hoeveel tijd zullen we nodig hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iceicebaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:00

Olympus_ schreef:
Gewoon niet doen ;)
Je komt nu allemaal met excuus waarom het wel zou kunnen, maar neem de verantwoordelijkheid en doe het niet :)
Mijn paard is goed op conditie en met 2 uur door de duinen en bos rijden kon ik hem opvegen, beestje was bekaf.

ik denk dat het grootendeel ook aan het paard ligt want een polderit en een stuk door het bos van 2 uur met stap draf en 1 x gallop houd ze wel vol zonder dat ze bekaf is.
ze is wel zeiknat maar dat is ze van 1 klein rondje in het bos 4 straten verder op ook omdat ze dan zicht opwind

mijn verhaalf word niet zwakker ik heb nu de juiste info vanhet topic van de rit
de preciese datum is 5 maart en duurt ongeveer 3 uur zonder gallop

iceicebaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:01

opisop_shop schreef:
dus de basisconditie is er zo'n beetje wel?
Tja ik zou zeggen spiegel het aan wat je zelf met het paard doet/kunt doen.
als jij nu geen 3 uur kunt rijden thuis dan kun je het elders zeer zeker niet.
Vergeet niet dat ze ook nog op de trailer moeten staan, wachten, spanning enz.

je kan er nu goed een rit van 2 uur mee doen met stap draf en een klein stukje gallop
ze is dan op de terug weg nog erg voorwaarts
ze is wel nat maar dat is van het druk maken

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:02

TS, fijn dat jij zo'n enthousiaste nieuwe bokker bent, maar het hoeveelste topic is dit nu al dat je opent vandaag?
En dan zijn het ook nog allemaal vragen met behoorlijk voor de hand liggende antwoorden.
Misschien kan je eerst eens even google of de zoekfunctie gebruiken voor je iets opent?
Want ik word er alleszins een beetje horendol van. :o

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:04

Maar in het begin zeg je nog dat het paard een jaar heeft stil gestaan?
Je verdraait het verhaal steeds weer, als puntje bij paaltje komt kan het paard zeker een endurance lopen zonder een centje pijn? Kom zeg, hoe is het nu werkelijk?
Edit: ik heb het topic even doorgelezen met informatie over de rit. Ik vind het nogal pittig voor een paard wat pas 2 maanden getraind wordt. 3 uur rijden en 1,5 uur op de trailer (heen en terug) vergt heel wat van een paardenlichaam. Ook de leeftijd speelt mee, met 18 jaar kunnen paarden inderdaad nog top fit zijn maar de spieren worden strammer en de conditie is moeilijker op te bouwen dan bij een jong paard.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:09

Waarom vraag je het als je toch niet luistert naar alle adviezen die je krijgt? Iedereen zegt niet voor niets niet doen...

iceicebaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:18

Olympus_ schreef:
Maar in het begin zeg je nog dat het paard een jaar heeft stil gestaan?
Je verdraait het verhaal steeds weer, als puntje bij paaltje komt kan het paard zeker een endurance lopen zonder een centje pijn? Kom zeg, hoe is het nu werkelijk?
Edit: ik heb het topic even doorgelezen met informatie over de rit. Ik vind het nogal pittig voor een paard wat pas 2 maanden getraind wordt. 3 uur rijden en 1,5 uur op de trailer (heen en terug) vergt heel wat van een paardenlichaam. Ook de leeftijd speelt mee, met 18 jaar kunnen paarden inderdaad nog top fit zijn maar de spieren worden strammer en de conditie is moeilijker op te bouwen dan bij een jong paard.

Het paard heeft een jaar stil gestaan en we hebben nu een paar weken weer rustig bezig ermee van net na de kerst en we hebben tot 5 maart
het zal zeker wel veel zijn maar omdat ze een loper is en dus niet snel moe is en er over het algemeen gestapt en gedraaft word en een pauze en geen gallop. we hebben nog 6 weken
de knollen die daar aan meelopen die rijden het hele jaar niet en doen 1 x per jaar die rit.

Goldie

Re: hoeveel tijd zullen we nodig hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:22

Nou dan doe je het wel, je hebt je besluit toch al genomen volgens mij...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:27

Snap niet dat je ons nog vraagt en alleen het feit dat je over die knollen hebt geeft je paardengevoel al weer, veel succes en je hebt zeker een binnenbak tot je beschikking als je vanaf kerst al kunt trainen,doei.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:27

GamblersCup schreef:
Werkelijk iedereen zegt dat je het moet laten. Je verhaal wordt zwakker en zwakker, de rit wordt steeds m inder heftig naarmate er meer mensen zeggen dat je het niet moet doen. Je neemt het toch niet aan, waarom open je dan een topic?
Wees verstandig, zet het uit je hoofd, het gaat gewoon niet. Punt.

amen!

iceicebaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:32

bigone schreef:
Snap niet dat je ons nog vraagt en alleen het feit dat je over die knollen hebt geeft je paardengevoel al weer, veel succes en je hebt zeker een binnenbak tot je beschikking als je vanaf kerst al kunt trainen,doei.

nee we hebben geen binnen bak wij rijden gewoon buite :)
en het zijn toch boerenknollen :?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:36

Succes met de rit :)
Geen topic openen achteraf dat je paard helemaal verkrampt is van de spierpijn ofzo he?
Edit: niet aardig van mij, maar ik kan me behoorlijk druk maken om mensen die hun zin door drammen ten koste van het paard :)

Ohja, geen boerenknollen maar trekpaarden :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:43

Inderdaad, doordrammen is het woord wat ook in mij opkomt. Naarmate het topic vordert ga je het steeds meer aanpassen alsof je verwacht dat dan opeens iemand zegt: natuurlijk kan dat, helemaal geen probleem!
Stop met alleen aan je eigen pleziertje denken en denk eens eerst aan het paard. Ook in een paar weekjes kun je het paard niet in zo'n conditie trainen vanaf nul.

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:45

Ja idd sillyhorse!

Zet het maar gewoon uit je hoofd! het gaat niet lukken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:50

iceicebaby schreef:
de knollen die daar aan meelopen die rijden het hele jaar niet en doen 1 x per jaar die rit.

Ik geloof je niet. Gek he?

bigone schreef:
en alleen het feit dat je over die knollen hebt geeft je paardengevoel al weer

Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:30

Ga toch lekker met die knol op buitenrit. Wat is dat nu zeg. Die paardebeesten zijn er toch zeker voor ons plezier. Zo een leuke rit ga je toch niet afzeggen, komaaaan!!

TS, is dit wat je wil horen? Jammer, doodjammer. :n

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:34

ik heb met een paard met basisconditie (eenmaal per week intensieve les, anders 2 maal per week rustig dressuurmatig, of buitenritje) een twee daagse gereden deze zomer, (dag 1 45 km, snachts met hooi in de weide, dag twee 40 km, en met de trailer naar huis (+-1 uur trailer))
paard heeft het met de hoeven in de neus uitgelopen. tocht was vooral stap, met ongeveer ieder uur pauze, en op de meeste onverharde wegen galop, laten we zeggen dat we (uiteraard in stukken) 20 procent van de tijd gegalopeerd hebben, en 80 % van de tijd gestapt.
wél met een lange middagpauze (2 uur min)
uiteindelijk op weg geweest van 8-19 uur, met in totaal ongeveer 4 uur pauze (korte stukjes en een lang stuk van 2 uur)

Ik zou zeggen, gewoon beginnen opbouwen met stapritten (bouw je conditie op) afgewisseld met stukken draf en galop (interval)
en dan gewoon meedoen, zorg dat je iemand hebt met vervoer, dat je op voorhand weet hoeveel km het is, hoelang er gepauzeerd word, en dat er iemand aanwezig is dat je kan komen oppikken indien nodig.
probeer niet het voortouw te trekken, maar kijk en luister naar je paard, die geeft het wel aan als het teveel wordt ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:37

GamblersCup schreef:
iceicebaby schreef:

Ik geloof je niet. Gek he?

Dit slaat natuurlijk nergens op. Hoe oud ben je als ik vragen mag?[/quote]
helaas zul je dit wel moeten geloven, de meeste mensen met trekpaarden hebben de paarden op het land staan, en doen dan eenmaal of enkele malen per jaar mee aan dergelijke ritten ("promotie" van het trekpaard zeggen ze dan) of aan trekpaardenkoersen.
doppen ze nadien gewoon terug in de weide.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:54

Tjaaaa het rare is idd , je vraagt naar info en komt heel stoer aanzetten van we gaan een flinke dagtocht maken van 7uur rijden ?????
Na heel wat opmerkingen van de medebokkers, wordt die tocht blijkbaar ineens veel korter nog maar een tocht van 3uur rijden das idd een flink groot verschil.
Wees eerlijk is het een 7uur een 3uur durende tocht of is het even het hoekje om een 1uur durende tocht.
Dat laatste kan je met elk paard , zelfs een niet getraind.
Als je zelf niet gewend bent trektochtjes te doen dan is een 3uur durende tocht al best flink, en dat ga je zelf dagen erna ook wel merken en voelen.
Een gezond paard dat regelmatig beweging heeft en goede verzorging kreeg, kan een 3uur durende tocht best wel aan , zal mssn af en toe wel eens op zijn adem trappen en mssn ook best wel wat zweten, de ruiter die dit niet gewend is zal er ook best wel een gevoelige kont aan overhouden, en in zijn benen zal het gevoel nog dagen aanwezig zijn.
Een 7uren durende tocht daar moet je echt net iets meer conditie voor hebben, paard moet zeker gezond zijn of je haalt gewoon de finisch niet, en de ruiter moet dit toch ook wel eens meer gedaan hebben.
Begrijp me niet verkeerd het kan zeker wel, maar dit vraagt echt wel wat van je paard en van de ruiter, ikzelf doe ook trektochten, ben begeleider en organiseer zelf ook tochten, vorige zomer hebben we meegereden op een meerdaagse tocht door de Ardennen , 7 dagen elke dag ongeveer 7uur in het zadel, onze paarden kunnen dit echt wel en het was idd leuk , maar dit doe je echt niet met een paard dat een jaar heeft stilgestaan, tenzij je hem ook dadelijk wil doodrijden.
Ook in het trektochtgebeuren zit een hele hoop training en zelfs dressuurtraining het paard moet je trouwens heel die weg/tijd dragen en dat kan echt niet als hij niet dressuurmatig goed getraind is.