hoe krijg ik hem nou echt lekker los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:38

Okkie1"]
[quote="starletta schreef:
ja het is toch iedereen zn eigen mening kom zeg maak er eens niet zo probleem van ! natuurlijk maak je hem moe met longeren je moer er gewoon gelijk op, tenzij ja als het een driftkikker is of een heethoofd what ever , en hulp teugels zijn super met longeren!

Ik sta ook open voor je mening, ik zou alleen wel eens willen weten wáárom dat je longeren moet laten omdat ze daar moe van worden Verward dat stukje volg ik niet! Met rijden worden ze ook moe, moet je het daarom ook maar laten Verward

Het ligt denk ik aan de manier waarop je longeert.
Je kunt er met een longeerzweep achteraan gaan jakkeren, maar je kunt hem ook lekker laten stappen/draven en eventueel een rondje laten galoperen en met de zweep erbij de achterhand eronder laten zetten. Overgangen laten maken.

Doordat er geen ruiter opzit die het paard kan storen kun je heel makkelijk op het paard inwerken.

Mijn bedoeling van longeren is hetzelfde doel behalen als wat ik wil als ik erop stap. Het paard gymnastiseren en op subtiele hulpen laten reageren.
Onze paarden reageren dan ook heel snel op een minimale hulp o.a door het longeren.

Je hoeft toch ook niet persé een uur te rijden na het longeren. Als het paard lekker los is door het longeren heb je weer al veel moeite bespaard door wat te gaan kl*ten om hem/haar los te krijgen. Je hebt meer tijd voor andere oefeningen. En als hij/zij goed gaat kun je toch ook gewoon stoppen dan hoef je toch niet nog door te rijden om dat uur vol te krijgen.

Als ze dan nog zo moe worden van het longeren wordt het misschien eens tijd om wat aan de conditie van het paard te doen Knipoog

En wat betreft die hulpteugels, jíj vindt hulpteugels super met longeren, daarom zíjn ze nog niet goed!
[/quote]

Ik denk dat ze bedoelen dat je met rijden iets oefent en dat ze het nut van longeren niet inzien?:?

btw. Ik vind longeren geen moemakerij....kan erg nuttig zijn: een 2-jarige kan zo alvast een beetje conditie krijgen of een beetje spieren..een andere pony word er lekker los van..een andere pony heeft het gewoon nodig omdat hij anders niet te houden is..en sowieso is het wel een goede afwisseling. en ik denk dat wat okkie zegt ook goed is om ze zo los te maken.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:02

Hey Johanna!
Dan spijt me het te moeten zeggen, maar dan heb je nog niet goed gewerkt met de pessoateugel . De pessoateugel heeft namelijk het volgende effect (als je hem goed gebruikt): Paard gaat zijn hoofd iets hoger dragen (zoals het hoort) en brengt zijn achterhand meer onder zijn lichaam (moet wel als hij zijn hoofd zo draagt). Door dat hij deze twee dingen gaat doen (er spelen natuurlijk nog veel meer dingen mee, maar dan ben ik hier nog minimaal een uur aan het uitleggen) kan je paard veel meer van uit de schouder zijn been naar voren zetten. Het resultaat is dan lange, ruime passen. Maar hey, als die touwtjes van jou bij jou paard werken, dan moet je dat toch gewoon doen OK dan! !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:03

Het helpt inderdaad om heel veel overgangen, figuren en voltes te maken en veel bezig te zijn met stelling en buiging.