jong paard ontspant niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:30

probeer hem eens te longeren z'on 10 min....en dan lichtjes bijzetten.
Wel uitkijken dat hij niet gaat krabbelen,dus ruime passen blijven houden.
Normaal gesproken geven juist de jonge paarden makkelijk na,het zijn meestal de oudere paarden die al jaren verkeerd lopen die meer moeilijkheden opleveren.

Als hij er goed door is aan de longe in stap en draf,is het misschien voor hem en jou makkelijker om dat 'vast' te houden als je erop zit?
Het is erg moeilijk om een paard er(correct)door te rijden....dat is de belangrijkste basis...als je dat kunt is de rest een eitje.

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:34

Klinkt behoorlijk als mijn eigen paard(heb dr nu zoon 4 mnd, Johnson x Gribaldi), ik zou er zeker van willen zijn dat hij nergens last van heeft. Dus zadelcheck, osteopaat en tandarts. Die van mij liep ook graag met het hoofd in de lucht (opwaarts gebouwd) onrustig in de aanleuning(naar tandarts geweest en had behoorlijke haken waardoor wangen stuk en wolfskiesje), verkeerd zadel, te smal, en heel wat blokkades in het lichaam, nu 2x behandeld en ze is nu zoooo ontspannen!! Geen schrikreacties die nergens op slaan en kan dr onder het zadel in alle standen kwa hoofd-hals houding rijden. Zelfs neusje tot aan de grond in draf onder het zadel!!! Het heeft mij echt geholpen. En nu voer ik magnesium bij voor de spierspanningen. dat moet zich nog bewijzen maar sta er wel achter!! p.s. Ik longeer met bijzetjes maar niet strak en laat dr goed op eigen benen lopen, dus niet plakken aan de bakrand... Succes!

veneri

Re: jong paard ontspant niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 10:39

ik snap helemaal wat jullie bedoelen,ben het er ook helemaal mee eens!
helaas is het niet mijn eigen paard,ik zal alles nog eens voorzichtig aankaarten bij de eigenaar,wil me ook niet teveel opdringen zeg maar.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:17

Hey,

Ja, weet hoe het voelt. Ik rijd momenteel ook een jong paard (7jaar) van iemand anders dat enkel ervaring op de renbaan kende. Eind 2009 ben ik gestart met hem en nu ben ik eindelijk zover dat hij goed begint te ontspannen (zowel met grondwerk als onder het zadel). Als je zeker weet dat er niets fysieks speelt wat het beestje belemmerd ligt het denk ik net als bij mijn 'project' (haha) aan vertrouwen en ontspanning.. En zoals je zelf al zegt is ontspanning de basis om een dier iets te leren.

Wat goed van jou dat je veel vanuit longeren doet en dat je je beseft dat het galopperen voor een paard zonder balans echt lastig en zwaar is! Ik denk dat het beestje veel geluk heeft met jou geduld en inzicht!! Inderdaad als een paard bokt/ steigert andere gekke moves maakt is drijven een oplossing. Maar kijk ook goed naar het moment waarop het paard bokt. Bokken is bij jonge paarden vaak een reactie op overvraging... Kijk of je iets makkelijker kan maken voor hem en of het bokken dan nog aanhoud... Neem de tijd, een paard goed aanleren mag best even duren. Het duurt altijd langer om iets fout/ ongewenst gedrag af te leren...

Doe jij ook wel eens schrik oefeningetjes? Ik doe dit erg graag met het paardje waar ik mee train. Ik heb hem aan het halster en een longe zodat hij als hij dat echt wil ook wat kan/ mag bewegen ( vaak heb ik die extra meters niet eens nodig..) En ik heb allerlei 'enge' dingen in de bak gezet. ( vaak doe ik dat na het longeren/ rijden... dan is hij al wat meer ontspannen...dan zadel ik hem af, halsterje om, mag hij even rollen en heb ik mijn handen vrij om het schrik parcours op te bouwen... ;) ) Ik leg een oud stuk zeil/ plastic neer, wat balkjes, twee pionnen en ben creatief, misschien zie je nog wel iets liggen waar je van weet dat hij daar bang voor kan zijn... doe wat snoepjes in je zak op hem te belonen als hij het goed doet (erg belangrijk, belonen!) en loopt rustig met hem naar die enge dingen... Neem de tijd hem te laten snuffelen of ergens in te laten bijten als hij dat wil. Zo onderzoekt een jong paard nu eenmaal. Let goed op waar je staat, niet te dichtbij ( een jong aard wil nog wel eens bovenop je springen!), maar ook niet te ver... Paarden onderling steunen elkaar door kort bijeen te staan en dan richting het enge voorwerp te gaan...haha, helden... :') Vervolgens kun je alles opbouwen zoals; langs de pionnen lopen, over de balkjes lopen, over het zeil lopen ( dat kraakt lekker) telkens als hij iets goed heeft gedaan krijgt hij een snoepje en een aai. Jij doet de eerste stap, hij moet volgen als hij heeft mogen snuffelen. Zo krijgt een paard ook vetrouwen in jou als leider... Jij weet wat echt 'eng' is en wat best meevalt... :D Als hij ook even met zn hoofd tegen je aan komt staan is dat een teken dat hij even steun van je vraagt...dus duw hem niet meteen weg maar gef hem een aai op zn neus en laat hem zien dat het allemaal wel mee valt...

Succes, en neem je tijd, ongeacht wat anderen van je zeggen of denken. Jij weet waar je mee bezig bent. Dat is het allerbelangrijkste!
oja, en vergeet oook niet te genieten natuurlijk. Jonge paarden kunnen echt zo leuk zijn om mee te werken... :j

liefs, rhian...

djingo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:06

je doet t al heel goed zo ;)
&idd zoals meerdere mensen hier al zeggen
dat je verzorgpaard heel veel geluk heeft met een ruiter met zoveel inzicht
&als ik jou was zou ik gewoon gaan uitleggen aan die eigenaresse dat longeren wel nut heeft
&dat dat ook beter is voor t paard aangezien hij soms wat moeite met dingen heeft zoals galopperen
want iedere goeie eigenaar wil dat zijn paard plezier heeft in zijn werk :D

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:38

even een update: ik heb de eigenaar hierop aangesproken,en kreeg als commentaar dat ik maar moest doen wat me goed leek,dus het gaat helemaal goed komen.
met rijden gaat het al een stuk beter,zoals het nu gaat (ik rijd met een losse teugel) begint hij al te zakken in stap en draf,en in stap kan hij dit nu al een paar rondjes achter elkaar volhouden,in draf een klein rondje en dan komt hij weer omhoog met zn hoofd en spant dan aan,dan neem ik hem terug naar stap,zoek daar de ontspanning weer op en draaf dan opnieuw aan.
de galop oefenen we nog niet,wel aan de longe,ik laat m nu veel aanspringen aan de longe,rondje doorgalopperen etc,veel overgangen maken,en tijdens het rijden veel figuren rijden.
tijdens het rijden maak ik nog niet teveel overgangen omdat hij dan snel de ontspanning kwijt is,maar ik denk dat dit met de tijd ook wel goed gaat komen.
ps-nu hij meer begint te ontspannen tijdens het rijden lijkt hij zich ook beter te concentreren en minder te schrikken.
hoofd omlaag= dus echt ontspanning :D,of zou hij zijn vertrouwen in mij gevonden hebben?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:58

ik ben nu al een tijdje op deze manier bezig,en het gaat steeds beter,is er iemand die goede tips voor me heeft om de training uit te bouwen?
misschien af en toe de galop mee gaan pakken onder het zadel?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:39

hey, zeker doen maar ook goed op;letten dat jij zelf ontspannen blijft tijdens de galop. Verder is galop best zwaar voor jonge paarden... inderdaad telkens korte stukje galopperen om hem sterker te maken en te werken naar ontspanning. Als je paardje zich eenmaal leert te ontspannen en belans weet te bewaren, ook in de galop, zul je versteld staan hoe veel makkelijekr hij in galop soepel loopt dan in draf bijvoorbeeld...Tenminste dat is bij die van mij het geval.. ;)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:04

de galop ging afgelopen week ook steeds beter, weet zeker dat dit met voldoende kracht en balans helemaal goed gaat komen.

helaas heeft de eigenaar van het paard besloten om hem te gaan verkopen,er is zelfs al een geinteressede en als ik pech heb is het paard eind van de maand weg.
ik was er al bang voor dat dit er aan zat te komen, de eigenaar was erg onverschillig over het paard en focuste alleen op het rijden.
ik denk dat de eigenaar het paard op deze manier,via mij,klaar heeft willen stomen voor de verkoop.
en bedankt!

voor mij voorlopig geen bijrijdpaarden meer,ben het helemaal zat.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:26

hey veneri,

dat is echt balen zeg!.. ja, heb hier ook ervaring mee... en het doet best even pijn in het hart om zo'n beestje dan los te laten..bah, niet eerlijk gewoon!

mijn verzorgbeest heeft ook op het punt gestaan verkocht te worden. Ik hoor er nu al een half jaar niets meer over.. maar goed, aan de andere kant hoor ik ook helemaal niets meer van zn baasje...heb mezelf voor genomen me niet te binden aan hem...Maar ja, helemaal niet binden gaat gewoon niet, zeker niet als je zo close bent met een beestje en zn vertrouwen wint waardoor je verder komt met hem dan wie dan ook...

Zou jammer zijn als je geen verzorg paardje/ bijrijd paardje meer zou nemen. Er zijn genoeg paardjes wiens baastjes geen tijd meer hebben en die toch ook graag wille lopen geknuffeld willen worden...

Laat het even zakken, hoe lastig dat nu ook is en als je het voelt kriebelen ga je vanzelf weer op zoek naar een beestje waar je mee kunt rijden.. let maar op.. ;)

groetjes en heel veel sterkte hiermee!

rian...