ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:57

@ Doei : Heel mooi filmpje, het ziet er heel fijn en ontspannen uit! Mooi paardje heb je hoor die manen en staart :~ Heb je je paardje daarna ook nog iets van een periode rust gegeven? Zoja, hoelang? En heb je hem daarna gewoon weer op kunnen pakken?

@ Piezze : Fury is op zich ook erg makkelijk, al is het wel een heethoofd & daar moet je ook weer mee weten om te gaan. Ik laat hem inrijden door de vriend van mijn nicht, die heeft ook op verschillende stallen gewerkt om paarden in te rijden! Ik heb er alle vertrouwen in dat het onder zijn begeleiding goed gaat komen.

@ Veersche : Klopt ik had me daar oko al aangemeld maar het ging zo snel dat ik niet mee kon praten en inderdaad echte tips kreeg ik niet. Vond dat het ook meer over andere dingen ging.
Met Fury heb ik ook verschillende clinics gevolgd, bij ons in de opfok werden er zulke dingen geregeld en dat was erg leuk om te doen allemaal, ook onder begeleiding dus dat was ook erg prettig. We hebben schriktraining gehad & verschillende andere clinics met Integrated Riding Instructor > Hierbij leer je op een verfijnde manier te communiceren met je paard tijdens het loswerken in de paddock of longeercirkel op basis van je eigen lichaamstaal. Ik moet zeggen dat Fury en ik daar allebei erg veel aan gehad hebben :D

@ Akhal_Teke : Spannende tijd dus voor jou, pffff 2 paarden inrijden! Ik ben al blij als dit achter de rug is!

@ Dendrofleur : Dat is iets wat ik ook erg belangrijk vind ja... Steeds dezelfde personen.

@ Chaos : Je hebt dus al aardig wat ervaring met inrijden, heb je nog tips of adviesen voor ons die er nog mee bezig moeten dit jaar?

@ Deniece : Ik laat het ook doen, maar zal ook dingetjes zelf doen onder begeleiding. Maar ik denk wel dat jouw ongelukje met de kettingzaag en het daardoor verloren vertrouwen ook bij iemand kan gebeuren die al heel veel ervaring heeft met het inrijden van paarden. Wel heel erg jammer dat je daardoor je paardje hebt moeten wegdoen.

crazycactus

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:00

Ik ben momenteel een 3,5 jarige paint merrie aan het beleren, en die is ook druk aan het wisselen. Een trens wil ze liever niet in dus rijd ik haar op een sidepull. Heb ook een kaakgekruist hoofdstel geprobeert maar die vind ze niet fijn. Vorige week weer even een trensje geprobeert maar ze werd heel loperig (terwijl ze normaal niet vooruit te branden is :P gevalletje kwartje op... )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:06

Ik ga ook meelezen. Mijn haflinger wordt in maart drie, en ik ben kort geleden begonnen met lange lijnen, om hem het sturen aan te leren. Ik wil hem met werken aan de hand eerst alles aanleren, en ook kans geven spieren op te bouwen, voordat ik op hem stap. Ik ga er op stappen als hij 4 is, en dit alles gaan we bitloos doen. Ik heb hem trouwens al vanaf dat hij 3 maandjes is! Foto's staan wel in mijn profiel. :)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:24

@ Deniece : Dat kan ik ook heel goed begrijpen, je moet gewoon doen wat je zelf wilt. En als jouw gevoel er niet goed bij is gewoon niet doen.

@ Linda2B : Mooi paardje hoor, en het is inderdaad een goede ervaring die veulenkeuring, en de uitslag was ook erg goed he!

@ Ju1982 : Vertel eens wat meer over je lease paardje? Spannend hoor, hou je ons op de hoogte? Heel veel succes in ieder geval!

@ Crazycactus : Ohw das idd lastig, heb je al een tandarts laten komen? Misschien wel een wolfskiesje ofzo? Die hebben ze er vaak zo uit.

@ Sodeletuut : Succes! Spannend hoor, alle voorbereidingen ben je alleen nog met de lange lijnen bezig of ben je al meer dingentjes aan het oppakken?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:35

@fury tis niet mijn paardje, de wolfstanden zijn t niet dat kan ik zo wel zien, misschien wat losse doppen achterin of zo. Ach bitloos wil prima, dus we pakken t binnenkort wel weer eens op.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:01

@ Linda2B...wat een mooie paard zeg :)
@ Sodeletuut...netjes hoor hoe jij aan het opbouwen bent met je haf! Ik zal zo ff in je profiel spieken ;)

@Fury...ik ga deze KWPN ruin voor 1 jaar leasen, dus de volledige verzorging etc is voor mij. Hij komt ook hier te staan. Mocht de klik er niet zijn/komen binnen het jaar dan kan ik hem terugbrengen. Een soort van op proef zeg maar...Maar ja de bedoeling is natuurlijk dat het mijn paard wordt :D . Hij is donkerbruin met een wit kolletje, ik verwacht dat hij zeker rond de 1.70 uit gaat komen. Verder is hij klin. en ront. goedgekeurd...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:14

Fury08, ik ben met een paar dingetjes bezig. Grondwerk, dus stapje achteruit als ik wijs, hand volgen dus in circels om mij heen lopen als ik dat vraag, respect hebben voor mijn ruimte. Verder ben ik bezig met werken aan de hand, dus niet alleen lange lijnen (achter hem), maar ook naast hem, met teugels. Hij kent al een longeersingeltje en ik heb hem ook al een paar keer voor de lol een zadeltje op gedaan. Hij is erg slim en pakt alles snel op, dus dat is heel leuk om te zien! :)

Jul1982, dankjewel! :D

Wat leuk dat je dat paard eerst een jaar gaat leasen, dat is de ideale manier om een paard echt goed te leren kennen, en te kijken of je bij elkaar past! Hij wordt wel groot zeg! :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:18

Een paar daagjes geleden de 3 jarige weer opgepakt na een winterstop. Ik had verwacht dat hij erg veel zou zijn vergeten, maar nee hoor het ging echt super. Los in de longeercirkel gelongeerd met zadel en hoofdstel. Totaal geen vervelende reacties op het zadel op bit. Luisterde ook redelijk naar de commando's. Alleen "Ho" was hij weer even vergeten. (Ho = stoppen).
Later nog even flink met de beugels geklapperd en heen en weer "gegooit", weer superbraaf en totaal niet schrikken.
Het zadeltje wat voor de winter gebruikt was pastte niet meer zo goed (was een kunststof wat bijna niets weegt). Dus ook maar weer een ander zadel gepast (nu leer wat wat zwaarder is en meer lawaai maakt bij het draven)
Zo zie je maar weer dat je met goede training op jonge leeftijd een heel eind komt. Geen stress en alles op z'n tijd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:27

Toen ik mijn paard kocht was ze 2 weken onder het zadel bij de fokker. We hebben haar daar nog 2 weken door laten rijden (gebeurde op een zeer professionele manier door mensen met veel ervaring).
Vervolgens ben ik er zelf op gestapt om haar door te rijden, met veel begeleiding vanaf de grond (wanneer ik tijdelijk minder begeleiding op de grond had merkte ik dat meteen), je moet echt consequent blijven.
Soms stapt een vriendin op mijn paard, zij kan fijn met jonge dieren overweg en 'voelt' soms even als ik ergens vast loop oid.

Ze is nu 1,5 jaar onder het zadel maar heeft tussendoor verschillende rustperiodes gehad, of periodes waar in alleen gelongeerd werd.
Pas nu (vanaf december) ben ik echt aan de slag gegaan. Voorlopig geen langere rustperiodes meer, we gaan nu echt de intensiteit van de trainingen opbouwen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:02

@Fury09
Bij ons is het heel verschillend.
Ik rij sowieso maximaal 3x per week, maar het komt vaak voor dat ik weleens 2 weken niet rij en veel grondwerk (rechtrichten aan de hand, VD, cavaletti's, dubbele lijnen, buiten wandelen, longeren). De rest van de tijd ravot hij in de paddocks.

Ik heb ervaren dat het heel goed is om 1x in de 2 weken te rijden, me paard onthoudt wat ik hem leer, heeft super veel zin om voor me te werken.
Of 3x per week maar dan maar een kwartiertje aan het "werk" zetten, uit die kleine stukjes en weinige ritjes halen wij veel meer als veel en langdradig.
En in de tussentijd maak ik hem sterker en hou hem in conditie via grondwerk, wat ik heel veel afwissel en daarin is hij ook mega enthousiast...

Ook pakken we af en toe onderlinge wedstrijden mee om te wennen aan vreemd terrein. Nou na 1 wedstrijd kwam ik er al achter, wennen hoeft niet :') hij is toch braaf <3
Laatst sloeg zelfs de hele inrijbak ophol en mijn 3,5 jarige was de enige die rustig bleef doorlopen en zijn oortjes op mij had gericht.

Na 2 maanden inrijden heeft hij een maand op het land gestaan. Het was toen veel te warm en ik heb hem lekker gelaten en af en toe gepoetst en wat gewandeld.
Met de sneeuw heeft hij ook niets hoeven doen behalve in de paddock staan en gepoetst worden, deze zomer krijgt hij ook weer rust als het bloedje heet wordt... En zo nu en dan zeg ik ook een weekje of 2 helemaal niets...

Wat ik fijn vind aan hem is dat je zo kan opstappen en wegrijden, ik hoef niet bang te zijn dat hij gek gaat doen etc. Zonder zadel, met zadel, zonder bit, met bit, paarden die staan te springen in de paddocks naast de bak niks maakt hem uit. Maar zodra hij in het land of de paddock komt zonder mensen, dan breekt hij de tent af :+

Ik hoop echt dat hij voor altijd zo blijft <3

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:32

Ik meld me hier ook maar!
Sinds september 2010 ben ik bezig met het beleren van een D pony van 4 jaar. Ontzettend leuk beestje met 50% fries bloed. Aan de longe pakte ze alles ontzettend goed op. Ook het zadel en hoofdstel was geen enkel probleem. Eind oktober ben ik er daarom al op gaan zitten. Ze was in het begin erg onzeker en wist niet zo goed hoe ze met bepaalde dingen om moest gaan. Daarom heb ik er alle tijd voor genomen. Inmiddels gaat het erg goed. Ze heeft plezier in het werk en pakt het ontzettend goed op. Sinds 2 weken ben ik pas bezig met de galop onder de man. Dit is een bewuste keuze geweest ivm onzekerheid van de pony. Deze pony is voor de verkoop.

Naast deze pony heb ik nog een 2,5 jarige ruin staan. Hier wil ik komende zomer rustig aan mee beginnen. Dat wil zeggen; in de zomer wil ik gaan beginnen met longeren e.d. In het najaar zie ik wel of hij eraan toe is om erop te gaan zitten. Zo niet, dan wacht ik tot volgend voorjaar. Inmiddels is hij al bekend met een deken, sjabrakje en longeersingel. Dit boeit hem allemaal niets. Hij vind het allemaal hartstikke leuk. Daarnaast loop in regelmatig het land in met 'spannende' attributen. Denk aan een paraplu, een groot blauw zeil, een vlag en laatst met de harde wind heb ik een plastic zak aan de longeerzweep geknoopt. Maar er is geen eer meer aan te behalen. Hij komt direct naar mij toe voor wat lekkers. Het maakt niet uit wat voor verschrikkelijks ik in mijn handen heb. :D
Ik ben zeer benieuwd hoe hij het gaat oppakken onder het zadel!

Misschien wel leuk om nog even een foto toe te voegen.
De pony (foto van afgelopen oktober):
Afbeelding

De 2,5 jarige ruin (foto van afgelopen november):
Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:05

Vanaf welk moment zouden jullie er aan durven denken er een ander op te laten? Ik rijd de vijfjarige die met 4 beleerd is eigenlijk max 2x per week. Het vertrouwen lijkt langzaam te komen, als ze schrik heeft kalmeert ze op mijn stem maar ze begint nu te ontdekken dat ze sterker wordt en ze gaat nu echt uitproberen. Onverwachts een bokje. Proberen over de buitenschouder weg te lopen. Harder gaan dan je aangeeft. Doordat ze maar zo weinig hoeft te werken (tijdgebrek van mij uit) denk ik dat ze echt teveel energie heeft.
Ze is verder erg gevoelig aan het hoofd, erg bang om tegengehouden te worden van voor dus probeert af en toe aan de teugels te trekken, rukjes met haar hoofd naar voren noem ik het maar. Aan rukjes geef ik niet toe maar zodra ze stopt ga ik onmiddellijk met mijn bewegingen weer helemaal mee met haar bewegingen. Ik denk wel dat dit een cruciaal punt is in haar opleiding, ga je hier in mee, wordt het lastiger om haar braaf te houden. Vandaar mijn vraag, vanaf wanneer kun je andere of minder ervaren ruiters erop kunnen zetten.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:54

Mijn andere paard wat nu zo'n 2 jaar ingereden is heb in na ongever een jaar door iemadan anders laten bijrijden.
Ik moet eerst zeker weten dat ze goed aan de hulpen staan, de basisgangen en oefeningen er goed inzitten, en ze buiten ook veilig zijn voor er een ander op mag.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:04

Nou buiten := Ik heb het nog niet aangedurft. 1x al opgestegen voor ik in de bak was en niet tevoren gelongeerd en toen gingie al flippen. Ik longeer nog altijd voor ik opstap. Het vertrouwen rust nog op een tamelijk wankele basis.
Toch is het een lief ding. Laatst een keer ruim een maand niet kunnen rijden en ze liet me braaf opstappen en wist alles nog.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:38

@ CrazyCactus : Ach als bitloos prima gaat lijkt me dat ook wel fijn rijden.

@ ju1982 : Wat heerlijk dat je eerst een jaar kan leasen voordat je een keuze kan maken over de koop. Zo weet je wel heel zeker of het klikt ja of nee & wat je aan hem hebt voordat je over gaat tot een koop.

@ Sodeletuut : Respect hebben voor je ruimte vind ik iets wat echt heel belangrijk is! Ik heb het ook met Fury geoefend in een clinic en daarbuiten. Gelukkig heeft Fury heel erg respect voor mijn ruimte en benaderd me eigenlijk altijd erg rustig en beheerst.

@ Akhal_teke : Wat leuk dat die het weer zo goed oppakte. Wat kan je dan trots zijn he!

@ Pion : Ik ben ook van plan om Fury nadat hij is in/doorgereden meerdere rust periodes te geven. Ik had hem liever nog een jaar in de opfok laten staan maar ze stoppen ermee dus vandaar dat hij al 30 april naar Utrecht komt. En dat we dan met hem aan de slag gaan (na 15 dagen wordt hij 3).. Hij komt op zijn nieuwe stalling wel gelijk lekker in het land (eerst opbouwen) en daarna lekker vakantie voor mijn vriendje.

@ Doei : Lijkt me heerlijk als je paardje nergens van op kijkt, Fury is wat dat betreft wel een heethooft (heeft die van zijn vader Volbloed Arabier) Moet zeggen dat het me erg aanspreekt hoe je het gedaan hebt en doet! Het was ook mijn planning om niet zo heel veel te rijden en als ik rij maar korte stukjes en veel afwisseling inderdaad. Hoe doet die het op wedstrijd?

@ HelgaV : Goed dat je er lekker de tijd voor neemt, en dat je kijkt wat je paardje aangeeft.

@ Piezze : Daar zit ik ook mee idd! Fury heb ik gekocht toen die 5.5 maanden was en hij wordt 15 mei 3 jaar. Ik had toen een andere vriend (leefde totaal langs elkaar heen, dus had alle tijd van de wereld) nu heb ik een vriend waarmee het allemaal goed zit en waarmee ik samenwoon, dus heb nu ook huishouden wat gedaan moet worden. Mijn hond kan gewoon mee naar de paarden dus dat is het probleem niet! Maar soms vraag ik me wel af of ik hem wel kan geven, wat ik hem graag zou willen geven! Nu heb ik contact met een meisje waarmee ik op de manege al heb samen gereden, en we hebben nog steeds contact! Zij gaat een beetje hetzelfde om met dieren als ik.. En heeft al het geduld van de wereld, heeft ook al vaak op jonge dieren gereden en mijn gevoel was daar best goed bij. Een meisje wat te vertrouwen is, en ook respect heeft voor je spullen.
Nu is zij op zoek naar een verzorg paardje en heb ik gezegt dat ik eigenlijk wel iemand zoek voor Fury. Nu weet ik dus ook niet of ik er wel goed aan doe om haar eventueel al te betrekken bij het doorrijden enzo... Weer een puntje om over in te zitten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:56

piezze schreef:
Vanaf welk moment zouden jullie er aan durven denken er een ander op te laten? Ik rijd de vijfjarige die met 4 beleerd is eigenlijk max 2x per week. Het vertrouwen lijkt langzaam te komen, als ze schrik heeft kalmeert ze op mijn stem maar ze begint nu te ontdekken dat ze sterker wordt en ze gaat nu echt uitproberen. Onverwachts een bokje. Proberen over de buitenschouder weg te lopen. Harder gaan dan je aangeeft. Doordat ze maar zo weinig hoeft te werken (tijdgebrek van mij uit) denk ik dat ze echt teveel energie heeft.
Ze is verder erg gevoelig aan het hoofd, erg bang om tegengehouden te worden van voor dus probeert af en toe aan de teugels te trekken, rukjes met haar hoofd naar voren noem ik het maar. Aan rukjes geef ik niet toe maar zodra ze stopt ga ik onmiddellijk met mijn bewegingen weer helemaal mee met haar bewegingen. Ik denk wel dat dit een cruciaal punt is in haar opleiding, ga je hier in mee, wordt het lastiger om haar braaf te houden. Vandaar mijn vraag, vanaf wanneer kun je andere of minder ervaren ruiters erop kunnen zetten.

Mijn paard wordt op dit moment alleen door mij gereden, of door een vriendin. Zij kan erg fijn met jonge paarden omgaan en heeft hier ook meer ervaring mee dan dat ik heb.
Eigenlijk laat ik andere ruiters er liever niet op, het is tenslotte mijn paard, stel dat er iets gebeurd.
Misschien dat ik er over een tijdje iemand anders eens op laat rijden, iemand waarvan ik weet dat, mocht er iets gebeuren diegene er niet prompt naast ligt. ;)
Wanneer dat moment komt? Ik heb geen idee. Sowiso moet het onvoorspelbare/heftige gedrag van mijn paard grotendeels verdwenen zijn.
Overigens heeft mijn beginner van een vriend haar wel eens uitgestapt, maar dat is niet echt 'rijden' te noemen natuurlijk en ik had haar ook gewoon vast.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:27

Wat een fijn topic dit! Hier leer je nog eens van! Ik ga morgen voor het eerst op mijn nieuwe bijrijd aanwinst. Xanfire, frieze ruin. Ik ken hem al wat langer maar alleen van het langslopen enz. Ik vond hem een schatje en kon het niet laten om uitgebreid met hem te kroelen. Blijkbaar was dit speciaal want andere mensen loopt ie altijd te bijten en kunnen hem geen kusjes enz geven. Er is al wel op gezeten, maar nog niet doorgereden. Ik ben stiekem wel zenuwachtig, aangezien ik weinig ervaring met friezen heb. X

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:37

Leuk topic! Mag ik ook mee doen?
Ik heb een 4,5 jarige merrie, 2 jaar geleden onder (super)goede begeleiding zelf ingereden, met haar start ik L1 nu.
Vorig jaar een welsh cob ingereden van iemand anders, dat ging echt super.
Nu heb ik een 2,5 jarige kwpn x andaluisier, een beetje ruig, maar wel lief. Het is de bedoeling dat ik er in mei op ga, tot dan lekker aan alles laten wennen. Hij kan nu redelijk meelopen en zijn voorhoefjes geven. Borstelen gaat ook goed. Hij is dus nog niet veel in handen geweest.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:46

Leuk topic om te lezen! Ik heb als bijrijder aardig wat ervaring met het inrijden/zadelmak maken en rij nu weer een 4 jarige die net is ingereden (stuur zit er net op, galop nog niet goed). Ontzettend interessant! Maar, we zijn inmiddels bezig met een mooie hengst uitzoeken, en volgend jaar zal mijn eigen veulen geboren worden. Ik vind het nu al spannend om te bedenken dat ik dan ook mijn eigen keuzes zal moeten maken w.b. opfok, opvoeding en zadelmak maken. Leuk om alvast te lezen van jullie!

Ik vind het filmpje op de vorige pagina supergoed trouwens!!! Zo zou ik het ook willen doen. Vertrouwen, rust, en langzaam stapje voor stapje opbouwen. Ik heb ooit eens voor de eerste keer op een jong paard gezeten, waarbij ik de eerste keer meteen ook moest draven, meteen los zonder longe en dus ook sturen. Poeh, dat vond ik te heftig hoor! Ik zou lekker rustig aan doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:00

Leuk topic :D Mag ik ook meekletsen? Ik loop tegen nogal wat dingen aan tijdens het inrijden...

We hebben er voor komend jaar 8 staan die ingereden moeten worden in de leeftijd van 3 jaar to 5/6 jaar, maar we moeten wachten tot de bak droog genoeg is. Dat is hopelijk half maart zover. Zouden jullie ze dan één voor één pakken of een aantal tegelijk? Ik merk dat er meer druk achter zit omdat het er zo veel zijn en omdat de bak wss in september/oktober weer te slecht zal zijn.

Wij beginnen meestal met longeren aan het halster en wennen aan het tuig in de stal, daarna gaan ze los in de bak met zadel en hoofdstel om te kunnen wennen aan het bewegen met zo'n ding op hun rug. Als ze rustig zijn knippen we de longe er aan.

Daarna wordt het tijd op te gaan hangen, dat gaat meestal ook nog soepeltjes. Maar zodra ik mijn been er overheen sla klap ik dicht. De paarden worden daar nerveus van en meestal word ik er dan ook afgebokt. := Dus als iemand tips voor mij heeft om die spanning af te laten vloeien.... Heel graag :D

Zodra het paard daar door heen is (ik heb het tot nu toe opgelost door er een andere ruiter op te zetten) is er niks meer aan de hand en kunnen we beginnen met doorrijden, totdat de bak ons stil legt. In het voorjaar daarna ben ik ook altijd een beetje huiverig om ze weer op te pakken. Ik denk dat het vooral faalangst is, dat ik bang ben dat ik te veel van ze vraag, want ik val vaak genoeg om te weten dat dat helemaal niet erg is. Maar ik ga dan heel los zitten en "vergeet" om te blijven rijden. Als ik les heb gaat het allemaal goed, maar als ik alleen ben dan ben ik weer bang om iets fout te doen en dan maak je ook automatisch meer kapot dan goed.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 10:32

@ Pion : Aan de ene kant heb ik dat idee ook, het is mijn paard en er zal maar wat gebeuren..! Maar dit meisje ken ik al erg lang, en ze rijd erg goed en ontspannen, en goed op haar zit & zacht in de mond, haar manier van omgaan met dieren spreekt mij erg aan! Vandaar dat ik het dus aan de ene kan wel heel erg zie zitten, maar aan de andere kant vind ik het ook best een beetje moeilijk....

@ Nableize : Gefeliciteerd met je nieuwe bijrijdaanwinst! Spannend hoor! Wanneer ga je beginnen?

@ Tilmar : Tuurlijk mag je meekletsen! Hoe meer zielen hoe meer vreugd, en hoe meer ervaringen hoe beter toch? Welkom hier :D

@ Jethafa : Wat leuk je eigen veulen, spannend allemaal ook! Heb je al een paar hengsten op het oog? Nee dat lijkt mij ook niks gelijk los enzo?

@ Bromfiets : Tuurlijk mag je ook gezellig meekletsen! Welkom hier :D
Pffff 8 paarden die ingereden moeten worden! Hebben jullie zoveel paarden of rij je voor een stal? Ikzelf zou er wel proberen een paar op een dag te doen. Al zou ik wel kijken per dag hoe intensief het voor jezelf is aangezien ze allemaal verschillend zullen reageren dus je moet gewoon ook naar je eigen lichaam luisteren.

Je zou kunnen proberen voordat je je been erver slaat even een paar keer heel diep ademhalen!! Ik merk heel erg als mijn ademhaling hoog zit, dat het juist mis gaat! Fury spiegelt mij heel snel, dat is erg fijn want je wordt zo wel erg bewust van jezelf!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:33

Ik rijd bij een hobbyfokker en er zijn er de afgelopen jaren nogal wat blijven staan. Vorig jaar zijn de drie hengsten ingereden, daar heb ik het voorwerk voor gedaan en iemand anders is daar uiteindelijk op gaan zitten. Maar die persoon komt niet meer op stal, dus dit jaar zal ik het zelf moeten doen. :P

Jouw tip van de ademhaling ga ik zeker proberen :)) Het nadeel van zoveel paarden is dat je ze niet écht kan leren kennen, daar heb je gewoon de tijd niet voor. Dat maakt het ook moeilijker om er goed op te reageren vind ik en dan komt die faalangst weer om de hoek kijken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:44

Bromfiets,

ik zou ze allemaal beginnen maar elke dag een andere. Pas als je echt kan gaan rijden een periode allemaal elke dag pakken maar in het begin kan je nog rustig aan doen en hoef je er echt niet elke dag, met elk paard mee bezig te zijn. 8 is wel een boel zeg, moet je dat helemaal alleen doen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:18

Dat is ook wel een goede tip piezze, dank je wel :)

Ik doe het samen met de eigenaar, maar die is drie dagen per week werken dus dan moet ik het alleen doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:59

Ja je kan er ook 2 doen op een dag, ben helemaal verliefd op Blofaxa Fax x acapulco uit jouw profiel zeg, wat een scheetje!