Waarom zou het paard zijn hoofd omlaag doen als jij je handen laag zet en kneed denk je?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lienelien schreef:Laatste en dan ben ik er ook klaar mee: een niet-nageeflijk paard kun je niet rechtrichten. Hier denken we dus anders over.
Ik hou er verder over op nu.
Jotoma schreef:Dus een stijf paard kan je niet rechtrichten?Een paard kan nooit los zijn in zijn lichaam voordat hij rechtgericht is. Dus klopt niet helemaal wat je zegt.
Lienelien schreef:Als ik één ding zeker weet dan is het dat mijn paarden absoluut los zijn in het lijf en volledig over de rug lopen!!! Lossigheid en nageeflijkheid is juist mijn speerpunt en mijn paarden kenmerken zich dan ook door hun lichtheid, lossigheid en deining van de rug. Een ieder die er op stapt roept als eerste: wat zijn jouw paarden toch altijd fijn los in het lijf!
Rechtrichten is geen enkel probleem meer wanneer je paard zich fijn over de rug geeft, vaak lost 90% van de scheefheid zichzelf op zodra het paard voorwaarts en nageeflijk gaat. Die andere 10% heb je er dan zo bij. Dus als je eerst gaat rechtrichten en dan pas nageeflijk gaat maken zadel je jezelf en je paard met veel meer werk op! En lees anders eens het Scala der Ausbildung, rechtrichten is pas stap 5, direct na 4:schwung en voor 6:verzameling! Rechtrichten doe je niet in de beginfase! Tenminste niet datgene wat een echt ervaren ruiter onder rechtrichten zal verstaan. Wellicht is dat een gevoel dat veel basisruiters niet (her)kennen, want het is natuurlijk ook niet de bedoeling om met een echt scheef paard door te rijden. Mocht je dat tegenkomen dan dien je dat natuurlijk wel eerst tot in redelijkheid op te lossen, door voorwaarts en nageeflijk te rijden dus! Maar het fijnere werk daarvan komt pas veel later in de africhting, wanneer een paard alle zijgangen kent en je zijn hals, schouders, middenhand en achterhand afzonderlijk van elkaar kunt verplaatsen.
Verder heb ik overigens niks met boekwijsheden of citaten, doe het eerst zelf maar eens!
@annebe: zware tour en Grand Prix is hetzelfde!
1amazone1 schreef:midgie schreef:3 mnd en dan al verwachten dat het dier nageeflijk is in alle 3 de gangen, hoe oud is het dier?
Wat doe je b.v aan het recht richten , de zijgangen ??
Ga eerst eens met de techniek aan de gang en geef het dier de kans om zijn spieren te ontwikkelen zodat hij leert dragen en daar is wel wat langer voor nodig dan 3 mnd.
En wat is doorrijden, dat klinkt altijd zo naar vind ik, neem de tijd en geef het dier de tijd om te ontwikkelen en leer zelf ook wat nageeflijk is en wat er gebeurd in het lichaam van het paard als het nageeflijk is en wat jij daar bij voelt in je zit en handen , want het feit dat je al over hulpteugels praat geeft aan dat je zelf ook nog heel veel moet leren. Ga eens de theoretische kant van het paard rijden leren dan zul je door krijgen dat het niet zomaar in 3 mnd lukt, maar dat als je het goed wil doen en je paard gezond in zijn lijf wil houden een weg van jaren training .
wil je het goed doorlezen, voordat je zo'n reactie geeft.
Ik wil juist geen hulpteugels gebruiken, maar dat ze vanuit een natuurlijke ontspanning nageeflijk loopt.
ik wilde inderdaad meer weten wat ik kan verwachten en of er misschien nog goede tips tussen zaten, zoals dorienn bijvoorbeeld geeft.