Van superpony naar rotpony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:19

@ countrygirl: dat mag je allemaal nog eens herhalen aan de eigenaar want het is niet mijn pony! En wat met al die andere pony's die vanaf 3 opgeleerd worden dan? Schreeuwen die ook allemaal van de pijn?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:22

Elin_ schreef:
Je reageert nogal koppig en eigenwijs TS
In de titel al dat het een goede instructrice is en je zeker niet gaat verandern.
Nou als ik jou tekst lees vind ik het een bar slechte instructrice

Pony probeert wat te vertellen ,maar jullie pakken sporen erbij en zweep en slaan en streng zijn en ga zo maar door.

Je zegt zomaar dat ze echt profiteerd? Nou als ik die (4 jarige) pony was die ook nog een veulen heeft gehad zou ik echt helemaal geen ene drol meer voor je doen hoor.

Het is een kleuter !

Citaat:
Ze is nagekeken, alles in orde. En of het nu om een pony van 10 of een pony van 4 (bijna 5) gaat, maakt toch niet uit. Je pony moet wel luisteren of mag een 4-jarige meer als een 10-jarige? Net andersom want als ze 4 zijn nemen ze alles direct op dus hier moet dringend iets aan gedaan worden...

Het maakt heel veel uit. Een pony van 10 jaar is geestelijk en lichamelijk zo goed als klaar met groeien.
De pony van 4 ontdekt en leert nog en jij zit hem vanalles te bevelen en te doen zonder echt te luisteren.

En ja een pony van 4 mag meer ja. Daar hoor je minder van te verwachten dan van een 10 jarige vind ik.
En ze nemen er wat van op als het tenminste leuk is. Jij en je pony hebben hier geen plezier in en jij hebt er nog minder last van dan de pony... Wat denk je dat die het vind? Sporen , Zwepen etc :z

De instructrice is heel goed. Ze is trouwens ook maar beginnen handelen vanaf dat ze wist dat ze lichamelijk OK was. Minder verwachten van een 4-jarige is natuurlijk wel normaal, maar ze zijn dan zo kneedbaar en gedrag word snel aangeleerd. Sporen en zweep vind ik OK als je er correct mee handelt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:23

IK zou gelijk een andere instructrice nemen, want een die zegt die hem flink mept met de zweep en zegt dat je maar met goeie sporen moet rijden hoort geen les te geven,
Zij hoort jou de techniek te leren en niet hoe je een pony vooruit mept.

Wat doe je er zelf aan om te leren, leer je b.v de theoretische kant van het rijden wel,
Al eens bedacht waarom een pony stil blijft staan of waarom een pony bokt, dat doen ze vaak niet zomaar.
Dus ja al sje echt wil leren rijden zou ik toch een andere instructrice nemen en ook wat meer gaan lezen over dat paarden b.v ook gevoel hebben en miss wat meer in hun natuurlijke gedrag gaan verdiepen, dat zou je instructrice ook eens moeten gaan doen.

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:24

Heel snel van manege veranderen. Een pony van 4 die net een veulen heeft gehad? En al manegelessen loopt, ik gok zo´n 3 tot 4 uur per dag. Belachelijk!!
En nog belachelijker dat jij zegt dat het een rotpony is!! Er worden nog steeds geen rotponies geboren, die worden alleen gemaakt door maneges
en slechte ruiters!!!

EarthFocus

Ten eerste, een rotpony bestaat niet!!

Dan nu het 2e en belangrijkste, een paard denkt niet zoals wij.. Wij zijn lui en doen liever niks.
Maar een paard mankeerd wel degelijk iets als het niet vooruit gaat.
Een paard denkt niet van: 'Als ik nou niks doe, dan kan ik naar stal.'
Nee, een paard gaat tot het uiterste voor je, en als je de hints niet opvolgt dat die pijn heeft, dan gaat die over op de hardere manieren, dat is dus het wegsprinten/bokken/steigeren.

Ik als net 16-jarige zou dat diertje wel een maandje willen hebben, en ik zal je beloven, dat beestje komt gelukkig en relaxed terug. Want dat diertje gaat 24/7 lekker naar buiten met andere paarden met een schuilstal en elke dag een half uurtje tuttelen en een beetje werken zonder dwang.
En dat zo opbouwen.

Elin_

jumpiewumpie schreef:
@ countrygirl: dat mag je allemaal nog eens herhalen aan de eigenaar want het is niet mijn pony! En wat met al die andere pony's die vanaf 3 opgeleerd worden dan? Schreeuwen die ook allemaal van de pijn?

Neem aan dat die paarden niet met sporen en zweep ''bewerkt'' worden als ze je iets proberen te vertellen?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:25

Mitch2004 schreef:
Heel snel van manege veranderen. Een pony van 4 die net een veulen heeft gehad? En al manegelessen loopt, ik gok zo´n 3 tot 4 uur per dag. Belachelijk!!
En nog belachelijker dat jij zegt dat het een rotpony is!! Er worden nog steeds geen rotponies geboren, die worden alleen gemaakt door maneges
en slechte ruiters!!!

Helemaal niet! 2 uur per week! Ze loopt nog niet officieel mee in de lessen en zeker niet met mensen die nog niet zo perfect kunnen paardrijden!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:27

jumpiewumpie schreef:
Mitch2004 schreef:
en slechte ruiters!!!

Helemaal niet! 2 uur per week! Ze loopt nog niet officieel mee in de lessen en zeker niet met mensen die nog niet zo perfect kunnen paardrijden!

Hiermee geef je aan zelf wel perfect te rijden?? :Z

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:28

Elin_ schreef:
jumpiewumpie schreef:

Neem aan dat die paarden niet met sporen en zweep ''bewerkt'' worden als ze je iets proberen te vertellen?

Sporen en zweep gebruik ik trouwens nooit. Dat was een keer, en het het heeft geholpen. Maar hoe maak je een paard actief dan bijna niet reageert op beenhulpen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:29

jumpiewumpie schreef:
Elin_ schreef:
Je reageert nogal koppig en eigenwijs TS
In de titel al dat het een goede instructrice is en je zeker niet gaat verandern.
Nou als ik jou tekst lees vind ik het een bar slechte instructrice

Pony probeert wat te vertellen ,maar jullie pakken sporen erbij en zweep en slaan en streng zijn en ga zo maar door.

Je zegt zomaar dat ze echt profiteerd? Nou als ik die (4 jarige) pony was die ook nog een veulen heeft gehad zou ik echt helemaal geen ene drol meer voor je doen hoor.

Het is een kleuter !

[quote van jou : ]
Ze is nagekeken, alles in orde. En of het nu om een pony van 10 of een pony van 4 (bijna 5) gaat, maakt toch niet uit. Je pony moet wel luisteren of mag een 4-jarige meer als een 10-jarige? Net andersom want als ze 4 zijn nemen ze alles direct op dus hier moet dringend iets aan gedaan worden...

Het maakt heel veel uit. Een pony van 10 jaar is geestelijk en lichamelijk zo goed als klaar met groeien.
De pony van 4 ontdekt en leert nog en jij zit hem vanalles te bevelen en te doen zonder echt te luisteren.

En ja een pony van 4 mag meer ja. Daar hoor je minder van te verwachten dan van een 10 jarige vind ik.
En ze nemen er wat van op als het tenminste leuk is. Jij en je pony hebben hier geen plezier in en jij hebt er nog minder last van dan de pony... Wat denk je dat die het vind? Sporen , Zwepen etc :z

De instructrice is heel goed. Ze is trouwens ook maar beginnen handelen vanaf dat ze wist dat ze lichamelijk OK was. Minder verwachten van een 4-jarige is natuurlijk wel normaal, maar ze zijn dan zo kneedbaar en gedrag word snel aangeleerd. Sporen en zweep vind ik OK als je er correct mee handelt[/quote]

Nou nou wat een goede zeg! Slaan , sporen jaaaa super mens! Komop open je ogen.
Met geweld kom je er niet hoor :z
Ze zijn kneedbaar EN kostbaar je kan het in die tijd zoveel verpesten en/of verbeteren.
En wat jullie doen is verpesten.
Pony'tje is kneedbaar ,maar word verpest doordat jullie haar geroep niet horen ,maar stronteigenwijs je eigen conclussies trekken en allemaal hulpmiddelen uit de kast gaan halen om maar '''de macht'' te voelen.

''Sporen en zweep vind ik OK als je er correct mee handelt'' uhu mee eens ,maar bij jullie is dit niet het geval.
Paard probeert wat te zeggen > Streng zijn+ zweep + sporen

Ja correct hoor :j

Meis kijk naar jezelf en je ''goede'' instructrice ipv naar de pony.
Misschien is het geen rotpony maar een rot berijder en een rot instructrice voor die pony ;)

Waar het verstand v/d ruiter eindigt , beginnen de hulpteugels/hulpmiddelen

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:31

jumpiewumpie schreef:

Elin_ schreef:

jumpiewumpie schreef:
Sporen en zweep gebruik ik trouwens nooit. Dat was een keer, en het het heeft geholpen. Maar hoe maak je een paard actief dan bijna niet reageert op beenhulpen?

Nou nou wat heeft het geholpen zeg
Is jullie probleem verholpen? Noop... Is het verbeterd? Neeeeuh...

Heeft het geholpen ? Nee ;)
Simpel hea?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:32

Ik heb trouwens nooit gezegd perfect te kunnen paardrijden, maar ik ben absoluut geen beginner. Ik heb al enkele pony's opgeleerd en doorgereden met succes. En eigenlijk is dit allemaal offtopic.

Voor de laatste keer:

DIT IS NIET MIJN PONY EN IK ZOU EENS WILLEN WETEN OF JULLIE ZOUDEN KUNNEN WETEN WAT ER MET HAAR SCHEELT ZONDER ZO AANVALLEND UIT DE HOEK TE KOMEN?

Bij mijn instructrice blijf ik. Zij heeft me geleerd wat echte ontspanning is en buiten die ene keer heeft ze nooit zo gehandeld.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:33

Elin_ schreef:
jumpiewumpie schreef:

Elin_ schreef:

jumpiewumpie schreef:

Nou nou wat heeft het geholpen zeg
Is jullie probleem verholpen? Noop... Is het verbeterd? Neeeeuh...

Heeft het geholpen ? Nee ;)
Simpel hea?

Die les wel hoor. Daarna heeft ze twee wekenstilgestaan en toen begon weer.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:35

Maar toen begon het. Als mevrouw echt niet luisterde (dus traag zijn dan) gaf ik eens een tik op d'r kont.

Op haar kont nog wel?
Jaa dan zou ik ook niet gaan lopen.
Volgens mij wat de anderen ook al zeiden heb je er ook echt geen plezier in en een rotpony bestaat niet.

Misschien begint ze al gewoon vroeg met pubberen ofzo of is de kou ook op haar geslagen.
Bij ons op stal hebben ze nu ook dom 2 manege paarden ingereden met sporen en mogen de klanten niet met sporen maar die paarden lopen nu dus mooi niet meer. Die weigeren ook enzo.
Dus dat is echt niet slim van jou instructrice.

Ik hoop voor het beestje dat het goed komt ;(

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:37

Hoe heb je die pony's dan opgeleerd en doorgereden?

Wat er met haar scheelt?? Zij heeft hulp nodig van een betere ruiter dan jij die haar wel haar tijd gunt ipv na een veulen nu al wel helemaal rijden etc. Die andere mogelijkheden ziet dan sporen en zweep en meningen heeft zoals : ''Ze moet gewoon luisteren , Ze moet dit , ze moet dat''

Helaas blijf je bij die instructrice ... Maar das jou keuze

@Je laatste post

Die les wel ja, Maar hoe kon dat paard anders? Paard werd geslagen met een zweep op momenten dat ze niet vooruit ging en sporen die haar prikten,.
Stoer paard als ie dan nog durft te staken wegens een probleem.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:38

En ik wil je ook vertellen dat ik één keer sporen heb aangehad bij haar én correct heb gebruikt, dus eerst kuit, geen reactie: spoor en gerust laten.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:38

daar zit het punt TS...
2weken stilgestaan, waarschijnlijk 23/7 op stal en 1u eruit om in een stapmolen rondjes te mogen stappen.

Dat beest wordt gek, helemaal totally crazy!
Kijk naar jezelf, 23/7 opgesloten zitten in de douche en er een uurtje uitmogen om in de huiskamer een rondje te lopen.

Begrijp me niet verkeerd, maar jullie zijn hier degene die het diertje de goot inhelpen!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:38

Pff wat een ophef hier! Je kan hier tegenwoordig geen praktijk-probleem topic meer plaatsen zonder dat je door iedereen word aangevallen.
Erg vervelend voor je dat dat leuke pony'tje nu zo vervelend doet. Ik denk wel dat ze je iets wil vertellen, vooral als ze vroeger altijd zo fijn was met rijden.. Misschien heeft ze pijn in haar rug, en door dat een merrie een veulen heeft gehad kunnen er ook bepaalde organen verzakt zijn of inwendig wat dingen die niet helemaal goed meer liggen.
Je had haar al na laten kijken?Door fysio? osteopaat?
Als ze lichamelijk OK is kan het zijn dat het een gedragsprobleem is.. of dat ze je aan het uit proberen is, dit kan ook voor komen op jonge leeftijd. Let wel op dat je niet al het probleemgedrag afschuift op 'uitproberen' want je pony kan zeker wel ergens last van hebben!
Waarschijnlijk gaat jou instructrice er vanuit dat het uitprobeer-gedrag is. Als dit zo is/was zou het nu al opgelost moeten zijn met een zweep vind ik persoonlijk. Als jouw paard jou aan het uitproberen is en je laat hem een paar x zien dat jij de baas bent, dan is het zo over.
Aangezien het niet over gaat denk ik dat het toch iets lichamelijks is. Vind wel dat ik hier moeilijk over kan oordelen via bokt.. Succes ermee.. Hoop dat het weer goed komt en dat je er weer wat plezier aan beleeft, anders zijn er nog genoeg andere leuke paardjes op de manege!

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:42

jumpiewumpie schreef:
En ik wil je ook vertellen dat ik één keer sporen heb aangehad bij haar én correct heb gebruikt, dus eerst kuit, geen reactie: spoor en gerust laten.

Okee dat had ik dan verkeerd begrepen.
Ik dacht dat je er alleen maar op moest met sporen.
Sorry.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:50

Ik zal zoals mensen al zeiden: eens wat variatie in je les toevoegen, door bijvoorbeeld een keer met pionen in de bak te gaan spelen, dan een keer lekker een stuk te wandelen enz. LAAT HIERBIJ JE ZWEEP EN SPOREN THUIS. En als je gaat rijden vraag dan niet te veel van de pony, als zij maar loopt (dus niet aan de teugel lopen enz.)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:51

Eigenlijk hebben jullie nu allemaal commentaar op mij, want ik kan niet rijden, ik leer pony's slecht op en ik gebruik alle hulpmiddelen verkeerd. Ik begrijp wel dat jullie commentaar hebben want ik heb haar een keertje met sporen gereden, en na 10 keer stilstaan heeft ze een tik met de zweep gekregen (waarop ze trouwens niet reageerde)

De waarheid is dat jullie me nooit hebben zien rijden, en jullie niet kunnen oordelen vanachter jullie computerscherm over mijn rijvaardigheden en ook de manier waarop ik met paarden omga want neen, ik ken topruiters die kun pony een stamp onder hun buik geven als ze niet blijven staan als die gewassen moeten worden. Wel, dát vind ik zielig, daar kan ik niet naar kijken en zo'n mensen verdienen het niet.

Dus ik zou het ten zeerste appreciëren moesten jullie gewoon mee helpen zoeken naar oplossingen in plaats van mijn instructrice én mij af te breken. Want nee, buiten die tik op haar kont heeft ze nooit iets misdaan en ze rijdt hoog in de dressuur. En ik zie haar ook fronsen als iemand onterecht een paard straft.

Typisch bokt denk ik...

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:52

Citaat:
Misschien is rotpony wel overdreven maar... het is eigenlijk toch wel een rotpony
Sporen en zweep vind ik OK als je er correct mee handelt

1 je zegt niet dat het een rotpony is want dat is ze niet
jij hebt toch zelf gezegd dat op het begin alles goed ging en nu niet meer
wel , mischien is dat het teken dat ze het nu niet meer kan
is haar zadel trouwens nagekeken?

2 als je er correct mee handelt... ze handelt er niet correct mee hé!
sorry ik ben niet graag onvriendelijk en brutaal maar dit kan gewoon niet!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:53

gabjj8 schreef:
daar zit het punt TS...
2weken stilgestaan, waarschijnlijk 23/7 op stal en 1u eruit om in een stapmolen rondjes te mogen stappen.

Dat beest wordt gek, helemaal totally crazy!
Kijk naar jezelf, 23/7 opgesloten zitten in de douche en er een uurtje uitmogen om in de huiskamer een rondje te lopen.

Begrijp me niet verkeerd, maar jullie zijn hier degene die het diertje de goot inhelpen!

Waar heb je stapmolen gezien? Een paard op de wei zetten met dit weer is veel gevaarlijker!
En elke dag komt mag ze in de binnenpiste los lopen met wat andere pony's...
Laatst bijgewerkt door jumpiewumpie op 28-12-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:55

uzo schreef:
Citaat:
Misschien is rotpony wel overdreven maar... het is eigenlijk toch wel een rotpony
Sporen en zweep vind ik OK als je er correct mee handelt

1 je zegt niet dat het een rotpony is want dat is ze niet
jij hebt toch zelf gezegd dat op het begin alles goed ging en nu niet meer
wel , mischien is dat het teken dat ze het nu niet meer kan
is haar zadel trouwens nagekeken?

2 als je er correct mee handelt... ze handelt er niet correct mee hé!
sorry ik ben niet graag onvriendelijk en brutaal maar dit kan gewoon niet!

van die rotpony is een typfout denk ik :+ maar we zitten gewoon even in een dipje, we komen er samen wel uit. Daar heb je het weer: weet je misschien of ik er correct meehandel? Aha, dat is waar IK mij nu aan erger!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:57

suusje1996 schreef:
jumpiewumpie schreef:

Okee dat had ik dan verkeerd begrepen.
Ik dacht dat je er alleen maar op moest met sporen.
Sorry.

Geeft niet, misverstandje {:)