methode AdB

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:48

@Intel_1x
Ik heb http://www.paardenrecht.org/ bekeken en zijn naam staat er NIET bij!

Jongens ik vind het heel moeilijk om namen te gaan geven :o
Het is best een bekend iemand en daar win ik het gewoon niet van :n
Plus hij geeft wekelijks les bij mij op stal...

Ik heb een PB gekregen van een WEL gecertificeerd iemand die mij een gratis les aanbiedt om te laten zien hoe het ook kan.
Dan heb je dus wel hart voor de methode en overtuiging dat het wel werkt! Ik ben erg benieuwd hiernaar :j

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:49

Nou, dat vind ik pas goed. Straks zul jij ook een fijne ervaring aan deze methode koppelen. Succes ermee! ;)

kimmie88

Re: methode AdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:59

Wauw wat een nette oplossing.
Hopelijk ervaar je het dan anders

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:05

heel veel succes :D
Ik rij zins een maand of 2 de adB metode en het bevalt mij ook er goed.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:05

jannebilt schreef:
ok, bedankt voor de tips. Waarom ik over gestapt ben is verhuizing en naar een andere stal gegaan waar ze alleen deze lessen geven. Maar ja eigelijk wordt ik alleen maar aangevallen ipv antwoord op mijn vraag... jammer want op de e-mail krijg ik andere mails.
En ja er is daadwerkelijk een onderzoek geweest en rapporten uitgekomen in de uithof. Of dit positief of niet is weet ik niet.

Dus jij beweert eigenlijk dat het eerste allemaal koek en ei was? En door deze methode kun je niet eens meer een volte rijden?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:49

Bokker Doei, goed dat je het nog een kans wilt geven, want ik ben er van overtuigd dat je niet een goede instructeur hebt getroffen. Heel erg jammer, want zo'n iemand geeft zich uit als les op AdB methode omdat daar tegenwoordig geld in valt te verdienen, maar ondertussen niet weet waar hij/zij mee bezig is. Het is gewoon een rotte appel in het geheel, die een goede naam probeert onderuit te halen.
Daarom moet je zelf altijd op onderzoek uit gaan en niet zondermeer dingen aannemen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:50

mee eens intel_1x

daar heb je weer van geleerd

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:11

Denk dat ik weet over wie doei het heeft. Inderdaad een man met een redelijk grote bekendheid.
Werkt in Duitsland en met name in het westen van Nederland.
Velen zijn erg over hem te spreken.
Hij zegt opgeleid te zijn door Antoin de Bodt. Beweerd dat ze goede vrienden zijn. Absoluut niet waar!
De koninklijke stallen staat leuk op zijn cv, maar welkom is hij daar niet meer.
Ook hij zegt paarden recht te richten, maar dit is zeker niet volgens de methode de Bodt.
Als een ruiter scheef op het paard zit (en dan bedoel ik echt heel scheef!) zegt hij dat dat vanzelf goed komt. Maar hoe dan?
Antoin de Bodt (en gecertificeerde AdB-instructeurs) kunnen je haarfijn uitleggen waarom het zo belangrijk is om een paard eerst recht te krijgen en het in de rug te laten ontspannen. Dat kan niet als de ruiter scheef op het paard zit! Lijkt me logisch, toch? Kijk voor meer info op http://www.stalmireille.nl en bij http://www.paardenrecht.org.
Bovendien heb ik hem zelf les zien geven. Absoluut niet volgens de methode AdB! Ik heb zelf de cursus bij Antoin gedaan en heb les van Mireille.
Bovendien heb ik hem ongeoorloofde dingen bij paarden zien doen: maar dan natuurlijk zonder dat de eigenaar er bij was. (hij wist niet dat ik er was en keek wat hij aan het doen was)
Hij wil nl. ook graag tegen vergoeding je paard 'trainen' als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. En dan moet je gewoon eens kijken wat hij met de paarden doet als hij in de veronderstelling is alleen te zijn. Niet paardvriendelijk! Zachtjes uitgedrukt.
Maar ook met de eigenaar erbij: ik begrijp niet dat de paarden zo achter de loodlijn moeten lopen. Van aanleuning is geen sprake. Hij zegt (ik heb hem zelf gevraagd om uitleg) dat je je hand stil op de plek moet houden, alsof het een betonblok is, en dat het paard eerst 'los' moet laten (in de mond). Pas daarna kan je hem in de ontspanning gaan rijden. En door een paard terug in tempo te rijden (in mijn ogen zo langzaam dat het paard bijna omvalt) gaat hij zich vanzelf recht maken. Als het zo simpel was . . .
Nu jullie weer.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:28

Beste Bokkers,

Heb niet alle reacties gelezen dus ik val maar gelijk met de deur in huis. Ik ben erg tevreden over Antoine de Bodt. Ben er 1 maand geweest en getraind. Voor mij ongelooflijk wat hij doet met een paard.

Heb veel geleerd in die maand, van longeren tot recht richten van het paard. Door verkeerd te longeren maakt je meer kapot. De paarden reageren meer ontspannen wat tot uiting komt in de ruiter.

gr.

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:43

@intel_1x:
W is de 1e letter van zijn voornaam. Zijn volledige naam zal ik niet noemen.
Vooral omdat mensen niet verder kijken dan het plaatje van hun paard.
En er zijn te veel die graag hun paard in de krul willen zien lopen, ongeacht of het goed of slecht is voor hun paard.
De gebeurtenissen die achter de schermen zijn gebeurd worden niet altijd geloofd. Helaas. Het is nl zo'n rustige lieve geduldige man (denken ze).
Er zijn wel meer mensen (ook die de cursus bij AdB hebben gedaan) die lesgeven onder de naam AdB.
Het is belangrijk om na te gaan of die personen ook daadwerkelijk een paard die ze in de africhting hebben gehad, ook weer goed de deur uit zijn gegaan. Mooie verhalen ophangen kan nl. iedereen. En ga eerst kijken hoe de instructeurs zelf rijden. De meeste rijden meerdere paarden (van hun zelf of van klanten)
En inderdaad, de gecertificeerde instructeurs die vermeld staan op de site van paardenrecht zijn zo ver ik weet allemaal wel goed.
Er worden nu ook theorielessen gegeven. Welke instructeurs buiten de methode hebben een duidelijke visie van hun doel? Die hebben geen stappenplan. Durven daar niets over op papier te zetten, en durven een discussie niet aan te gaan. Te jammer.
Ik ken meerdere gecertificeerde instructeurs, en die durven de discussie wel aan, zien het soms bijna als hun roeping om de mensen wakker te schudden en daarmee paarden te helpen. Het blijft jammer dat de methode AdB in een negatief daglicht wordt gezet door mensen die de verkeerde instructeurs hebben, die alleen maar de naam AdB gebruiken om er zelf beter van te worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:34

pennylover10 schreef:
@intel_1x:
W is de 1e letter van zijn voornaam. Zijn volledige naam zal ik niet noemen.
Vooral omdat mensen niet verder kijken dan het plaatje van hun paard.
En er zijn te veel die graag hun paard in de krul willen zien lopen, ongeacht of het goed of slecht is voor hun paard.
De gebeurtenissen die achter de schermen zijn gebeurd worden niet altijd geloofd. Helaas. Het is nl zo'n rustige lieve geduldige man (denken ze).
Er zijn wel meer mensen (ook die de cursus bij AdB hebben gedaan) die lesgeven onder de naam AdB.
Het is belangrijk om na te gaan of die personen ook daadwerkelijk een paard die ze in de africhting hebben gehad, ook weer goed de deur uit zijn gegaan. Mooie verhalen ophangen kan nl. iedereen. En ga eerst kijken hoe de instructeurs zelf rijden. De meeste rijden meerdere paarden (van hun zelf of van klanten)
En inderdaad, de gecertificeerde instructeurs die vermeld staan op de site van paardenrecht zijn zo ver ik weet allemaal wel goed.
Er worden nu ook theorielessen gegeven. Welke instructeurs buiten de methode hebben een duidelijke visie van hun doel? Die hebben geen stappenplan. Durven daar niets over op papier te zetten, en durven een discussie niet aan te gaan. Te jammer.
Ik ken meerdere gecertificeerde instructeurs, en die durven de discussie wel aan, zien het soms bijna als hun roeping om de mensen wakker te schudden en daarmee paarden te helpen. Het blijft jammer dat de methode AdB in een negatief daglicht wordt gezet door mensen die de verkeerde instructeurs hebben, die alleen maar de naam AdB gebruiken om er zelf beter van te worden.

deze W heeft zijn instructie diploma van de I.S.P.H en deze W kan weldegelijk heel goed paard rijden en les geven, echter valt het niet bij iedereen in goeie aarde omdat het erg confronterend is

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:59

Confronterend voor het paard, bedoel je? Schrijf dan iig waarom het confronterend is.
En misschien kan jij me op andere gedachten brengen over zijn lesgeven en rijden.
Hoe gaat hij dan volgens jou te werk? Wat zijn de ideëen m.b.t. het rechtrichten? Wat is de basis waarvanuit hij werkt?
Waarom doet hij wat hij doet? AdB en volgelingen kunnen ten alle tijden uitleggen waarom ze wat op welk moment doen en WAAROM!
Rij zoals je rijden wilt. Ben wel benieuwd naar je reaktie.
Als de mens zo graag op een paard wil zitten, is het wel zo eerlijk om na te denken over hoe een paard in elkaar zit qua fysiek, mentaal en gedrag.
Ik heb er met name problemen mee als een paard niet doet wat je wilt of anders reageert als je verwacht, dat de ruiter niet naar de oorzaak zoekt.
Waarom wil een paard niet lopen, of juist vluchterig is, of dat hij kreupel is zonder dat de arts een oorzaak kan vinden, of een headshaker is, steigert of bokt, enz.
Meestal zal de ruiter de oorzaak niet bij zichzelf zoeken, want DAT IS PAS CONFRONTEREND!!!
Wel moet ik hierbij vermelden dat een goed passend zadel, hoofdstel (+bit), een goede hoefsmid en een onderhouden gebit, beweging en voeding heel belangrijk is. Dat is de basis voordat je uberhaupt op een paard moet stappen!
Laatst bijgewerkt door pennylover10 op 15-12-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:08

Dan vraag ik me ook direct af van wie je les gehad hebt, vast en zeker niet van Antoine zelf want die komt niet voor 30 euro.
Ik rijdt zelf nu aantal jaar volgens deze methode en dit heb ik nog nooit hoeven doen, niet bij Antoine zelf en ook niet bij 1 van zijn gecertificeerde instructrices.
Bij werkelijk alle paarden die ik gezien heb die op deze methode gereden worden is er werkelijk NIET 1 die er niet beter van geworden is.
Maar wel gesteld, alles valt of staat met 1. het correct overbrengen door de instructeur en 2. het correct uitvoeren door de ruiter.

maar dit verhaal zoals jij hier onder beschrijft raakt kant nog wal en heeft naar mijn mening helemaal niets met Antoine de Bodt te maken.

doei schreef:
Ik heb pas 1 les gehad in deze methode.

Heb zowat driekwartier met een jong geschoren paard stil moeten staan in de kou (en op die manier moet hij losser worden :? ).
Paardje heeft sinds hij 5 maanden geleden is ingereden nog nooit onwijs verzet getoond, nu begon hij te dribbelen, hevig met zijn hoofd te schudden (Lees als bijna me tanden eruit), te draaien en hij en ik vonden het echt niet kicken.

Waarom ik persoonlijk dacht dat hij zo ging schudden: Je zoekt contact met de mond en zodra je paardje dit aanneemt en loslaat geef je je contact weg (handen naar voren/ waslijnen :? ). Mijn paard stelde dit in ieder geval niet op prijs. De hele les draaide om stilstaan en nagevelijk "maken"??? VOORWAARTS- neerwaarts?... :? Stilstaan in de kou, gefreumel in zijn smoel en constant 70 kilo op je rug?...
Wij rijden gewoon op een andere manier als dit en ik kon er zelf de logica niet van vinden. De instructeur kan zelf goed rijden, maar ik snapte geen drol van dit hele systeem...

Wat wel weer baat had: Hoe wij normaal gesproke trainen kan hij soms stukjes het bit vastpakken (zegmaar 30% van het rijden, normaal en logisch voor een jong paard). Wanneer hij zegmaar het contact links wil ontwijken laat je hem juist naar rechts kijken totdat hij links weer aanneemt (al ben ik bang dat je daarmee de sterke kant uiteindelijk nog sterker maakt...)

Nee voor mij was dit echt een slechte eerste AdB ervaring! Correct me if I am wrong? Maar ik heb AdB op deze manier ervaren.

edit: Als cadeautje voor mijn les van 30 euro heb ik nu een paard dat bij halthouden met zijn hoofd gaat schudden en niet meer stil wilt staan (draaien). Kijk dat krijg ik wel weer goed, daar gaat het niet om... Maar ik had het gewoon liever niet gehad (is gewoon zonde) en heb spijt dat ik de les niet eerder heb afgekapt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:20

Moll schreef:
deze W heeft zijn instructie diploma van de I.S.P.H en deze W kan weldegelijk heel goed paard rijden en les geven, echter valt het niet bij iedereen in goeie aarde omdat het erg confronterend is

Nou de I.S.P.H. hoef je bij mij ook niet mee aan te komen, breek me de bek niet open. Als iets een belachelijke opleiding is die ze van mij mogen afschaffen is dat die wel.
Wij hebben verschillende paarden op stal (nu en gehad) die daar intern waren geweest tijdens de schooltijd van de leerlingen, heb nog nooit beesten gezien met zoveel problemen.
We hebben er nu nog 1 die is qua rijden zo verknipt in d'r kop dat die nooit meer onder t zadel komt, littekenweefsel in de mond, rug verziekt etc..
dus diploma van I.S.P.H. zou voor mij al reden genoeg zijn om juist niet met zo iemand in zee te gaan.

Kan iemand mij misschien per pb de naam van deze W geven? heb een hoop paardenvrienden in die regio en dan kan ik ze misschien behoeden voor misstappen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:24

W rijd werk ook samen met 1 van de grootste barokke klasiek ruiters in Duitsland, zeer vooraanstaande man waar iedereen over de wereld veel respect voor heeft, W. is een holistisch instructie, en heb persoonlijk in de wijze dat hij les geeft veel respect voor, nogmaals het is zeker niet voor iedereen weg gelegt.

dat paard waar je het over heb wil ik wel eens zien en eventueel mee werken, waar staat deze?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:16

Geloof niet dat we dat gaan doen. Beestje is nu drachtig, en die gaat eerst lekker een veulentje krijgen en daarna zien we wel verder.

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:04

Zie mijn vorige bericht.
@Moll: kan jij me dan antwoord geven op de vragen in mijn stukje over W en/of over zijn manier van rijden/lesgeven.
Tot nu toe krijg ik niets concreets te horen.

En wat me stoort is dat W de naam van Antoin de Bodt gebruikt, terwijl hij absoluut niet volgens die methode lesgeeft!
Meer info over zijn methode o.a. te vinden op www.paardenrecht.org en www.stalmireille.nl.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:26

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:35

pennylover10 schreef:
Zie mijn vorige bericht.
@Moll: kan jij me dan antwoord geven op de vragen in mijn stukje over W en/of over zijn manier van rijden/lesgeven.
Tot nu toe krijg ik niets concreets te horen.

En wat me stoort is dat W de naam van Antoin de Bodt gebruikt, terwijl hij absoluut niet volgens die methode lesgeeft!
Meer info over zijn methode o.a. te vinden op http://www.paardenrecht.org en http://www.stalmireille.nl.

W werk volgens de klassieke wijze, veel frans en duits, en dat W zich uitgeeft als instructie van AdB geloof ik echt niet, dar er bepaalde overeenkomsten zijn ja dat wel, zoals het paard tegen de richting terug sturen en onder de massa in balans brengen op een lange lijn

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:32

Klassieke wijze: ja, dat doet AdB ook. Er zijn zo velen die volgens de klassieke rijkunst lesgeven (ik heb je site bekeken en jij bent er dus 1 van?), en toch doen ze het allemaal anders.
Frans en duits? Wat zijn dan daar de kenmerken van?
Wat ik W zelf heb horen zeggen: geloof het of niet. Maakt mij niet uit.
En wat betreft: het paard tegen de richting terug sturen: wat bedoel je precies?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:05

ik trek wat u gehoord hebt niet in twijfel het verbaast mij.
en inderdaad ik ben ook klassiek kwa mijn rijden en les geven.
frans, of duits,
tja kijk de oude meesters er op na en je begrijpt wat ik daar mee bedoel.
tegen de richting terug sturen, bedoel ik mee dat men het paard weer in balans rijd, valt het links stuurt men recht en visa versa
Laatst bijgewerkt door Moll op 15-12-10 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:07

Hij bedoelt dat als een paard bv naar rechts valt, dus meer gewicht op de rechter schouder dan op de linker, je het paard iets naar links stuurt, zodat het paard zijn gewicht weer evenredig over links en rechts verdeelt.

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:46

Dat klinkt op zich logisch. Alleen niet duidelijk of dit op een rechte lijn gebeurt of op de volte?
Bovendien maak je dan volgens mij de lange (bolle) kant vh paard langer en de korte (holle) kant korter, en wordt alleen maar schever. Dmv oa contrastelling kan je dit oplossen, en de ruiter komt midden op het paard te zitten. (ruiter wordt vaak op de lange bolle kant gezet). Meer uitleg is te vinden op de eerder genoemde sites. Teveel om zomaar even op te schrijven.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:15

Verticale evenwicht herstellen kan zowel op rechte lijnen als op de volte. Alleen bepaald de grootte van de volte en het tempo de grootte van de hoek die het paard ten opzichte kan de grond kan en mag maken. Daarbij niet je vergeten dat de onderbenen van het paard slechts een maximale zijdelingse beweeglijkheid hebben van ongeveer acht graden. Maar het onderzoek in utrecht heb ik ook over gehoord. Uitkomst positief, paarden liepen rad tot frustratie en onbegrip van de onderzoekers. Er is ook nog een ander eerder onderzoek geweest met weegschalen onder de voorbenen van het paard. Hieruit bleek dat er per voorbeen zelfs een gewichts verschil van 100! Kilo per been kan zijn. Het meeste gewicht en dus de grootste kans op kreupelheid/overbelasting was altijd aan het voorbeen aan de bolle/lange zijde. Of de heren doktoren blij zijn met deze resultaten valt nog te bezien. Simpelweg omwille van broodwinning.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:39

zeer intresant waar kan ik dit terug vinden of lezen?