

puma schreef:
Sorry maar ben ik nu de enige die zich afvraagt waarom je zulke risico 's neemt? Je hebt een zware operatie achter de rug die je volledig kan verpesten door een keer verkeerd terecht te komen.. en dan kan je weer van voor af aan beginnen!! Gaat je gezondheid niet voor de drang om toch op je paard te kunnen rijden? En als je toch wilt rijden, wat ik heus wel snap, zou ik er toch over nadenken om je paard om te ruilen voor een bomproof paard wat geen rodeo 's weggeeft.

dat dacht ik ook al.. ga eerst op bomproof paard bij wijze van.. bouw het op of wacht nog een tijd,..
ik was al gestopt na die eerste valpartij! hoe graag je ook weer wil..

de 3 e keer vallen breek je de boel wel...

misschien kun je iemand eerst op je paard laten rijden? dat die uitgesprongen is..

wle een leuk paard trouwens in je profiel.. ik snap ook wel dat je weer wilt rijden:)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:39

Ik zou je ook gelijk een bokriempje aanraden. Ik heb er jaren mee gereden, en het heeft me heel wat valpartijen bespaard. Alleen al door het vertrouwen denk ik.

Je kan verder ook heel netjes blijven zitten terwijl je dat ding vasthebt. Ook makkelijk, gewoon op je zadel laten zitten, niet iedere keer gedoe met een halstertouw om de nek. Bokriempje heb je ook veel meer steun aan.

Je kan ze trouwens heel makkelijk zelf maken. Gewoon twee musketonhaken en een frontriempje, dan ben je er ook. Kan je eens proberen of het werkt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:41

gek idee misschien maar ik zou juist de sportschool in gaan met buik en rugspieren gaan trainen (dat zijn je stabilisatie spieren waarmee je in balans blijft)

Je zal na je operatie hebben moeten rusten en je spieren hebben dan ook niet teveel gedaan. Ik heb MS en moest al 3 keer ravalideren van vanalles. En ik ga pas weer beter en recht zitten als ik buik en rugspieren weer er aan train. Als dat weer op orde is werk ik aan mijn zit op het paard maar he kan met goede begeleiding in de sportschool of met een fysio veel bereiken.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:48

Trouwens een sessie of wat met de flexchair is ook een idee.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:01

Paardenfreak: Dankjewel, ik vind haar ook erg leuk ;) Wat betreft het opbouwen, ik heb in het begin wel op de pony van een vriendin gereden, pas toen ik weer echt fatsoenlijk kon rijden ben ik weer op dit paard gegaan. Verder gaat het rijden gewoon goed hoor, ik kan haar echt al gewoon trainen en rijd ook al weer wedstrijden. Het is dus niet zo dat ik alleen nog maar een beetje kan hobbelen.
Een ander op haar laten rijden is niet heel makkelijk denk ik.. Ze is nogal eenkennig en laat niet zomaar anderen op haar rug.

GJ9: Bokriempje ga ik zeker aanschaffen! Denk ook dat ik daar wel veel aan heb :)

Janski: Buik- en rugspieren ben ik zelf inderdaad al mee begonnen te trainen, om mijn rompstabiliteit te vergroten. Ik ben zelf niet zo'n fan van de sportschool, omdat je op deze apparaten echt de grote spiergroepen traint, en totaal onfunctioneel. Ik wil nu graag de kleine stabiliserende spieren gaan trainen, op een zo functioneel mogelijke manier zodat ik het ook toe kan passen op de momenten waarop ik het nodig heb :)

Natasja: Wat is een flexchair? Is dat een apparaat om spieren te trainen ofzo?

De zadelmaker komt maandag trouwens langs om een ander zadel uit te zoeken, ik ben benieuwd of ik daarbij al verschil merk!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:52

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:57

Idd. Het lijkt mij ook niet verstandig voor TS .
Stel je voor je valt van je paard door een onverwachten bok!
en jij licht met een zware operatie in het ziekenhuis! :9 :9
Maar TS dat is je eigen keuzen!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:42

Misschien is de TS meer geholpen met tips waar ze mee aan het werk kan om te verbeteren dan zeggen dat het niet verstandig is.
Ts geeft ook aan dat ze daar goed over nagedacht heeft.