boku schreef:jullie hoeven dit natuurlijk niet allemaal te lezen, m'n punt staat onderaan :p
welja, het juist doordat ze zo zwak is qua spieren dat het ook zo moeilijk is conditie op te bouwen aangezien ik bijna niets heb om mee te beginnen. ze is qua bouw wel degelijk in orde, gecheckt en gedubbelcheckt. enkel haar spieren zijn te zwak. heb ze gekocht van een handelaar, uit medelijden, uit de hoop haar een betere toekomst te kunnen bieden. toen ik haar kocht was ze vééél te mager, had ze zo goed als GEEN spieren, was compleet onverschillid naar mensen toe.. heb de DA gestuurd, die zei dat haar structuur volledig in orde was, alleen dat ze zeer verzwakt was. heb haar toen gekocht. een half jaar lang op de weide laten grazen, en een dieet gevolgd om haar snel weer op krachten te helpen. ze kwam elke dag in de hand en er werd vééél mee gestapt aan de hand. en na 3 maanden was het echt een schatje! superlief, deed alles wat ik vroeg. maar onder het zadel is het echt een drama! veranderd precies in een paard die nog nooit iets anders gedaan heeft dan gestapt en gestopt onder het zadel.
ik vrees dat het vooral aan haar karakter ligt. ze maakt nooit ruzie met andere paarden, is vriendjes met iedereen, komt altijd als eerste lief aangewandeld als we haar van de weide halen. staat altijd rustig stil tijdens poetsen,hoefsmid, ed. maar ze was wel de enige die haar staldeur wist open te krijgen.. en ze kan over de afsluiting van de buitenpiste springen vanuit stilstand..(heb ik een keer meegemaakt toen ik haar los liet en zo achter haar liep met de zweep om haar toch maar in die gallop te krijgen :p wil ze gras eten, kom ik natuurlijk aangerend met m'n zweep, springt ze gewoon over die afsluiting heen? 1m30.. ze is natuurlijk zelf wel heel groot maat dat vond ik tochwel hééél bizar bizar :p) ze was natuurlijk met haar benen tegen de afsluiting gebotst. heb toen alweer de DA laten komen om zeker te zijn dat ze er niets aan over gehouden had, en die bevestigde nogmaals dat er niets mis is buiten het tekort aan spiermassa. hij heeft toen ook bloed getrokken omdat ik hem vroeg of ze misschien iets te kort had aangezien ze zo weinig spiermassa had, maar die liet me weten na onderzoek dat het er allemaal vrij normaal uitziet.
heb vandaag iemand anders ermee laten rijden,een persoon die er nog nooit heeft opgezeten, die persoon had het net zo moeilijk om haar voorruit te krijgen als ik. ik heb natuurlijk alles bekeken en haar bepaalde oefeningen laten doen. daarna liet ik haar die oefeningen in de hand doen, en dat vond ze duidelijk véééél makkelijker! die 3 ronden draf was een beetje overdreven. wou enkel eens duidelijk maken dat ze snel puft.
alleen zweet ze niet snel..
heb er trouwens nog nooit bij stilgestaan, maar van zodra je terug gewoon gaat stappen is dat puffen over dus misschien is het allemaal maar een beetje commedie :s
ga haar ander voer geven nu en eens een maand lang, 5 keer per week opbouwend grondwerk doen. kijken of ik haar zo wel wat spieren kan doen krijgen, en die beencoördinatie moet echt verbeteren wil ik er ooit mee springen :s
ga ze eens behandelen als een 3-jaarse, alles van in het begin. me inbeelden dat ze nog hélemaal niet zadelmak is :p en anders zie ik mezelf genoodzaakt om haar te verkopen, aangezien er met een zwak paard(qua spieren) ook beter niet gefokt wordt en ik heb geen geld voor een paard die hier maar gewoon wat staat te staan. klinkt erg van me maar zowiezo is het moeilijk voor me want de klik is er echt wel! tot ik op het zadel kruip.. dan is die band plots spoorloos verdwenen en lijkt ze voor niets nog gehoor te hebben behalve voor stoppen..
4 van m'n andere paarden staan nu toch even op rust. ze zijn drachtig en worden 3 keer in de week meer gereden aangezien er geen competitie meer mee gedaan wordt nu, natuurlijk moeten ze wel goed in vorm blijven dus blijft er mee gereden worden. maar nu heb ik natuurlijk wel een beetje extra tijd.
kennen jullie misschien speciale grondwerk oefeningen die elk apart gericht zijn op balans,evenwicht,kracht, beencoördinatie of tempo
natuurlijk ken ik alle doorsnee oefeningen, maar misschien heeft een van jullie hier superveel ervaring met grondwerk?
Ik heb ook ooit eens een paard uit de handel gekocht (was toen 4) Errug braaf (te braaf bleek achteraf) en de conditie wilde er ook echt niet opkomen. Hij struikelde ook nog wel es (tilde zijn voeten ook niet goed op). Na onderzoek bleek hij zwaar bloedarmoede te hebben.
Hij kreeg cortisonen om op te knappen. Maar bleek een klophengst. Levensgevaarlijk was ie daarna. Kortom, hij is dus terug gegaan naar het adres waar hij vandaan kwam. Het eerste waar ik aan dacht, maar ik zie dat je al bloed hebt geprikt.
In ieder geval klinkt jouw verhaal mij niet als een jong en gezond paard in de oren. Ataxie zou je ook nog aan kunnen denken. Van een Rhino infectie kunnen ze ook in meer of mindere mate een ataxie overhouden.