lui paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boku

Re: lui paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 13:42

dankje sassol
ik was al van plan er een tijdje niet mee te rijden en constant grondwerk te doen.
van het moment dat ik even tijd heb ga ik fietsen met d'r
ben vandaag 2 keer een kwartier weest fietsen.eerst laat ik ze 5 minuten stappen, dan 1 minuut draven, beloning, 1 minuut stappen. 2 minuten draven, belonen, 1 minuut stappen,... en zo probeer ik op te bouwen. zolang mogelijk draven en vanaf het moment dat haar ademhaling te snel wordt gaan we stappen. cardiotraining dus.
liefst vanal staat ze stil, maar dat kan ik niet toelaten omdat ze dan veel te snel afkoelt in dit koude weer.
het is nu wel duidelijk dat ze zonder ruiter veel beter balans houdt.
gelukkig heb ik hier een effen stuk grasland waarop ik met d'r kan fietsen! in de weide is het onmogelijk fietsen, en op de baan is het veel te slecht voor haar gewrichten :p
heb trouwens nog nooit een paard gehad die zo braaf aan de fiets meeloopt. gelukkig is ze zo goed in de hand :)
ik hoef natuurlijk ook niet bang te zijn dat ze met me gaat wegrennen xD
heb besloten nog lang niet op te geven =)
ze is lief, superbraaf, luistert goed, en helpt me met het begeleiden van de veulens.
onder het zadel is het een ramp, maar dat krijg ik ooit wel in orde, zelfs al moet ik jarenlang superhard werken met d'r.
dat fietsen in de sneeuw schept zeker en vast een band.
nu moet ik er weer naartoe! ze gaat helpen onze jaarling op de trailer te stappen. ze is zooo rustig dat ze de veulens zeer goed kalmeert. en ze stapt ook zonder problemen de trailer op, wel een beetje lomp, maar ze is er niet bang van ofzo. dat stelt de veulens op hun gemak :) en dat stimuleert ze om er ook sneller op te stappen =)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:17

Om haar wel soepel in het lijf te houden zou ik wel wat buigingsoefeningen doen, maar dan stilstaand. Eventueel snoepje erbij om het wat interessanter te maken.

Ben je bekend met de horsenalitys (Parelli)? Die kunnen je ook meer inzicht geven in wat je paard motiveert (zo loopt de mijne helemaal niet warm voor snoepjes, maar wilt spelletjes doen! Dit past ook bij haar LB-extraverte karakter. Waar een ander paard juist wel snoepjes wilt, of juist geen nieuwe spelletjes maar bekende dingen.)

Ik denk dat je zo heel goed bezig bent. Zo hou je voor jullie allebei het plezier erin en haar gebruiken om te helpen lijkt me ook heel goed voor jullie band!

Echt super dat je besloten hebt er een paar jaar voor uit te trekken, zo komt er geen tijdsdruk op te staan en kan het voor jullie allebei leuk blijven:)

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:30

ik merk dat de conditie beter wordt, niet super, maar ik zie kleine vooruitgang! ze lijkt ook gemotiveerder! ze zou uit zichzelf beginnen draven, natuurlijk voor dat snoepje maarja :p
heb er afgelopen week ongelofelijk veel mee bezig geweest! elke dag 2 keer een kwartier fietsen en 2 keer een kwartier buigingsoefeningen aan de hand. probeer het ook zo weinig mogelijk op "werk" te laten lijken. zo deden we gisteren een spelletje in de paddock. een vriendin van me was er, gingen allebei aan 1 kans staan met stiekem appeltjes en worteltjes in onze zakken. van het moment iemand iets liet vallen in de emmer rende ze die kant op! zo steeds heen en weer. heb dan ook enkele balkjes op een grote afstand van elkaar neer gelegd en dat leek vrij goed te lukken! ze lijkt al die oefeningen echt leuk te vinden. misschien omdat ik nu ook veel gemotiveerder ben aangezien ik vordering zie. toen ik met d'r reed was ik totaal niet gemotiveerd omdat ik zolang al geen vooruitgang zag. denk dat ik de verkeerde signalen doorgaf, mentaal gezien dan.

mijn luierdje mocht vandaag ook voor het eerst in 5 weken terug op de wei, die lag te slecht door het weer en daardoor mochten de paarden enkel in de paddock. stond eerst met de andere paarden in de weide,inclusief haar goede vriendin, die gingen allemaal blij rennen en rollen en bokken en stijgeren..., mn luierdje stapte er rustig achterna en ging gras zonder sneeuw op zoeken.. grooote teleurstelling want zag dat ze zo hélemaal geen beweging kreeg, en begon al te denken dat ik me die vooruitgang inbeelde!

toen heb ik besloten ze weer even bij de veulens te laten en te zien wat dat geeft, ze is niet dominant dus had er wel vetrouwen in... ook omdat ze al eens met de veulens op de weide gestaan heeft maar toen hielp het eigenlijk niet,ze had toen enkel aandacht voor het gras. maar toch nog eens geprobeerd =)
voor de veulens was het natuurlijk ook de eerste keer sinds lange tijd dat ze terug op de wei mochten en die waren in topvorm! en er is een nieuwe jaarling bij waar ze het goed mee lijkt te vinden! een hengstje, zeer speels, en daagt zeer graag uit, en dat deed hij ook bij haar! het leek niet te werken, die jaarling maar gek doen voor haar neus, en ze had er totaal geen aandacht voor.. daar ging m'n hoop..
gaat die jaarling nu niet steigeren en zn kniejen op haar rug leggen?! ik dacht dat ze het echt beu zou worden en wegstappen, maar van het moment dat die jaarling na dat steigeren speels en uitdagend wegrende holde ze erachter aan! inclusief de bokkesprongetjes! m'n loomerd was natuurlijk vééél sneller uitgeteld dan die frisse jaarling die eeuwen doorging, maar af en toe kon er wel nog een drafje vanaf!
heb haar voor het eerst volledig uit zichzelf zien rennen!

heb weer veel moed gekregen =)
ik besef dat het vééél tijd zal nodig hebben, maar heb ingezien dat ze echt wel te motiveren valt.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:58

Het klinkt na alles te hebben gelezen als een zeer sceptisch paard. Die doen alleen dingen als ze zelf het nut ervan inzien. Dus ergens overheen springen doet ze gewoon even moeite voor. Terwijl een rondje in een bak rennen haar interesse niet heeft.
Parelli heeft een benaming voor dit type paard. Left brained Introvert. Dit zijn heel lastige paarden als je bent gewend dat paarden graag lopen. Deze paarden lopen alleen als ze het nut ervan inzien. Ze hebben veel voordelen, maar 1 dik nadeel als je van gemotiveerde lopers houdt.

Parelli heeft een aantal zeer nuttige tips voor zulke paarden, om ze gemotiveerder te krijgen. Het is misschien de moeite om je erin te verdiepen. Bij mijn paard werkt die aanpak heel goed.
Zo uit mijn hoofd:
WEL: veel rechte lijnen, korte trainingen, voedselbeloningen als bonus (niet om om te kopen), veel 'rare' dingen gebruiken als pionnen, balken, zeiltjes, wat je maar kunt verzinnen. Ga desnoods een keer alleen maar 20 minuten opgezadeld en al stilstaan. Ze mag dan niet bewegen in de bak. Alleen door hun brein te activeren, krijg je het ijf actiever. Ze moeten namelijk ergens het nut of de lol van inzien voor ze hun best gaan doen.
NIET: herhalingen, patronen, cirkels, bijzetten, blijven aansporen, steeds NOG een beter resultaat willen dus doorgaan.
Op deze manier wordt elke keer een soort verrassing vor het paard en gaat het paard zoeken naar wat je deze dag wilt doen. Binnen no time bieden ze dan meer actie aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:14

boku schreef:
jullie hoeven dit natuurlijk niet allemaal te lezen, m'n punt staat onderaan :p

welja, het juist doordat ze zo zwak is qua spieren dat het ook zo moeilijk is conditie op te bouwen aangezien ik bijna niets heb om mee te beginnen. ze is qua bouw wel degelijk in orde, gecheckt en gedubbelcheckt. enkel haar spieren zijn te zwak. heb ze gekocht van een handelaar, uit medelijden, uit de hoop haar een betere toekomst te kunnen bieden. toen ik haar kocht was ze vééél te mager, had ze zo goed als GEEN spieren, was compleet onverschillid naar mensen toe.. heb de DA gestuurd, die zei dat haar structuur volledig in orde was, alleen dat ze zeer verzwakt was. heb haar toen gekocht. een half jaar lang op de weide laten grazen, en een dieet gevolgd om haar snel weer op krachten te helpen. ze kwam elke dag in de hand en er werd vééél mee gestapt aan de hand. en na 3 maanden was het echt een schatje! superlief, deed alles wat ik vroeg. maar onder het zadel is het echt een drama! veranderd precies in een paard die nog nooit iets anders gedaan heeft dan gestapt en gestopt onder het zadel.
ik vrees dat het vooral aan haar karakter ligt. ze maakt nooit ruzie met andere paarden, is vriendjes met iedereen, komt altijd als eerste lief aangewandeld als we haar van de weide halen. staat altijd rustig stil tijdens poetsen,hoefsmid, ed. maar ze was wel de enige die haar staldeur wist open te krijgen.. en ze kan over de afsluiting van de buitenpiste springen vanuit stilstand..(heb ik een keer meegemaakt toen ik haar los liet en zo achter haar liep met de zweep om haar toch maar in die gallop te krijgen :p wil ze gras eten, kom ik natuurlijk aangerend met m'n zweep, springt ze gewoon over die afsluiting heen? 1m30.. ze is natuurlijk zelf wel heel groot maat dat vond ik tochwel hééél bizar bizar :p) ze was natuurlijk met haar benen tegen de afsluiting gebotst. heb toen alweer de DA laten komen om zeker te zijn dat ze er niets aan over gehouden had, en die bevestigde nogmaals dat er niets mis is buiten het tekort aan spiermassa. hij heeft toen ook bloed getrokken omdat ik hem vroeg of ze misschien iets te kort had aangezien ze zo weinig spiermassa had, maar die liet me weten na onderzoek dat het er allemaal vrij normaal uitziet.

heb vandaag iemand anders ermee laten rijden,een persoon die er nog nooit heeft opgezeten, die persoon had het net zo moeilijk om haar voorruit te krijgen als ik. ik heb natuurlijk alles bekeken en haar bepaalde oefeningen laten doen. daarna liet ik haar die oefeningen in de hand doen, en dat vond ze duidelijk véééél makkelijker! die 3 ronden draf was een beetje overdreven. wou enkel eens duidelijk maken dat ze snel puft.
alleen zweet ze niet snel..
heb er trouwens nog nooit bij stilgestaan, maar van zodra je terug gewoon gaat stappen is dat puffen over dus misschien is het allemaal maar een beetje commedie :s
ga haar ander voer geven nu en eens een maand lang, 5 keer per week opbouwend grondwerk doen. kijken of ik haar zo wel wat spieren kan doen krijgen, en die beencoördinatie moet echt verbeteren wil ik er ooit mee springen :s
ga ze eens behandelen als een 3-jaarse, alles van in het begin. me inbeelden dat ze nog hélemaal niet zadelmak is :p en anders zie ik mezelf genoodzaakt om haar te verkopen, aangezien er met een zwak paard(qua spieren) ook beter niet gefokt wordt en ik heb geen geld voor een paard die hier maar gewoon wat staat te staan. klinkt erg van me maar zowiezo is het moeilijk voor me want de klik is er echt wel! tot ik op het zadel kruip.. dan is die band plots spoorloos verdwenen en lijkt ze voor niets nog gehoor te hebben behalve voor stoppen..
4 van m'n andere paarden staan nu toch even op rust. ze zijn drachtig en worden 3 keer in de week meer gereden aangezien er geen competitie meer mee gedaan wordt nu, natuurlijk moeten ze wel goed in vorm blijven dus blijft er mee gereden worden. maar nu heb ik natuurlijk wel een beetje extra tijd.

kennen jullie misschien speciale grondwerk oefeningen die elk apart gericht zijn op balans,evenwicht,kracht, beencoördinatie of tempo
natuurlijk ken ik alle doorsnee oefeningen, maar misschien heeft een van jullie hier superveel ervaring met grondwerk?

Ik heb ook ooit eens een paard uit de handel gekocht (was toen 4) Errug braaf (te braaf bleek achteraf) en de conditie wilde er ook echt niet opkomen. Hij struikelde ook nog wel es (tilde zijn voeten ook niet goed op). Na onderzoek bleek hij zwaar bloedarmoede te hebben.
Hij kreeg cortisonen om op te knappen. Maar bleek een klophengst. Levensgevaarlijk was ie daarna. Kortom, hij is dus terug gegaan naar het adres waar hij vandaan kwam. Het eerste waar ik aan dacht, maar ik zie dat je al bloed hebt geprikt.

In ieder geval klinkt jouw verhaal mij niet als een jong en gezond paard in de oren. Ataxie zou je ook nog aan kunnen denken. Van een Rhino infectie kunnen ze ook in meer of mindere mate een ataxie overhouden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:36

TS, vind het een beetje zorgwekkend dat je het in een van je posts over haar "pijngrens" hebt... ik zou een paard, en sowieso een jong paard, nooit met pijn proberen te motiveren. Want als er iets snel demotiveerd dan is het wel pijn...
Haar zo hard mogelijk slaan met een zweep lijkt me dan ook geen oplossing. :n

Ataxie kan heel lastig vast te stellen zijn, kan zijn dat je DA er overheen gekeken heeft. Het klinkt alsof er iets mis is met het paard, medisch gezien. En dan denk ik meer aan hormonaal dan structureel.
Heb je haar leverwaardes gecheckt? En de thyroid? Er kunnen zoveel dingen mis zijn in dit geval... maar denk in de eerste instantie aan dingen zoals EPSM, ataxie of IR.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 03:04

Klinkt als een paard wat nog geen degelijke basis heeft en dus 'even' goed doorgereden moet worden.
Breng haar naar iemand die er verstand van heeft en geduld (en tijd) heeft, die kan alle genoemde problemen oplossen.

Lange stukken fietsen helpt je op den duur wel met de conditie maar dan zit je wel langer op de fiets dan een kwartier. Je zou beter op een andere manier kunnen trainen waarbij ze zich meer inspant en ook haar spieren traint, dan bereik je meer in kortere tijd.

Watvoor voer krijgt ze en hoeveel?
En is ze ooit ziek/mager geweest?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 28-12-10 03:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 03:10

Pffft, hier kom je niet klaar mee.
Ik heb ook een lui paard, Die vindt daarbij ook alles interessant, behalve wat op z'n rug zit.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:58

hoeveel keer nog? het paard is al verschillende keren onderzocht geweest door verschillende dierenartsen. ze is gezond.
en met de "pijngrens" bedoel ik dat ze op een doorsnee tik van de zweep hélemaal niet reageert.
wat denk je nu? dat ik m'n paarden achterna zit om die zoveel mogelijk pijn te bezorgen? alstublieft, ik hou van mijn paarden!
moest je m'n laatste post gelezen hebben zou dat ook duidelijk zijn. want ik doe er héél véél moeite voor en heb gevonden hoe ik haar kan motiveren.
ik vroeg om tips! niet om afbrekende commentaren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:16

Eigenlijk kan ik er niet bij, dat iemand die zz zwaar rijdt, en zo goed is als zelf zegt, zich niet weet te redden met dit paard. Sporen zijn al lang verplicht in de klasse waarin je start. Je weet dus wat het effect er van is en hoe je ze gebruikt. Kan me dus bij het hele verhaal niets voorstellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:22

Waar haal je die informatie vandaan?

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 13:39

wat heeft dit nu met sporen te maken?! ik gebruik sporen op wedstrijd ja. maar nooit op training uit principe. ik vindt dat sporen het probleem niet wegnemen. sporen zijn er om je eigen hulpen duidelijker te maken. niet om je paard pijn te gaan doen en hem/haar zo voorruit te rijden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:47

volgens mij is het gewoon een erg slim paard. Slimme paarden zijn net slimme mensen; die proberen alles te doen met zo min mogelijk inspanning.

Ik snap ook niet waarom het goed zou zijn dat het paard 'aan de teugel' loopt als ze niet doorloopt (tenzij ze op de foto moet). Doorlopen komt eerst, nageeflijk véél later; het heet niet voor niets 'voorwaarts neerwaarts' en niet 'neerwaarts voorwaarts'. Als het paard nog niet doorheeft dat ze vooruit moet en de achterhand eronder; hoe kan ze dan het verschil snappen tussen 'aan de teugel' en 'ho'? de houding komt vanzelf met de juiste balans, die heeft ze duidelijk bepaald niet.

Goede voeding is nooit verkeerd, maar dit paard klinkt alsof je gewoon opnieuw moet beginnen met inrijden.

Dus veel lange rechte stukken rijden en belonen (stoppen met rijden wellicht) als het even goed gaat!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:59

Ts: Je update klink super positief. Ze lijkt dus inderdaad nog niet klaar voor rijden. Slim dat van die appels in die emmers. Zo blijven ze inderdaad meer gemotiveerd om te lopen en te doen.

Ben blij voor d'r en voor jou ook.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:09

Kukkie schreef:
Het klinkt na alles te hebben gelezen als een zeer sceptisch paard. Die doen alleen dingen als ze zelf het nut ervan inzien. Dus ergens overheen springen doet ze gewoon even moeite voor. Terwijl een rondje in een bak rennen haar interesse niet heeft.
Parelli heeft een benaming voor dit type paard. Left brained Introvert. Dit zijn heel lastige paarden als je bent gewend dat paarden graag lopen. Deze paarden lopen alleen als ze het nut ervan inzien. Ze hebben veel voordelen, maar 1 dik nadeel als je van gemotiveerde lopers houdt.

Parelli heeft een aantal zeer nuttige tips voor zulke paarden, om ze gemotiveerder te krijgen. Het is misschien de moeite om je erin te verdiepen. Bij mijn paard werkt die aanpak heel goed.
Zo uit mijn hoofd:
WEL: veel rechte lijnen, korte trainingen, voedselbeloningen als bonus (niet om om te kopen), veel 'rare' dingen gebruiken als pionnen, balken, zeiltjes, wat je maar kunt verzinnen. Ga desnoods een keer alleen maar 20 minuten opgezadeld en al stilstaan. Ze mag dan niet bewegen in de bak. Alleen door hun brein te activeren, krijg je het ijf actiever. Ze moeten namelijk ergens het nut of de lol van inzien voor ze hun best gaan doen.
NIET: herhalingen, patronen, cirkels, bijzetten, blijven aansporen, steeds NOG een beter resultaat willen dus doorgaan.
Op deze manier wordt elke keer een soort verrassing vor het paard en gaat het paard zoeken naar wat je deze dag wilt doen. Binnen no time bieden ze dan meer actie aan.

Denk dat je hier nog maar eens een keer goed naar moet kijken TS. Denk dat LB-i inderdaad wel de goeie karaktergroep is. Dit soort paarden staan liever stil dan dat ze lopen dus als jij zegt dat ze moeten lopen is hun vraag: oh ja, en waarom zou ik dat dan wel niet doen? (What's in it for me?) Dit soort paarden zijn vaak goed te motiveren met eten, houden vaak van VD (vanwege het weinig bewegen en toch snoepjes ontvangen!) en de grootste beloning is ontspanning. Dus de tip om eens op te stappen en alleen stil te staan lijkt me een hele goeie, dit is wat jouw paard graag doet! Als dat zadel elke keer betekend dat jouw paard moet bewegen heeft ie het al snel gehad. Sta jij echter ook vaak stil zal ze zelf misschien een keer zeggen van: goh, kunnen we misschien niet langzaam stappen? Of iets doen? Zo stil staan en niks mogen is toch ook wel erg saai... (Omgekeerde psychologie) Dán heb je een paard wat zélf graag wilt bewegen;)

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 14:45

ga ik zeker eens uitproberen sassol!
en ja ze is wel héél slim! kom ik vamorgen toe in de stallen, staat er 1 deur volledig open, zonder paard in de box.. mn luierdje, spoorloos verdwenen!
ik natuurlijk direct gaan zoeken, stond ze gewoon gezellig op de weide in d'r eentje gras te eten. ze moet langs de kleine deur buitengestapt zijn want de grote poort was gesloten.. alle andere paarden die wel nog in de box stonden waren natuurlijk stikjaloers :p
nja het is alleszins een paardje met een speciaal karakter. als ze in een weide staat zonder stroom op de draad heft ze met haar hals die paal uit de grond om dan over de draad te stappen, haar halster doet ze altijd binnen het half uur uit. in de trailer maakt ze zelf haar touw los om dat laatste restje hooi op de grond nog te kunnen opeten.. ze weet perfect welke box de hare is en wil absoluut niet in een andere box gaan staan, ze doet haar behoefte zelfs altidj in het zelfde hoekje van haar stal, als ik een pak stro in de box gooi heeft ze die meestal zelf al opengestampt nog voor ik de box in ben. haar hooi plaats ik aan haar staldeur, die verlegt ze zelf altijd onder haar eetbak,als ik haar dagelijkste vitaminekoekje vergeet laat ze het luidkeels horen! als iemand anders een sneetje brood krijgt en zij niet breekt ze d'r box bijna af, gelukkig begrijpt ze intussen dat ze dan zeker niets krijgt!... het is me er eentje!

heb trouwens ontdekt dat ze énorme fan is van bananen! als ze bananen ziet of ruikt verandert ze precies in een hete hengst!
ga die bananen wel niet als vaste beloning geven, anders went het misschien te snel en heeft ze dr dan geen zin meer in.
maar wel, op het einde van een half uurtje werk, net voor ze terug op de wei of in de box gaat, krijgt ze een stukje. en ze lijkt toch wel al sneller te WILLEN gaan, waarschijnlijk uit de hoop dat ze dan ook sneller haar banaantje krijgt :p

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:17

boku schreef:
ga ik zeker eens uitproberen sassol!
en ja ze is wel héél slim! kom ik vamorgen toe in de stallen, staat er 1 deur volledig open, zonder paard in de box.. mn luierdje, spoorloos verdwenen!
ik natuurlijk direct gaan zoeken, stond ze gewoon gezellig op de weide in d'r eentje gras te eten. ze moet langs de kleine deur buitengestapt zijn want de grote poort was gesloten.. alle andere paarden die wel nog in de box stonden waren natuurlijk stikjaloers :p
nja het is alleszins een paardje met een speciaal karakter. als ze in een weide staat zonder stroom op de draad heft ze met haar hals die paal uit de grond om dan over de draad te stappen, haar halster doet ze altijd binnen het half uur uit. in de trailer maakt ze zelf haar touw los om dat laatste restje hooi op de grond nog te kunnen opeten.. ze weet perfect welke box de hare is en wil absoluut niet in een andere box gaan staan, ze doet haar behoefte zelfs altidj in het zelfde hoekje van haar stal, als ik een pak stro in de box gooi heeft ze die meestal zelf al opengestampt nog voor ik de box in ben. haar hooi plaats ik aan haar staldeur, die verlegt ze zelf altijd onder haar eetbak,als ik haar dagelijkste vitaminekoekje vergeet laat ze het luidkeels horen! als iemand anders een sneetje brood krijgt en zij niet breekt ze d'r box bijna af, gelukkig begrijpt ze intussen dat ze dan zeker niets krijgt!... het is me er eentje!

heb trouwens ontdekt dat ze énorme fan is van bananen! als ze bananen ziet of ruikt verandert ze precies in een hete hengst!
ga die bananen wel niet als vaste beloning geven, anders went het misschien te snel en heeft ze dr dan geen zin meer in.
maar wel, op het einde van een half uurtje werk, net voor ze terug op de wei of in de box gaat, krijgt ze een stukje. en ze lijkt toch wel al sneller te WILLEN gaan, waarschijnlijk uit de hoop dat ze dan ook sneller haar banaantje krijgt :p

wat een grapenmaker heb je! Dat wordt vooral een uitdaging van je creatieve vermogen denk ik!

heel veel succes ermee in elk geval

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:42

Boku gelachen bij je verhaal hoe je bezig bent. Leuk en creatief.
Verhaal van Kukkie vind ik erg interessant en heel herkenbaar. Ik heb ook zo een paard. Als paard extra is het leuk want ze zijn zo verschrikkelijk betrouwbaar, leuk en karaktervol.
Vooral veel leuke dingen met ze doen. Afwisselen in het bos. Dingen laten doen als zwemmen (in de zomer), rare paadjes op. enz. Onlangs mijn luilak op de weg vanuit stap opeens in galop aangezet. Maar paar honderd meter maar hij was er gelijk helemaal bij, zo gaaf vond hij dat. In het bos laten springen.
Mijn luilak kon ook heel erg zuchten en kreunen. Er was gewoon niets aan de hand. Wel bereikte hij toch weer een paar dagen uitstel van werken omdat we alles weer gingen checken om ziekte uit te sluiten. Succes ermee, ik ga jouw vorderingen volgen want ik vind het een leuk topic.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:24

m'n luierdje wordt nu beste vriendjes met onze jaarling! het is precies of ze racen wedstrijdjes tegen elkaar! natuurlijk wint onze jonge springer steeds, maar het is goed voor haar conditie ^^ ze lijkt het bewegen bijna "leuk" te vinden. het doet haar goed! ik merk het voorral als ik de buigoefeningen doe, ze is véél losser in haar rug en hals. sochtends is ze nog steeds wat stijf en stram, maar savonds, na een dagje met de veulens op de wei is ze precies zelf terug een jonge springer. het oogt wel een beetje raar om zo n groot paard bij al die kleine vrolijkerds te zien, maar het doet haar echt goed ^^
er staat ook een trailer op de weide om de veulens eraan te laten wennen, ging m'n luierd volledig uit zichzelf die trailer op, en onze jaarling volgde natuurlijk! super want hij had er in het begin echt schrik voor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:27

boku schreef:
m'n luierdje wordt nu beste vriendjes met onze jaarling! het is precies of ze racen wedstrijdjes tegen elkaar! natuurlijk wint onze jonge springer steeds, maar het is goed voor haar conditie ^^ ze lijkt het bewegen bijna "leuk" te vinden. het doet haar goed! ik merk het voorral als ik de buigoefeningen doe, ze is véél losser in haar rug en hals. sochtends is ze nog steeds wat stijf en stram, maar savonds, na een dagje met de veulens op de wei is ze precies zelf terug een jonge springer. het oogt wel een beetje raar om zo n groot paard bij al die kleine vrolijkerds te zien, maar het doet haar echt goed ^^
er staat ook een trailer op de weide om de veulens eraan te laten wennen, ging m'n luierd volledig uit zichzelf die trailer op, en onze jaarling volgde natuurlijk! super want hij had er in het begin echt schrik voor.

Super om te horen! Fijn dat ze elkaar kunnen helpen:)

Kijk ook of je kan zien wat de veulens doen (lichaamstaal, uitdagende bewegingen etc.) waardoor zij ook zin heeft om te rennen. Misschien dat je dit na kan bootsen? Zo te horen is ze wel te porren voor een spelletje, ga dus leuke nieuwe dingen met haar doen!

Dat gaat helemaal goed komen met jullie;) Veel plezier met elkaar!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:34

Hoe zit jouw paard in de vacht? Als ze erg dik in de vacht zitten kunnen ze ook erg sloom worden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:37

haha, dat maakt bij mijn "lui" paard echt niet uit
Hij is het altijd al geweest. De ramp tijdens buiteritten van de manege, die verzint ie zelf...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:32

nou ja mijn paard was vorige winter echt niet vooruit te branden, na de winter van instructrice veranderd en geleerd hem aan te pakken op voorwaarts rijden en toen werd ie weer wat slomer. Vorige maand is ie geschoren en nu is het soms een stuiterbal maar lui beslist niet meer. Zijn conditie is sinds het scheren verdubbeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:50

Boku nog een tip naar aanleiding van je verhaal. Vitamine E en Seleen bijvoeren. Deden wij ook in het begin bij die van ons. Scheelt ook weer wat in de stramheid en opbouwen van de spieren.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:54

Probeer anders met sporen te rijden..
Geef na het rijden gewone brokken die geven veel energie.

Succes!