Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

boku schreef:dressuur
dressuur is voor mij alles behalve meer dan 30 cm springen.
wijken, ik doe het om mijn springpaard te trainen.
maar doet het ook met mijn dressuurpaard
als ik les geef. en iemand springt maar heeft eigenlijk geen goede basis, zeg ik, we gaan even dressuur doen om die basis op te bouwen.
als iemand dressuur doet competitie gericht zeg ik gewoon, we gaan trainen, of ook, we gaan dressuur doen :p aangezien het allebei hetzelfde is. je doet dezelfde oefeningen (in verhouding met wat je paard kan!)
verzamelen, aan de teugel, wijken, schouderbinnenwaards, verruimen, vernauwen,... allemaal dingen die een dressuurruiter moet kunnen, maar die ook goed zijn voor springruiters, en toch valt het voor mij allemaal onder de noemer dressuur.
Henkjan schreef:Ik ken ook wel goede springruiters (internationaal ja) die echt niet zo rijden als jij omschrijft....
Henkjan schreef:Met je onderste zin ben ik het eens, maar dat hoeft nog geen dressuurproef te zijn.En verder is het niveau van de L2 ruiters en paarden hier ook niet je van het, gemiddeld genomen.
Maar denk je dan niet dat dat met springen net zo is, misschien zelfs wel erger aangezien je toch sneller iets van hem verwacht...
en het lijkt me dus belangrijk dat zo'n paard wel een dressuurmatige goede basis heeft
Henkjan schreef:__PSM__ schreef:Wacht tot je paard minstens 5,5 is en ga eerst eens naar het L2 dressuurrijden, dan zit de basis er tenminste dressuurmatig redelijk in.... Dat zal een parcours springen ook veel makkelijker maken
Dit slaat helemaal nergens op. Ik kan zo 10 paarden opnoemen die makkelijker naar het Z springen lopen dan naar de L2 dressuur, en ook 10 paarden die makkelijker L2 dressuur lopen dan een B parcours foutloos springen.