Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
loulou schreef:als de ts er zelf mee aan de slag kon dan was het nooit zo ver gekomen. het lijkt mij dan ook verstandig er iemand anders bij te halen, voordat het helemaal escaleert en er ongelukken gebeuren.
ik snap niet waarom sommige zoveel moeite hebben met even doorpakken. je hoeft het paard niet te breken, alleen even laten weten wie er de baas is. het paard is op dit moment gewoon de baas.
imo moet een paard ten alle tijden eerst respect voor mij hebben, is dat niet het geval dan zal dit op den duur altijd leiden tot gevaarlijke situaties.
eikaam schreef:liberty22 schreef:ik ga mee met aangeleerd gedrag een blokkade komt niet zomaar samen met dat balkje uit de lucht vallen
Inderdaad. Dat heb ik vandaag ook zitten denken. Haar rug kan niet plots vastzitten. Ze heeft niet eens over dat balkje gedraafd.
En ik heb haar helemaal laten nakijken.
Ze heeft het daar alleszins "geleerd". Ik heb waarschijnlijk niet op de juiste manier gereageerd waardoor ze het nu nog altijd doet.
Het is en blijft een jong paard. Eenmaal dat ze weten dat ze met je voeten kunnen spelen, zullen ze het niet laten.
loulou schreef:laat eens een 'cowboy' langskomen en laat die haar even goed doorpakken.
ze heeft gewoon van jou gewonnen bij de balkjes. heeft gemerkt dat ze niet meer hoeft te werken als ze 'blokkeert' en pas die tactiek nu overal toe.
ik heb destijds ook zo'n man laten komen, die vroeg een paar tientjes en pakt hem even door. dan kun je er daarna zelf op, even kijken of het gaat en anders springt hij er nog een keer op. bij mijn paard was één keer voldoende. maar anders komt hij gewoon een paar dagen achter elkaar.
hoe hoger hij springt hoe leuker hij het vindnou daar betaal ik graag voor in plaats van zelf m'n nek te breken.

Nouvel schreef:Longeren wordt hierboven al een aantal keren geopperd, lijkt me een hele goede optie om daar weer mee te beginnen!
Ik zou het rijden even laten zitten, begin met longeren aan het halster, lekker voorwaarts laten lopen op de stem.
Als ze daar lekker op naar voren blijft kun je eens bijzetten of beter nog aan de dubbele longe gaan werken, dan moet ze weer wat meer echt aan het werk, zonder dat je er op zit en als je op de juiste plaats staat werk je vanaf de grond drijvend in en kan ze dus moeilijk stoppen of omdraaien, zeker niet met de dubbele longe.
Pakt ze dit werk aan de longe lekker op zou ik na een maand ofzo iemand vragen die je kan helpen.
Jij stapt op je paard (of evt de andere persoon) en de ander houdt haar aan de longe.
En dan gewoon lekker voorwaarts op de stem proberen te laten lopen aan de longe met een ruiter erop.
Gaat dat een paar rondjes goed dan stop je en beloon je goed, en zo probeer je het weer stapje voor stapje uit te bouwen...
succes!
loulou schreef:zie dat jij grondwerk adviseert en veel zachtheid en geduld.
ik denk dat grondwerk en wandelen leuk is voor de afwisseling en goed om een paard lekker fris in het hoofd te houden, maar zie daar geen oplossing voor dit probleem.
hij was op het begin hardstikke braaf, en na 3 maanden ofso kon ik er geen zweep meer bij houden, en me benen moest ik heel stil houden anders stond ie gelijk stil. toen heeft ie een maand later een hele zware peesblessure gehad waardoor hij zo ongeveer een jaar op stal heeft gestaan, daarnaa weer langzaam opbouwen(heeeel leuk om met een 4 jaarige die net een jaar op stal heeftggestaa een inuut aan de hand te stappen) maar toen ik hem weer een beetje fatsoenlijk kon gaan rijden kwam het er weer, als ik ook maar iets deed dan stond ie stil om of heel hoog te bokken of omhoog te gaan, meestal doet ze dit zo ongeveer tegelijk en ook gaat ze weleen liggen. mijn instructeur wist het ook niet meer... en toen is zij er maar met een longeerzweep achteraan gaan rennen
dit heeft ze zo ongeveer 2 maanden ofso moeten doen en nu is het zo goed als over, af en toe doet ie het nog eens
loulou schreef:laat eens een 'cowboy' langskomen en laat die haar even goed doorpakken.
ze heeft gewoon van jou gewonnen bij de balkjes. heeft gemerkt dat ze niet meer hoeft te werken als ze 'blokkeert' en pas die tactiek nu overal toe.
ik heb destijds ook zo'n man laten komen, die vroeg een paar tientjes en pakt hem even door. dan kun je er daarna zelf op, even kijken of het gaat en anders springt hij er nog een keer op. bij mijn paard was één keer voldoende. maar anders komt hij gewoon een paar dagen achter elkaar.
hoe hoger hij springt hoe leuker hij het vindnou daar betaal ik graag voor in plaats van zelf m'n nek te breken.
evie110 schreef:mijn 5 jarige merrie doet ongeveer hetzelfdehij was op het begin hardstikke braaf, en na 3 maanden ofso kon ik er geen zweep meer bij houden, en me benen moest ik heel stil houden anders stond ie gelijk stil. toen heeft ie een maand later een hele zware peesblessure gehad waardoor hij zo ongeveer een jaar op stal heeft gestaan, daarnaa weer langzaam opbouwen(heeeel leuk om met een 4 jaarige die net een jaar op stal heeftggestaa een inuut aan de hand te stappen) maar toen ik hem weer een beetje fatsoenlijk kon gaan rijden kwam het er weer, als ik ook maar iets deed dan stond ie stil om of heel hoog te bokken of omhoog te gaan, meestal doet ze dit zo ongeveer tegelijk en ook gaat ze weleen liggen. mijn instructeur wist het ook niet meer... en toen is zij er maar met een longeerzweep achteraan gaan rennen
dit heeft ze zo ongeveer 2 maanden ofso moeten doen en nu is het zo goed als over, af en toe doet ie het nog eens
opisop_shop schreef:en als er iemand bijstaat met een longeerzweep?
loulou schreef:goed dat je iemand anders in hebt geschakeld. zoiets moet je professioneel oplossen in plaats van er zelf mee gaan verongelukken.
nu maar hopen dat je er snel weer zelf mee aan de slag kunt. ik zou dan daarna wel even wat vaker les nemen, om te zorgen dat je daarna gewoon fijn kunt blijven rijden.