Wat moet ik doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:27

Ik herken je gevoel en frustratie helemaal :(:) . Ik heb ook m'n paard bijna verkocht omdat het gewoon echt niet meer ging. Ik had ook het idee dat ik echt niet meer kon rijden, en zeker niet met hem onder m'n kont. Toenmalige instructeur riep dat het paard 'niet meer dan dit kon' en dat ik m moest verkopen, zelf had ik mijn bedenkingen daarover. Vervolgens verhuisde ik naar de andere kant van het land en heb toch een nieuwe instructrice gevonden en dat is zo'n verademing... Het gaat nu weer supergoed, ik had 2 jaar geen wedstrijden gereden omdat het toch geen zin meer had en nu stromen de winstpunten binnen en mijn vertrouwen is ook weer terug.

Moraal van het verhaal; zoek echt echt echt een hele goed instructeur die kan je prcies vertellen hoe je moet handelen en wat je moet voelen. Persoonlijk vindt ik door laten rijden door iemand anders niets, aangezien jijzelf met het paard moet leren rijden. Je kan beter 1x per maand begeleiding krijgen van iemand die z'n vak echt goed verstaat dan elke week les en eigenlijk je geld weggooien terwijl je stil blijft staan in ontwikkeling.

PS lees dat je van Texel af komt, heb je les van iemand van de vaste wal toevallig? Zo ja, van wie als ik vragen mag? (per pb antwoorden natuurlijk ;) )

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:31

@ jamiroquai: Ik heb dat dus ook, Ze is ontzettend lief en wil altijd knuffelen en hoe meer hoe beter! ik heb er ook aan gedacht en als ze dan weg gaat.. misschien ga ik haar dan ontzettend missen wordt idd al verdrietig bij de gedachten.

Ik heb ook een aantal weken gehad..van blegh weer in de bak weer een tegenval.. ga wel lekker buitenrijden..om niet geconfronteerd te worden met het feit dat het gewoon niet lukt.

Gister ging het boven verwachting goed.. en dan leef ik helemaal op! want paardrijden vindt ik helemaal geweldig en mijn droom is ooit in me leven een kur op muziek te kunnen rijden.

Wat goed dat je nu een paardje hebt wat helemaal goed gaat :D!

@ Polly2: Het liefst wil ik dat het super goed zou gaan, (lekker wedstrijden rijden (maar dan ook echt hoger op komen) voor de afwisseling springen) als het niet met mijn huidige paard lukt dan zou ik verder moeten kijken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:32

het zijn 3 stappen naar voren en 2 en soms 3 terug, vergeet nooit dat jou doelstellig ondergeschikt is aan het paard, het paard bepaald alles niet jij als ruiter, dan en alleen dan kan je alles bevestiggen anders niet.
als je sneller wil dan je paard aan kan, en als ik je fotos zie ben je zelf daar ook nog niet is het belangrijk dat geen wat je heb geleerd eerst te bevestiggen in je eigen rijden en bij het paard alvoords je de volgende stap wil gaan maken en daar kan, omdat het paard, maar hoofdzakelijk de ruiter het niet correct kan door voeren en dus voelen en weten wat je van je paard verwacht, dit schep verwaring bij het paard, en zal de bevestigging langer duren dan wanneer de ruiter kwa nivo ver boven het paard staat.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:40

Merrr schreef:
@ Polly2: Het liefst wil ik dat het super goed zou gaan, (lekker wedstrijden rijden (maar dan ook echt hoger op komen) voor de afwisseling springen) als het niet met mijn huidige paard lukt dan zou ik verder moeten kijken.

Hoe groot schat je zelf die kans in op een schaal van 1 - 10 dat die wens met dit paard in vervulling gaat?

En dan vooral kijkend naar jouw eigen karakter en het karakter van je paard....dat dat dus op die manier bij elkaar komt dat je wens gaat lukken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:47

polly2 schreef:
Merrr schreef:

Hoe groot schat je zelf die kans in op een schaal van 1 - 10 dat die wens met dit paard in vervulling gaat?

En dan vooral kijkend naar jouw eigen karakter en het karakter van je paard....dat dat dus op die manier bij elkaar komt dat je wens gaat lukken?

wat een vreemde vraag is dit zeg, elk paard kan z nivo behalen dit is immers bassis, het is aan de ruiter of dit haalbaar is niet aan het paard, de beperking zit dan ook in de ruiter en niet in het paard.
en met gedegen begeleiding is het heel goed mogelijk dat elke ruiter het z haalt.

het is de instelling van de ruiter die bepalend, niet die van het paard, als wedstijden hoog in het vaandel staan is in mij inziens het doel voorbij gelopen, en is het paard aangeschaft voor de sport dressuur, en doet men niet dressuren voor het paard lichamelijk en gestelijk gezondt te houden

de dressuurproef is ontwikkelt om te laten zien hoever de ruiter en paard zijn in hun opleiding en scholing, niet als wedstrijdje ik ben beter dan jij, hier in doe je het paard te kort

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:56

Eerst en vooral, een paard is geen fiets! Je werkt met dieren (ik begin het zelf eng te vinden hoe erg ik op mijn instructrice begin te lijken ;-) ...) en dus het kan niet altijd super gaan! Je hebt tijd nodig, en vooral moet je leren waarom je bepaalde dingen wel of niet moet doen, zodat je ook kan verbeteren zonder de instructeur naast de bak! Achter alles zit logica! Als het niet logisch is, doe het dan niet!

Veel ruiters kennen niets van opbouw van spieren, flexibiliteit, maar ook mentaal moet je paardje mee zijn! Dan gaan ze rijden, gaat het super, overdoen ze het werk en de volgende dagen is het paard stijf en heeft het geen zin meer! En zo zit je in een vicieuze cirkel! Vraag jezelf af wat je doet, wat is het probleem, (niet goed gaan is heel ruim) en werk daar specifiek op met een goed trainingsschema! Waarbij je je paard goed in de gaten houdt en jezelf steeds in vraag moet stellen

Veel succes

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:04

@ Moll: mijn bedoeling met de vraag gaat volgens mij helemaal aan jou voorbij. Ik zal het daarom even uitleggen.
Het gaat helemaal niet om het niveau in de dressuur. Maar om de relatie tussen de TS en het paard.

Wil zij bereiken dat ze met dit paard op wedstrijd kan en daar volop van kan genieten...dan is er meer nodig dan alleen het fysieke vermogen van beiden of dat wel of niet haalbaar is.
Ieder correct gebouwd paard kan idd naar de Z. Maar niet dat hoeft niet persé met iedere ruiter te lukken, ongeacht of die ruiter het fysiek en qua ervaring zou kunnen. Het gaat er ook om of dit een combinatie wordt.

Doortrainen op niveau heeft volgens mij geen zin. Doortrainen op de interactie tussen TS en paard mogelijk...

Om daar inzicht in te krijgen stelde ik de vraag. Om inzichtelijk te krijgen hoe haalbaar dat doel vanuit deze kant bekeken is.

De conclusie zou kunnen zijn dat het de moeite waard is om te proberen...maar de conclusie zou ook kunnen zijn dat het karakter van het paard en het karakter van de TS te ver uit elkaar liggen om op dit moment zo tot elkaar te komen dat het ze redelijkerwijs samen zal lukken.

En ik ben er van overtuigd dat de TS diep in haar hart het antwoord hierop wel weet....en ik probeer haar met mijn vragen te helpen dit antwoord naar boven te halen.

Ik kan allerlei adviezen gaan geven (kan er echt wel tig bedenken), maar ik ken het paard en de TS niet....en zij weet het antwoord....dat weet ik zeker....het is alleen nog verstopt onder een stapel wensen, gedachten, twijfels etc..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:08

polly2 schreef:
@ Moll: mijn bedoeling met de vraag gaat volgens mij helemaal aan jou voorbij. Ik zal het daarom even uitleggen.
Het gaat helemaal niet om het niveau in de dressuur. Maar om de relatie tussen de TS en het paard.

Wil zij bereiken dat ze met dit paard op wedstrijd kan en daar volop van kan genieten...dan is er meer nodig dan alleen het fysieke vermogen van beiden of dat wel of niet haalbaar is.
Ieder correct gebouwd paard kan idd naar de Z. Maar niet dat hoeft niet persé met iedere ruiter te lukken, ongeacht of die ruiter het fysiek en qua ervaring zou kunnen. Het gaat er ook om of dit een combinatie wordt.

Doortrainen op niveau heeft volgens mij geen zin. Doortrainen op de interactie tussen TS en paard mogelijk...

Om daar inzicht in te krijgen stelde ik de vraag. Om inzichtelijk te krijgen hoe haalbaar dat doel vanuit deze kant bekeken is.

De conclusie zou kunnen zijn dat het de moeite waard is om te proberen...maar de conclusie zou ook kunnen zijn dat het karakter van het paard en het karakter van de TS te ver uit elkaar liggen om op dit moment zo tot elkaar te komen dat het ze redelijkerwijs samen zal lukken.

En ik ben er van overtuigd dat de TS diep in haar hart het antwoord hierop wel weet....en ik probeer haar met mijn vragen te helpen dit antwoord naar boven te halen.

Ik kan allerlei adviezen gaan geven (kan er echt wel tig bedenken), maar ik ken het paard en de TS niet....en zij weet het antwoord....dat weet ik zeker....het is alleen nog verstopt onder een stapel wensen, gedachten, twijfels etc..

eens

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 13:11

Ik ben het helemaal met Polly2 eens! Ik kan me in jou verhaal wel vinden..
En over dat ik het antwoord weet.. dat geloof ik wel.. maar op dit moment nee.. de juiste beslissing nee dat weet ik ook niet. Twijfelen dat doe ik heel erg. Het ene moment denk ik dit is goed en op het andere moment nee dit is een betere oplossing.. Ik heb ook huilend in de les gestaan omdat ik het zo graag wil maar het lukt niet!

Ben er helemaal mee eens: Het gaat om de combinatie! Misschien kan een andere ruiter met mijn paard veel meer dan ik?? (vastwel)

Moll

Re: Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:19

sorry maar laat het eens los, wat je niet kan en werk met dat geen wat je wel kan, dat de combinatie niet klikt kan, het is mij om het even op welk paard ik stap het is een kwestie van voelen waar de beperkingen liggen van het dier, en met het dier samen werken, ik denk en zonder je aan te vallen dat je verwachtingen op dit moment te groot zijn voor het geen wat je werkelijk kan.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:30

ik zou gewoon lekker gaan rijden gaat het minder dan is het zo haal de druk van de ketel en probeer gewoon van kleine dingen te genieten .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:58

Merrr schreef:
Ik ben het helemaal met Polly2 eens! Ik kan me in jou verhaal wel vinden..
En over dat ik het antwoord weet.. dat geloof ik wel.. maar op dit moment nee.. de juiste beslissing nee dat weet ik ook niet. Twijfelen dat doe ik heel erg. Het ene moment denk ik dit is goed en op het andere moment nee dit is een betere oplossing.. Ik heb ook huilend in de les gestaan omdat ik het zo graag wil maar het lukt niet!

Ben er helemaal mee eens: Het gaat om de combinatie! Misschien kan een andere ruiter met mijn paard veel meer dan ik?? (vastwel)

In hoeverre geef jij hiermee al een beslissing aan?

Wil je je eens aan het geven van een cijfer geven op de kans van slagen die je ziet voor jou en je paard?

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:14

@ Polly: Dat ik onzeker ben, dat geeft het aan. Ik zeg niet snel van mezelf dat ik goed ben. Als ik het pas zeker weet zal ik pas zeggen 'dat kan ik goed'.
En iemand die meer eravring heb en een klik zal meer kunnen.

Sorry een cijfer.. Ik heb geen idee.

@ Moll: Mijn verwachtingen waren hoog.. dat zijn ze echt niet meer hoor ;) (en heel hoog zijn ze nooit geweest)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:37

Jammer dat je geen cijfer kunt geven. Vanuit een cijfer zouden we verder kunnen kijken. Stel je voor dat je een vijf geeft. Dan kun je je afvragen, waar je naar toe wilt. Bijv. naar een acht. En dan kun jij kritisch kijken of de stap van een vijf naar een acht voor jou reëel is.
En als je daar dan "ja" tegen zou zeggen...dan kun je met de eerste stap beginnen. Bijv. van een vijf naar een zes (of nog kleiner, naar een 5,5).

Maar goed....misschien kan ik je een andere sleutel geven:

Als je nu eens begint met het weghalen van je twijfels. Twijfel kan namelijk heel erg doorwerken in je paard.

Weghalen van twijfel lijkt lastig. Maar hoeft het niet te zijn. Het kan bijvoorbeeld beginnen met voor jezelf de eerste stap te beschrijven (van 5,0 naar 5,5 bijvoorbeeld). En dan de hulp er bij zoeken die bij die stap past. En het volle vertrouwen in die hulp hebben. Bijvoorbeeld iemand die je kent en die jouw les kan geven. Niet in de precieze dressuuroefeningen, maar juist in het stukje: hoe doe ik het met mijn paard. En dat kan ook longeren zijn, of trailerladen, of rijden. Maar is per definitie dus niet altijd alleen rijden. Het gaat om het geheel.
Dit kan een verandering bij jou teweeg brengen in je zelfvertrouwen. Zo'n eerste kleine stap kan de eerste stap zijn naar die 8 bij wijze van spreken.
En het kan best zijn dat je bij iedere stap die je maakt weer andere hulp nodig hebt. En zo kun je dan je doel bereiken.

Echter...als jij bijv. zegt: ik zit op een twee met dit paard en ik wil naar de acht... en je ziet geen mogelijkheid om die stap te bereiken, ook niet een eerste stapje...dan kan de conclusie ook zijn dat je dit paard beter kunt verkopen en beter af bent met een paard dat wat meer "easy going" is in zijn gedrag (die zijn er). En dat is helemaal geen schande. Dat kan soms een heel goed besluit zijn, waar alle partijen gelukkiger van worden.

Goed...misschien heb je hier iets aan als stof tot nadenken....

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:36

Belangrijk is ook dat je weet op welke punten het precies knelt.
Of is het een 'algemene waas' van knelpunten?

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:18

@ Polly: Ik ga er over nadenken. Bedankt.

@ Unicorn_kiss: Er zijn idd bepaalde punten die de aandacht nodig hebben. En door die knelpunten lopen we helemaal een beetje vast denk ik.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:12

Dan lijkt het me zeker nog de moeite om die punten onder de loep te nemen.
Niks is vervelender dan achteruit te gaan, maar niet goed te weten waar precies de fouten worden gemaakt.
Niet opgeven!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:21

En is het een idee je paard wel op Texel te laten staan, een paar keer (in de week) door te laten rijden om er elke keer daarna zelf onder begeleiding weer op te stappen? Ik woon zelf op Texel en heb een paar combinaties zo weer wat op weg geholpen.. Misschien is dat wat? (Ik was dinsdagavond trouwens op de manege, heb volgens mij nog de instructeur op je paard zien rijden, je hebt een leuk paard )

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:48

ik persoonlijk zou eens een andere instructeur proberen.
iemand die zelf supergoed kan rijden. laat hem/haar eens op je paardje zitten, je paard leren kennen. die persoon kan dan zelf ook ontdekken wat er precies scheelt met je paard en hoe dat op te lossen. van het moment dat je instructeur dat weet, dan pas kan hij/zij je verder helpen.
als je neit verder komt met je huidige instructeur heb je volgens mij iemand anders nodig..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:57

Hierboven is genoeg advies gegeven, daar hoef ik niets aan toe te voegen. Het enige waar ik op wil reageren is dat ik met mijn eerste paard de klik had vanaf het allereerste moment (volkomen verliefd en nog steeds) en met mijn tweede paard was "het koude soep die langzaam opgewarmd werd". Pas na wat ziekte van haar voelde ik hoeveel ik van dat paardje hield. Dat gevoel kwam pas toen ik twee weken zeer intensief met haar bezig moest zijn zodat ze beter zou worden. Ik zou haar nu voor geen goud meer willen missen, waarmee ik wil aangeven dat het soms wat langer kan duren voordat de klik er is. Bij mij heeft het twee dikke jaren geduurd. Ik heb gewoon heel erg aan haar karakter en alles moeten wennen en ik vond het in het begin moeilijk om haar te rijden omdat ze zo spits en fel paardje was en is. Nu vind ik haar ook helemaal geweldig en super en ben zeer dankbaar. Dus geef jezelf als het om het liefdes gevoel en de klik gaat wat meer tijd. En lukt het dan echt niet als je van alles geprobeerd hebt tja dan kun je met een goed gevoel besluit nemen tot verkoop.