Frisser dan fris

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkebo

Re: Frisser dan fris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:19

Amsterdam, Ik zat trouwens vanochtend zelf te denken het kan natuurlijk ook dat ik zelf mee verstar van de stress. Omdat het zo vaak niet goed gaat ik misschien zelf ook iets gespannener ben gaan rijden wat natuurlijk heel averechts werkt, ga vandaag eens goed opletten of ik mijn benen ooi lang houd, billen goed gebruik en niet zelf uit stress teveel tegen ga trekken. Ik dacht van niet maar het is natuurlijk om te doen als je stress hebt en ik wil het zelf natuurlijk ook niet verergeren. In dit geval ligt het natuurlijk ook aan de (geheel logische) mindset van de dame maar ik moet natuurlijk wel de beste kans bieden om het goed te laten gaan. Ik heb al zin in vanmiddag:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:22

O jee, ik had je wel een keer willen helpen maar Amsterdam is me echt te ver.

Laat haar vanmiddag eens goed moe lopen voor je erop gaat, laat je haar los zonder deken? (zo niet, eraf dat ding) en ga maar even flink met de zweep erachter, niet stoppen als ze geen zin meer heeft, gewoon even door laten lopen tot ze duidelijk moe begint te worden/zweterig is, lekker met een plastic zakje of zeiltje erachter.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:57

Ja doe ik zonder deken, Maar goed zal d'r is flink moe maken:)

Wel lief dat je er uberhaupt aan dacht!

Ik vertel hoe het gegaan is vanavond

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:02

Oei dat is lastig meid! Kijk je wel uit voor jezelf? Het is niet jouw pony he, en het moet ook niet van 1 kant komen :)

Laat dr inderdaad maar flink rennen en stap er dan pas op. Succes!

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:22

Ja, liever eraf en levend zo maar te zeggen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:23

Ja dat is ook nog zo.
Je zou ook tegen de eigenaresse kunnen zeggen dat je het te gevaarlijk vind en niet eerder weer gaat rijden dan wanneer de pony meer buiten komt, misschien is dat een idee?

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:29

OPzich wel weet alleen niet of ik 'the guts' ervoor heb. Natuurlijk een stomme reden maar iemand er zo op aanspreken vind ik wel moeilijk. Misshcien een goeie reden om 'the guts' te krijgen:)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:31

@Anneliesdj; ik weet niet of dat de oplossing gaat zijn. Mijn ervaring is dat als ik een paard opjaag tijdens het longeren om hem rustiger te krijgen ze over het algemeen alleen maar gekker worden. Ik ben meer een voorstander van gewoon longeren en in de gewone arbeid aan het werk zetten en moe maken. Niet opjagen, want opjagen = vaak alleen maar meer gekheid.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:34

Ik doe meestal eerst even laten gaan bokken rennen huppa en daarna aan de longe wat kalmeren tot ze helemaal attent is en dan rijden. Vaak werkt dit ook wel alleen de zondag (langste pauze tot laatste keer ik erwas) niet.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:36

Wat worden mensen als ze teveel eten? Dik, met paarden is het net zo!! Ze worden niet 'gek' van teveel eten! Ze worden 'gek' van opgesloten te zijn in de stal! Als ze mij heel de dag in het toilet zouden opsluiten, dan zou ik ook lekker gek doen als ik buiten kom! (daar kan je een stal mee vergelijken)

Mijn paard staat op aanraden van mijn instructrice 24/24 buiten, dat is gewoon veel gezonder voor het paard, zowel fysiek, als psychisch! Mijn paard is helemaal omgedraaid, veel gelukkiger, minder gek en doet het super onder het zadel en bij grondwerk! Dus ik zou voorstellen dat je probeert dat ze gewoon lekker buiten kan staan!

Als dat niet kan, losgooien en longeren voor je erop kruipt! En lang genoeg, dat alles eruit is tegen dat je op haar gaat rijden! Paardrijden moet leuk blijven! Je moet je nek niet breken, dat is GEEN ENKEL paard waard! Dus praat met de eigenaar en idd, geef aan dat je niet meer gaat rijden als het paard niet buitenkomt! Voor er ongelukken gebeuren!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:36

Ik denk dat dat ook wel de juiste aanpak is (gezien het feit dat je verder niet zo heel veel kan). Is het misschien een optie dat je er wat dagen bijneemt?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:37

Idd... Opjagen moet niet, maar gewoon lekker aan het erk aan de longe! Kan perfect!! Longeren gaat niet om rondjes rondjagen, maar om lekker aan het werk zetten! :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:44

Ik had het niet over opjagen aan de longe, ik had het over losgooien.
Paard moet de gelegenheid krijgen vrij te bewegen. Je kunt hem wel aan de longe doen, bijzetten en flink aan het werk maar daarmee heeft hij nog geen gelegenheid zijn spieren te rekken van dat stilstaan.
Dan kun je ze wel in het zweet werken aan de longe maar krijg je onder het zadel alsnog een explosie.
Bovendien is het ook niet eerlijk richting paard, staat hij al zoveel op stal en dan moet hij dat uurtje dat hij eruit is ook nog keurig in het gareel lopen :n

Ik zou hem eerst lekker losgooien en zorgen dat hij zich flink uitleeft, rent zoveel hij wil, plastic zakje erbij om ook die laatste bokken eruit te krijgen en daarna pas aan de longe/onder het zadel en aan het werk.
En het lijkt me nogal logisch dat je hem niet bokkend de lange zijde over jaagt, insluit in de hoek en er direkt op klimt, dat is vragen om problemen.
Tuurlijk moet je dat rustig afbouwen en eindigen met een paar rondjes rustige draf en even stappen, als dat los niet lukt aan het halster.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:05

Ik wel wel even duidelijk stellen dat bij 'werken' aan de longe ik het NIET heb over het gebruik van allerlei hulpteugels! Je kan je paard hartstikke goed laten werken ZONDER hulpteugels, het heeft wat tijd en werk nodig, maar ik ben tegen hulpteugels, daar blokkeer je je paard alleen maar mee!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:48

@Anneliesdj, dit is nu net iets waarbij ik altijd problemen ondervind als ik er daarna nog op wil stappen. Paarden zijn dan juist helemaal hyper. Losgooien en opjagen lossen het probleem m.i. niet op.

Neemt niet weg dat het fijn is voor het paard en dat een paard dat nodig heeft. Maar niet in deze context. Dan is het vragen om problemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:12

Ik ken maar weinig paarden die daarna bij het rijden ook hyper zijn.
Als je het goed doet geeft het geen problemen maar juist ontspanning voor het paard, zeker omdat het paard van ts het puur doet omdat ze de energie niet kwijt kan.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:19

ook mijn advies: Zorg alsjeblieft (of probeer het in ieder geval) dat dat beest beweging krijgt.. laat dat beest minimaal 4 uur per dag buiten (liefst 12 uur.. maargoed)
Niet te veel krachtvoer maar wel voldoende ruwvoer.. om de dag beweging moet dan voldoende zijn..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:26

opjagen heeft bij een "heet" type met veel bloed weinig zin, want die blijven opgefokt, die worden zelfs heter naarmate ze harder lopen.
Ik laat mijn merrie ook geregeld eens uitrazen op de galopbaan, maar die moet ik achteraf niet meer dressuurmatig gaan rijden, die is dan compleet hyper en over reageert op elke hulp. Pas na een uurtje op stal is ze terug "normaal".

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:29

Dat kan ts toch ook doen?
Als je ziet dat ze snuivend en met de staart op de rug rond blijft lopen ga je gewoon eerst de stal even uitmesten, leg je vast voer klaar, drinkt een bak koffie en dan staat ze echt wel weer voor het hek omdat ze 't koud heeft.
Je gaat niet rijden met een paard wat opgefokt is, maar wat is het verschil, paard is toch al opgefokt omdat ze de hele dag op stal staat, gun het zo'n dier dan om even uit te razen.