niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:59

ik heb ook les gehad met methodes als rechtrichten enzo, in het begin was ik er heel vol van...maar later had ik ook zo iets van dit is niet de manier. Moest er een bit in hangen ( niet gedaan overigens ) en mn paard in allerlij rare houdingen trekken met grof geweld onderhand. Begon er steeds minder voor te voelen en was er ookal snel klaar mee. Gewoon veel rechtuit lopen werkt veel beter dan dat omrukken. Daarom genieten wij ook zo van de bosritten. Lekker ontspannen en ongedwongen! En wat nou het leuke is, mij paard toont nooit enig verzet! En heeft er altijd plezier in met rijden. Het plezier hebben in het rijden van BEIDE is zo belangrijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:00

er is geen enkele noodzaak om het zwaartepunt te verplaatsen naar achteren, dat is alleen handig als je hogeschoolsprongen wil gaan maken

een paard kan prima functioneren op de voorhand, zelfs beter, omdat de voorhand niet gekoppeld is aan de ruggengraat dmv botten, slechts met spieren en pezen. Kan dus veel beter schokken opvangen en gewicht dragen. De achterhand is ontworpen om te stuwen, niet op te dragen, want deze zit vast aan de ruggengraat dmv botten en klappen zouden dus direcht doorkomen in de rug.

zie verder mijn eerdere post over 'op de voorhand lopen'

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:01

Arabesk schreef:
nee hoor doe ik niet, ieder z'n hobby, springen is ook leuk, maar dat wordt zelden opgedrongen onder het mom 'beslist noodzakelijk en beslist gezond voor een paard', dressuur wordt al wel snel opgedrongen (en nee ik wijs niemand specifiek aan hier), en ik probeer duidelijk te maken dat dressuur geen noodzaak is als je je paard gewoon laat lopen zoals hij zelf loopt. Zoals in de dressuurwereld ook wel denigrerend 'natuurlijke houding' wordt genoemd.

Paarden worden niet scheef geboren, dat is echt onzin, net zo min als dat wij scheef geboren worden.

Ohnee? Dus links of rechtshandig is dikke bullshit?
En hoe gaan wij dan scheef zitten op een paard als wij niet zo geboren zijn? Hoe worden we dan scheef.
Immers volgens jou is en wordt een paard ook niet scheef van in de wei lopen, hoe worden wij dan wel scheef, al in onze eerste levensjaren?

Ik zou zeggen kijk echt eens goed naar je paarden... had wel verwacht dat je dat allang had gedaan. :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:03

Tuurlijk hebben wij als mens een voorkeur voor links of rechts, een paard misschien ook, maar dat hoeft nog niet schadelijk te zijn. Ik krijg ook geen pijn in mijn rug omdat ik rechtshandig ben :)* en kan evengoed prima een rugzak dragen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:03

Arabesk schreef:
er is geen enkele noodzaak om het zwaartepunt te verplaatsen naar achteren, dat is alleen handig als je hogeschoolsprongen wil gaan maken

een paard kan prima functioneren op de voorhand, zelfs beter, omdat de voorhand niet gekoppeld is aan de ruggengraat dmv botten, slechts met spieren en pezen. Kan dus veel beter schokken opvangen en gewicht dragen. De achterhand is ontworpen om te stuwen, niet op te dragen, want deze zit vast aan de ruggengraat dmv botten en klappen zouden dus direcht doorkomen in de rug.

Wat vind jij van te dikke paarden?

Arabesk

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:04

Dat is een ander onderwerp denk ik en opmerking 2; laten we het niet persoonlijk maken de discussie maar algemeen houden :)* anders regent het hier straks weer groenkleurige opmerkingen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:07

Arabesk schreef:
Tuurlijk hebben wij als mens een voorkeur voor links of rechts, een paard misschien ook, maar dat hoeft nog niet schadelijk te zijn. Ik krijg ook geen pijn in mijn rug omdat ik rechtshandig ben :)* en kan evengoed prima een rugzak dragen.

Maar die rugzak hangt niet op het gevoeligste deel van je rug. En weegt die rugzak dan 10 kilo of meer?

Ik zie niemand hier persoonlijk worden?
Die vraag is hier zeker wel van toepassing in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:08

Air schreef:
Arabesk schreef:

Wat vind jij van te dikke paarden?

alles waar TE voor staat is niet goed, behalve bij tevreden ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:08

Cinnepin schreef:
Air schreef:

Uh je kan natuurlijk ook een potje gaan zitten liegen. Ik weet dat jij de AdB methode hebt gedaan en omdat het niet snel genoeg lukte en bokt je afzeek je er mee gestopt bent.
Maar een bit er in MOETEN hangen, rare houdingen trekken met grof geweld stata absoluut niet gelijk aan de AdB methode en is dus gewoon gelogen.

dit is zeker niet gelogen!!! Contsant begon mijn lesgever weer over het bit....ik mest hard aan de teugel trekken om mij paard in een stelling te krijgen..ik voelde me er niet goed bij e dat is de ENIGE reden waarom ik hier mee gestopt ben..wel leuk dat jij het beter weet dan ik zelf ;) maar daar hebben meer mensen een handje van

Dan had je absoluut geen echte AdB of paardvriendelijke instructie te pakken.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:09

@cinnepin, heel kort door de bocht, maar dressuur kan uitsluitend met geweld en alleen zonder is je paard gelukkig?

@ts, super dat je zo bezig wilt met je pony, dressuur is gewoon de basis van het paardrijden en heeft niet alleen met wedstrijden te maken, ook een paard de hulpen leren is een onderdeel van de dressuur. Dressuur betekend niet een in de krul getrokken paard, je kan een paard ook op een vriendelijke manier opleiden, kost meer tijd, maar je krijgt er veel voor terug. Als gevolg van het dressuren gaat een paard vanzelf zakken met de hals, meer ontspannen en loslaten in zijn lijf. Een paardenlijf moet ook wennen aan ruitergewicht en leren de juiste spieren te gebruiken, paardrijden is onnatuurlijk, als ruiter kan een paard leren het gewicht over 4 benen te dragen en in balans te lopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:09

Arabesk schreef:
nee hoor doe ik niet, ieder z'n hobby, springen is ook leuk, maar dat wordt zelden opgedrongen onder het mom 'beslist noodzakelijk en beslist gezond voor een paard', dressuur wordt al wel snel opgedrongen (en nee ik wijs niemand specifiek aan hier), en ik probeer duidelijk te maken dat dressuur geen noodzaak is als je je paard gewoon laat lopen zoals hij zelf loopt. Zoals in de dressuurwereld ook wel denigrerend 'natuurlijke houding' wordt genoemd.

Er is niks denigrerend aan natuurlijke houding, dat is feitelijk de natuurlijke houding.
Het gaat niet om een paard al of niet laten lopen zoals hij wil, maar om een paard lichamelijk en geestelijk op een bepaalde manier te ontwikkelen en sterker nog, er wordt zeker aangeraden om juist met "dressuur"paarden ook eens te springen, dit was vroeger zelfs in de caprilliproef ingebouwd. En terreinrijden is ook zeker aan te raden en wordt ook aangeraden, als je maar de juiste mensen treft. We hebben niet allemaal gelijk advies.
Het lijkt me dat je weinig tot geen kennis hebt van de ontwikkelijk van de dressuur in de beginne en dat je teveel kijkt naar dressuur als in wedstrijden, wat tegenwoordig weer iets aparts is helaas, waar veel paarden meer onder lijden dan door verbeterd worden.
Er wordt niks opgedrongen, maar het ís gewoon goed voor je paard, áls je er correct mee bezig bent. En dat kun je van springen op zich niet zeggen en daarom zal men dat ook niet zeggen.

Dat mensen sommige dingen verkeerd toepassen wil nog niet zeggen dat het concept op zich niet deugt? Waar verzet je je nou echt tegen?

Daarbij vraagt TS specifiek om hulp in iets dressuurmatigs, dus is het niet handig om te gaan roepen van laat maar lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:11

Cinnepin schreef:
alles waar TE voor staad is niet goed, behalve bij tevreden ;)

En waarom dan? Wat is er dan zo slecht aan een te dik paard?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:12

Dit topic gaat helemaal niet over dikke paarden. Kunnen jullie wat nuttigs voor TS achter laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:15

Air schreef:
Dan had je absoluut geen echte AdB of paardvriendelijke instructie te pakken.

Heb ook les gehad van hemzelf een aantal keer..Hij kwam daar eens per maand op stal lesgeven Overigens was Antoine zelf helemaal niet over het bit begonnen en vond het prima dat een paard bitloos gereden werd! Antoine zelf was nog wel goed!
Maar de instrurtrise werd als een zeer goede angewezen en wellicht is zij dat ook, maar ik voelde me er niet prettig bij. Ik moest echt aan de teugels trekken op de voltes om mijn paard naar binnen te laten kijken b.v. En aar hou ik niet van! Ook steeds wee over dat bit!! Het werd niet gewardeerd als je bitloos reed voor mijn gevoel. Ook kwamen de parden niet lang geoeg buiten ( in de zomer maar 3 uurtjes ) en op een groot geoeg stuk grond waar ze lekker konden rennen. Daarom ben ik aar weggegaan en ben ik op een andere manier gaan rijden en heb ook daar begeleiding in gekregen en dat is mij gewoon veel beter bevallen.....natuurlijk gaan er dan door aderen wilde verhalen rond..maar dat moeten ze lekker zelf weten, zolang ik maar weet hoe de vork werkelijk in de steel zit mogen mensen van mij kletsen tot ze er dood bij neervallen,,,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:17

Een paard functioneert inderdaad prima op zijn natuurlijke manier van lopen. Dan zitten wij er alleen niet op. Een basis waarin je het paard leert om meer vanuit de achterhand te dragen is belangrijk als je er dressuurmatig mee wil rijden. Een stuwende achterhand zoals bij tuigpaarden heeft een bekken wat naar achter staat gekanteld, waardoor de rug minder kracht kan leveren om te dragen. Kijk maar naar paarden die vaak voor de wagen staan, die kunnen prima trekken, functioneren prima, maar je moet ze niet in een keer dressuurmatig zwaar belasten met een ruiter op de rug.
Lees net dat het paard veel voor de wagen heeft gelopen. Dan is het veel belangrijker dat je de rug ontspannen krijgt door van achter uit te werken, dan het hoofd omlaag te vragen. Dat komt later wel weer.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:18

@TS Ik heb ook op een paard gereden die alleen maar voor de wagen werd gereden. Ze was zadelmak gemaakt, maar daarna aleen maar voor de wagen gelopen. Ik moest dus 7 jaar voor de wagen verbeteren. Dit ging langzaam omdat ze heel vast zat in haar lijf. Maar op de marathon wedstrijden merkten we wel al snel verbetering. Ze had minder moeite met korte bochten en na anderhalf jaar hadden we een super nette dressuur proef neer kunnen zetten. Dus goed werken aan het loswerken van het hele lijf. Dan zal de ontspanning van zelf komen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:20

Er is inderdaad een hele belangrijke reden waarom 'aan de teugel' belangrijk is! Al wil dat niet zeggen dat je je paard moet 'dwingen' aan de teugel te gaan, want dan is het zelfs heel slecht om aan de teugel te rijden, dan doe je er meer kwaad mee dan goed.

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... -het-begin

De reden waarom 'aan de teugel' toch belangrijk is voor het paard, indien dus gedaan op de juiste manier, door de juiste training, staat hier mooi beschreven én duidelijk uitgelegd:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... round-neck

Tenminste, ik vind dat toch heel duidelijk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:42

Als je de vraag nu eens andersom stelt?
Ik rij voornamelijk in het bos. Soms doe ik wel eens op een pad wat dressuur oefeningen zoals nagevelijk draven, wat wijken of zo. Maar meer voor de vorm, of ik dat nog kan en of mijn paard dat wil.
Ik probeer mijn paard nooit aan de teugel te rijden, heb wel contact met de mond. Mijn paard loopt met een lange nek. (vrij laag bedoel ik).
Is dit schadelijk voor een paard? Schadelijker dan juist niet aan de teugel rijden?
Mijn paard wordt dressuurmatig niet echt op ' zijn achterbenen' getraind.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-01-11 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:44

Air schreef:
Een paard wordt scheef geboren Arabesk.

En waar halen ze dat twee uurtjes rijden vandaan?

Het is jammer dat je direct alle dressuur beoefenaars over 1 kam scheert.

Niet alles is waar wat je zeg Arabesk. Moet ook zeggen
dat je Posts bepaald niet vriendelijk zijn. Paarden worden scheef geboren. Paarden hebben ook voorkeur voor een bepaalde kant. En als ik met twee niet gelijk gevulde emmere loop word ik nog even schver dan ik al ben.
Vraag me soms af of je zelf dingenaanneemt of dat je ergens feiten vandaan hebt. Lees vaker dingen die nie helemaal kloppen :'S niet banketstaaf bedelt ofzo amar je aviezen kloppen niet helemaal..

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:54

Trouwen wij worden weldegelijk scheef geboren.
Als ik rechtop ga staan zou je zweren dat m'n ene arm langer is. Nee hoor heb gewoon scoliose en ben scheef. Kreeg hier dus ook oefeningen voor. Vergelijkbaar met rechtrichten. Spieren aan beide kanten even sterk maken. Doe het nu niet meer en krijg weer last.
Gewoon de druk over verdelen is beter.
Geld in mijn ogen dus ook voor een paard. De druk verdelen is beter ook minder zwaar dan wanneer hij alles op twe benen legt.
Dus het is naar mijn mening beter als het paard draagt op vier benen ipv twee. En ontspannen is ook belangrijk. Van mij hoeft een paard heus niet helemaal in de krul maar wel goed lopen. Hoe hij op het land loopt moet ie zelf weten. Dan heeft hij geen extra gewicht en dat is dus niet helemaal vergelijkbaar met elkaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:57

@mika 11:Je rijdt hem toch wel op vier benen als je wijken vraagt ed. Het gewicht nog verder naar achter leggen, dus echt de achterbenen sterker laten buigen en ondertreden (zware verzameling) is niet nodig, dat is voor die er lol in hebben om een paard hoger af te richten. Dat is pas ook na jaren opleiding pas aan de orde en hoort niet in de basisscholing zeg maar.
Met een lange lage hals lopen is nog niet meteen altijd op de voorhand gaan, en zeker niet ongunstig. Met een lange lage hals gaan (met contact) is in terrein ook veilig, het paard kan zijn evenwicht zoeken en navigeren over ongelijk terrein wat hij ook werkelijk kan bekijken zoals hij wil. De ruspieren worden dan ook meer gebruikt.

Maar, in het geval van een ex koetspaard zijn er wat andere dingen bij aan de hand die eerder netjes uitgelegd zijn door 2005 bv.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:04

Eens met Lusitana, die verwoordt de situatie erg goed, daar heb je zeker wat aan TS! :j
Er is inderdaad een vertekend beeld ontstaan van de dressuur, men kijkt teveel naar de wedstrijden, terwijl dressuur nog altijd niets meer en niets minder is dan het gymnastiseren van een paard, met als doel dat het paard zelf er beter van wordt.
Daarnaast vind ik het er op de foto vrij netjes uitzien, dit is vele malen beter dan ten koste van alles te proberen nageeflijk te rijden. Dus zolang jij jezelf daar niet mee vertrouwd en geen les hebt, zou ik het vooral doen met voornamelijk de tips van Lusitana.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:28

Ik ben het ook met Temeraire eens (hierboven). Ik heb vroeger ook dressuurwedstrijden gereden maar ik was er geen ster in en met hangen en wurgen kreeg ik winstpuntjes. Een gespannen paard wat er totaal geen zin in had, en ik gefrustreerd proberen het paard goed te rijden. (1 doel: aan de teugel)
Nu ik niet meer in de sport rijd, gaat het rijden veel beter, en loopt mijn paard veel meer ontspannen. (dus wel met een lange, lage hals. Niet de houding die je op dressuurwedstrijd moet hebben)
Ik denk dat ontspanning en voorwaarts zijn belangrijk is.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 03:54

Arabesk schreef:
ah daar beginnen de naten apen alweer te roepen dat een paard zonder dressuur beslist in elkaar stort en kapot gaat, dat is dressuurnonsens, enkel en alleen bedacht om een bepaalde tak van sport te rechtvaardigen.

Dressuur is niet nódig voor een paard om bereden te worden (ok links rechts, gas geven en stoppen is wel handig) net zo min als dat elke week een uurtje springen nodig is om een rijpaard gezond te houden.

Iedereen die verstand heeft van paarden leert roepen dat dressuur nodig is, net zoals dat je leert roepen dat rechts opstijgen niet kan en dat je beslist links moet opstijgen. Dressuur stamt uit dezelfde tijd als het links opstijgen :+

ER is maar 1 reden voor links opstijgen, en dat komt omdat de ridders destijds een zwaard hadden hangen, waardoor rechts opstappen niet mogelijk was.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 03:55

mika11 schreef:
Ik ben het ook met Temeraire eens (hierboven). Ik heb vroeger ook dressuurwedstrijden gereden maar ik was er geen ster in en met hangen en wurgen kreeg ik winstpuntjes. Een gespannen paard wat er totaal geen zin in had, en ik gefrustreerd proberen het paard goed te rijden. (1 doel: aan de teugel)
Nu ik niet meer in de sport rijd, gaat het rijden veel beter, en loopt mijn paard veel meer ontspannen. (dus wel met een lange, lage hals. Niet de houding die je op dressuurwedstrijd moet hebben)
Ik denk dat ontspanning en voorwaarts zijn belangrijk is.

Maar dat ligt dan toch volledig aan je rijden?