Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:03

Deed die van mij vroeger ook, inhouden hielp bij mij ook
niet dan ging hij bokken.. wat erg goed hielp: laten rennen,
In de bochten iets terugnemen en daarna gewoon laten gaan,
Komt ze na een tijdje terug in tempo omdat ze moe wordt?
Benen er aan en zorgen dat ze rent!

Wil je? Dan mag je, wil je niet? Dan moet je!

Doe dit een aantal keer, paard raakt zn ei kwijt en vind
het daarna heel zo boeiend niet meer om te rennen want
dan wordt ze moe ;)

Kwartje valt vanzelf, van teveel inhouden en oefeningen
worden ze alleen maar kierewiet en als je een paard
telkens op een volte moet dwingen en ze krijgt door dat
jij de balans kwijt bent als ze telkens stopt heeft ze juist
weer iets nieuws gevonden.

Komt wel goed :)

flooooo

Re: Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:17

wat ik wel eens doe is gewoon loslaten.
de teugels lekker lang pakken en op mijn zit gaan rijden. zelf lekker rustig blijven en zwaar maken in je zadel.
zelfs de drukste paarden krijgen hierdoor nog vaak wat rust.
gewoon eigenwijs op je been en zit gaan rijden en de teugels lekker wat laten vieren.
probeer ook ophoudingen te maken en weer los te laten en niet vast te houden.
dan gaat ze teveel in jou hand lopen en te weinig zelf.

veel succes!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:22

Heb precies zo'n beestje, en lekker aan het werk zetten werkt het beste.
Bij haar hielp het om niet gewoon een volte te rijden, maar deze te openen en te sluiten, en dat niet vaker dan 2 keer, en dan weer op naar de volgende oefening. Schouderbinnenwaarts lins en rechts, wordt ze heet gewoon de volte in rijden.
Bij alles wat je doet afvloeien en gaat ze te hard gewoon weer terugnemen en opnieuw beginnen.
Geduld geduld geduld x 1000000000000
Het zijn vaak wel de eerlijkste paarden en lange termijnprojecten dus succes!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:49

_Esther_87_ schreef:
Heb je dat zelf weleens geprobeerd met een echt heet paard? Dan worden ze knetter, dat kan je echt niet doen hoor....die drukte in de kop moet er eerst uit, daarna kan je gaan rijden! Dit is imo vragen om ongelukken (als t echt een heet paard is en niet gewoon stout tenminste, maar he, ferro...)

Ik lees nu inderdaad dat het paard al niet rustig is met halthouden en stappen.
Ik zorg er meestal vanaf het begin voor dat halt en stap een rustpunt is. Dat kost zeker wat werk bij dit soort paarden. Van daaruit kan je dan de draf en galop gaan opbouwen, waarbij je elke keer terugkomt naar het rustpunt van stap en halt.
Bij dit paard zal je er dus eerst aan moeten werken dat halt/stap een rustpunt is.
Bij dit soort paarden maak ik ook zeker geen overgangen door ophoudingen te maken, twee teugels komen ze alleen maar tegenin, daar creeer je alleen maar meer spanning mee. Je kan dit soort paarden beter door zijwaarts duwen langzamer laten gaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:19

sanne83 schreef:
_Esther_87_ schreef:
Heb je dat zelf weleens geprobeerd met een echt heet paard? Dan worden ze knetter, dat kan je echt niet doen hoor....die drukte in de kop moet er eerst uit, daarna kan je gaan rijden! Dit is imo vragen om ongelukken (als t echt een heet paard is en niet gewoon stout tenminste, maar he, ferro...)

Ik lees nu inderdaad dat het paard al niet rustig is met halthouden en stappen.
Ik zorg er meestal vanaf het begin voor dat halt en stap een rustpunt is. Dat kost zeker wat werk bij dit soort paarden. Van daaruit kan je dan de draf en galop gaan opbouwen, waarbij je elke keer terugkomt naar het rustpunt van stap en halt.
Bij dit paard zal je er dus eerst aan moeten werken dat halt/stap een rustpunt is.
Bij dit soort paarden maak ik ook zeker geen overgangen door ophoudingen te maken, twee teugels komen ze alleen maar tegenin, daar creeer je alleen maar meer spanning mee. Je kan dit soort paarden beter door zijwaarts duwen langzamer laten gaan.

Ik denk dat dat net het verschil is tussen een paard dat heet wordt in het werk, of een die altijd heet is.
Ik heb bv een heel fijn M paard te rijden, daar kan ik 3, 10 of, 30 minuten mee stappen, maakt niet uit. Maar draaf ik aan, dan is ie heet. Galoppeer ik aan, word ie nog heter. Maar hij blijft te rijden (meestal) en zodra ik stap is ie ook weer rustig. Die wordt dus echt puur heet van het werken.
Ander paard (jaja, een Ferro haha) is echt heet van zichzelf. Wel braaf en eerlijk, nooit gemeen, maar zodra je opstapt is t een bommetje. Ik heb laastst toevallig een keer 5 hele voltes kunnen stappen voordat ie aandraafde, en toen was ik heeeel trots op m. Maar hij stapt dan aan een lange teugel (wel vrij lang-laag in de hals) en als ik op het moment dat hij aan wil draven, hem terugneem (hoe dan ook) dan heb ik een probleem, want dan gaat ie ontploffen. Laat ik hem nu lopen, wederom aan dat lange teugeltje en vraag ik alleen voorzichtig!! wat stelling om m na te laten geven, dan is die na een paar rondjes al wat kalmer, en kan ik na een paar minuten weer gaan stappen. En imo moet je deze paarden dus leren ontspannen in beweging, omdat als je persé wilt dat ze gaan ontspannen in rust, je eeuwig bezig bent en t paard alleen maar gekker maakt.
Maar voor t eerste paard bv werkt jouw manier inderdaad meestal prima, die moeten gewoon de controle van de ruiter leren accepteren...

En, imo, is dat tevens de reden dat voor veel ruiters dit type paard niet te rijden is. Vrijwel iedereen wil ze altijd maar langzamer laten gaan...blijft maar aan die teugel zitten...en dan worden ze gek...en dan heeft paard t gedaan. Maar dat is beetje offtopic.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:28

Een paard wat van zichzelf heet is moet je juist niet continue die grote overgangen mee rijden, dan worden ze alleen maar heter. Twee passen weg en twee passen terug is al overgang genoeg.
Mijn ervaring met die hete secreten is dat je ze beter rustig op 1 tempo warm kan draaien en door heel subtiel met je zit op te vangen er uiteindelijk de rust in krijgt. Regelmatig aanbieden om de teugels uit je handen te laten kauwen en zelf super relaxt op paard zitten om zelf die rust over te brengen op het paard.
Vrij vlot een paar volte's in galop meepakken en subtiele hulpen geven. Vaak is een kleine hulp al genoeg voor de gewenste reactie en worden grote hulpen door het paard ervaren als onnodig schreeuwen. Daar worden ze juist opstandig van.

Pas als je ze warm gedraaid hebt wat meer gaan vragen en elke keer als ze heet worden die rust weer opzoeken door even terug te pakken op de eerdere ontspanning door even te laten halsstrekken op de volte enz.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:44

Orrie_VBW schreef:
Ze komt iedere dag buiten, krijgt weinig krachtvoer en onbeperkt kuil.
Ook past het tuig goed. Daar is allemaal al naar gekeken ;)
Het zal waarschijnlijk ook in de bloedlijnen zitten, heb vaker gehoord dat kennedy's zo kunnen zijn.

Het probleem is dat ze aan een touwtje naast je wel rustig loopt, maar wel snel in de stress schiet als er iets gebeurt.
Alleen kan ik haar dan weer zo kalmeren.

Ik rijd ook veel voltes op beide handen. Op rechts begint ze dan rustiger te lopen en zodra ik weer linksom ga, gaat ze weer versnellen.
Overgangen probeer ik ook veel te doen, maar galop-draf overgangen word ze alleen maar heter van.

@ vur, dat zal ik eens gaan proberen

Magnesium (puur zonder toevoeging van andere stoffen, bv van de groene os) en week of 3 proberen. Omdat ze weinig krachtvoer krijgt kan ze o.a. een tekort hebben. Als ze in die 3 weken rustiger wordt moet je gaan kijken welke suplement je moet gaan bijvoeren.
Kuil is vaak te zuur voor een paard.

Ik heb overigens een negro die is ook heel sensibel. Ferro he. ;)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:48

Ik heb vroeger ook een paard gehad wat niet rustig te krijgen was en ik heb haar 10 jaar gehad.
Rijkunstig kon ik toen niet genoeg om haar voor elkaar te krijgen, heb er wel een super paard aan gehad in de cross! :D
Ooit een endurance gestart en ze bleef maar vechten om harder te gaan, ik was halverwege helemaal kapot en heb dr maar een beetje laten lopen, we kwamen bijna een uur voor de tijd binnen en paard leek bijna flauw te gaan vallen, maar bleef maar rennen.. sommige paarden stoppen gewoon niet!
Het paard kreeg op latere leeftijd last van kissing spines, ik weet wel zeker dat dat kwam doordat ik haar niet correct naar mn hand toegereden kreeg.
Samen zijn we ook 2 x achterover geslagen omdat ik dacht; en nu is het genoeg, stop!
Helaas heb ik geen tips voor je, ik hoop dat dit paard minder extreem is als die van mij was en als ik ooit weer zo'n paard tegen kom dan ren ik gillend weg! ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:50

_Esther_87_ schreef:
Ik denk dat dat net het verschil is tussen een paard dat heet wordt in het werk, of een die altijd heet is.

Ik wil zelf niet dat m'n paard aanleert dat hij maar vooruit moet rennen om die ontspanning te vinden, omdat je dat dan later weer moet corrigeren. Daarom doe ik dit niet op die manier. Ik zorg eigenlijk gewoon dat paard 2 zo wordt als paard 1, zodat je vanuit daar verder kunt gaan, maar daar gaat meer tijd in zitten dan als je al met een paard 2 begint, zeg maar :D
Aan de lijn zorg ik dat alles voor elkaar is, zodat het opstappen, halthouden en stappen echt als een rustpunt gezien wordt. Dan leert je paard al heel snel dat stappen en halthouden betekent: rustpunt. Ik wil het rijden graag zo ontspannen mogelijk houden omdat ik later anders weer allerlei dingen moet gaan corrigeren. "warm up strong, to ride soft" is mijn motto :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:58

Mijn paard was heel rennerig, ook bij het opstijgen zelfs. Tot ik een goeie zadelmaker trof en mij een ander goed passend zadel heeft geleverd. Toen was het in een mum van tijd over.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:02

Ik zou doen wat Esther aangeeft! Zelf ook ervaring met zowel ferro als kennedy, benen er ontspannen aan, en gewoon denken 'stoppen doet hij ooit toch wel', zonder dat je je druk maakt, gewoon laten ontspannen door hem actief te laten werken, er tegenin gaan heeft geen nut, worden ze inderdaad enkel heter van! En je zal merken dat het dan al snel hele fijne paardjes worden!

Veel succes!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:48

@ idefix4, het ligt niet aan het zadel ;)
@ esther, ze staat ook te koop en mag voor een klein bedrag weg, maar het probleem is idd dat niet veel er op kunnen rijden.
kan ik haar wel langer rijden :D
Ik wou morgen eerst gaan longeren, maar lees hier zoveel informatie, dat ik heb besloten om er op te stappen :D

De vorige ruiter ging er alleen maar mee racen, naar wat ik gehoord heb. Daar is ze dus niet rustiger van geworden.
Maar ik zal morgen eens proberen om licht teugel en been contact te houden en als ze dan weer weg wil lopen op de volte gaan tot ze gekalmeerd is.

Want nu lijkt het of ik spierballen aan het kweeken ben en dat is niet mijn bedoeling van rijden.
Mijn ex-paard heb ik ook altijd op zit gereden, dat was een Metall. Die was alleen een stuk minder heet.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:25

Lastig, die hete paarden.. Ik zou denk ik ook haar niet te veel tegen gaan proberen te houden, want dat geeft alleen maar protest en meer spanning en dan worden ze nog heter. Gewoon lekker aan het werk zetten en maar laten lopen, voltes, slangenvoltes enzovoorts. Merk je dat ze wat rustiger wordt, dan kun je langzaam proberen het tempo wat terug te nemen. Als je ze maar de kans geeft hun energie kwijt te kunnen door er vooral niet de rem op te gooien, worden ze meestal vanzelf rustiger. Als ze in het begin zo ontzettend heet in de kop zijn heeft het toch geen zin daartegen te vechten, dan wordt het alleen maar erger.

sanne83, persoonlijk zou ik dan ook niet voor jouw aanpak kiezen bij een heet paard. Ik geloof niet dat je een heet paard rustig kunt krijgen door de rem erop te gooien en persé te willen blijven stappen of halthouden. Dan bouwen ze alleen maar spanning en frustratie op, en dat is vragen om problemen. Ik rijd ook nogal een heethoofd, en als ik haar zou willen laten stappen tot ze rustig is (laat staan halthouden, dat lukt dan ik het begin echt niet), ga ik er geheid af omdat ik dan een bokpartij krijg. Die energie moeten ze toch kwijt.. Als je gelijk rustig aandraaft kunnen ze die overtollige energie en spanning af laten vloeien, waardoor ze daarna genoeg met hun koppie bij het werk kunnen zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:44

merel90 schreef:
sanne83, persoonlijk zou ik dan ook niet voor jouw aanpak kiezen bij een heet paard. Ik geloof niet dat je een heet paard rustig kunt krijgen door de rem erop te gooien en persé te willen blijven stappen of halthouden. Dan bouwen ze alleen maar spanning en frustratie op, en dat is vragen om problemen. Ik rijd ook nogal een heethoofd, en als ik haar zou willen laten stappen tot ze rustig is (laat staan halthouden, dat lukt dan ik het begin echt niet), ga ik er geheid af omdat ik dan een bokpartij krijg. Die energie moeten ze toch kwijt.. Als je gelijk rustig aandraaft kunnen ze die overtollige energie en spanning af laten vloeien, waardoor ze daarna genoeg met hun koppie bij het werk kunnen zijn.

Misschien moet je even lezen wat ik schrijf, ik heb namelijk nergens iets gezegd over op de rem trekken ;)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:11

Ik heb vandaag niet kunnen rijden, omdat de eigenaar geen tijd had om mee te gaan naar de manege, dus heb ik gelongeerd en wat grondwerk gedaan.
Ze was vrij relaxt en galop ging ook fijn.
Als ze dat nu ook onder het zadel doet :P

@ mensen die magnesium adviseren, het is mijn paard niet. En ik heb al wel een mineralenblok voorgesteld omdat ze ook erg veel aan mn handen en jas likt, maar het antwoord dat ik kreeg, was dat als ze wil likken, doet ze dat maar aan de sneeuw :=

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:12

Sanne83, ik heb ook nergens gezegd op de rem trékken, de rem erop gooien bedoelde ik meer in de zin van het persé het tempo laag willen houden, niet harder laten gaan. Ik denk, en heb met de hete paarden die ik ken, in ieder geval de ervaring dat ze daar alleen maar heter van worden omdat ze hun frisheid niet kwijt kunnen. Maar goed, meerdere wegen leiden naar Rome natuurlijk ;) Ik zeg niet dat jouw manier per definitie fout is, maar ik vind zelf het gelijk gaan draven fijner en veiliger dan, omdat er minder kans op ontploffingsgevaar is :D

TS: Haha, dat is een handig antwoord ja := Maar zo'n mineralensteen is niet duur, 5 euro ofzo geloof ik? Dus dat valt wel mee. Ik weet alleen niet of daar ook magnesium in zit..
Laatst bijgewerkt door merel90 op 07-01-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:13

Bij zo'n racert, die het heeft aangeleerd, moet je eigenlijk constant terug naar stap, zodra hij het doet. Dat schijnt het beste te werken. Hopelijk heb je iets aan de tips en veel rijplezier!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:25

we moeten niet vergeten dan we de paarden zelf sensitief fokken voor de sport, bijkomstigheid is vaak ook wat lichtelijk gevoelig in het hoofd zijn van deze paarden. Ze schrikken dus snel en zijn zoals veel mensen noemen "heet" . Maar er zijn zooooveel verschillende redenen waarom een paard vlug kan zijn onder het zadel. Als je alle medische oorzaken etc hebt uitgesloten, wat zeer goed kan (het is niet altijd medisch) dan moeten we niet vergeten dat een paard een dier is met eigen karakter.
Zoals jij je paard beschrijft lijkt het mij dat hij zichzelf gewoon onzeker maakt onder het zadel en daardoor harder wil (vlucht gedrag). Steeds maar afremmen hiervan bij dit paard zal eerder averechts werken dan positief. (dit werkt bv wel weer bij paarden die harder gaan met zelfvertrouwen). Wat goed kan helpen is veel maar dan ook heeel veel voltes. Blijf een bepaald patroon (bv volte) herhalen in een bepaalde gang tot je voelt dat het paard daarin onstpant. De volte werkt heel goed, omdat het paard steeds op dezelfde plek uitkomt (er is dus geen reden om nog harder te gaan), het is redelijk veilig omdat ze minder vaart kunnen maken, EN je kan ze op de volte buigen in de ribben, waardoor het paard eerder zal onstpannen.
Hou wel contact met hem, maar rem hem niet teveel af. Laat hem zijn eigen balans en weg vinden en de onstpanning volgt.
Als dit goed gaat kan je kijken of je een paar meter rechtuit kan. Gaat hij toch harder, gelijk weer de volte op. VOLHOUDEN!!

Je zal zijn dat je steeds korter en korter zo'n volte nodig hebt en dat je paard steeds meer onstpant.
Trekken, stoppen, straffen, werkt allemaal juist averechts als het inderdaad is wat ik denk dat het is, nl gewoon onzekerheid en vlucht gedrag. Als jij dan niet een rechtvaardige ruiter bent die juist kan helpen de ontspanning te vinden, maar de spanning in de hand werkt door te straffen, terug te houden etc, dan zal het paard meer terugvallen in juist dat gedrag dat je probeert te verbeteren :)

succes!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:26

Vriendin heeft een Kennedy x Pele(geweldige combinatie :P ) Zij heeft tot 2 jaar terug altijd bij mij op stal gestaan en door hetzelfde probleem ben ik haar ook te hulp geschoten. We zijn begonnen door naar les te gaan waar er weer écht bij 0 werd begonnen. Op een los teugeltje leren rijden(wat soms zeker levensgevaarlijk was haha) maar door haar op die manier helemaal los te werken weer rustig kunnen gaan oppakken(heeft half jaar ofzo geduurd) daarna rustig aan beetje bij beetje oppakken en bij alles wat niet goed ging werd er een stap terug gezet in de 'opleiding'. Na een jaar was het zelfs zo ver dat het paard zo 'gehoorzaam'(want rustig zullen ze waarschijnlijk nooit worden) was dat er zelfs afwisseling met springen gedaan kon worden zonder gevaren. Nu 4 jaar verder is het paard nogsteeds gehoorzaam maar door het ontbreken van de les nu merk je wel dat je goed consequent maar zacht moet zijn om dit blijvend te houden. Heel veel succes! Want je hebt nog heel veel werk aan de winkel! Maar zeker niet opgeven want zulke loopgrage paarden zijn wel geweldige sportpaardjes!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:27

even een stipje, mijn paard is er namelijk ook erg goed in :=
na 3 jaar is ze goed te rijden, maar vaak teveel drukte/ spanning.
Ik weet wel waar bij mij voornamelijk de problemen liggen, het is alleen erg moeilijk het te veranderen :/
Overgangen werken worden ze vaak alleen maar drukker van

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:32

svdijk86 schreef:
Deed die van mij vroeger ook, inhouden hielp bij mij ook
niet dan ging hij bokken.. wat erg goed hielp: laten rennen,
In de bochten iets terugnemen en daarna gewoon laten gaan,
Komt ze na een tijdje terug in tempo omdat ze moe wordt?
Benen er aan en zorgen dat ze rent!

Wil je? Dan mag je, wil je niet? Dan moet je!

Doe dit een aantal keer, paard raakt zn ei kwijt en vind
het daarna heel zo boeiend niet meer om te rennen want
dan wordt ze moe ;)

Kwartje valt vanzelf, van teveel inhouden en oefeningen
worden ze alleen maar kierewiet en als je een paard
telkens op een volte moet dwingen en ze krijgt door dat
jij de balans kwijt bent als ze telkens stopt heeft ze juist
weer iets nieuws gevonden.

Komt wel goed :)

dat werkt echt perfect! :D

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:25

@ Mielo: overgangen maken een paard inderdaad juist sneller, met dit soort paarden moet je juist eerst de rust opzoeken, voorwaarts gaan ze vanzelf wel :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:38

iklieftponys Ja bij de ene werkt het perfect, bij de ander niet. Maar goed ik werd het
zo zat dat ik 2 uur lang voltes aan het rijden was en hij om ieder liflafje met 4 benen
de lucht in sprong dat ik dacht bekijk het maar, ik ben het gehengel zat om je hier te
houden. Van mij mag je rennen, maar als je moe bent hoef je niet te klagen dan blijf
je maar rennen ook.. tot dat IK zeg dat we klaar zijn met rennen. Nou... na een paar
keer het te herhalen tot hij bijna met uitstappen over zijn eigen voeten struikelde omdat
hij bek af was kwam hij toch wel vrij snel tot de conclusie dat het toch niet zo leuk was
om te blijven rennen.. want dan wordt je moe.

Nou.. dan maar wat langer uitstappen denk ik dan :P Hij probeerde alleen afentoe
weleens een sprintje te trekken als hij een rustdagje had gehad, dan was hij weer
fit en fris.. en dan zag ik zijn oren al gespitst gaan staan en dan zette ik een boze
stem op en dan dacht hij.. Oh.. crap.. als ik nu wat doe krijg ik op mn donder :P

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:17

Lukt het wel om haar terug te nemen als ze sneller gaat? Als dat wel lukt, dan laat je haar wellicht teveel versnellen voor je ingrijpt. Dus wel ontspannen in je hand en je lijf als ze rustig loopt, maar niet loslaten. Direct weer heel even een ophouding, zodat je voorkomt dat ze sneller gaat. Sommige mensen laten het paard eerst sneller gaan voordat ze terugnemen en dan ben je te laat. Succes!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 10:05

Dat lukt wel, maar dan krijg je dus een stuiterbal.

Ik heb ook al verschillende keren gelezen, om haar gewoon te laten lopen tot ze zelf stopt, maar ik ben bang dat het dan verkeerd gaat.
Na een uur trainen, kan ik nog niet rustig uitstappen, want dan wil ze volgens mij nog een uur erachteraan :P