Tips bij angst met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:54

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op Gisteren, 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:56

Niet mijn tip maar ik heb het eens gelezen:

DOEN ALSOF.......

Hiermee werd bedoeld dat lichaam en geest samenspelen. Als je bang bent wordt je lichaam gespannen.
Het doen alsof.... werd niet alleen voor angst gebruikt maar ook voor andere situaties.

Bijvoorbeel dat je denkt:
Ik rij op een politiepaard en ben voor de duvel niet bang. (en dit proberen vast te houden)

Het slaat zo nergens op als je het leest maar het schijnt toch te werken.
Omdat je lichaam zich aanpast aan wat je denkt en je paard dit ook weer voelt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:03

zo herkenbaar :o
Ik longeer me paard altijd flink ( slaat nergens op, maar dat is mijn gevoel), en daarna als ik erop ga, dan even aan de longeerlijn gewoon voor me "gevoel". En iemand die gewoon tegen me aan staat te praten en hier en daar een tipje geef. En zo stapje voor stapje kom ik er wel. Laatst naar eerst 20 min longeren en 30 min les, ging ik buiten uitstappen. Maar een stukje verder was wat "engs". Toen zat ik dus hardop tegen mezelf te zeggen, hup geef hem een tikje, je heb net 20 min gelongeert en 30 min les gehad, die gaat nergens heen. Heb het gedaan en voelde me zo trots op mezelf.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:11

Ademhaling technieken helpt bij niet echt.
Ook zingen helpt niet.
Boek lezen gaat al helemaal moeilijk met me dyslexie.
Beste bij mij werkt me ogen dicht doe en op me paard vertrouwen.
Ik heb nu een paard wat ik echt kan vertrouwen.
Elke keer bewijs ze het weer maar toch blijft iets in me elke keer weer knagen.
Ik heb me paard allerijl trucjes geleerd om mij elke keer weer te over teugen dat er niets aan de hand is.
Mensen die wel eens op me paardje rijden hebben af en toe echt zo iets van waarom doet ze nu weer.
Ik heb bv overal stop plaatsen in gelast.
Op bepaalde stuken stopt ze gewoon.
Maakt niet uit in welke gang ik zit.
Ook tijden het vd leer ik haar allemaal trucjes aan die mij weer helpen.
Momenteel rij ik ook weer heel veel alleen.
In een groep buiten rijen vind ik nog te eng.
Tenzij ik voor op loop is er niets an de hand.
Want dan kan ik de rest niet in de gate houden.

Schiet me in eens iets te binnen.
Ik kreeg van iemand ooit de tip.
Als je bv bang bent om in de hoeken te rijden.
Dan moet je denken dat in de hoeken iets staat waar je heel graag heen wilt.
Zo als die instruktriese altijd zei een paarse giraff met goude vlekken.
Moet zeggen 9 van de 10 keer werkte het wel.
Maar dan moeten ze het wel herhalen.

Nixxs

Re: Tips bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:18

Nou,ik hou toch liever mijn ogen open !!!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:18

Rashja:

De tip van jouw instructrice was dus ook de

DOEN ALSOF....... methode

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:54

mika11 schreef:
Rashja:

De tip van jouw instructrice was dus ook de

DOEN ALSOF....... methode

Ja zo iets ja.
Gewoon aan iets ander denken.
Maar dit werkt alleen als er iemand bij is.
Bij mij te minste.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:40

wat een leuk topic dit.

ik herken me in veel gevallen, en in sommige ook niet. (als je echt bang bent is het haast onmogelijk dit ineens om te buigen en ergens anders aan te denken)

ik heb laatst dit topci geopened en ben nu bezig met het lezen van het boek paardrijden zonder angst. en ik moet zeggen, ik ben nog maar net begonnen, maar ik heb veel vertrouwen in het boek. het is meer dan alleen een boek om te lezen, het zet je enorm aan het denken. ik denk wel dat het belangrijk is dat je echt alles wat in het boek staat doet voor zo ver dit mogelijk is. er wordt bijvoorbeeld op verschillende manieren gevraagd je angst te om schrijven, dit geeft ineens een hele andere kijk op jezelf, maar dan moet je er wel echt voor gaan zitten.

verder helpen de bachbloesem druppels mij heel erg over het allergrootste gedeelte van mijn angst heen. en heel belangrijk is iemand die ik vertrouw en die mij helpt steeds hele kleine stapjes te nemen. (iemand met engelen geduld, die sommige dingen weg kan lachen maar nooit stom zal doen over je angst)

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:48

-

pony_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:50

Het is wel herkenbaar :o
Nu heb ik geen ongeluk of zo gehad maar ik was eens met mijn pony buiten aan het rijden alleen maar toen liep ik langs een hele langen wei en daar stond toen dus een pony maar die begon allemaal te draven en ineens galopeerde hij kij snel weg en toen ging mijn pony er dus achteraan en dat was naast een fietspad en aan het eind van dat fietspad was een weg.
nou had ik heb op het eind nog wel terug kunnen nemen maar nu dus iedere keer als ik daar langs rij vind ik het weer doodeng.
en ik ga heel vaak rijden op een stuk met een beetje water en lekker veel gras en dat was dus een heel lang stuk.
dus ik dacht ik doe even een lekker rustig galopje dus niet.
mijn pony ging dus weer kij hard galoperen(nou is dat wel leuk alleen niet als je dat niet van plan was) en aan het eind moest ik dus een bocht maken en ik dacht dus dat we dan onderuit zouden gaan.
nu was dat gelukkig niet gebeurt maar wie weet de volgende keer ;(
Maar dat zijn nou dus net de twee plekjes waar ik buiten het fijnst kan rijden en iedere keer ben ik weer bang dat hij weer weg gaat galoperer.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:54

wat ik bedoel te zeggen is, dat wanneer ik bang ben, ik niet eens meer helder na kan denken, en het voor mij op dit momenten dus nog onmogelijk is ergens anders aan te denken waardoor ik minder bang ben.
al wil ik het nog zo graag. en een paard is helaas niet gek, die voelen het kleinste beetje spanning al aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:07

Ik denk dat je dan niet zo ver moet gaan tot waar je zo bang bent dat je niet meer helder kunt denken. Wellicht heb je dan een paar stappen teveel genomen?
Misschien helpt het om terug te gaan naar het punt waar je je op je gemak voelt en dan slechts ministap voor ministap verder te gaan. Elke volgende stap pas als je bij de vorige op je gemak bent.

Ik denk overigens dat het niet verkeerd is om je in het fenomeen angst te verdiepen via bv een boek. Tuurlijk gaat het niet over door erover te lezen, maar het kan je wel handvaten geven om ermee aan het werk te gaan, denk ik.

Wilde eigenlijk tips samenvatten, maar het is inmiddels al zoveel geworden.
Wel leuk. Zo kunnen mensen die bang zijn gewoon naar dit topic surfen en eruit halen wat ze nodig hebben. Er worden hier aardig wat goede ideeen aangereikt.
Want het is wel duidelijk dat het erg veel voorkomt.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:09

-

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:45

Nadat ik veel van mijn jonge paard ben gevallen heb ik zo nu en dan ook wel eens angst.
Heel vervelend is dat angst, maar het enige wat bij mij helpt is er gewoon overheen zetten en gewoon weer opstappen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:08

Angst komt (op het paard) voort uit de angst om te vallen. Ik zou dus vooral zeggen, relativeer de gedachte over het vallen, of ga veel grondwerk doen. Ik ben een aantal keren gekatapulteerd, maar sindsdien weet ik hoe het is om te vallen. Ik maak me rond, ik zweef even door de lucht met de gedachte 'oliebol, dit gaat pijn doen' en vervolgens voel ik alle plekken in mijn lichaam die gekeusd zijn :o Klinkt luchtig, maar zolang je steeds met de gedachte 'straks val ik en breek ik mijn nek' rond rijdt, ga je nooit ontspannen. Zie het dus als een bijkomende factor en blijf er niet over malen.

Grondwerk is natuurlijk altijd belangrijk voor de band met je paard. En dan niet alleen de hele Parelli dinges ofzo, maar gewoon lekker een wandeling maken, poetsen, invlechten, beetje prutsen. Helpt!

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:52

Hier ook een bange poeperd, al moet ik zeggen dat het stukken beter gaat dan een paar jaar geleden. Op dit moment ben ik alleen bezig met poetsen, grondwerk en lange lijnen. En ik heb er lol in! Da's het belangrijkste.
Wat ik gek vind is dat er weinig instructeurs te vinden zijn die hun tijd willen steken in iemand met angst. Ik krijg het idee dat de meeste alleen maar les willen geven aan iemand die het ver kan schoppen en geen brood zien in het helpen van iemand met angst.
Wat ik zou willen? "Ponykamp" voor angstige mensen. Een week lang begeleiding. Stapje voor stapje samen met "lotgenoten" en een instructeur die er plezier in heeft om iemand het vertrouwen in paardrijden weer terug te geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:59

murness schreef:
Wat ik zou willen? "Ponykamp" voor angstige mensen. Een week lang begeleiding. Stapje voor stapje samen met "lotgenoten" en een instructeur die er plezier in heeft om iemand het vertrouwen in paardrijden weer terug te geven.

Misschien naar zweden komen? Zag hier laatst een dergelijke cursus passeren.
:D

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:01

liljebo schreef:
murness schreef:

Misschien naar zweden komen? Zag hier laatst een dergelijke cursus passeren.
:D

Vind dat wel serieus een goed plan!!!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:08

meer bedoeld als grapje:

een kennis van mij was professioneel stalruiter bij een renstal. en als hij op een bepaald renpaard dat echt heel lastig te rijden was, moest gaan trainen, nam ie eerst altijd een flinke neut ;) en die man heeft tot zijn pensioen elke morgen renpaarden uitgereden

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:18

ik volg even

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:19

xTamay schreef:
Ik werd dus bang omdat het door gevolg van mijn angst & gespannen zijn hij schrikachtig werd.
(Deze tips zijn in iedergeval goed voor iemand die bang zijn omdat zijn pony schrikt)

-Als hij ergens schrikt, geef dan niet toe dat het eng is!!!
Bijv. hij springt weg in een hoek. Dan rijd je verder alsof er niks aan de hand is en danmoet je nog het zelfde rondje weer langs die hoek komen waar hij schrok. Als je er meteen weer nartoe gaat dan weet hij van he: Er is toch iets aan de hand!! Als je gewoon eigenlijk negeerd dan denkt hij: He.. er is niks aan de hand!!
Even simpel uitgelegt maar zo snap je het wel.

- Als hij blijft wegspringen blijf doorgaan, okal val je der af jij zal en moet normaal door die hoek kunnen gaan.

Als ik bang bend, word hij bang. Dan zal het alleen maar slechter gaan. Maar als ik niet meer bang ben dan zal alles beter gaan.

Bang= moeilijk
Niet bang = Makkelijker

Dus waarom bang zijn? Je maakt het jezelf moeilijk.
Als jij mij nog steeds niet begrijpt:
Waarom bang zijn, als je weet dat als je niet bang bent alles beter zal gaan?

Hier staan goede tips in maar als mijn paard schrikt kan ik gewoon niet meer helder denken (zoals hier ook al is vermeld). Als het paard blijft wegspringen is blijven doorgaan een optie als je zelf niet bang bent denk ik. Ik kom er allesinds niet op om dit te doen als m'n paard schrikt. Dan weet ik niet meer wat te doen, spring ik eraf of begin ik te huilen of zo... Heb ik zelf niet echt in de hand...
En ik weet dat ik met bang zijn het mezelf moeilijk maak maar ik kan er gewoon niets aan doen. Ik zou heel graag willen dat dat angstige gevoel weg zou gaan. Niet bang is inderdaad makkelijker...

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:27

Handig topic, ik lees even mee :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:19

Ilova schreef:
xTamay schreef:
Ik werd dus bang omdat het door gevolg van mijn angst & gespannen zijn hij schrikachtig werd.
(Deze tips zijn in iedergeval goed voor iemand die bang zijn omdat zijn pony schrikt)

-Als hij ergens schrikt, geef dan niet toe dat het eng is!!!
Bijv. hij springt weg in een hoek. Dan rijd je verder alsof er niks aan de hand is en danmoet je nog het zelfde rondje weer langs die hoek komen waar hij schrok. Als je er meteen weer nartoe gaat dan weet hij van he: Er is toch iets aan de hand!! Als je gewoon eigenlijk negeerd dan denkt hij: He.. er is niks aan de hand!!
Even simpel uitgelegt maar zo snap je het wel.

- Als hij blijft wegspringen blijf doorgaan, okal val je der af jij zal en moet normaal door die hoek kunnen gaan.

Als ik bang bend, word hij bang. Dan zal het alleen maar slechter gaan. Maar als ik niet meer bang ben dan zal alles beter gaan.

Bang= moeilijk
Niet bang = Makkelijker

Dus waarom bang zijn? Je maakt het jezelf moeilijk.
Als jij mij nog steeds niet begrijpt:
Waarom bang zijn, als je weet dat als je niet bang bent alles beter zal gaan?

Hier staan goede tips in maar als mijn paard schrikt kan ik gewoon niet meer helder denken (zoals hier ook al is vermeld). Als het paard blijft wegspringen is blijven doorgaan een optie als je zelf niet bang bent denk ik. Ik kom er allesinds niet op om dit te doen als m'n paard schrikt. Dan weet ik niet meer wat te doen, spring ik eraf of begin ik te huilen of zo... Heb ik zelf niet echt in de hand...
En ik weet dat ik met bang zijn het mezelf moeilijk maak maar ik kan er gewoon niets aan doen. Ik zou heel graag willen dat dat angstige gevoel weg zou gaan. Niet bang is inderdaad makkelijker...

En als je dan eens nadenkt over de dingen die je wel durft ipv wat niet goed gaat?
Gewoon bij het begin beginnen en alleen dat doen waarbij je je veilig voelt? (ook al is dat stilstaan terwijl iemand je paard vast houdt, maakt niet uit) Als je dan eerst de dingen (of dat ene ding) een paar dagen doet waarbij je je volkomen op je gemak voelt totdat het vertrouwen weer groeit en dan pas begint met een heel klein stapje verder te gaan. Je mag ietsje kriebel in de buik voelen, maar niet echt bang zijn. Met dat kleine stapje ga je verder totdat je je ook daarin op je gemak voelt. Dan komt pas een volgend stapje etc etc.
Kan heel erg lang duren, maar als het je verder helpt, is het dat altijd waard, denk ik
Uiteindelijk hoef je geen trein te halen, toch?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:27

wat een rare opmerking jethafa! ik ben helemaal niet bang om te vallen, voor die tijd ben ik al lang van mijn pony af en vallen doe ik niet zo snel. ik ben bang om de controle te verliezen en bang om bang te zijn.

een cursus met een enorm geduldige instructeur die echt goede adviezen heeft lijkt mij ook wel wat, iemand die waar nodig dat duwtje in je rug geeft, maar je ook de tijd geeft, en iets op verschillende manieren wil proberen. (en ook nog eens uitdaging bied voor de momenten dat ik niet bang ben en wel graag rijtechnische dingen wil leren) zo'n kamp lijkt me ook wel wat, alleen is de stap denk ik wel groot om daar heen te gaan.(omdat dat ook eng is :+)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:43

- veel grondwerken (dan gaat hij of zij jou als leider zien)
- band opbouwen met je paard (poetsen e.d.)
- als je het eng vind, kinderliedjes zingen