Paard gaat in de achteruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:58

Ik heb twee paarden gehad met dit probleem en ook al zie ik goed bedoelde tips, ik zou er niets aan gehad hebben.

TS is in de sloot gerold, dus ze loopt niet in een veilige bak waar je een paard eventueel achteruit kan laten lopen totdat hij het goed zat is. Bovendien loopt ze waarschijnlijk langs de weg waar je toch ook rekening moet houden met anderen.

Soms kan je gewoon niet naar voren omdat er andere weggebruikers zijn, paarden hebben niet dat verkeersinzicht. Ze willen omhoog (steigeren) en als je dat tegenhoudt achteruit als ze echt even niet naar voren mogen of durven. Ik weet uit ervaring dat dit een heel lastig probleem kan zijn.

Ook het achterover steigeren tot het paard valt is echt niet afgeleerd door een zwiep met de zweep tussen de oren.

De sleutel ligt toch toch in het vertrouwen in deze situatie. Mochten de omstandigheden zich er niet toe lenen om het paard aan te pakken dan kan je toch het beste afstijgen om hem weer in zijn vooruit te krijgen en dan er meteen weer op als de omstandigheden weer goed zijn.