Wat voor pony voor angstige ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:28

spatter schreef:
heel eerlijk?
geen enkel paard!
je bent niet geschikt voor een paard/pony, hoe sneu ook
zolang jij schrikachtig en bang blijft ben je en ramp bij paarden/pony's
vroeg of laat gaat het mis

misschien kun je het proberen met ezels, die laten zich niet makkelijk van de wijs brengen
of dan misschien een muildier

Een ezel laat zich makkelijker van wijs brengen? Laat me niet lachen!!
Een ezel heeft iemand nodig die vééél meer ervaring heeft.
Een ezel is trouwens (sorry als ik hiermee paardenliefhebbers beledig) véél slimmer dan een paard.
Die weten precies wanneer hun ruiter bang is en kunnen vanalles bedenken om die ruiter ervanaf te laten vliegen.
Trouwens , ezels kunnen venijnig uit de hoek komen als je er niet mee kunt omgaan.
En een muildier? véél erger ! die kun je vaak beter berijden dan ezels maar hebben vaak een rottiger
karakter. En ik kan het weten want ik heb al heel mijn leven ervaringen gehad met ezels en muildieren.

Ts, Wat jij zoek is een paardje met ervaring. Rond de 13/14 jaar die al alles heeft gezien. Een oude loebas zou ik zeggen :P
Uiteraard moet je NIET stilstaan bij een ras. Bij ALLE rassen kunnen rotte peren zitten.

Anouk146

Re: Wat voor pony voor angstige ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:32

yoga kan idd ook goed helpen om je te leren ontspannen. Merk zelf ook wanneer ik veel aan mn hoofd heb en gestresst ben, paardje dit meteen overneemt en ook gespannen wordt. Gaat ie dribbelen en van alles schrikken. Die beestjes zijn zó gevoelig blijkbaar..en zodra je relaxt gaat zitten, even diep ademhaalt en je hoofd leeg maakt gaat het vaak al een stuk beter maar is best moeilijk soms ja! Wat bij mij ook vaak helpt is praten tegen het paardje, wordt hij zelf niet alleen rustiger van maar ik ook. Zeker als je alleen in de bak rijdt is dit niet raar, hoort toch niemand denk ik dan :P Als je je zenuwen wat beter kan beheersen en een braaf ervaren paardje koopt kan dit heus wel goed gaan denk ik hoor. Er zijn toch paarden die zo lief zijn dat ze een onzeker iemand weer vertrouwen kunnen geven, van die echte goedzakken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:27

Ik ben met het ene paard ook angstiger als met het ander en ik merk duidelijk dat mijn eigen angst zoveel invloed heeft op die paarden. Er zijn waar ik rij twee paarden waar ik regelmatig op mag, de een vertrouw ik echt, met die ander ben ik vaak wat gespannen. Met dat eerste paard krijg ik dan ook meer voor elkaar dan met dat tweede, en dat ligt alleen aan mij. Het tweede paard is volgens de andere ruiters juist braver ;) . Je moet imo dan ook niet denken: ik moet nu leren te draven, galopperen,springen etc. je moet nu eerst leren om te ontspannen op dat paard de rest komt later wel.

Het advies wat ik je ook nog kan geven is een braaf paard vinden en hem eerst op de grond volledig leren vertrouwen. Het paard dat ik zo vertrouw kende ik al lang voor ik er ooit op gereden heb. Hierdoor heb ik bij dit paard met rijden nooit echt angst gevoeld terwijl ik het normaal altijd spannend vind om voor het eerst op een 'nieuw' paard te rijden en nieuwe dingen te leren. Ik denk dat het belangrijk is om al ontspannen op te stappen, op het moment dat je gespannen opstapt reageerd een paard daar meestal al op, en word het alleen maar moeilijker om (allebei) weer van de spanning af te komen. Omdat je ook aangeeft in de omgang al gespannen te zijn zou ik eerst daaraan werken.

EDIT: zingen en neuriën zijn ook hele goede manieren om rustig te blijven ademhalen terwijl je met je paard bezig bent. Het helpt dan niet direct tegen jou spanning maar vaak pakt het paard je spanning dan wel minder over!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 02:29

@TS Waar woon jij in Friesland?

PppI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:59

Ik zou idd ook op zoek gaan naar een heel rustig paard met al veel ervaring die dan ook niet echt op de angst van de ruiter zal reageren, waardoor je eerder vertrouwen krijgt...

veel suc6 ermee

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:04

waarom kijk je niet eens naar een andalusiër zijn vaak erg begripvol en rustig in de omgang!
ook zou ik kijken voor een wat ouder paard.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:26

Misschien kun je ook een shet nemen, vaak een hele goede band mee op te bouwen en als je dan nog eens kunt rijden is het ook prima toch, dit is echter niet zo als je perse een sportpony wilt. Ik zou dan alleen zelf niet voor een New Forest gaan, hebben soms ook een ardig karakter hoor.
De meeste welshes zijn wel heel leuk, om de dingen die ze doen kan je dan meestal lachen ipv dat je het eng vind. En ze hoeven niet heel groot te zijn. Dat is misschien ook wel fijn! ;)
Je kunt dan natuurlijk het beste een ervaren paardje kopen die al veel heeft meegemaakt en goed mak is!

En als jij dan je paard vertouwd en hij jou, dan gaat het met rijden vast ook beter en ben je niet meer zo bang! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:18

Je hebt al 2 paardjes.. ik zou zeggen zoek een leuke manege en ga daar op alle paarden rijden (manege paarden zijn makkelijker dan pensioen paarden, omdat ze regelmaat hebben) ga op heeeeeel veel paarden rijden, ga heel veel gekke dingen doen.. en ga dan kijken wat voor een paard je wil.
Mensen zeggen wel dat je van een manege niks leert, onwaar: je leert er welke paarden voor jou geschikt zijn en krijgt er lef om op alle paarden te druven stappen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:30

Zoek met een bekend vertrouwbaar iemand een geschikte pony of paard ( dit licht aan leeftijd van jou en grootte)
Ga je niet blind staren op ras, want daar zijn ook zeker genoeg paarden die niet te vertrouwen zijn.

Koop eerst eens een paard die niet wedstrijdgericht is. ( deze fout heb ik bij mijn neefje ook gemaakt, ik wou veel te veel en toen ging het dan ook helemaal mis, en werd die bang) Wedstrijdpaarden/pony's kunnen veel drukker zijn.

Begin eens met een wat ouder paard/pony die 200% mak is, geen rare gewoonten heeft en goed te vertouwen is.
En neem les bij iemand die jou angsten begrijpt.

Een new forest pony is wel een goede optie, deze zijn namelijk van nature vrij rustig.

Persoonlijk zou ik niet voor een arabier, fjord of haflinger kiezen. Arabieren zijn zenuwachtig en fjord en haflinger vaak zeer eigenwijs.
Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten.

Dus: zoek iemand die jou er mee kan helpen!
Succes!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:32

smurffie schreef:
Je hebt al 2 paardjes.. ik zou zeggen zoek een leuke manege en ga daar op alle paarden rijden (manege paarden zijn makkelijker dan pensioen paarden, omdat ze regelmaat hebben) ga op heeeeeel veel paarden rijden, ga heel veel gekke dingen doen.. en ga dan kijken wat voor een paard je wil.
Mensen zeggen wel dat je van een manege niks leert, onwaar: je leert er welke paarden voor jou geschikt zijn en krijgt er lef om op alle paarden te druven stappen.

Dit is inderdaad een goede tip! (had het nog niet gelezen)

Maar op een manege hoe suf het misschien ook klinkt heb je vaak brave paarden en kun je veel paarden proberen. En niets is er beter dan zo veel mogelijk verschillende paarden rijden!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:41

Waar ben je precies bang voor? Om te vallen?

Als dat zo is zou je een bokriempje kunnen gebruiken, of een touw om de hals. Dan kun je je vastpakken als er iets dreigt, en voel je je zekerder. Je kunt meer ontspannen blijven zitten. Het paard voelt dat ook en dus gebeurt er dan 9 van de 10 keer ook niks. Zo kun je steeds meer vertrouwen opbouwen.

Ik heb het ook gedaan met mijn jonge paard die niet altijd even betrouwbaar was. Ik ben dan ook geen held. Maar ik pakte steeds de knop van mijn westernzadel vast en dat heeft mij erg geholpen. Mijn paard is nu ouder en een heel betrouwbaar, maar ik heb het nog steeds de reflex om die knop vast te pakken.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:32

Het maakt niet uit wat voor paard je kiest,
want het allerbelangrijkste is dat je dé klik hebt met een pony/paard,
en dan kun je vertrouwen opbouwen.

Dus ookal is een welsh of ander groot paard te fel,
als hij je vertrouwd is hij ineens een stuk minder macho en groot
en doet hij alles voor je.

alexmeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:23

Ik heb een crosspaard,
en hij is ook superlief ! Hij voelt aan wat hij bij wie kan doen,
bij beginners is hij een beginnerspaard,
vraag je meer van hem is dat ook geen probleem !
Dus ik zou gewoon heel goed zoeken of echt op een koudbloed overstappen, maar daar zijn natuurlijk ook moeilijkere bij !
veel succes !

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:39

Ik zou inderdaad niet kijken naar het ras.
Zelf ben ik ook erg onzeker.
Ik ben gestopt met in de manege rijden omdat er echt veel gevaarlijke situaties waren.
Nu heb ik al iets meer dan een jaar een Arabier, ze is geweldig.
Eerst hebben we enorm veel grondwerk gedaan om ons band te versterken. Nu ben ik nog altijd meer bezig met grondwerk dan rijden. Dit geeft mij meer vertrouwen om er dan ook weer op te kruipen..

Ga gewoon wat aan de slag met enkele paarden, je zal wel iets tegenkomen. Misschien lukt het toch met één van je paarden?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:19

Ik zou eerst een ouder, superbraaf paardje leasen.
Ik ben zelf ook een tijd bang geweest, omdat ook ik van mezelf wat schrikachtig ben, maar dit is bij mij bijna helemaal over. Ik heb een heet, druk, maar erg lief paardje en ben eigenlijk nooit meer bang.
Het is gewoon een kwestie van vertrouwen krijgen, wat ik heb gekregen van mijn leasepony en veel en vaak met pony's en paarden omgaan. Mijn eigen pony ken ik door en door en ik weet dan ook meestal wel hoe hij gaat reageren.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:03

ik had hetzelfde, ik durvde geeneens meer in de buurt van een paard te komen.
toen ben ik gaan western rijden aan de longe tot ik weer durvde te rijden.
het heeft echt geholpen ik rij nu gevorderd nivo in de dresuur.

tip: michien is een wat oudere bomproof quarterhorse wat voor je.
en concentreer je op je paard niet in de wereld erom heen!

ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr lily :o