ik kan mijn haflinger niet meer actief houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cyn23

Re: ik kan mijn haflinger niet meer actief houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:48

veel wisselen stap draf enzv. sporen heeft geen zin als de haf al niet op haar been reageerd .dan reageerd die ook niet op de sporen .zou gewoon een zweep gebruiken en wat strenger zijn

mandy1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:01

Nadat je hebt nagekeken of het niets medische is
zou ik gaan kijken voor meer uitdaging en afwisselingen..
Tijdens de dressuur veel overgangen en figuren rijden..

Als je die van mij niet allert houdt en vermaakt doet ze ook geen stap meer..

succes

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:10

wat is de leeftijd,
en hoe staat de pony erbij hierbij bedoel ik dik in zijn wintervacht of helemaal niet,

kan zijn dat de pony zijn energie uitgeeft om zich warm te moeten houden, daarbij kan een deken al super helpen, en heeft je paard meer energie over.
lang in zijn haren waardoor een paard zijn warmte niet kwijt kan en dus hierdoor weinig energie van over houdt, daar kan scheren weer goed tegen helpen.

ik zou toch even verder gaan kijken dan alleen het rijden, mischien heeft het wel een andere oorzaak omdat ik er uit kan opmaken dat het alleen rond de winter is??
dan zou de pony het zomers ook moeten doen

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:38

senna21 schreef:
Als je pony zoveel is afgevallen, zou ik het heel rustig aan doen met eisen stellen aan zijn training. Hij heeft lettelijk niet voldoende energie en zal zich zeker moe voelen.
Als je blijft rijden, rij kort en consequent. Als je pony weer energie heeft, zal z'n plezier vast ook weer terugkomen.
Hopelijk vind je een goede oplossing voor het voedingsprobleem. Overleg met de DA lijkt me wel gewenst.

Hier sluit ik me bij aan.
Zoals uit jouw info lijkt te blijken, is dit een richting om zeker te proberen en verder uit te zoeken.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:40

Geen idee of het al gezegt is, maar veel overgangen rijden.
Ik doe zelf altijd grondwerk voordat ik erop stap. Ik merk het namelijk meteen als ik dat niet heb gedaan. Ik krijg hem minder makkelijk actief/vooruit.

Succes er in ieder geval mee.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:43

Hoe vaak rijd je in de week? Wellicht is je haflinger toe aan wat afwisseling, en kan je het proberen met longeren.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:35

Hier hetzelfde soortgelijke probleem., Mijn haflinger heeft sinds een week of 4 de mode om te gaan bokken en boos te zijn tijdens het rijden... vooral als hij dus stelling en buiging moet nemen en binnenachterbeen moet gebruiken. Dat vergt veel spierkracht voor een haflinger, omdat ze kort zijn en compact.
bij mij is de osteopaat er van de zomer geweest en in oktober nog een keer, want hij bleek blokkades te hebben op de atlas ( 1e halswervel ) en heiligbeen en 2e ruggenwervel.
dat zijn ook zaken om eerst na te laten kijken, want dan kan je haflinger niet meer voorwaarts,, omdat hij pijn heeft in zijn beweging. als je dan ook nog zoals hier best wel veel gezegd wordt een spoor gaat gebruiken dan werkt dat natuurlijk averechts.
mijn hafje laat ik volgende week nakijken door een sportmasseur , omdat ik het vermoeden heb dat het bij hem vanuit zijn spieren komt. en als dat niet het geval is , dan laat ik weer de osteopaat komen.

kijk maar eens op de site van www.icreo.com voor een gediplomeerde osteopaat bij jou in de buurt.

hopelijk heb je hier wat aan. en een goede instructeur / instructrice kan ook veel zien en misschien eens iemand anders op hem proberen te laten rijden, kijken wat diegene voelt.
misschien zit je hem onbewust ook wel in de weg.

Veel succes ermee.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:28

les nemen, een zweep erbij nemen, en longeren!
longeer haar vaak, en neem er een lange zweep bij, je laat haar gewoon mooi de 3gangen lopen
en als ze vertraagt vraag je haar weer vooruit te gaan met stem en zweep
onder het zadel als je voelt dat ze vertraagd, direct op aanpakken en vooruitduwen!
veel les nemen, en je komt er wel:)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:30

Nogmaals: neem het voer onder de loep.krachtvoer wel te verstaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:05

Héél veel afwisseling, zo als ik nu kan lezen heeft je pony er geen zin meer in.
Doe eens 3x per week dressuur, en zeker 2x naar buiten en 1x springen, en die andere dag vrij, zo hou je je paardje ook lekker fit :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:05

Trennie schreef:
Nogmaals: neem het voer onder de loep.krachtvoer wel te verstaan.

Hier dacht ik ook al aan :j

Edit: Ik weet niet of je pony dun is? Anders gaat hij zijn spieren 'verbranden' inplaats van zun vet en spieren opbouwen, daardoor kan hij ook slomer worden.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:06

Ik ken een haflinger en die heeft dat ook maar die zit vast in de rug.
Misschien is er zo'n probleem en vind hij het gewoon moeilijk en anders goed laten zien wie de baas is dan test hij/zij je gewoon uit.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:08

is les nemen een optie?