Pony accepteert het bit niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:51

NicoleHorses schreef:
er komt binnenkort nog een tandarts en over dat tape heb ik nogal slechte dingen gehoord!
)

Met een zeempje of latex om je bit is niks mis, is in de aangespannen sport zelfs zeer gebruikelijk.

Mijn tandarts, Jan Groeneveld, heeft ook een bittenservice, misschien kan hij je verder helpen?
http://www.paardengebitsverzorger.nl/

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:55

moonfish13 schreef:
Niet zo aanvallend zeg midgie, kan me voorstellen dat het in het verkeerde keelgat schiet.
Iedereen heeft wel eens een verkeerd moment op de foto staan.

Ik ben niet aanvallend helemaal niet zelfs , vraag alleen wat de TS dan wel wil horen en hoe zij er dan zelf over denkt.
ja en wat het verkeerde moment op de foto betreft , dan staan er in haar profiel ook een aantal verkeerde moment , is dat toeval?

Air

Re: Pony accepteert het bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:45

TS kan je eens zeggen wat jij op die foto ziet? En dan heb ik het over de positieve dingen zoals juist ruggebruik etc. Wat zie je op die foto.
Ben daar eerst benieuwd naar voordat ik een oordeel geef :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:07

Waarom moet ze dat nou zeggen? Ze is op zoek naar tips en nu vraag je om te zeggen wat ze zelf ziet :')?

Ik zou de tips goed doorlezen en goed nadenken hoe je verder wilt, of je er wat mee doet. Je vraagt er niet voor niets naar neem ik aan :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:09

mdat ik wil weten wat zij ziet als ze die foto ziet. Weet ze niet wat ze ziet of zit ze het verkeerde dan is het duidelijk waar het aan ligt ;)

Van alles voorgekauwd krijgen leer je niks :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:12

Het is ons allemaal sowieso duidelijk waar het aan ligt, alleen ziet haar instructrice dat anders en maakt dat TS wijs die er nu ook zo over denkt

Tweede ben ik het mee eens. Van praktijk leer je en onthoud je, je kunt wel iets lezen of horen... Maar dat vergeet je zo weer..
Daarom ook tipje om als is het maar voor 1 keer, van een ander les te krijgen. Die wel ander inzicht heeft op bepaalde dingen... Misschien overtuigt dat, als iets wel ineens geweldig gaat. Hoeft ook niet te zeggen dat zij/hij beter is als de vorige, voor elke combinatie werkt niet dezelfde manier.

edit, typen blijft moeilijk {:)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:53

Ik wil absoluut graag luisteren naar kritiek, tips en commentaar,
ik probeer zeker jullie tips over te volgen alleen ik denk er gewoon anders over dan Midgie dat doet, niet iedereer hoeft zich daar ineens op aangesproken te voelen. :)
Ik hoef geen andere instructrise, dat is iets waar ik tevreden over ben en zoas Midgie dat bracht schoot het mij inderdaad in het verkeerde keelgat.
Ik krijg overigens wel sinds kort springles van een goede springruiter, die mij hoogstwaarschijnlijk dressuumatig ook heus wel de goede richting op stuurt, dus wie weet. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:55

Air schreef:
mdat ik wil weten wat zij ziet als ze die foto ziet. Weet ze niet wat ze ziet of zit ze het verkeerde dan is het duidelijk waar het aan ligt ;)

Van alles voorgekauwd krijgen leer je niks :)

Op de foto loopt hij inderdaad te diep, hij kantelt wat maar dat komt omdat er allemaal sulky's naast de bak stonden wat mij op dat concour - 6 heeft gekost. anders had ik 195 punten gehad, dus zo vreselijk beroerd loopt ie daar nu ook weer niet.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:01

midgie schreef:
Ik ben niet aanvallend helemaal niet zelfs , vraag alleen wat de TS dan wel wil horen en hoe zij er dan zelf over denkt.
ja en wat het verkeerde moment op de foto betreft , dan staan er in haar profiel ook een aantal verkeerde moment , is dat toeval?

Jo Midgie, ik open hier een topic om tips te krijgen, hoe ik mezelf en wij als combinatie zou kunnen verbeteren met het bit in of dat ik er gewoon mee moet kappen.
En ik weet het, jullie proberen mij allemaal hoogstwaarschijnlijk te helpen, maar van jou krijg ik alleen maar commentaar dat ik een andere instructrise moet zoeken, dat het allemaal mijn eigen fout is, de foto die ik plaats is helemaal niet goed noch wat foto's die in mijn profiel staan. Sorry misschien bedoel je het niet zo maar voel me er nogal naar over..

Welke foto's uit mijn profiel zijn volgens jou ook niet goed dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:43

@NicoleHorses:
Wat je zou kunnen doen, is een paar lessen nemen van een instructeur die "vanuit een andere hoek" lesgeeft. Centered Riding bijvoorbeeld. Dan kun je zelf ervaren of het wel of niet aan je manier van rijden en les krijgen ligt. Als er geen enkel verschil is, blijf je gewoon bij je huidige instructeur.

Verder kan het inderdaad zo zijn dat jouw paard geen bit kan verdragen.
Even een quote uit dit artikel over de tong van het paard: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm
Citaat:
Tongproblemen
Er zijn tongen die het verdragen van een bit voor een paard onmogelijk maken. Veelal is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen. Door steeds edelere paarden te fokken, zijn de onderkaken steeds smaller geworden. Vaak kan er nog geen vinger tussen de twee kaakhelften passen. De tong daarentegen is niet veranderd en is een dikke, vlezige spier. Tussen de tong en het verhemelte is nauwelijks ruimte voor een bit. Zakte vroeger door druk van een bit de dikke tong tussen de beide kaakhelften, tegenwoordig lukt dit nauwelijks.
Hele lichte, zachte inwerking op de tong is op zich geen probleem, maar wanneer er druk op de tong komt waardoor de tong als het ware een voorwerp (het bit) omhoog houdt c.q. de tong tegendruk geeft, is er geen sprake van ontspanning in de kaak, maar juist aanspanning van de kaakspieren. Kauwen leidt tot beweging van de tong en de kaak en geeft een spijsverteringsrespons in de keel, terwijl voor het rijden een ademhalingssetting nodig is (een verlaagd en onbeweeglijk zacht verhemelte). Kauwen is niet positief; ontspanning van de tong- en kaakspieren en tongbeentjes echter wel. Juist bij het ontbreken van een bit en daarmee het ontbreken van druk op de tong, is er sprake van een ontspannen tongbeen, en daarmee ook het borstbeen en schouderblad ofwel de gehele onderhalslijn is dan ontspannen.
Wanneer de tong door het bit wordt afgekneld (knevelen), ondervindt het paard pijn, de doorbloeding stagneert (blauwe tong) en het paard heeft moeite met het maken van een slikbeweging waardoor overmatige schuimslierten ontstaan.
De tong loopt over in het tongbeenskelet, waarna er spieren door de hals naar de voorhand lopen. Een paard met afgeknelde tong kan hierdoor belemmerd worden in de ruimte en zuiverheid van de voorhand.
Soms ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit. Het paard zal dan altijd proberen met die plek onder het bit uit te komen. Ontspanning zal daardoor ook nooit mogelijk zijn. Verder zijn er tongen waarbij de achterste helft gekanteld vastzit aan de voorste helft. Hoe erger de graden van kanteling, hoe meer problemen een paard met zijn bit zal hebben. Soms is dit de oorzaak dat een paard het bit aan één kant vastpakt.
Bij te veel druk op de tong kan het paard op diverse manieren reageren. Hij kan de onderkaak verstijven, het bit pakken en gaan 'pullen'. Hij kan proberen de tong over het bit te worstelen of hij kan een drukvrije positie zoeken door de tong op te rollen en niet 'aan het bit' te komen. Rekening houdend met de ruimte in de mond en de gevoeligheid en dikte van de tong, zal het bit hierop aangepast moeten worden of zal de overweging moeten worden gemaakt om bitloos te gaan rijden.

Als de oorzaak inderdaad in de tong zit, dan zit er niets anders op dan bitloos te blijven rijden. Je kunt gewoon HC starten. Ik ken iemand die dit ook doet, ze rijdt nu M2 (bitloos en HC).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:52

Ik weet niet hoe oud je bent TS, maar je hebt al eerder dit soort topics geopend, maar je lijkt niets te doen met alle gegeven adviezen, zeker niet als deze niet in jouw straatje passen voor een goed antwoord?

[RT-P] omspringen en tegen het bit.
Dit was mijn reactie in datzelfde topic:
[***] schreef:
In jouw posts geef je aan goed les te hebben, dan ga ik er even gemakshalve vanuit dat je instructrise ook in staat is om de spiergroepen globaal te controleren op blokkades, is dit al gebeurd? Want je kunt rijtechnisch een hoop oplossen, maar als er echt iets bij de lendenen of bekken vastzit, train je dit er niet zomaar uit.
Het omspringen is daar eigenlijk een parallelprobleem van. Want jouw paard geeft aan dat hij de training die van hem gevraagd wordt nog niet aankan en dat hij niet genoeg ondersteuning/begeleiding krijgt van de ruiter. Als het paard helemaal blokkadevrij is dan is het een kwestie van rijtechnisch beter worden om je paard goed op weg te helpen. En als ik jou post lees, heb je goed les, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn.
Bit-problemen hangen 90% samen met de ruiterhand. Dit wil niet zeggen dat (als alles lichaamlijk is uitgesloten) jij express je paard in de weg zit via jouw hand, vaak is het onwetendheid. Maar het zegt wel dat je daar meer aandacht aan moet schenken en dat jouw paard weer het vertrouwen krijgt dat als hij je hand volgt, dat er dan niets iets onverwachts gebeurd en hij ook zijn kaken kan ontspannen. En dan is het aan jou om dat duidelijk te krijgen, maar dit is rijtechnisch en als je er intensief aandacht op legt tijdens de lessen, kun je hier binnen een paar lessen uitzijn.. het kan na 1 les al, dat ligt geheel aan hoever jij bent vanuit een trainersvisie bekeken.
Als ik je een goede behandelaar mag aanraden zal dat Steffie van der Laarse zijn ( http://www.steffivanderlaarse.nl/problemen.html )Zij is naast behandelaar OOK allround Dierenarts (zie credits op haar site).

[EA-GZ] Osteopaat omg. [plaats]/elst/rhenen e.d. is ook zo'n topic.

Ik adviseer je om echt iemand erbij te halen met meer verstand. Het is heel aardig van alle bokkers in dit topic dat ze je willen helpen met adviezen etc.. maar als je er toch niets mee doet?
Why bother...

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:22

16, heeft hier niks mee te maken dacht ik zo? ;)
bovendien had dát topic daar niets mee te maken.
En wie zegt dat ik er niets mee doet? Zeker wel hoor, alleen in sommige commentaar kan ik mij niet vinden, kan toch. ;)
[***] schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent TS, maar je hebt al eerder dit soort topics geopend, maar je lijkt niets te doen met alle gegeven adviezen, zeker niet als deze niet in jouw straatje passen voor een goed antwoord?

[RT-P] omspringen en tegen het bit.
Dit was mijn reactie in datzelfde topic:
[***] schreef:
In jouw posts geef je aan goed les te hebben, dan ga ik er even gemakshalve vanuit dat je instructrise ook in staat is om de spiergroepen globaal te controleren op blokkades, is dit al gebeurd? Want je kunt rijtechnisch een hoop oplossen, maar als er echt iets bij de lendenen of bekken vastzit, train je dit er niet zomaar uit.
Het omspringen is daar eigenlijk een parallelprobleem van. Want jouw paard geeft aan dat hij de training die van hem gevraagd wordt nog niet aankan en dat hij niet genoeg ondersteuning/begeleiding krijgt van de ruiter. Als het paard helemaal blokkadevrij is dan is het een kwestie van rijtechnisch beter worden om je paard goed op weg te helpen. En als ik jou post lees, heb je goed les, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn.
Bit-problemen hangen 90% samen met de ruiterhand. Dit wil niet zeggen dat (als alles lichaamlijk is uitgesloten) jij express je paard in de weg zit via jouw hand, vaak is het onwetendheid. Maar het zegt wel dat je daar meer aandacht aan moet schenken en dat jouw paard weer het vertrouwen krijgt dat als hij je hand volgt, dat er dan niets iets onverwachts gebeurd en hij ook zijn kaken kan ontspannen. En dan is het aan jou om dat duidelijk te krijgen, maar dit is rijtechnisch en als je er intensief aandacht op legt tijdens de lessen, kun je hier binnen een paar lessen uitzijn.. het kan na 1 les al, dat ligt geheel aan hoever jij bent vanuit een trainersvisie bekeken.
Als ik je een goede behandelaar mag aanraden zal dat Steffie van der Laarse zijn ( http://www.steffivanderlaarse.nl/problemen.html )Zij is naast behandelaar OOK allround Dierenarts (zie credits op haar site).

[EA-GZ] Osteopaat omg. veenendaal/elst/rhenen e.d. is ook zo'n topic.

Ik adviseer je om echt iemand erbij te halen met meer verstand. Het is heel aardig van alle bokkers in dit topic dat ze je willen helpen met adviezen etc.. maar als je er toch niets mee doet?
Why bother...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:27

TS: Ik heb je eerder een link gegeven van mijn tandarts, die oa een bittenservice heeft. Misschien heb je eroverheen gelezen, wat goed kan, maar ik zou graag een reactie van je zien :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:34

@ stef klopt sorry! we hebben al een tandarts gebeld en de zou komen zodra die tijd heeft, binnen 2 weken! :)
ik had namelijk gehoord dat die latex dingen snel stuk gaan als een paard veel kauwt en kl**t met het bit, en dat doet de mijne nogal :j