Niet goed aan het been -> Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Niet goed aan het been -> Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:32

Jammer dat we niks van TS horen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:11

Sorry, natuurlijk laat ik nog wel wat van me horen. ;)

Verschillende meningen, blijkbaar...
@ Yvank: Kan zijn, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar er komt er geen echt overeen met wat ik wilde vragen. :)
@ Dhon_Zhivago: Ja, ik heb les, maar van een redelijk slechte instructrice... Ben nog op zoek naar een andere, probleem is dat ik lid ben van een rijvereniging en zij dat voor het zeggen hebben.
Ik heb verder geen ervaring met sporen, omdat ik eerst een pony had die juist véél te gevoelig voor het been was. Weet daardoor wel dat ik niet onbedoeld zit aan te drijven, dat is toen wel goed afgeleerd. Paard reageert in principe goed op het been, maar pas na een harde schop van mijn kant ...
@ Sassol: Ze wordt nu 3x, soms 4x per week gereden, bijna alleen maar door mij. Hiervoor heeft ze lange tijd stilgestaan of 1x per week een buitenrit gemaakt, dus conditie is zeker iets waar we aan werken. Maar na een half uur rijden heeft ze er gewoon geen zin meer in, ik heb geenszins het idee dat ze echt moé is (zweet of hijgt totaal niet).
@ Samanth_: Zweepje is ze nog dover voor dan voor het been... :P Vraag me niet waarom, maar ze reageert daar nauwelijks op, tenzij ik d'r echt ga slaan, en dat wil ik echt voorkomen. Verder ben ik het met je eens, maar als ik stap en dan weer aan wil draven, duurt dat soms echt wel een half rondje.
@ midgie: Ik rij dat paard pas een maand ongeveer, denk dan niet dat het écht zo veel aan mij ligt ... ? Natuurlijk zal het over een jaar stukken beter gaan en natúúrlijk ligt het voor een groot gedeelte bij mij, maar doe alsjeblieft niet alsof ik dat arme beest de baan rond aan het slaan en schoppen ben en dat ik het paard overal de schuld van geef, want dat is niét zo. Paard doet hartstikke goed d'r best!
@ MyHorseGirl: Nee, ik ben niét consequent genoeg op het moment, omdat ik haar dan moet gaan slaan om een echt goede reactie te krijgen. Ik weet wel dat ik niet constant aan het drijven ben. :)
@ Arabesk: Zo gauw het paard ongewild terugvalt drijf ik, of als ik een overgang (naar snellere gang) wil maken. Liefst één keer natuurlijk, maar moet helaas het commando nog wel eens herhalen om door te komen. Zodra ze goed loopt liggen mijn benen weer stil.
@ winnietje3: Zeer goed punt om aan te kaarten! Ik beloon haar meestal met mijn stem, hoop dat dat voldoende is.
@ _Hoefslag_: Misschien ben ik wel te lief voor haar.. Wil dat dus koste wat het kost vermijden.

Ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat, we gaan vooruit! Eerst was ze ook nauwelijks in galop te krijgen (hooguit 2 a 3 galoppassen) en laatst galoppeerden we al 2 rondjes! Oké, dan wel in rengalop en bijna plat door de bocht, maar het is iéts :P

Bedankt voor alle reacties!
Wel leuk om die discussies te volgen vind ik zelf, erg leerzaam. :)
Ik denk dat ik nog 1 of 2 keer de sporen om laat, daarna gaan ze er gewoon weer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:52

Als ze wel reageert als je echt mept, dan moet je dat doen. Je kunt beter een keer een goede wats geven dan 80 keer een klein tikje.
Dus been geven -> niet reageren -> wats!!!

Denk dat je dat 2x moet doen, en dat dan de bedoeling echt wel duidelijk is, 2 of 3 keer. Bij de volgende keer rijden ongetwijfeld weer.
Sporen gaan hier je probleem niet oplossen, als jij elke keer moet aansporen, wordt het paard ook doof voor de spoor. Dus goed aan de hulpen zetten, écht goed aan het been maken, en dan gebruik je die zweep een paar keer. Da's beter dan dat het een gebed zonder eind wordt, dat zie ik tot mijn frustratie al vaak genoeg IRL.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:57

Precies Yamcha. :j
Daarbij moet je wel echt goed timen, dus niet pas na een paar sec. die tik geven maar als het paard bij max. 2 sec. kuitdruk niet reageert direct een tik. Bij reactie natuurlijk belonen.

Let er trouwens wel op dat je ook met je houding wat meer mee gaat zitten, dat je met je houding hem niet blokkeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:07

Eens met je aanvulling :j

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:27

midgie schreef:
Dit heeft niks met consequent te maken, maar met de techniek van de ruiter een spoortje is niet om het paard harder te laten lopen, maar om te verfijnen.

@ hoefslag hoe vaak krijg je les? en hoe vaak doe jij iets fout of snap je het niet? al eens bedacht dat als jij iets fout doet en niet luistert een hele harde tik met die zweep zou krijgen, zou je dat fijn vinden?
Paardrijden is niet je paard met sporen prikken en met de zweep vooruit slaan, paardrijden is zelf ontwikkelen om je paard goed en technisch te trainen zonder je paard pijn te doen, daar horen ook respect en vertrouwen bij en een paard zal het echt niet voor jou gaan doen als jij geen respect voor hem heeft, want waarom zou hij je dan vertrouwen, als jou les gever jou elke keer een trap geeft als je van het paard af komt, omdat je het niet goed heb gedaan dan krijg je geen vertrouwen in zo`n persoon, jij hebt de keus om een andere te zoeken, maar het paard zit met jou op gescheept, zeker het paard zal het uit eindelijk mis wel gaan doen, maar kijk dan eens in de blik van zijn ogen, hoe veel stralen die nog , loop eens door de gemiddelde manege, die paarden zijn berust in hun lot zijn robotten geworden die al hun gevoel hebben uit geschakeld , wil jij zo`n paard onder je kont.
Paardrijden doe je met gevoel niet met geweld.

hoevaak ik les krijg? 3x per week dressuurles op elk paard.
mijn optie is als je zeker weet dat het paard lichamelijk en geestelijk niets heeft, wanneer hij een zere rug of wat dan ook heeft doe ik dit niet uiterraart!
ik snap je mening, maar had je verwacht dat ik 'm een flinke mep geef als ik niet zeker weet of hij het ook daadwerklijk met de bedoeling doet: ik heb geen zin en wil niet meer?
nou nee, dat doe ik alleen wanneer hij er geen zin meer in heeft.
en dat is concuquent zijn, en natuurlijk geef ik hem geen harde tik wanneer hij struikelt of wat dan ook, of hij heeft last van z'n rug/benen wat dan ook, want dan is het onterecht het dier een tik te vekropen!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:15

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:23

Kukkie schreef:
Sporen kunnen geen kwaad? Sporen kunnen zeker kwaad als je denkt dat dat het middel is om je paard voorwaartser te krijgen. Het meeste kwaad zelfs. Want op die manier stompt het paard helemaal af op het been. Een spoortje is werkelijk te snelste manier op elke voorwaartse drang de das om te doen.

En dit is een waarheid als een koe.
Er is maar 1 manier om een paard op het been te krijgen en dat is SUPERCONSEQUENT zijn in je drijvende hulp.
1 x kuit aandrukken is voorwaarts.
Geen reactie = zweep.
En geen of nauwelijks reactie krijgen is een goede klets.
Intussen voor niet te veel doen.
Geef het dier ook de ruimte om vooruit te kunnen.