Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:nee hoor doe ik niet, ieder z'n hobby, springen is ook leuk, maar dat wordt zelden opgedrongen onder het mom 'beslist noodzakelijk en beslist gezond voor een paard', dressuur wordt al wel snel opgedrongen (en nee ik wijs niemand specifiek aan hier), en ik probeer duidelijk te maken dat dressuur geen noodzaak is als je je paard gewoon laat lopen zoals hij zelf loopt. Zoals in de dressuurwereld ook wel denigrerend 'natuurlijke houding' wordt genoemd.
Paarden worden niet scheef geboren, dat is echt onzin, net zo min als dat wij scheef geboren worden.
Arabesk schreef:er is geen enkele noodzaak om het zwaartepunt te verplaatsen naar achteren, dat is alleen handig als je hogeschoolsprongen wil gaan maken
een paard kan prima functioneren op de voorhand, zelfs beter, omdat de voorhand niet gekoppeld is aan de ruggengraat dmv botten, slechts met spieren en pezen. Kan dus veel beter schokken opvangen en gewicht dragen. De achterhand is ontworpen om te stuwen, niet op te dragen, want deze zit vast aan de ruggengraat dmv botten en klappen zouden dus direcht doorkomen in de rug.
zie verder mijn eerdere post over 'op de voorhand lopen'
Arabesk schreef:Tuurlijk hebben wij als mens een voorkeur voor links of rechts, een paard misschien ook, maar dat hoeft nog niet schadelijk te zijn. Ik krijg ook geen pijn in mijn rug omdat ik rechtshandig benen kan evengoed prima een rugzak dragen.
Air schreef:Arabesk schreef:er is geen enkele noodzaak om het zwaartepunt te verplaatsen naar achteren, dat is alleen handig als je hogeschoolsprongen wil gaan maken
een paard kan prima functioneren op de voorhand, zelfs beter, omdat de voorhand niet gekoppeld is aan de ruggengraat dmv botten, slechts met spieren en pezen. Kan dus veel beter schokken opvangen en gewicht dragen. De achterhand is ontworpen om te stuwen, niet op te dragen, want deze zit vast aan de ruggengraat dmv botten en klappen zouden dus direcht doorkomen in de rug.
zie verder mijn eerdere post over 'op de voorhand lopen'
Wat vind jij van te dikke paarden?
Cinnepin schreef:Air schreef:
Uh je kan natuurlijk ook een potje gaan zitten liegen. Ik weet dat jij de AdB methode hebt gedaan en omdat het niet snel genoeg lukte en bokt je afzeek je er mee gestopt bent.
Maar een bit er in MOETEN hangen, rare houdingen trekken met grof geweld stata absoluut niet gelijk aan de AdB methode en is dus gewoon gelogen.
dit is zeker niet gelogen!!! Contsant begon mijn lesgever weer over het bit....ik mest hard aan de teugel trekken om mij paard in een stelling te krijgen..ik voelde me er niet goed bij e dat is de ENIGE reden waarom ik hier mee gestopt ben..wel leuk dat jij het beter weet dan ik zelfmaar daar hebben meer mensen een handje van
Arabesk schreef:nee hoor doe ik niet, ieder z'n hobby, springen is ook leuk, maar dat wordt zelden opgedrongen onder het mom 'beslist noodzakelijk en beslist gezond voor een paard', dressuur wordt al wel snel opgedrongen (en nee ik wijs niemand specifiek aan hier), en ik probeer duidelijk te maken dat dressuur geen noodzaak is als je je paard gewoon laat lopen zoals hij zelf loopt. Zoals in de dressuurwereld ook wel denigrerend 'natuurlijke houding' wordt genoemd.
Air schreef:Dan had je absoluut geen echte AdB of paardvriendelijke instructie te pakken.
Air schreef:Een paard wordt scheef geboren Arabesk.
En waar halen ze dat twee uurtjes rijden vandaan?
Het is jammer dat je direct alle dressuur beoefenaars over 1 kam scheert.
Arabesk schreef:ah daar beginnen de naten apen alweer te roepen dat een paard zonder dressuur beslist in elkaar stort en kapot gaat, dat is dressuurnonsens, enkel en alleen bedacht om een bepaalde tak van sport te rechtvaardigen.
Dressuur is niet nódig voor een paard om bereden te worden (ok links rechts, gas geven en stoppen is wel handig) net zo min als dat elke week een uurtje springen nodig is om een rijpaard gezond te houden.
Iedereen die verstand heeft van paarden leert roepen dat dressuur nodig is, net zoals dat je leert roepen dat rechts opstijgen niet kan en dat je beslist links moet opstijgen. Dressuur stamt uit dezelfde tijd als het links opstijgen
mika11 schreef:Ik ben het ook met Temeraire eens (hierboven). Ik heb vroeger ook dressuurwedstrijden gereden maar ik was er geen ster in en met hangen en wurgen kreeg ik winstpuntjes. Een gespannen paard wat er totaal geen zin in had, en ik gefrustreerd proberen het paard goed te rijden. (1 doel: aan de teugel)
Nu ik niet meer in de sport rijd, gaat het rijden veel beter, en loopt mijn paard veel meer ontspannen. (dus wel met een lange, lage hals. Niet de houding die je op dressuurwedstrijd moet hebben)
Ik denk dat ontspanning en voorwaarts zijn belangrijk is.