Uitproberen? Hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_19

Re: Uitproberen? Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:11

Ik zou hem idd ook eerst lekker laten settelen.. Alles rustig oppakken om goed aan je paard te wennen en je paard aan jou.. Ga eerst lekker rijden in de bak en desnoods probeer je als je lekker getraint hebt uit te stappen langs de weg.. Blijf wel consequent, misschien probeert je paard ook uit hoe ver hij bij jou kan gaan

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:57

Hoe gaat het nu??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:03

Angst is je grootste vijand. Ik kan daar over mee praten. Zoek hulp bij iemand die je vertrouwen kan geven en idd, geef je zelf wat tijd. Als jij bang bent, voelt je paard dat ook en reageert ze er op. Maar voor wederzijds vertrouwen heb je echt wel een jaar nodig. Dat hoor ik echt vaak om me heen en zelf heb ik het ook zo ervaren.

Als je nu door blijft tobben, wordt jouw angst groter en leer je je paard een verkeerde gewoonte aan. Even iemand erop met wat meer lef is ook absoluut een aanrader. Dan zie jij hoe die het oplost en je ziet van de zijkant wat er echt gebeurt. Dat kan de schrik er ook uit halen. Van de zijkant ziet 'verzet' er vaak minder eng uit, dan als je er (al niet zeker van je zaak) op zit.

Ga desnoods gewoon wekelijks lessen en richt je ook op 'opvoeding'. Ook hierin kun je goede afspraken met je paard maken. Die oefeningen zijn ook absoluut een aanrader. Het geeft je inzicht in het gedrag van je paard.

Tja, en settelen. Pff, zou dat echt nodig zijn? Gewoon je paard dagelijks lekker laten bewegen is ook wel belangrijk toch? Sam mogen ze elke dag wakker maken voor een bosrit! :P Ook als we uit logeren zijn. Dat is in principe hetzelfde, net als concoursen enzo. Dus daar wil ik niet te zwaar aan tillen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:01

Ik heb precies hetzelfde gehad!
Mijn pony begon dus dat ze eerst een plas heel eng vond. En nu vind ze het dus niet eng meer of zo maar weet ze dat ik er dan afstap en even meeloop. Nu wilde ik dat dus niet meer doen en gewoon normaal er langs rijden omdat ze het ook niet meer eng vond ze stelde zich gewoon aan.
Nu gooide ze dus gewoon haar hoofd in de lucht steigeren en dan snel omdraaien en naar huis proberen te rennen. Ben minstens een kwartier bezig geweest voordat ze er langs wilde. Steeds hetzelfde proberen en dan weer steigeren en omdraaien. Maar als je dan terugrijdt teerwijl je er niet langs ebnt geweest heeft zij gewonnen en dat onthoud ze voor de volgende keer. En aanhouder wint! Dus eindelijk er langs gekomen en dat onthouden ze ook, de volgende keer gign het een stuk makkelijker. Toen heb ik er wel een martingaal aan gehangen omdat steeds haar hoofd hoog in de lucht gooide en dan ging steigeren. Met martingaal kon dat niet meer dus dat scheelt.
Misschien heb je er iets aan xd

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:07

MarcR schreef:
Paarden zijn kuddedieren en binnen een kudde is er een rangorde, veel van hun gedrag wordt hierdoor bepaald.
Voor hem vormen jij en hij een nieuwe "kudde" en binnen deze kudde moet er een rangorde worden bepaald en op dit ogenblik probeert hij of hij de "leider" kan worden en jij de "ondergeschikte".
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
Jullie zullen zich moeten verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en van daaruit aan jullie relatie gaan werken.

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

consequent zijn dus.
scheeld iets minder werk dan alles op zoeken :P