Galop is drama..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Galop is drama..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:48

Yngvar heeft ook heel lang moeite gehad met in een bak galopperen.
Door telkens een lange zijde te galopperen en dan weer terug te gaan kan het paard eerst in elk geval leren om de gang zelf te lopen op zo'n klein stukje land als een bak en niet meteen als een gek zo hard mogelijk te gaan rennen om overeind te blijven. Daarna eens een bocht er bij pakken en zien of hij dan ook in een normaal tempo de bocht door komt.

In ieder geval niet naar allerhande hulpteugels gaan grijpen, als het je niet lukt om het zonder dergelijke dwangmiddelen op te lossen zul je eerst zelf beter moeten worden voordat je iets moeilijk als in een bak galopperen van je paard vraagt.

Je zegt dat je moeite hebt met ontspannen blijven zitten als hij harder rent. Rijdt je wel eens zonder zadel? Zo nee, ga dan flink wat uren besteden aan zonder zadel rijden. Je voelt dan veel beter hoe je paard beweegt en hoe je mee moet gaan in die bewegingen. Rustig mee beginnen en opbouwen wanneer je je ontspannen en zeker voelt op zijn rug. :)

Ik zou als ik jou was ook proberen het buiten als een gek galopperen af te leren. Doet hij het omdat hij het rennen zo leuk vind? Dan is een mooie truc om dat af te leren om hem dan inderdaad flink hard te laten rennen, maar wel totdat jij zegt dat het niet meer hoeft. Dus als hij terugvalt aansporen en nog een stuk door laten rennen. Dan gaat de lol er heel gauw af.
Natuurlijk die manier niet gebruiken als je het idee hebt dat het om een andere reden is.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:26

Als ik al moeilijk blijf zitten mét zadel, hoe moet ik dat dan in godsnaam doen zonder?

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:50

xDeems schreef:
Als ik al moeilijk blijf zitten mét zadel, hoe moet ik dat dan in godsnaam doen zonder?

Oefenen natuurlijk! Rustig aan beginnen, gewoon in stap. Daarna kan je het verder uitbouwen. En het is ook nog eens goed voor je conditie!

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:37

leer hem eerst door te galoperen aan de longe. wees erop bedacht dat hij na 3/4 passen al wil stoppen, en laat hem doorlopen. blijf dit herhalen tot hij wel beter door blijft galoperen. probeer tijdens het rijden korte stukjes door te zitten en daarna weer lichtrijden. als hij gespannen reageert, gewoon doorrijden en niet reageren. je zou kunnen proberen op de volte in een hoek aan te galoperen terwijl je nog gewoon lichtrijdt. probeer erop te letten dat je niet zelf gespannen raakt voor het aangaloperen. probeer gewoon door te draven als normaal, en vandaar uit aan springen. een volte rijden en hoefslag volgen in draf. Het beste advies wat ik ooit gehad heb is: je moet je paard niet proberen iets af te leren, Je leert je paard iets nieuws waardoor zijn oude gedrag zal verdwijnen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:49

BTW: Kan het aan een zadel liggen dat je niet kan doorzitten? Ik heb afgelopen zondag op een ander zadel gereden (wintec dressuur) en toen kon ik het ineens veel beter.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:17

Ik schop een keer, het is nog lang niet opgelost.

Hij bokt nu ook tijdens het aangalopperen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:25

xDeems schreef:
Dan kan hij ook alleen maar hard. Op buitenritten valt hij in galop bijna niet te houden.

Kan het er aan liggen dat hij ook voor de kar staat?

Klinkt bekend!(helaas)
Ik denk dat het paardje niet recht is en daardoor uit ballans loopt.
Dat harde wegrennen doen ze dus om het evenwicht te houden,daarbij verkrampen ze ook nog eens waardoor het galoperen een drama word.
Verdiep je eens in het rechtrichten en praat er eens met je instructeur over,wellicht kunnen jullie dan samen een stappenplan maken om zo toch tot een fijne galop te komen.
Maar dat het moeilijk is geloof ik je!!!Ik heb een Fjord,was voor mijn tijd aangespannen,niet goed doorgereden onder het zadel,strontje eigenwijs en zo scheef als een hoepel.
Na een hoop bloed zweet en tranen kan ik haar nu wel leuk rijden maar de galop blijft voor haar het moeilijkste.

En uiteraard je zadel goed laten nakijken door iemand die echt kan zien of het lekker ligt op je paard.
Als er ook maar 1 plekje ietsje drukt dan is "het hek al van de dam" .

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:22

Ik rijd met het zadel van mijn instructrice, die is daar bekend mee en heeft het helemaal nagekeken. Het zadel zit ook erg fijn en schuift niet ofzo. Ik vind het zo jammer dat het alleen in galop is, in stap en draf rijden we zo goed als perfect. En als ik hem losgooi in de bak kan hij ook wel galopperen, ook linksom. Ik ga zelfs in de verlichte zit zitten in galop, omdat ik anders niet meer blijf zitten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:25

ja klinkt echt alszijnde scheve pony hoor.
Google maar eens op rechtrichten paard,daar staan ook de symptomen bij vermeld hoe een paard doet als ie erg scheef is.Wellicht herken je daar een boel dingen van.

Merk je bijv dat ie de ene kant makkelijker/soepeler loopt dan de andere kant?Pakt ie bijv.aan een kant het bit vast enz.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:28

Dat is het nou juist, dat is totaal niet zo. Stap en draf lekker ontspannen, nagefelijk, halsstrekken, hoofd buigen, alles kan.. :(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:31

Tja als dat alles écht zo goed gaat als je schrijft dan kan het toch zijn dat het zadel niet goed ligt in de galop.
Dat is niks vreemds komt ook vaker voor,omdat bij het galoperen je paard de spieren anders gebruikt en wellicht dat daar dan toch iets niet lekker zit en wil ie onder het zadel uitrennen ivm pijn.

Heb je geen ander zadel wat je zou kunnen proberen?Eentje lenen voor een paar keer ofzo.

edit*ik heb net nog even je reakties doorgenomen maar toch komt het aardig in de richting als ik het gooi op scheefheid van het paard!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:38

tja, nu begin ik zelf ook heel erg te twijfelen. ik begin volgende week zaterdag misschien weer met lessen (alleen een buitenbak) en dan zal ik het vragen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:42

Ja doe dat!
Het ligt niet aan jou hoor (je rijd trouwens erg netjes zo van foto's gezien) "het ligt aan je paard".
Je kunt dit wel door de juiste oefeningen verbeteren,zal je paardje ook blij mee zijn haha
Maar het is elendig rijden zo,weet er alles van maar geef de moed niet op met de juiste begeleiding komt dat weer goed hoor.
Je paardje is nog jong en zal ook nog een beetje groeien dus dat het dan soms even niet zo lekker loopt is denk ik heel logisch.
Alleen de elende is wel dat als je al die symptomen zou negeren (en dat doe jij gelukkig niet) dan rij je het paard naar de kl*te.
Maar gezien de leeftijd komt dit wel goed maarrrrr wel met de juiste begeleiding!!!
ik hoop dat je die kunt vinden.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:54

Bedankt ;)

Ik heb goede instructrice, het ging vooor de winter ook al wat beter enzo, maarja, winterstop, en ondertussen een galopje meepakken lukt gewoon niet. Hij wordt depressief en bokt als ik wil aangalopperen.
En áls ie wél aanspringt springt ie verkeerd om of gekruisd of half dravend. AARGH :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:35

ja dat soort galop-akties ken ik van de mijne hihi
Erg vermoeiend,zowel voor ruiter als voor paard.
En idd als je ook nog een winterstop hebt gehad dan begin je eigenlijk weer van voren af aan.

Misschien helpt het als je voorlopig alleen de lange zijde doet galoperen,al is het maar 1 lange zijde.En ook de teugels niet te kort nemen,dat deed ik ook gewoon automatisch omdat het zo hard ging hihi maar daarmee trek je ze nog meer uit balans.
Bochten kunnen dan een beetje eng zijn voor beiden,dus misschien wel een goed idee om eerst op lange zijdes te galoperen.

En veel voorwaarts neerwaarts rijden,een hoofd in de lucht is niet goed voor de rug (maar dat weet je zelf ook )
Maar ga er maar vanuit dat je genoeg inspanningen moet gaan leveren,tinkers zijn ook geen lichtgewichtjes haha dus al die massa aansturen is ook niet zomaar effe gedaan.
Maar het gaat je vast lukken!!!

Heel veel succes met rijden!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:45

bedankt :D

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:55

je kunt verschillende dingen proberen. ik heb dit probleem ook bij twee jonge haflingers gehad die ik reed. als ik dan aangalopperde dan schoten ze er ook vandoor en ze konden alleen heel hard en sturen was er niet echt bij.

je kunt als je tinker weer zo hard galopeerd haar gewoon laten galoperen, probeer dan zelf zo rustig mogelijk op haar te zitten en probeer wat achterover te gaan zitten, als het werkt kan je tinker rustiger gaan galoperen als jij rustig achterover zit.

je kunt ook proberen om steedts kleine stukjes te galoperen, dan weer terug nemen en de volgende hoek weer proberen, zorg er voor dat je tinker goed voor het been is en als je terug neemt probeer dat dan niet met je teugels te doen maar met je zit (billen aanknijpen)

je kunt misschien als laatste middel proberen om de helft van de bak af te zetten en en dan heb je een soort volte waar je tinker misschien minder vaart kan maken.

ik hoop dat iets werkt, succes ermee

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:05

Hoi,

Ik heb ook een galopprobleem :) aan de longe is hij bijna niet in galop te houden en onder het zadel is hij veel te fel. Vorige keer heb ik in een paniekreactie de teugels te kort genomen en ging hij nog vlugger waardoor ik héél hard tegen de (betonnen) muur van de binnenpiste gevallen ben... Gelukkig had ik mijn cap aan. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:53

marloes1990 schreef:
je kunt verschillende dingen proberen. ik heb dit probleem ook bij twee jonge haflingers gehad die ik reed. als ik dan aangalopperde dan schoten ze er ook vandoor en ze konden alleen heel hard en sturen was er niet echt bij.

je kunt als je tinker weer zo hard galopeerd haar gewoon laten galoperen, probeer dan zelf zo rustig mogelijk op haar te zitten en probeer wat achterover te gaan zitten, als het werkt kan je tinker rustiger gaan galoperen als jij rustig achterover zit.

je kunt ook proberen om steedts kleine stukjes te galoperen, dan weer terug nemen en de volgende hoek weer proberen, zorg er voor dat je tinker goed voor het been is en als je terug neemt probeer dat dan niet met je teugels te doen maar met je zit (billen aanknijpen)

je kunt misschien als laatste middel proberen om de helft van de bak af te zetten en en dan heb je een soort volte waar je tinker misschien minder vaart kan maken.

ik hoop dat iets werkt, succes ermee

Punt is als een paard niet recht is dan is het heel moeilijk om op een volte te galoperen.
Het zit hem in de balans,das ook de reden waarom ze hard gaan.
Je kunt het vergelijken met fietsen!
Als je héél langzaam fietst dan is het moeilijk om je evenwicht te houden en vooruit te komen,maar trap je stevig door en maak je vaart dan gaat het evenwicht houden ineens veel makkelijker.
Zo doen de paarden dat ook.
Dus in stap en draf zal er vaak niet zo vreselijk veel moeilijkheden zijn maar de galop is dan een kwelling gezien dat de snelste gang van het paard is.

Beter is voor ruiter en paard in het begin op lange stukken te galoperen en het liefste met begeleiding proberen je paard recht te richten.Dit kun je niet zomaar effetjes zelf doen haal er een deskundig oog bij.
(z-dressuur oefeningen kun je ook niet zomaar effe doen,dat moet je samen met je paard leren,dat geld ook voor het rechtrichten)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:57

je kan ook doormiddel van je zit je paardje iets langzamer laten gaan.
maak jezelf zwaar, denk dat je 100000 kilo weegt.

mijn pony had ook hetzelfde. ik moest hem toen nog meer naar voren rijden, en met mijn zit zorgen dat hij dus niet harder ging lopen, maar verzamelder.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:53

OEI!! dat is niet leuk!! Misschien moet je proberen om hem is eerst in een snelle draf te laten gaan...
en dat je dan telkens iets harder gaat maar nog niet galop, hoe reageert hij/zij dan?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:54

Middendraf en zelfs uitgestrekte draf, als ik geen galopsein geef en hem van voren genoeg inhoud doet hij het allemaal. Dit is geen probleem. Misschien door opwinding dat ie zo hard mag een galopsprong, maar da's ook alles.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:03

Misschien een balk neerleggen en op de volte draven, wil je in galop aanspringen dan kun je dat over de balk proberen, dus draven, doorzitten en vlak voor de balk de galophulpen geven. Doorgaloperen hoeft niet maar dan wel flink belonen(door de balk springen ze vaak in de goed galop aan, eerst goede kant en later z'n minder goede kant). Het kan zijn dat hij niet recht is het kan ook een fysiek probleem zijn maar dat zul je zelf uit moeten zoeken.
Heel veel succes

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 16:06

daar heb ik nog niet aan gedacht, ik ga het zeker proberen! Als morgen de bak berijdbaar is (buitenbak) dan ga ik het morgen proberen, anders ga ik op buitenrit en dan niet.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:50

Mijn pony had het eerst ook, Maar is vanzelf over gegaan. Ze blijft nu netjes bij me en ook nagevelijkheid begint te komen.