Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samanth_

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:09

probeer eens wat oefeningen op de bank als bekken kantelen etc, waarschijnlijk moet het allemaal gewoon weer even soepel worden daar beneden.
wat ook soms wil helpen ( omdat je dan wel moet ) is beugels uit.
doe even een klein drafje en neem weer terug,, ga niet door tot je gaat stuiteren maar stop als het wel goed goed en begin opnieuw :)

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 19:48

Blijheid schreef:
Goede begleiding zorgt er in elk geval voor dat je het probleem niet gaat oplossen door jezelf een andere fout aan te leren :)
Wat bij mij vroeger wel hielp was afleiding, als ik alleen maar heel erg bezig was met letten op het zitten dan was het veel moeilijker dan wanneer ik ondertussen ook probeerde (bijvoorbeel) een net figuur te rijden. Omdat je aandacht even bij iets anders ligt ga je vanzelf meer ontspannen dan wanneer je alleen maar denkt "Help ik stuiter! Oeps, ik stuiter nog steeds", daarvan wordt het alleen maar erger ;)

Daarmee bedoel ik niet dat je helemaal niet op je houding moet letten, maar probeer er eens niet alleen op de focussen.

Bedankt voor de tip! Is wel een goeie.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 19:49

Samanth_ schreef:
probeer eens wat oefeningen op de bank als bekken kantelen etc, waarschijnlijk moet het allemaal gewoon weer even soepel worden daar beneden.
wat ook soms wil helpen ( omdat je dan wel moet ) is beugels uit.
doe even een klein drafje en neem weer terug,, ga niet door tot je gaat stuiteren maar stop als het wel goed goed en begin opnieuw :)

Haha ik moest wel even lachen om je comment :D Maar ik ga het eens proberen

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:59

Er is ook een prima oefening die je zonder paard kunt doen hoor. Hij heet 'omgekeerde schildpad' en traint de spieren van je bovenlichaam. Als je vervolgens tijdens het rijden aan 'omgekeerde schildpad' denkt span je 'automatisch' de juiste spieren aan. In het blad paard en spul stond de oefening goed beschreven. Het komt erop neer dat je een kussentje op de grond legt en daarop gaat zitten. Dan trek je je knieën op, steekt je onderarmen in je knieholten en strekt dan je onderbenen recht naar voren. Vervolgens haal je je armen bij je benen weg en zorg je dat je balanceert op je zitbeen knobbels. Inderdaad met je benen in de lucht. Je bovenbenen liggen voor de balans inmiddels wat verder van je bovenlichaam, maar dat gebeurt door het balanceren. De houding waar je in evenwicht in bent heet omgekeerde schildpad en in die houding span je precies de goede spieren om mee te kunnen zitten in de beweging van je paard.

Heel veel succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:38

Flaaf schreef:
Maar een goede begeleiding is alsnog vereist? Je moet wel leren de juiste delen van je lichaam te spannen en ontspannen.

Tja, het zal sneller gaan. Maar ik heb het mezelf ook aangeleerd, zonder de theorie toen te kennen. Heb het wel zonder zadel met een Barebackpad geoefend. En ben wel eens op het zadel buiten gaan rijden zonder beugels, veel rechte stukken en een mooie omgeving om op te letten.
Helemaal zonder zadel is wel wat lastiger, doordat de vacht van het paard glad is, glij je ook veel sneller opzij in een bocht.

Maar het is alles ontspannen, voeten gewoon recht, hak misschien net iets lager en je buikspieren gebruiken om ervoor te zorgen dat je niet heel erg voorover kukelt of juist te ver naar achteren gaat. Maar dit ging bij mij vanzelf (het buikspier gedeelte).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:23

zadelloos rijden
beugels eraf(meer steun door het zadel als zadelloos)
hakken laag

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 13:30

*Edit: Graag reacties die iets toevoegen, tips oefeningen enz.

(Tips als hakken laag, meebewegen, zonder veel en zonder zadel doorzitten kan ik niets mee)

Alvast bedankt! }:0

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:33

En waarom kun je daar niks mee? Lijkt mij van wel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:56

Chaos schreef:

Omdat die tips allemaal gegeven zijn. Mensen vallen in herhaling, vind ik zelf ook altijd heel vervelend. Pagina's lange topics waar eigenlijk niet zoveel instaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:58

Oh, daar kan ze niks meer!! mee, ik las het anders. :)

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:52

Sassol schreef:
Chaos schreef:

Omdat die tips allemaal gegeven zijn. Mensen vallen in herhaling, vind ik zelf ook altijd heel vervelend. Pagina's lange topics waar eigenlijk niet zoveel instaat.

Inderdaad, plus dat mijn kennis van paardrijden wel zo ver reikt dat ik dat zelf kan bedenken. :)

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:58

Marit schreef:
silfie35 schreef:
Beugels eraf en draven maar!

Sluit me hierbij aan. Bij mij is dit ook het enige wat werkt :D
Zonder zadel isnog beter!

helemaal mee eens, oefenen,oefenen,oefenen

Cerbrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:01

Of in ieder geval je voeten uit de beugels =]

Charat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:35

Rij je altijd op hetzelfde paard of niet? Elk paard draaft natuurlijk weer anders.
Misschien kun je het dan eerst op een paard proberen met een wat 'makkelijkere' draf, en weer een ander paard etc.
Veel succes in ieder geval! ;)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:42

Iid wat een andere bokker zegt: Beugels los en blijven zitten! Of wat meestal ook helpt meer naar achteren zitten met je lichaam zodat je meer je zitbeenknobbels voelt, en dan helemaal ontspannen, benen ontspannen en je bekken mee bewegen met de bewegingen van het paard. (beetje als en zouzak gaan zitten) :)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:50

Een aantal keer achter elkaar zonder zadel erop gaan lost ook een hoop op ;)
Ik heb één of twee jaar geleden elke week op de manege op een paard zonder zadel gereden, omdat hij singelwondjes had.
Toen ik daarna weer op een ander paard ging merkte ik dat mijn zit een stuk verbeterd was!
Dat is nu trouwens wel weer weg, omdat ik sindsdien maar een paar keer zonder zadel heb gereden.
Ik heb alleen wel last van mn rug dus ik zit alleen door bij paarden die niet verschrikkelijk hobbelen dus daar kan ik je geen tips bij geven :P

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:19

Idd misschien beginnen met een paard met een "lekkere" draf.
Wij hebben ook zo'n "schommelstoel" Fries, daar kan echt íédereen op blijven zitten.
En verder, gewoon ontspannen. Keep smiling! Gewoon rustig blijven, doen alsof er niets aan de hand is.
Zo heb ik het iig gedaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:06

Het is misschien een goed idee om in het begin steeds op het einde van de training je paard te laten longeren met jou erop. Teugels eraf, beugels over de hals en rijden maar. Je armen houdt je losjes naast je en je benen laat je hangen, de rug moet recht zijn. Tien minuten draven en een aantal overgangen naar galop en weer terug naar draf. Je moet proberen je bewegingen van het paard te voelen en daarin mee te gaan. Later als dit goed gaat kun je je beugels weer aan doen. Uiteindelijk kun je met gewoon rijden ook eens gaan doorzitten zonder beugels. Als dit goed gaat rijdt je weer met beugels. In het begin dan af en toe nog eens aan de longe of zonder beugels rijden. Ik heb het zelf ook zo moeten doen, was even afzien (spierpijn in me buik :+ ) maar voor mij heeft het geholpen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:10

ik zou niet zomaar zonder beugels een beetje rond gaan stuiteren, daar word je zit alleen maar slechter van. Het beste leer je het van iemand die zit en ontspanningsoefeningen aan de longe geeft en op een paard oefenen die fijn zit, daarna op je eigen paard. Je moet eerst weten wat je moet doen anders ga je alleen maar verkrampt rijden en dan leer je het helemaal nooit en zit je je paard alleen maar in de weg,met alle gevolgen van dien.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:42

Ontspannen, dat is essentieel! Je probeert te veel je best te doen om alles aan te spannen en jezelf in het zadel te houden! Het is beter er op te letten dat je ontspannen en gebalanceerd in je zadel zit, met je benen gewoon heel lang!

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... ontspannen

Start dit bijvoorbeeld aan de longe, waarbij je een riem rond de hals van het paard kan doen die je dan vasthoudt, totdat je doorhebt wat gebalanceerd en ontspannen wil zeggen! Als je dan dat beter kan, doe je het met nog 1 hand aan de riem, en dan zonder, voel je dat je terug gaat klemmen gebruik je de riem weer, zodat je écht leert op je zitbeenknobbels en in balans te zitten zonder je op te spannen! Als je je spieren opspant zal je nooit de beweging van het paard mooi kunnen volgen!

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... zit-lessen

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:03

Ik heb mijn vriend leren paardrijden en hij had hetzelfde probleem. Omdat hij de bewegingen van het paard maar niet tegoei kon volgen, heb ik gewoon het zadel er volledig af gehaald. Zo korte stukjes draven en dan weer stappen, draven en weer stappen. Zodat je goed die beweging van je paard voelt. Vervolgens is het dan de bedoeling dat je je bekken mee gaat bewegen met de bewegingen van je paard. Je moet echter in je paard 'klikken' ( jou zitbeenknobbels moeten rond de ruggegraat van je paard zitten). Eenmaal je dit gevoel hebt zonder zadel kan je proberen hetzelfde met zadel te doen. Dus goed zitten en meebewegen met je bekken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ondertussen ook even een tijdje gestopt ben. Nu rijd ik weer maar doorzitten lukt ook niet meer zo goed omdat mijn bekken vastzit. Hier probeer ik werk van te maken door mij vooral gewoon te ontspannen.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wie ni waagt ni wint.

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:37

Maak het voor jezelf niet zo moeilijk in het begin, dat maakt het alleen maar lastiger :)

Begin met stap, doe dit aan het eind van je training dan is je paard losser. Als het beter gaat kun je eerder gaan beginnen.

Probeer met dekje en longeersingel alleen in stap te voelen hoe je paard nu eigenlijk loopt. Kan je nu zonder zadel, maar met enige houvast van het dekje en de singel, al je oefeningen uitvoeren in stap? Oke !
--> dan door naar draf. Ga vooral niet te lang draven! 1 zijde draf, daarna weer naar stap. Dit is tevens ook erg goed omdat je veel overgangen rijd!. Gaan de lange, rechte!, zijdes goed? Oke! --> over naar grote halve voltes in draf. Dit zijn ook weer veel overgangen.

De kunst is dat je de overgangen goed in draf gaat leren rijden, want daar zit meestal de valkuil als je zonder zadel rijd, een overgang is vaak moeilijker uit te zitten, dan als je eenmaal in het ritme op de lange zijde zit. (dit is mijn ervaring)

Nu kun je al deze stapjes uitbreiden naar de gehele training.

Deze '' kleine'' stukjes bij elkaar gaan je helpen, ik weet het zeker ;)

Key punten.

Alle oefeningen in stap
Korte stukken, rechte lijnen in draf
Halve grote voltes, in draf, daarna weer terug in stap.
Uitbreiden

Succes ermee, ik hoop dat mijn insteek heeft geholpen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:41

Maaiike94 schreef:
Ligt het niet ook een beetje aan het paard misschien?
Rijd je nog steeds op hetzelfde paard?

Dat vroeg ik me inderdaad ook af: ander paard? Ander zadel? Wat is er in de tussentijd allemaal veranderd in/aan je lichaam (zwangerschap, ander gewicht, blessures, noem maar op) of wat doe je nu anders met rijden?

Ik moet zeggen dat ik ook zelden doorzit. Maar ik kan het wel, is met mijn paard ook geen kunst. Misschien eens draven op een heel fijn zittend paard?

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:44

ik weet niet hoe ik het uit kan leggen, of nouja, een beetje.
mijn instructrice zegt dat je moet zitten, en je onderrug moet bewegen. dus niet stuiteren, maar zitten en flexibel meebewegen.
zo typend klinkt het best blond, maar bij mij helpt het heel goed.
(dat flexibel meebewegen geld met name voor galop, maar met doorzitten gebruik ik het ook altijd, dat vind ik makkelijker zitten).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:46

ik moest altijd diep ademhalen, me zwaar laten worden--weet je wel, als je je ogen dicht doet en rustig, zwaar uitademt? dat gevoel. en dan niet verkrampen :Y) voltes vond ik trouwens altijd makkelijker :P
en dan idd nog diep zitten, bekken een beetje kantelen... maar ik vond het zo altijd makkelijker dus; who knows?! :)