Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Er bestaat ook een boek van iemand die de spieren op het paard schildert en zo uitleg geeft over de werking en dergelijke, vind alleen niet terug wie het is. 

)

bastiano680 schreef:Lastig dus..........je bent in je hoofd op de juiste weg, je moet alleen nog de juiste hulp zien te krijgen.
In de regio weet ik een aantal instructeurs die je er prima mee zouden kunnen helpen, tenminste, als mijn beeld kloppend is, want ik ga natuurlijk gewoon op het verhaal van het net af. Maar daar heb jij weinig aan, want Belgie is niet mijn regio.
Ik verzorg af en toe eens 1 van zijn paarden, heb dat beestje zelf zadelmak gemaakt trouwens paar jaar terug, afgelopen zomer nog mee gereden, gewandeld...
sabine1985 schreef:Goed zo![]()
Ik weet zeker dat het allemaal wel weer goed komt als haar lijf weer fijn is.
Je weet nu wat er scheelt.![]()
Good job
Tonidressuur schreef:Dat paardje heeft geluk dat er iemand naar haar luistert! Doe zo verder, blijf naar haar luisteren! Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende paarden, maar mijn instructrice zegt zelf dat elk probleem is op te lossen als je maar naar het paard luistert! En dat paarden eigenlijk nooit zonder reden 'tegendraads' zijn...
Blijf zo verder doen! Geniet van het andere paardje en blijf zoeken naar een oplossing! Misschien inderdaad wel een dierenarst eerst erbij halen! Osteo, daar stel ik me vragen bij, zijn mensen wel sterk genoeg om dat bij paarden te doen?
Veel succes!
Varekaj schreef:De plek waar ze drukgevoelig is, is ook de plek waar de zadelkussens zitten. Ben vandaag mijn zadel gaan ophalen (heb het nog nooit zo netjes terug gehad! Echt piekfijn werk) en jemig, wat een verschil, was echt wel hoognodig![]()
Heb het ook met de zadelmaker/passer besproken, en heb een hele mooie, duidelijke uitleg gehad over zadels, gewicht en rug. Hij vermoedt dus, net zoals ikzelf, dat die drukgevoelige plek voortkomt uit zadel dat niet meer in evenwicht was.
De plek was gisteren ook al weer iets minder overgevoelig, dus het zou wel verband kunnen houden.
Na kerst en oudjaar kan ik een afspraak maken zodat hij het zadel kan komen bekijken op het paard. Nu is het enorm druk en aangezien ik toch niet dadelijk ga rijden...
@Bastiano; Tonidressuur en Sabine: inderdaad. Mijn osteo en DA werken ook samen. Als de ene twijfelt zal die zich daar niet voor schamen om contact op te nemen met de ander (vooral osteo die DA belt om te bespreken). DA zal waarschijnlijk komen aandraven met spierontsteking, maar dat kan een osteo ook vaststellen, hij kan alleen geen medicatie voorschrijven. Als hij ontsteking vermoed kan ik dan alsnog DAA erbij halen. Maar mijn DA zal me behalve die medicatie dan niet zo nauwkeurig kunnen gaan uitleggen welke spieren het zwakste zijn, welke training ik best toepas, hoe lang en hoe intensief, wat en waarom... daarvoor kan ik dan wel bij de osteo terecht. Die waarderen elkaars vakgebied, vind ik persoonlijk super.
ga ht wel bespreken en proberen regelen dat de osteo regelmatig een kijkje komt nemen, omdat ik nu tochwel met een flink werkprogramma zal zitten om de bespiering correct terug te krijgen en om de schade van mijn niet meer passende zadel te herstellen. Pas als dat in orde is, kan ik weer proberen om te gaan rijden.
Varekaj schreef:Ben nog op zoek naar boeken over:
Bespiering bij een paard
Trainingsmethoden + spieropbouw
Werken aan de lange lijnen
Longeermethodes
Van kop tot staart ga ik alvast bestellen, Dressuur onder Vuur heb ik al liggen en ga ik herlezen.
Weet er iemand of er per toeval ook boeken te vinden zijn over mennen, leren mennen en oefeningen voor menners? Denk dat ik daar ook wel leuke dingen zal kunnen terugvinden, vooral over de lange lijnen, teugelvoering etc etc.