Tip voor het wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:21

Afbeelding
Wijken langs de bakrand werkt voor mijn "groentje" erg goed. Stelling opzij, doordrukken met de kuit
en buitenteugel iets opvangen, als ze recht worden zweepje links (op wijken naar links) en hem dan
iets corrigeren met een tikje van achter om hem weer actief te maken en te laten overstappen.

Eerst in stap.. en als het kwartje valt dan ook in draf.. Je binnenteugel niet te strak houden, en ook niet
mee naar voren geven. Alleen opzij om lichte stelling te behouden dus! Je paard zal zelf niet meer zo
overdreven stelling geven want dan loopt hij met zijn neus tegen de bakrand aan.

Het is het proberen waard :) (in het echt moet het wel nog iets schuiner dan op het plaatje uiteraard..
bij het wijken hoort de voorhand wel als eerste te gaan maar de achterkant moet direct volgen, plaatje
paard zelf is van een uitleg over lengtebuiging)

Offe...

Afbeelding
bovenaan de 3 paardjes is wijken op de volte. de onderste 3 is travers op de volte.

Door op de volte te wijken (als hij correct op je kuit opzij stapt en je hem al kunt begrenzen)
kun je als hij mooi doorwijkt de volte uit rechtuit rijden en dan richting hoefslag wijken.
Voor travers oefenen wij dit meestel op een volte 10 meter maar deze oefening kan ook
goed gebruikt worden om met lengtebuiging te leren appuyeren op dezelfde manier als
bij het wijken alleen dan de andere kant op gebogen :P

Zou eerst beginnen met wijken uiteraard ;) maar het is een oefening die je veel kunt
gebruiken in de toekomst.

Tonidressuur

Re: Tip voor het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:38

Ik vrees dat je probleem vooral te maken heeft met het feit dat je paard niet rechtgericht is. Het paardje is wel heel flexibel in de hals, maar is het paard ook flexibel in het lichaam, kan hij zijn achterbenen wel onder zijn massa zetten? Vraag je dit eerst af, en als dat in orde is kan je beginnen met meer praktische aanpak van het wijken...

Veel succes!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:28

Tonidressuur schreef:
Ik vrees dat je probleem vooral te maken heeft met het feit dat je paard niet rechtgericht is. Het paardje is wel heel flexibel in de hals, maar is het paard ook flexibel in het lichaam, kan hij zijn achterbenen wel onder zijn massa zetten? Vraag je dit eerst af, en als dat in orde is kan je beginnen met meer praktische aanpak van het wijken...

Veel succes!

Hoi!

Bedankt voor je antwoord!
Zoals je al heb kunnen lezen doet ze sommige stukken wel goed, dus zeker aan het rechtgerichtheid ligt het niet.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:30

Svdijk86, Thnx voor je duidelijke uitleg :D
Ik ga deze morgen meteen proberen! De bovenste dan! Die andere is misschien nu nog iets te lastig?
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-01-11 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: lange quote verwijderd

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:34

Zou eerst de bovenste doen en als hij goed reageert op de hulpen en het kwartje valt in stap
en draf dan is die 2e oefening een goeie oefening om hem aan te leren dat je het ook zonder
bakrand kunt vragen :) maar daar gaat wel een aantal weken tot misschien wel maanden
overeen. Ligt eraan hoe snel je paard het oppakt en hoe stabiel hij is :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 22:27

Ja inderdaad ik moet gewoon veel oefenen! Ze leert gelukkig erg snel dus hoop dat het een beetje gaat! Ze reageert wel erg goed op me kuit dus daar ligt het niet aan, zal haar misschien ook niet goed begrenzen aan de buitenkant!
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-01-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:08

Dan is dit de ideale oefening om dat zelf ook te leren, als jij niet begrenst staat ze namelijk stil omdat ze
anders tegen de bakrand aan wandelt :P Alleen oppassen dat je je binnenhand niet vasthoudt en naar
je toe haalt. Hij hoeft echt alleen maar opzij. En buitenteugel op dezelfde breedte houden en niet naar
voren geven. Maar dat merk je gauw genoeg.. zodra je niet begrenst staat ze of stil, of ze loopt over
de schouder weg.. afwenden kan ze iig niet en rechtuit lopen ook niet dus dat scheelt al een hoop hahaha :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:55

Nou net getraind en ik hoefde het niet te proberen wat je zei het ging nu ineens super goed! Nam heel goed haar kont mee dus ben helemaal trots! Deed elke keer kleine stukjes en begrensde nu iets meer met me buitenbeen, ook al werd het hier wat afgeraden maar deed het als ze dan te snel ging.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:04

Nou, super! Ben trots op je :D (ik begrens ook met buitenbeen als ik weer rechtuit wil hoor)

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:42

fijn dat het nu beter gaat!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:44

svdijk86 schreef:
Nou, super! Ben trots op je :D (ik begrens ook met buitenbeen als ik weer rechtuit wil hoor)

Hahaha thnx he :D
Zoiezo als het nou weer wat minder gaat zal ik die tip zeker meenemen :D