Op de terugweg niet te houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Op de terugweg niet te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:31

ik krijg dat allemaal niet voor elkaar, wijken en schouder binnen doet ze zelf al. Enige wat ze doet is lopen hupsen, kei irritant.. En mensen durven dan ook niet te passeren als ik dan op het fietspad rijdt.

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:30

Mijn pony deed dat ook wel is. Dan moet je hem gewoon om draaien en dan een stukje terug lopen. Als hij rustig is dan draai je weer om. Gaat ie weer harder loop je weer terug en zo door. Dan krijgt hij van zelf door dat hij alleen verder mag als hij braaf is.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:35

UMayDream schreef:
Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, helpt niet.. Ook als ik op land weggetjes rijd, heb ik lang niet altijd die ruimte, en zij is er zo 1 die dan gewoon de sloot in loopt :+

Dit komt me heel bekend voor :')
Heb namelijk ook zo'n pony, als ie op de terugweg zijn zin niet krijgt loopt ie gewoon de sloot in :=
Of begint ie als een gek te bokken ofzo..
Ik keer hem elke keer weer om en rijd veel bochtjes met hem om zijn hoofd er wel bij te houden, en zodra ik voel dat ie weg probeert te schieten naar huis toen, meteen omdraaien en het weer proberen, soms helpt dat ook niet altijd even goed, dan draai ik hem gewoon een paar keer om een boom heen ofzo, hij kan immers niet dwars door een boom :')
Maar ik vind dat veel bochtjes rijden en veel om boompjes heen draaien wel helpt meestal.. en dus anders gewoon omkeren en weer terug :P
Bij die van mij komt het deels ook omdat bij de vorige stal waar hij stond hij altijd een stuk had waar hij is volle galop naar huis toe mocht gaan.
Dit was dus niet zo slim om dat elke keer toe te laten :P

Ohjaa, áltijd consequent blijven!

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:48

je moet het gewoon steeds weer proberen anders nemen ze je in de maling

Slient_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:10

Dit komt mij ook zo bekend voor! en inderdaad het omdraaien en rondjes draaien tot ze kalmeert wil meestal wel helpen.. een stuk in tegengestelde richting alleen niet, dan word ze alleen maar kwaaier :')
ik merk wel dat het minder erg word als ik regelmatig (2 keer per week) even naar buiten ga, of desnoods de hele ronde ga stappen met lange teugels. Zo leert ze dat naar buiten rust betekend :)

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:59

ze heeft een veulen thuis staan, en nu ook drachtig, hormoontjes? :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 11:02

twijtel schreef:
ze heeft een veulen thuis staan, en nu ook drachtig, hormoontjes? :=

Zou goed kunnen := Maar ze is afentoe ook gewoon een pismerrie hoor :Y) Ik ga vandaag even met haar wandelen, misschien dat ik er onderweg nog even op spring. Kan ik even kijken hoe het dan gaat :D

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:13

Vriendin van mij heeft dat ook wel. Zodra we de weg teruglopen naar huis, willen ze in volle galop! :P
tis net wat de anderen zeggen, dan maar weer even omkeren en als ze rustig en goed luisterd dan naar huis toe lopen

x

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:22

Zondag was ze op de terugweg superbraaf :D :D Het ging het heel goed, lekker neusje laag, briesen en lekker relaxt stappen 8-) Ging echt heel goed *\o/*

lauwessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:57

ik heb ook zo'n heerlijk heethoofd. Het laatste stuk van de buitenrit is een lange rechte weg waar we voorheen altijd galloppeerde. dat weet ze nu natuurlijk en wil nu naar huis crossen. Wat bij haar heel erg helpt is gewoon dat weggetje tig keer op en neer rijden en pas weer terug keren als ze rustig loopt. Soms heeft ze ook gewoon nog te veel energie. dan stappen we richting huis en mag ze de andere kant op galopperen. Als ik dat een paar keer heb gedaan is ze alle overige energie wel kwijt :P

wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is een hackamore. veel mensen zeggen dat dat zielig is, maar dat is het juist niet. Met bit loop ik de hele tijd de worstelen en te trekken en van alles en nog wat om haar te laten stoppen.
met hackamore kan ik met losse teugels rijden en hoef ik maar een klein beetje contact te maken om te zorgen dat ze rustiger gaat. ik vind het heel ontspannen rijden. ook veel je stem gebruiken. het werkt vaak rustgevend.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:07

Mm, over die hackamore, ik ben het daar niet mee eens :n Je kunt daar wel de neus mee breken he (dat is iig wat ik me heb laten vertellen) , dus het is hetzelfde principe als het bit. Door de pijn (of druk, hoe je het noemen wilt) doen ze wat je wilt.
Ik ben het wel met je eens over stemgebruik :j Dat merk ik ook, dat het rustgevend op haar inwerkt, als ik rustig tegen dr praat, als ze bijv. net is geschrokken ofzo :)

lauwessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:09

met een hackamore breek je echt zijn neus niet hoor. je hebt ook verschillende soorten hackamore's. ik heb er 1 met stof aan de bovenkant en een kettingtje (waar je overgrens nog een hoesje om kunt doen) en aan de zijkant zitten die scharen. je kunt hem heel los doen, dan voelen ze er niet zo veel van of wat strakker. maar als je daar de neus van je paard mee kan breken, vind ik dat heeeel erg knap

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:18

Aha oke, ik ben er ook niet echt bekend mee, tis enkel wat ik erover heb gehoord ;) Maar als jij en je paard er lekker ontspannen mee kunnen rijden, is dat prima toch :D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:37

Als je weet hoe je moet rijden met een hackamore en wat de functie is dan is er niks aan de hand. Het gaat fout wanneer je zelf maar wat gaat lopen uitproberen zonder dat je weet hoe en wat.