instructeur bekend met ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 23:32

sommige reacties zijn wat tegenstrijdig
de instructeur hoeft dus niet op het ras gereden te hebben, máár moet zich wel goed kunnen inleven in verschillende rassen/typen en veel ervaring daarbij hebben....

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:45

Kort door de bocht geformuleerd: ik ben heel snel uitgepraat met iemand die zegt dat hij dit-of-dat ras niets vindt of dat dit-of-dat ras ergens niet voor geschikt is. Ik blijf wel praten met iemand die zegt dat hij geen ervaring heeft met een ras en daarom niet precies weet hoe met een dergelijk paard en het niet aandurft om er mee te gaan werken. Dat is tenminste een eerlijk antwoord.
Mensen die ieder paard op dezelfde manier rijden, staan bij mij ook niet hoog aangeschreven. Dat geldt ook voor een instructeur: hij moet zien welke methode van werken bij een paard past en moet de opleiding van dat paard daarop afstemmen.
Tamelijk ras-onafhankelijk tot op heden Alleen hebben bepaalde rassen bepaalde kenmerken in exterieur (zie trouwens ook de laatste Bit hierover) of gangenwerk waar je ook rekening mee moet houden. Zo zijn paarden met een wat beperktere schoudervrijheid (bijv. paarden met veel knie-actie) vaak pas in staat om te komen tot een uitgestrekte draf nadat ze piaffe en passage hebben geleerd. Dit is iets wat mensen die ervaring hebben met dergelijke zaken weten en iemand anders (wellicht) niet.
Heb je te maken met paarden die in het verleden op een totaal andere manier zijn afgericht (bijv. op de Iberische manier) dan vind ik het bijna noodzakelijk om iemand als instructie te hebben die kennis heeft van die manier van africhten en die het gedrag van deze paarden goed kan interpreteren en ombuigen.
Onze Lusitano Limonero is in Portugal ´quick and dirty´ afgericht, dwz. hij kan verschrikkelijk veel, maar de basis zoals wij die hier kennen, beheerst hij niet. Hij is daar op neusriem en stang afgericht en heeft moeite gehad (waarschijnlijk) met het aannemen van het bit. Nadat hij in Nederland is gekomen, is hij op zijn Engels gereden: met veel hand en been. Dat kende hij niet, is op de vlucht gegaan voor de druk van het been en de tegelijkertijd fors remmende hand (want ook slofteugel). Het gevolg is een paard dat psychisch in de knoop zit en nu langzamerhand weer tot zichzelf komt want wij hebben instructie die verschrikkelijk veel ervaring op dit terrein heeft...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 08:46

mijn paard is in Oostenrijks op z'n Tirols afgericht: tuig erop, stang in en in 2 span voor de slee of boomslepen, daarna in 4 span, in de zomer van mei tot september de alm op in de groep en dan weer voor de slee of het bos in om er bomen uit te sleuren. Hij zou ook zadelmak zijn: er hebben kinderen op gezeten, heb ik foto's van gezien.

Geen enkele basis dus, keihard in de mond, geen enkel respect voor wat of wie dan ook, op de wei is hij de baas, de andere paarden weten amper wat een kudde is.

De enigen voor wie hij heilig respect heeft, is de hoefsmid en de veearts, dan is hij zo zoet en mak als een lammetje! Zal er wel ingeramd zijn! In Oostenrijk zijn ze niet zo flauw en van NH hebben ze nooit gehoord, optreden tegen zo'n knol!

Het lastige is alleen dat dit exemplaar ook nog eens extreem schrikkerig is en heel heftig schrikt (springt gewoon 5 meter opzij) en dat dat nu net iets is dat niet rastypsisch is.......

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:37

Ik vind het wel handig. Zij rijd ook KWPNners maar ook Friezen bijvoorbeeld in alle wedstrijdklassen. En elke KWPnner is ook niet gelijk. Ik vind dat een instructeur zich moet kunnen verplaatsen in elk paard. En proberen de zwakke punten omhoog te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:03

abby schreef:
Mensen die ieder paard op dezelfde manier rijden, staan bij mij ook niet hoog aangeschreven. Dat geldt ook voor een instructeur: hij moet zien welke methode van werken bij een paard past en moet de opleiding van dat paard daarop afstemmen.

Tot op zekere hoogte is dat waar. Ieder paard heeft zijn eigen karakter dus ieder paard heeft een eigen aanpak nodig. je werkt met leevende dieren en een paard is geen fiets met haren.
Maar je hebt ook nog zo iets als dat het moet klikken. Een kennisje van mij rijdt een Fjord bij de paarden en doet dat werkelijk fantastisch goed. Maar ik zou me werkelijk geen raad weten met een dergelijk paard, gezien het eigenwijze en aparte karakter van Fjorden. Het karakter van haar paard past helemaal niet bij mij. Ik denk dat het dan beter en eerlijker is om te zeggen dat je daar niets mee kunt, dat is geen schande maar wel eerlijk.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:52

Jippie schreef
Citaat:
Maar je hebt ook nog zo iets als dat het moet klikken. Een kennisje van mij rijdt een Fjord bij de paarden en doet dat werkelijk fantastisch goed. Maar ik zou me werkelijk geen raad weten met een dergelijk paard, gezien het eigenwijze en aparte karakter van Fjorden. Het karakter van haar paard past helemaal niet bij mij. Ik denk dat het dan beter en eerlijker is om te zeggen dat je daar niets mee kunt, dat is geen schande maar wel eerlijk.

Abby schreef
Citaat:
Ik blijf wel praten met iemand die zegt dat hij geen ervaring heeft met een ras en daarom niet precies weet hoe met een dergelijk paard en het niet aandurft om er mee te gaan werken. Dat is tenminste een eerlijk antwoord.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:07

gijsenkim schreef:
Er heeft toch nog iemand een NOrikker hier op bokt. Die heeft ook van die geweldige verhalen over het dier....... Ik moet soms zo om haar verhalen lachen.

Klopt, Moritz heeft een Noriker. Ook uit Oostenrijk en gebruikt bij het verslepen van bomen. Misschien kan zij je helpen?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:12

Ervaring hoeft van mij niet perse maar er voor open staan wel. Helaas heb ik juist daar niet echt geweldige ervaringen mee. Niemand hoeft voor mij een arabier te rijden om mij les te geven. Maar het is wel prettig te begrijpen hoe een arabje in elkaar steekt om les te kunnen geven. Anders worden beide partijen ontzettend gefrustreerd. En staat hij of zij er voor open dan kun je elkaar nog wat leren.

Voorheen ergens gestaan en daar vond men dat men een arabier van binnen en buiten kenden want ze hadden er een op stal staan. Yeah right, nou dan ken je de arab nog niet. Tuurlijk is ie van en naar de wei te brengen maar een band opbouwen met een paard of een deel van de verzorging doen is een wereld van verschil Lachen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:00

even uit rassenpraat gehaald:
"de zitting is heel erg plat vergeleken met een normaal zadel zodat je op de juiste manier je gewicht naar achteren kan brengen en de juiste gewichtshulpen kan geven voor de verschillende gangen
en die andere manier van het gebruik van je gewicht heb je niet alleen nodig bij het tölten en/of telgangen maar ook bij de draf en eventueel de galop
want niet iedere ijslander gallopeert op de normale hulp aan
of draaft op de normale hulp aan

vaak moet je je gewicht daarbij naar voren of naar achteren plaatsen voor het dier een overgang kan/wil maken naar een andere gang "

ik wil nu niet ingaan tegen botervlieg, die er zelf al veel heeft gereden onder verschillende instructeurs, maar toont dit niet aan dat de instructeur een bepaalde voorkennis moet hebben? anders kan hij je toch niet corrigeren op een bepaald punt van aandrijven oid?
ik heb zelf allemaal ijslanders gereden die met normale hulpen wegschoten, of een töltdrafje maakten oid, die wel speciaal moesten gereden worden.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:16

Nee denk ik niet. De basis is/hoort bij elk paard hetzelfde te zijn. Je moet gewoon een instructeur hebben die de problemen/moeilijkheden van je paard ziet en je de juiste oplossing biedt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:21

Lisette schreef:
De basis is/hoort bij elk paard hetzelfde te zijn.

dat is nou net niet zo bij paarden die anders opgeleid zijn omwille van t een of t ander (als extra gangen,...)

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:37

ponyzotje"]
[quote="Lisette schreef:
De basis is/hoort bij elk paard hetzelfde te zijn.

dat is nou net niet zo bij paarden die anders opgeleid zijn omwille van t een of t ander (als extra gangen,...)
[/quote]

Yep was ik vergeten rassen als IJslanders oid.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:52

daar ging het topic over *LOL* maargoed terug ontopic

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:51

gabyfedde schreef:
Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de instructeur het paard in zijn waarde laat en niet van een Fries een KWPN-er wil maken (wat ik helaas wel meemaak).

Ben ik het gedeeltelijk niet mee eens. Natuurlijk moet een instructeur het paard in zijn waarde laten. Maar uiteindeijk streven we allemaal naar hetzelfde beeld wat een KWPNer makkelijker heeft bijvoorbeeld. Ik heb een Haflinger waar ik eerst fanatiek wedstrijden mee reed, ik streefde juist naar dat sportpaard beeld, al wist ik dat het nooit zo zou worden. Toch streefde ik naar lichtheid, schwung en ontspanning wat bij bijvoorbeeld een KWPNer toch anders ligt. Streven naar een ideaal beeld moet gewoon, maar je moet ook realistisch blijven.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:23

Piaffe"]
[quote="gabyfedde schreef:
Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de instructeur het paard in zijn waarde laat en niet van een Fries een KWPN-er wil maken (wat ik helaas wel meemaak).

Ben ik het gedeeltelijk niet mee eens. Natuurlijk moet een instructeur het paard in zijn waarde laten. Maar uiteindeijk streven we allemaal naar hetzelfde beeld wat een KWPNer makkelijker heeft bijvoorbeeld. Ik heb een Haflinger waar ik eerst fanatiek wedstrijden mee reed, ik streefde juist naar dat sportpaard beeld, al wist ik dat het nooit zo zou worden. Toch streefde ik naar lichtheid, schwung en ontspanning wat bij bijvoorbeeld een KWPNer toch anders ligt. Streven naar een ideaal beeld moet gewoon, maar je moet ook realistisch blijven.
[/quote]

Mee eens. Mijn haflinger rijd ik tussen de paarden en als ik eigenwijs blijf en zeg dat hij niet zo kan lopen, pak ik er alleen mezelf mee. Ik probeer zo dicht mogelijk bij het ideaalbeeld te komen.
Helaas denkt mijn instructeur daar heel anders over, hij vind het maar niks een haflinger tussen de paarden, en probeert mij altijd een beetje buiten de les te sluiten(en al helemaal de springles) Boos!. Ik heb hem er zelfs al vaker op proberen te zetten, maar daar wil hij niets van weten.
Maar ik ben hard bezig om bij hem maar gauw weg te gaan en een andere instructeur/rice te zoeken.
Ik ben van mening dat als iemand open staat om een "ander" paard les geven dat het dan heus wel lukt, ook als iemand daar geen ervaring mee heeft Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:27

ik werk met sportpaarden, heb heel mijn leven sportpaarden gereden en ik geef nu een vrouw les met haar haf...... gaat geweldig, Hafjes zijn niet mijn favoriet maar dit stel is gewoon gemaakt voor elkaar. Het plezier straalt ervan af. en daar geniet ik weer van

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:26

Paarden moeten beoordeelt worden naar de oefening die ze doen. Dat betekent dat de ene meer aanleg zal hebben dan de andere. Een blanke ballet dancer presteert ook minder dan een iemand met een donkere huid, terwijl het niets zegt over de uitvoering. De jury moet onpartijdig zijn en het paard in zijn waarde laten. Dat zal niet altijd even makkelijk zijn denk ik maar dat is het vak van jury. Onpartijdig kunnen zijn is bijna een gave! Ik vind dat alle paarden en eigenaren een eerlijke kans moeten hebben, afstamming mag daarbij geen rol spelen. Bij wat Gijsenkim zegt sluit ik me aan: het plezier moet er van af stralen!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:58

ik vind van niet, je instructeur moet het niet op zo een manier doen want dat is dan werkelijk uit de boeken, je instructeur moet zien hoe jij op een moment moet handelen en dat verschilt per persoon per paard per moment en dat heeft niets met rassen te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 02:47

ik herinner me de eerste keer dat ik echt op een ijslander reed, er werd tegen mij gezegd , stap maar warm en zet haar maar in draf
een half uur later had ik heerlijk getölt maar nog geen pas gedraaft
heeft niet zozeer met met de africhting maar met de aanleg van het diertje te maken

met fjorden wil je hier in de buurt ook nog al eens in de problemen raken wil je instructie, de 1 wil niet de ander kan en weer 1 heeft zoiets van , een FJORD, zeg kind doe even normaal

maar zolang het een paard met de normale gangen is maakt het niet bijster veel uit of ze er ervaring mee hebben , maar wel of ze een beetje inlevings, en aanpassings vermogen hebben en of ze willen