longevrees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Re: longevrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:45

Dat wou ik ook zeggen maar denk doet het toch maar niet want ze is maar 13 maar goed er denken dus meer mensen er zo over :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:28

hij vertrouwd niemand bedoel ik mee als er maar iemand die hij niet kent in zijn wei staad rent hij ofwel bokkzover als hij kan weg ofwel probeerd hij zich achter mij te verstoppen dus dat is niet echt een optie
en da van de penny is heel dom ik zoek een oplossing geen achelijke komentaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:36

Paarden verstoppen zich niet achter een meisje als ze ergens bang van zijn ;) Echt niet...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:11

start alsjeblieft met het gebruik van punten, komma's en hoofdletters!!!! Van een 13 jarige mag je dat toch zeker wel verwachten.

Wat betreft je paard: Hij veegt gewoon de vloer met je aan. En natuurlijk kan je er iemand bij halen. Een proffesional is gewend om met zulke paarden om te gaan en die weet ook hoe ze met paarden om moeten gaan die hun vertrouwen in mensen hebben verloren. Het is een beetje arrogant om te stellen dat het paard alleen jou en je vriendinnen vertrouwd en niet iemand anders zou kunnen vertrouwen. Je bent te jong en te onervaren om dit zelf op te lossen. Ik ben een stuk ouder dan jij en heb een stuk meer ervaring. Zou ik toch in zo'n situatie terecht komen zou ik toch mooi gelijk bij mijn instructrice op de stoep staan.
Je hoeft niet alles te kunnen en je hoeft niet alles goed te doen, doe ik ook niet. Maar het is belangrijk om te weten waar je eigen kunnen ophoud en waar je iemand nodig hebt met meer ervaring.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:44

idd zoals "Sonja" het hierboven formuleerde lijkt me echt de enige haalbare oplossing.
Je wil enkele tips horen, maar je wil echt niet geholpen worden hé, wel tjaaaa met jouw ervaring zal het wel in orde komen zekers ?????
succes.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:06

sorry hoor kan ik eraan doen dat hij dat bij me doet hij is erg aan me gehecht geraakt ik heb hem van de dood gered
en een instructrise is geen optie ik rijd alleen zonder les
een prof is wel wat duur en ik zit krap bij kas. zulke dingen moet ik zelf betalen

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:27

Ik ben ook van mening dat je paardje meer met je voeten aan het spelen is dan dat hij bang is.
Moest hij echt bang zijn van de longe, dan zou dit in het begin al het geval zijn geweest en niet plots na een tijdje optreden. (tenzij er iets naar is gebeurd natuurlijk)
Op de plaats waar je je ervaring hebt opgedaan, zal vast wel iemand rondlopen met specifiek ervaring met deze problemen die je wilt helpen. Als je iemand vreemd op hem kunt leren paardrijden, zal een ervaren iemand vast niet zoveel problemen hebben met zijn vertrouwen winnen.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:30

ik wil niet banketstaaf doen hoor mensen maar dit meisje vroeg om hulp bij haar paard en het enige wat ik hoor is het lees teken gebruik, penny, en wel een advies maar wat niet helemaal klopt.....

uitleg: er word gezegt (weet niet waar precies) dat paarden niet gehecht kunne raken aan mensen en dat ze niet niet meerdere mensen kunnen vertrouwen. daar wil ik iets over zeggen want dat kan wel. ik rij 2 paarden 1 kan het niks schele wie er op zijn rug zit maar als hij moet werken kan hij wel pittig zijn en de ander ik ook vroeger misshandeld en verwaarloosd en er kan ook bijna niemand op rijden, hij schiet zo erg in de stress dat hij gewoon omvalt(wat nu wel gelukkig beter gaat, niet het omvallen maar het niet meer omvallen) een paard heeft ook gevoel en gedachte ze zijn niet dom okej ze kunnen geen 4 talen spreken maar ze hebben toch echt wel een geheugen.

dit paard (van het meisje niet mijn paarde) zal niet weten dat hij van de dood is gered maar weet wel dat hij dit meisje aardig vind omdat hij van een plek is weg gehaald waar hij verwaarloost is. tuurlijk ben je niet de enigste die er op kan rijden maar dat hoeft ook niet. dit dier heeft ook gewoon weer vertrouwen nodig.

mijn tips als je die nog na dit verhaal wilt horen :D

1# heb je een stal? als hij daar in staat hang het longeer touw daar op niet het paard vast zetten of zo maar alleen het touw in zijn buurt leggen, dan als hij dat niet meer eng vind doe je het steeds dichter bij (zorg wel dat jij een vlucht route heb dat je neit ineens onder je paard zit zou pijnlijk zijn. dan doe je hem alleen aan het halster vast maken en aai je hem over zijn hals en geef je hem een snoepje of zo. dan ga je met hem stappen alleen stappen (zoals je met halster touw loopt) en als hij het goed doet laat je hem los in de wei. je moet hem late weten dat dat touw leuk moet zijn, dat werken leuk is. maar laat je paard NOOIT een dag niks doen, tuurlijik eeen rust dag maar gooi hem lekker los.

2# er zal best wel een beetje in de maling in zitten maar daar moet je gewoon even door heen, je moet hem laten zien dat je hem beschermt maar dat hij je neit voor gek moet zetten.

3# neem nog geen zweep mee als je gaat stappen dat doe je pas later.

xx hoop dat je er iets aan heb

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:31

En hij springt ook nog even over 2m heen :D

Paard is er vierkant mee aan het rammelen, het heeft niks met angst maar met gebrek aan duidelijkheid van jouw kant te maken. Haal er iemand bij die weet wat hij doet en zo snel mogelijk voor er ongelukken van komen.

Waar sta je met je paard?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:42

olafgek schreef:
hij vertrouwd niemand bedoel ik mee als er maar iemand die hij niet kent in zijn wei staad rent hij ofwel bokkzover als hij kan weg ofwel probeerd hij zich achter mij te verstoppen dus dat is niet echt een optie
en da van de penny is heel dom ik zoek een oplossing geen achelijke komentaar

'Dat ik niet kan typen weet ik'.
Nou..... punt 1 is gemaakt; je wéet het igg ook van jezelf.
Ga er dan aub ook wat aan doen; is geen kwestie van kunnen maar van willen. Hoe moeilijk is het om af en toe ergens een punt, komma of vraagteken neer te zetten? Als je te beroerd bent om een beetje normaal te typen hoor je imo helemaal niet op een forum thuis.
Maargoed, dat even terzijde.

Haal er alsjeblieft iemand met verstand van zaken bij. Met je 13 jaar en 'al 8 jaar ervaring' denk je misschien de wijsheid in pacht te hebben; klassiek 'symptoom' van de puberteit. Maar meid, er zijn mensen die het écht waar héel veel beter dan jou weten. Stap 1 is om dat toe te geven.
Zelfs vanachter mijn computerscherm zou ik willen wedden dat als je iemand anders, een ouder en ervaren persoon, met dit paard laat werken, dat jij 'het paard wat alleen jou vertrouwd' niet weer zal herkennen.
Denk dat je vooral te veel verhaaltjes uit de Penny hebt gelezen. Je hebt niet alleen jezelf er mee door zo klein en beperkt te denken, maar juist ook je paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:49

olafgek schreef:
sorry hoor kan ik eraan doen dat hij dat bij me doet hij is erg aan me gehecht geraakt ik heb hem van de dood gered
een prof is wel wat duur en ik zit krap bij kas. zulke dingen moet ik zelf betalen

Instructrice geen optie omdat je alleen rijd, zonder les?? Oh, dus je kan ook al zó goed rijden dat je helemaal geen les (meer) nodig hebt?
Weet je wat duur is? Het hebben, verzorgen en onderhouden van een paard, dát is duur.

En weet je wat helemaal zonde is? Dat dit paard in feite helemaal niet 'gered' wordt, maar op deze manier juist steeds verder 'in de prak' wordt gereden, totdat het paard zó verpest is dat er echt geen land meer mee te bezeilen valt. Dan is het een valse rotbok die, na misschien een omweg via de handel, bij de slacht zal belanden. Wie wordt daar de dupe van? Juist, het paard.
Er zijn hier volwassen mensen met járen en járen meer ervaring dan jou, en zelfs díe mensen schakelen hulp en instructie in omdat ze er zelf even niet meer uit komen. En dan wil jij beweren dat jij dat allemaal wel kan? En dat hij alleen jou vertrouwd? Wat moet je dan met dat paard als hij weg zou moeten, omdat je hem echt niet meer kan houden?

Dan kan je hem het beste meteen naar de slacht brengen, als het arme dier echt niemand behalve jou vertrouwd :j

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:52

Gaat dit niet een beetje ver?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:04

Happie schreef:
Gaat dit niet een beetje ver?

Wat gaat een beetje ver?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:07

jou reactie ik begrijp je wel en ik ben het ook deels met je eens. Maar of je het dan ook meteen zo moet verwoorden naar de ts twijfel ik. Een beetje rekening houden met de leeftijd van een ts lijtk me wel op zijn plaats of niet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:14

Happie schreef:
jou reactie ik begrijp je wel en ik ben het ook deels met je eens. Maar of je het dan ook meteen zo moet verwoorden naar de ts twijfel ik. Een beetje rekening houden met de leeftijd van een ts lijtk me wel op zijn plaats of niet?

Heb je gelijk in, daar twijfelde ik ook eerst aan. Maar als er al tig reacties zijn geweest op een zeer meegaande toon maar TS wijst alles van de hand, vraag ik me af waarom ze uberhaupt een topic opent, als ze claimt alles zelf zo goed te kunnen en te weten.
Verder vind ik de argumentatie van TS ook kant noch wal slaan.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:16

Sluit me bij dit bericht wel geheel aan :D

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:34

TS moet inderdaad hulp gaan zoeken. :)

Je doet waarschijnlijk wel wat voor jou het beste lijkt voor je paard, maar voor je het weet wordt hij de baas over jou. En dat wil je niet, wees daar maar zeker van.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:46

JoyCiej007 schreef:
olafgek schreef:

Instructrice geen optie omdat je alleen rijd, zonder les?? Oh, dus je kan ook al zó goed rijden dat je helemaal geen les (meer) nodig hebt?
Weet je wat duur is? Het hebben, verzorgen en onderhouden van een paard, dát is duur.

En weet je wat helemaal zonde is? Dat dit paard in feite helemaal niet 'gered' wordt, maar op deze manier juist steeds verder 'in de prak' wordt gereden, totdat het paard zó verpest is dat er echt geen land meer mee te bezeilen valt. Dan is het een valse rotbok die, na misschien een omweg via de handel, bij de slacht zal belanden. Wie wordt daar de dupe van? Juist, het paard.
Er zijn hier volwassen mensen met járen en járen meer ervaring dan jou, en zelfs díe mensen schakelen hulp en instructie in omdat ze er zelf even niet meer uit komen. En dan wil jij beweren dat jij dat allemaal wel kan? En dat hij alleen jou vertrouwd? Wat moet je dan met dat paard als hij weg zou moeten, omdat je hem echt niet meer kan houden?

Dan kan je hem het beste meteen naar de slacht brengen, als het arme dier echt niemand behalve jou vertrouwd :j

doet toch niet zo grof ten 1ste : ik verkoop dit paard nooit hij mag tot zijn dood bij mij blijven
ten 2de : als ik hem daar niet weggehaalt had was hij al een jaar dood van de honger en als je me ni geloofd ik heb nog foto's van toen
ten 3de : ik weet dat alles duur is daarom kan ik ook geen prof betalen, ik zocht hier hulp zodat het goedkoper misschien goedkoper kan, en als jij zo doet waarom reageer je hier dan op

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:30

dat jij je paard nooit verkoopt, dat weet je maar nooit. Je kan het nastreven en hopen, maar zeker weten kan je dat nooit. Ik zeg niet dat ik je niet geloof, maar er wordt soms maar al te makkelijk geroepen 'ja want ik heb hem gered want hij was heel zielig en verwaarloosd en mishandeld, en zonder mij wassie nu dood, en hij vertrouwd alleen mij dus alleen ik kan er (nog een beetje) op rijden' etc. etc.

Hulp zoeken met dit soort dingen doe je niet via internet, dat doe je door een ervaren persoon in te schakelen. Dat kost je misschien een paar tientjes, er van uitgaande dat je je paard niet direct weken/maandenlang wegbrengt naar een trainingsstal om 'heropgevoed' te worden.
Als je al een paar tientjes niet kan opbrengen, vraag ik me af hoe je dan een paard kan onderhouden. De DA is vele malen duurder namelijk.

En gezien je leeftijd heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat als jij een (aantal) keer goed getrapt of aangevallen wordt door je paard, dat je ouders maar ál te graag met alle liefde er voor zullen zorgen dat dat paard héel snel van eigenaar wisselt.

Ik doe niet grof, ik wil je alleen laten inzien dat je dit niet zelf en alleen kan oplossen. Het is alleen heel erg jammer, voor jou en helemaal voor je paard (want die kan hier namelijk helemaal niets aan doen!) dat je dat niet wil inzien.
Vroeg of laat gaat dit uit de hand lopen........

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:51

"joycie" heeft groot gelijk hoor.
ook ik wil je zeker niet aanvallen,ook niet veroordelen, maar de moeilijkheden die je nu met je paard hebt, die zijn het gevolg van de manier waarop jij met het paard bent omgegaan, met andere woorden wil dit zeggen dat jij dit paard zo hebt gemaakt zoals het nu is.
corrigeren kan altijd maar is echt veel moeilijker dan het ineens goed aan te leren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:36

JoyCiej007 schreef:
dat jij je paard nooit verkoopt, dat weet je maar nooit. Je kan het nastreven en hopen, maar zeker weten kan je dat nooit. Ik zeg niet dat ik je niet geloof, maar er wordt soms maar al te makkelijk geroepen 'ja want ik heb hem gered want hij was heel zielig en verwaarloosd en mishandeld, en zonder mij wassie nu dood, en hij vertrouwd alleen mij dus alleen ik kan er (nog een beetje) op rijden' etc. etc.

Hulp zoeken met dit soort dingen doe je niet via internet, dat doe je door een ervaren persoon in te schakelen. Dat kost je misschien een paar tientjes, er van uitgaande dat je je paard niet direct weken/maandenlang wegbrengt naar een trainingsstal om 'heropgevoed' te worden.
Als je al een paar tientjes niet kan opbrengen, vraag ik me af hoe je dan een paard kan onderhouden. De DA is vele malen duurder namelijk.

En gezien je leeftijd heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat als jij een (aantal) keer goed getrapt of aangevallen wordt door je paard, dat je ouders maar ál te graag met alle liefde er voor zullen zorgen dat dat paard héel snel van eigenaar wisselt.

Ik doe niet grof, ik wil je alleen laten inzien dat je dit niet zelf en alleen kan oplossen. Het is alleen heel erg jammer, voor jou en helemaal voor je paard (want die kan hier namelijk helemaal niets aan doen!) dat je dat niet wil inzien.
Vroeg of laat gaat dit uit de hand lopen........

hij doet mij niks hij rent altijd weg als hij boos is en als hij ver genoeg van mij verwijderd istampt hij pas in het rond, als ik in zijn buurt komt stopt hij onmiddelijk, ik zal proberen mij ouders te overtuigen een prof in te huren, maar dat lukt waarschijnlijk toch niet, toch bedankt mensen

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:49

olafgek schreef:

als jullie zo gehecht zijn aan elkaar, hoe komt het dan dat je in een ander topic post dat jullie niet zo heel erg klikken en dat hij te rustig is voor je? en dat je een dier met pit zoekt... ik dacht hierboven te lezen dat je paard tot zijn dood bij je mocht blijven.....

Je hebt met dit paard echt hulp nodig en ik snap dat je dat op een goedkope manier probeert te vinden. alleen gaat dat echt niet werken, met dergeijke problemen kan iemand je niet via internet helpen, zal echt iemand in real life moeten doen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:57

wat je het beste kan doen is niet je verhaal neerzetten, want je ziet wat dat teweeg brengt
vraag iemand met veel meer ervaring als jij, om te helpen. Anders zal het van kwaad tot erger gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:14

knuffeldier schreef:
olafgek schreef:

als jullie zo gehecht zijn aan elkaar, hoe komt het dan dat je in een ander topic post dat jullie niet zo heel erg klikken en dat hij te rustig is voor je? en dat je een dier met pit zoekt... ik dacht hierboven te lezen dat je paard tot zijn dood bij je mocht blijven.....

Je hebt met dit paard echt hulp nodig en ik snap dat je dat op een goedkope manier probeert te vinden. alleen gaat dat echt niet werken, met dergeijke problemen kan iemand je niet via internet helpen, zal echt iemand in real life moeten doen.

ik was niet van plan mijn paard weg te doen ik wil een 2de paard met veel pit en met dat niet klikken bedoelde ik dat ik een andere rijstijl gewoon. ik ben gewoon hevige paarden te rijden en eens ik enkele rondjes op hem heb gereden is hij nogal sloom, maar doordat ik niet kan logeren bij hem is hij die eerste rondjes heel stout

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:28

Maar ts, denk je dat een tweede paard met veel pit een goede optie is nu? Als je je rustige paard nu al niet kan rijden, is het dan niet beter om dat eerst op te lossen, het iig proberen? En als je professionele hulp nu al (te) duur vindt, is het misschien beter nog niet aan een tweede paard te beginnen :).
Ik denk dat jij er heel veel baat bij hebt als je iemand vindt die jou kan helpen met je paard. Het kost misschien wel even wat, maar je leert er heel veel van en in de toekomst kan je dan leuk met je paard omgaan, lekker rijden, longeren en noem maar op. Maar als je nu niet eens met de longe in de buurt kan komen.. Misschien heb je, als je je paard weer kan rijden, helemaal geen behoefte meer aan een paard met meer pit. Misschien is jouw paardje wel super, en een uitdaging voor je. (ik meen te lezen dat je hem niet rijdt, dus of hij pit heeft met rijden kun je dan niet met zekerheid zeggen toch?). Succes met het zoeken van een goede oplossing, misschien heb je wel kennissen/via via mensen die je gratis willen helpen of voor weinig geld.