Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utile94

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:58

Gelukkig bedoeld iedereen het goed en hetzelfde alleen iedereen geeft een iets wat andere uitleg.. Ik heb het zo geleerd van mijn instructrice waar ik les van ben gaan krijgen toen mijn paard helemaal verpest was..nu zijn we goed op weg!

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:45

Denk er vooral om dat het om het centreren van jezelf gaat, je gewicht verdelen. Niet klemmen etc. Ontspan. En terwijl je het doet nergens aan denken, als je de hele tijd denkt ik stuiter, dit doet zeer of wat dan ook word je zit er niet erg beter op.

Gewoon veel oefenen en uitvinden.. Ieder paard zit ook anders, misschien kun je beter op een wat breder paard met een minder langere rug beginnen. Die verzamelen hun achterhand meer en zitten voor mijn part geweldig.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:55

Jongens jongens gooi alsjeblieft niet je beugels uit! Goed op een paard zitten is niet letterlijk zoals zitten, het is meer een tussenvorm tussen staan en zitten en je enkels spelen een belangrijke rol, evenals je onderrug en bekken. Zonder de druk van je beugels ga je snel klemmen met je bovenbeen en dan zit je misschien wel stil, maar niet onafhankelijk! Probeer druk op je beugels te houden en iedere drafpas je enkels mee te laten veren naar beneden in het ritme van je paard. Doe je onderrug ietsje bol, niet krom gaan zitten, maar je bekken naar voren kantelen en onderrug iets opbollen, net zoals je van je paard verwacht, dit geeft meer vering en daardoor kun je beter de beweging volgen.
Het helpt om even een stukje de boom van je zadel te pakken en jezelf diep in het zadel te trekken en druk op je beugels uit te oefenen. Dan langzaamaan de boom loslaten en proberen hetzelfde gevoel te houden.
EN : een paard dat lekker los door zijn lijf swingt en de rug goed gebruikt zit 10 keer lekkerder dan een vastgereden paard!

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:39

je benen lang maken, en ontspannen zitten, vooral er niet gestrest van raken. ik rijd op een manege en eerst lukte het ook niet. langzaam aan ging ik me ontspannen en nu gaat het goed :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:54

waar ken ik dit probleem toch van haha? Toen ik mijn paard net had kwam ik van een manege af en had een verzorgpony gehad en dat was een arabiertje met van die typische gangen heel snel ook. En toen kwam mijn paard men ik had echt het idee bij lichtrijden dat ik een half uur moest staan en een half uur zitten zo sloom ging dat voor mijn idee. Mijn paard is daarbij aardig fors en heeft dus ook erg ruime gangen (zegmaar vrij onmogelijk maar als je het gewend bent heerlijk). Op mijn oude verzorgpony was doorzitten al geen succes maar op mijn paard kon ik het helemaal niet. En dat kon ik dus ook niet uitstaan. Ik dacht nu heb ik een eigen paard kan ik niet eens een paar passen doorzitten voor de galop. Dus ben gaan oefenen oefenen oefenen. Vooral heel ontspannen rijden. Nou had ik het geluk dat mijn paard toen nog niet erg voorwaarts was en eigenlijk alles wel best vond, en niet wegschoot om een te harde bonk op zijn rug. Ik begon gewoon met lichtrijden en dan de eerste dag 3 rondjes doorzitten, gewoon even doorzetten. Dan die keer daarna 4 rondjes, daarna 5 rondjes etc. Elk rondje wat extra "lukte" nam ik mee, ik ging meestal door totdat ik moe was + 1 rondje. Met een minimum van +1 van de vorige dag. Nu had ik daarbij wel het "voordeel" dat ik elke keer een kilometer naar de wei moest (heen en ook weer terug), en om dit te lopen was een beetje veel van het goede dus kroop ik er toch altijd op zonder zadel. En als ik dan haast had ging ik gewoon ook zo over de weg draven, vaak had ik dan wel een barebackpad. Als je dit elke dag doet (bijna) leer je het vanzelf wel. Ik heb zo hard geoefend dat mijn doorzitten op mijn paard nu zelfs BETER is dan mijn lichtrijden. Maar de beste tip die ik je kan geven is toch heeeeeeel veel kilometer doorzittend afleggen op een ontspannen manier en vooral ook doorzetten en jezelf motiveren/"dwingen" toch nog een extra rondje te doen als je niet meer kan. Misschien beginnen in een iets lager tempo, zegmaar net draf en dit tempo omhoog voeren als het lukt?