niet meer kunnen opstappen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Re: niet meer kunnen opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:46

het kan zijn dat de zadelschacht (?!) te klein is dat als je op stapt dat tegen haar ruggen wervels duwd, probeer eens van de andere kant op te stappen ;)

ik stap links op en rechts af :P
word je ook nog eens lenig van ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:22

chayenna1 schreef:
Mijn paard van 7 wil niet meer dat ik op haar ga stappen als ik wil rijden, ze heeft het precies door, ook als je het heel snel en onverwachts probeert!. ze trapt en bijt. We hebben vanalles en nog wat geprobeert!, maar het lukt alleen nog met de praam. Maar zo gauw ik er op zit is het ook goed en doet ze verder niks!, maar ik zou graag willen dat het ook op een andere manier kan!

Herkent iemand dit? of heeft iemand tips?

Met een praam opstappen, waar zijn jullie mee bezig????
Hoe stap je op??
Is het zadel al na gekeken, of de rug van het dier,
Denk toch eens na , waarom zou het dier jou niet op laten stappen??????????

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:27

Je zou ook eens kunnen proberen aan de rechterkant op te stijgen, waarschijnlijk 'overdonder' je je paard dan en zit je erop voor ze het door heeft en kun je er ook achterkomen of het door pijn is of door koppigheid.
Moeilijk hoor om advies te geven zonder het gezien te hebben, maar die praam vind ik echt niet kunnen...sorry voor mijn mening hierover.
Hoop dat je erachter gaat komen, want dit lijkt me erg frustrerend.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:53

Mijn tip: blijf heel consukwent, als ie naar achteren loopt weer overnieuw.!!
laat anders iemand anders hem vasthouden of zet hem vast als je op wilt stappen
chayenna1 schreef:
Mijn paard van 7 wil niet meer dat ik op haar ga stappen als ik wil rijden, ze heeft het precies door, ook als je het heel snel en onverwachts probeert!. ze trapt en bijt. We hebben vanalles en nog wat geprobeert!, maar het lukt alleen nog met de praam. Maar zo gauw ik er op zit is het ook goed en doet ze verder niks!, maar ik zou graag willen dat het ook op een andere manier kan!

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:43

Mister01 schreef:
je geeft aan in een ander antwoord dat wanneer je haar straft het alleen maar erger wordt.

je hebt allerlei manieren van corrigeren van een paard, de een maakt weinig indruk en de ander maakt veel indruk, en dan heb je correcties waar je paard over gaat nadenken.

als je zegt dat je het goed hebt gedaan is prima!
maar jij zit nu met een paard waar je, zeker alleen, niet op kan stappen. ik probeer alleen maar met je mee te denken, en een oplossing te zoeken!

jaa op dit moment als ik haar straf wel jaa.
ja dat snap ik, ik open dit topic ook niet voor niets

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:47

midgie schreef:
chayenna1 schreef:

Met een praam opstappen, waar zijn jullie mee bezig????
Hoe stap je op??
Is het zadel al na gekeken, of de rug van het dier,
Denk toch eens na , waarom zou het dier jou niet op laten stappen??????????

nou reageer maar even normaal hoor, dat is de enige manier nu, en de rug is al naar gekeken voor de 100e keer, & anders zou ze er ook wel last van hebben tijdens het rijden, want dan is ze braaf.
en nu wil het niet anders dan met de praam, daarom open ik een topic of er ook mensen zijn die dit probleem herkennen en mij verder kunnen helpen met tips bijv.
niet om reactie's zoals die van jou, ik weet niet maar hoe had jij het gedaan ik de plaats van mij, dan zit je toch ook niet op zoke reactie;s te wachten als je zo'n topic opent.
net of ik het leuk vind om de praam erop te doen.
nou zeg het maar?, ik weet het niet waarom? daarom wil ik er ook achter zien te komen. zodat ik er wat aan kan doen.
Laatst bijgewerkt door chayenna1 op 30-12-10 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:47

JamieShanin schreef:
het kan zijn dat de zadelschacht (?!) te klein is dat als je op stapt dat tegen haar ruggen wervels duwd, probeer eens van de andere kant op te stappen ;)

ik stap links op en rechts af :P
word je ook nog eens lenig van ;)

ik zou het eens proberen :D

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:48

iejoor62 schreef:
Je zou ook eens kunnen proberen aan de rechterkant op te stijgen, waarschijnlijk 'overdonder' je je paard dan en zit je erop voor ze het door heeft en kun je er ook achterkomen of het door pijn is of door koppigheid.
Moeilijk hoor om advies te geven zonder het gezien te hebben, maar die praam vind ik echt niet kunnen...sorry voor mijn mening hierover.

daarom open ik deze topic ook, ik wil het zelf ook graag zonder praam doen,

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:29

chayenna1 schreef:
nou reageer maar even normaal hoor, dat is de enige manier nu, en de rug is al naar gekeken voor de 100e keer, & anders zou ze er ook wel last van hebben tijdens het rijden, want dan is ze braaf.
en nu wil het niet anders dan met de praam, daarom open ik een topic of er ook mensen zijn die dit probleem herkennen en mij verder kunnen helpen met tips bijv.
niet om reactie's zoals die van jou, ik weet niet maar hoe had jij het gedaan ik de plaats van mij, dan zit je toch ook niet op zoke reactie;s te wachten als je zo'n topic opent.
net of ik het leuk vind om de praam erop te doen.
nou zeg het maar?, ik weet het niet waarom? daarom wil ik er ook achter zien te komen. zodat ik er wat aan kan doen.

Dat is de enige manier? Je hebt een keuze, je kan er ook niet op stappen! Is altijd wel heel makkelijk gezegd.
Ook dat ze niks vertoond onder het rijden(of dat je het niet opmerkt) hoeft niet te betekenen dat ze nergens last van heeft.

Ze heeft een hele goede reden om zo te reageren want anders reageert ze niet zo, dus aan jou om die reden te zoeken en niet hardhandig te worden.
Nogmaals de vraag of er al een osteopaat, fysio en goede zadelmaker bij is geweest.

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:32

niet opstappen?, dus haar dan maar zo laten staan? ik kan haar moeilijk zo laten staan.
ze vertoont niks onder het zadel, en het merkt mij ook niet op.
jaa er is wel een zadelmaker bij geweest!.
ik denk zelf dat het een stuk met de opvoeding te maken heeft.
en ik ben absoluut niet hardhandig!.
nogmaals ik vraag hier om tips.
ik heb er al veel dingen bij gehaald, om te kijken of dat het probleem is, maar dat is het allemaal niet.
het komt er tot nu toe op neer dat het paard van mij niks mankeert, en het kwa gedrag een probleem moet zijn.( en daar moet natuurlijk ook een rede voor zijn, maar dat is niet dat het paard zelf wat mankeert.) Dus nogmaals ik heb alles er al bij gehad. en ik vraag alleen maar als jullie tips hebben of ik ook door een andere manier zonder praam op mijn paard kan komen.
dus ik hoef geen reactie;s meer om mijn paard naar een osteopaat te laten gaan.
& de tips die ik heb gekregen ben ik ook blij mee :D , en zal ik zeker wat mee gaan doen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:15

ik heb je volgens mij tips gegeven hoe je kunt proberen om het te doobreken. Als vervelend gedrag al zo bevestigd is, kun je daar gerust maanden vooruit trekken om dat gedrag te veranderen. Eventueel nog een keer mijn verhaaltje lezen en die van de andere die je gewoon een paar tips geven ipv alleen maar in de verdediging te schieten? Nogmaals.....dit gaat heel veel tijd kosten, en geduld {er van uitgaande dat je paard dus fysiek in orde is, maar dat is volgens jou het geval}. Het is echt niet zo dat er iemand komt met "de gouden tip" en morgen is het probleem opgelost. Daarvoor zit het gedrag al veels te veel bevestigd. En niet rijden is niet zo'n punt hoor....voor het paard. Het is eerder een punt voor jou denk ik. Lees mijn adviesje nog een keer door. Gewoon een stappenplan maken en niet verder gaan met de volgende stap, voordat de vorige echt 100% bevestigd is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:20

Ik denk niet dat we je zo via de computer kunnen helpen. Dit is echt een kwestie van het paard lezen en begrijpen en daar op inspelen.

En ja, laten staan in de wei is voor een paard nog altijd fijner dan met dwang (de praam dus) op te stappen. Dus ik zou ook niet opstappen tot je weet wat je gaat doen. Ik vraag mijn paard zelfs om toestemming om op te mogen stappen, krijg ik dat niet, stap ik ook niet op. (Maar ik zorg er dus wel voor dat ik dat krijg)

Waar woon je TS, misschien dat er Bokkers zijn (ik iig wel) die je willen/kunnen helpen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:22

chayenna1 schreef:
niet opstappen?, dus haar dan maar zo laten staan? ik kan haar moeilijk zo laten staan.
ze vertoont niks onder het zadel, en het merkt mij ook niet op.
jaa er is wel een zadelmaker bij geweest!.
ik denk zelf dat het een stuk met de opvoeding te maken heeft.
en ik ben absoluut niet hardhandig!.
nogmaals ik vraag hier om tips.
ik heb er al veel dingen bij gehaald, om te kijken of dat het probleem is, maar dat is het allemaal niet.
het komt er tot nu toe op neer dat het paard van mij niks mankeert, en het kwa gedrag een probleem moet zijn.( en daar moet natuurlijk ook een rede voor zijn, maar dat is niet dat het paard zelf wat mankeert.) Dus nogmaals ik heb alles er al bij gehad. en ik vraag alleen maar als jullie tips hebben of ik ook door een andere manier zonder praam op mijn paard kan komen.
dus ik hoef geen reactie;s meer om mijn paard naar een osteopaat te laten gaan.
& de tips die ik heb gekregen ben ik ook blij mee :D , en zal ik zeker wat mee gaan doen.

Als je nou gewoon even antwoord geeft op mijn vraag :?
Je bent heel oneerlijk bezig als je denkt dat ze fysiek niks mankeert omdat ze door de DA is goedgekeurd bij aankoop.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:00

Wat ik doe als een paard niet stil staat tijdens het opstappen:
Als hij een stap naar voren zet moet hij deze stap ook terug dit vertel ik streng en beloon hem als hij op de juiste plek weer stil staat.
Als ik opstap en het maakt niet uit hoe ver ik al ben bewegen is afstappen en weer terug op plek zetten.
Als je dit kan volhouden lees kan soms wel een uurtje of langer duren dan geeft het paard het wel op en blijft dan wel staan.
Je houdt geen benen over maar dit werkt wel als je het geduld kan opbrengen.
Als je dan eenmaal zit minimaal een minuut stil staan voor je wat gaat doen.
Dit alles doe je met een losse teugel wat maakt dat hij makkelijk weg kan maar het geeft je tevens de kans het hem gelijk
goed te leren. Door het stilstaan na het opstappen is het paard ook rustiger hij hoeft niet gelijk immers.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt succes!!

Marieke

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:15

Er van uitgaande dat je alles heb laten nakijken en er fysiek niets mis is. Zou ik toch zeggen terug naar de basis. Er is iets fout gegaan en dat kun je nu alleen oplossen door consequent te zijn en door te pakken. Hierbij heb je iemand nodig die je vanaf de grond kan assisteren. Diegene op de grond is erg belangrijk. Neem iemand die echt zeker is van zichzelf. Dit kan betekenen dat je haar eerst wat klem moet zetten in een hoek, misschien in het begin alleen maar even hangen. Dit paard is gewoon het vertrouwen kwijt. Gebruik absoluut geen praam! Dit heb ik ik nog nooit gehoord en zou heel goed het probleem alleen nog maar erger kunnen maken! Als er niemand is die je goed kan assisteren is er maar een manier en breng het paard weg om door een professional te laten corrigeren.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:26

chayenna1 schreef:
iejoor62 schreef:

daarom open ik deze topic ook, ik wil het zelf ook graag zonder praam doen,

Dat snap ik maar al tegoed en hoop ook dat het binnenkort zonder kan, maar het is zo'n dwang voor je paard als de praam erbij komt en zal ze het nooit als prettig gaan ervaren.
Heb je mijn tip (en van anderen geloof ik) het al geprobeerd om rechts op te stijgen? Zou mooi zijn als dat wel zou kunnen.
Heel veel succes

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:48

-
Laatst bijgewerkt door chayenna1 op 31-12-10 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:53

sliert schreef:
En niet rijden is niet zo'n punt hoor....voor het paard. Het is eerder een punt voor jou denk ik. .

jaa dat klopt ook wel een beetje, ik rijdt op dit moment wedstrijden. en ik kan haar op dit moment ook maar 1 keer in de week rijden, en daarom juist wil ik er dan ook op gaan rijden. straks is het bijv. uitproberen? dan heeft zij het van mij gewonnen, als ik haar terug de stal in zet, en als ik dat elke keer doe dan denkt ze op een gegeven moment dat ze het steeds weer kan gaan doen. en misschien dat het daar alleen maar erger mee wordt.

maar bedankt voor je tips die ik tot nu toe heb gekregen ik heb ze zeker goed door gelezen,. en zal er zeker wat mee doen :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:01

chayenna1 schreef:
sliert schreef:
En niet rijden is niet zo'n punt hoor....voor het paard. Het is eerder een punt voor jou denk ik. .

jaa dat klopt ook wel een beetje, ik rijdt op dit moment wedstrijden. en ik kan haar op dit moment ook maar 1 keer in de week rijden, en daarom juist wil ik er dan ook op gaan rijden. straks is het bijv. uitproberen? dan heeft zij het van mij gewonnen, als ik haar terug de stal in zet, en als ik dat elke keer doe dan denkt ze op een gegeven moment dat ze het steeds weer kan gaan doen. en misschien dat het daar alleen maar erger mee wordt.

maar bedankt voor je tips die ik tot nu toe heb gekregen ik heb ze zeker goed door gelezen,. en zal er zeker wat mee doen :D

Een paard denkt niet in termen van winnen en verliezen. Die denkt in termen als leider en lagere. Dus zelfs als ze je uitprobeert is het beter haar te laten staan, dan te laten zien dat je geen goeie leider bent en dan maar met dwang opstapt. Zo creëer je angst, geen respect.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:11

kun je de rest van die week dan niet gebruiken om te oefenen met opstappen?
dat je paard bij aankoop goedgekeurd is wil niet zeggen dat hij nu geen pijn kan hebben. als hij een trap heeft gekregen van een ander paard, verkeerd gelegen heeft in de stal of in de wei rare sprongen heeft gemaakt waardoor er iets vast zit kan hij ook pijn hebben. als je zeker weet dat dit niet het geval is, zou ik goed met je paard gaan oefenen, op een manier die eerlijker is tegenover je paard of hulp vragen aan iemand die er meer verstand van heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:30

Er is een rede waarom het paard niet wil dat jij opstapt.
Ik reageer heel normaal hoor , wat wil je horen dat een praam normaal is om op te stappen, nou ik heb er nooit eerder van gehoord en het is heel paard onvriendelijk,zo ie zo praam gebruik sta ik niet achter.
Want het probleem komt gewoon van de mens af , ook jou opstap probleem.

Wat ik zou doe kan ik zo niet beoordelen, zou zeggen kom maar eens langs met het paard, maar weet zeker dat met geduld en goeie begeleiding het beter word, maar dan zul jij daar voor open moeten staan en die praam in de kliko gooien en je meer in het paard moeten gaan verdiepen, waarom laat het paard jou niet opstappen b.v en wat kan je daar van leren ?

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 17:21

nou ik ben het er niet mee eens om je paard te laten staan als het niet lukt.
& nogmaaals, ik vraag hier voor opstaptips.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:41

Heb je al eens geprobeerd om iemand op te laten stappen die wat meer ervaring heeft dan jij? En wat zegt je instructeur ervan?

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:18

Ik zou toch zeker eens een goede zadelmaker laten kijken,
hoe reageert hij met het aansingelen? Hoeft geen verband te zijn hoor maar als ie daar ook op reageer ben je misschien weer een stapje verder..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:52

chayenna1 schreef:
nou ik ben het er niet mee eens om je paard te laten staan als het niet lukt.
& nogmaaals, ik vraag hier voor opstaptips.

Je hoeft het paard ook niet te laten staan , maar ga uit vinden waarom hij niet wil dat je opstapt,
Wat doet het paard b.v als je met een opstapje opstapt en dan zonder zadel, wat doet het paard als je het opzadelt?
Wat doet het paard als er iemand anders opstapt , wat doet het paard als je er een opstapje naast zet en daar alleen maar op gaat staan zonder o pte stappen, denk dat je een te groot ding maakt van het niet op kunne stappen, ga eens wat meer grondwerk doen een basis leggen en werk dan in zo`n grondwerk sessie naar het op zadelen toe , maar laat het op stappen even achter wegen en werk daar eens een paar weken naar toe, maar begrijp dat als jij niet op het paard kan zitten het voor jou stil staan, je hoeft dus niet het paard te laten staan maar ga er me aan het werk op een positieve manier, je maakt er een te groot gedoe van waardoor je paard niet anders kan dan jou niet op te laten stappen, jij vraagt om dat gedrag, door breek dat met positief bezig zijn en ben niet heel te tijd bezig met wat het paard niet fijn vind, maar zorg dat hij het weer fijn gaat vinden dat jij op zijn rug zit, want ook dat zal voor hem nu geen feest zijn.