bang om te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ravel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:53

Je kunt met ze wandelen als ze geen ijzers hebben.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:24

Start met grondwerk, leer je paard 'lezen', zo voorkom je verrassingen en ga je je veel geruster voelen! Als de band met je paardje in orde is, is de kans dat er iets misgaat ook veel kleiner, omdat jij hem goed leert lezen en kunt afstappen VOOR het misgaat! Want dat is exact wat je moet doen, ben je bang, dan blijf je er vanaf, angst is belangrijk, het houd je veilig, en vertelt je iets! Volg het, probeer er over te geraken door grondwerk!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:43

Ik sluit me aan bij tonidressuur; GRONDWERK. Er zijn een paar goede boeken over geschreven dus dat moet wel lukken en anders op zoek naar een instructrice! De meeste klassieke dressuur instructrices geven ook grondwerklessen aan het kaptoom. Is onwijs leuk om te doen en je richt je paard ook nog eens recht zonder dat je erop zit.

nl_t

Re: bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:04

Hey
als ik jou was zou ik gewoon beginnen met je vertrouwen terug krijgen door op je haf te rijden als je weer helemaal 100 procent vertrouwen heb kun je onder begeleiding (les)op je draakje gaan!

Cora62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:38

Ik sluit me aan bij het grondwerk. Ik heb sinds 3 maanden een ijslander die na 5 dagen niet zo lief bleek te zijn als verwacht. Ik heb via via iemand gevonden die me helemaal vanaf de basis liet werken. Ik liep alleen maar door de bak en dan halt houden en achteruit lopen. Later zijwaarts en draf. Na een paar weken pas er weer op zitten. En nu nog steeds voor ik ga rijden, eerst grondwerk al is het maar 5 of 10 minuten. Vraag rond wie er goed les geeft en geduldig is zonder oordelen. En kijk vooral of jij vertrouwen in die persoon hebt. En geloof me ik ben geen held en voor mijn paard de leider.

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:18

Hee,

Wat rot! Vooral als het je eigen paardje is, waar je wel nog steeds super dol op bent..
Ik heb hetzelfde, maar dan met een manege paardje. Ben paar maanden geleden erg hard gevallen. Kon amper ademhalen, omdat ik vol op m'n rug viel. Vervolgens heb ik 3/4 weken niet gereden. De 1e keer dat ik weer ging rijden heb ik op een rustig, lief paard gereden die nooit (zeg nooit nooit natuurlijk, maar vooruit) iets 'geks' doet. Ging prima, maar ik was zelfs op dit makke, brave, makkelijke paard bang! Week er na toch maar weer op het paard gegaan waar ik van af was gevallen. Gewoon omdat ik dol op dat paardje ben en ik het hem ook eigenlijk niet kwalijk kon nemen. Ging redelijk, ook al was ik wel bang (trillerig en ik kon serieus wel huilen toen ik moest opstappen). Maar.. Het ging goed! Ik rijd trouwens na mijn val wel ALTIJD met een rugband. Dat voelt wel IETS veiliger.. 3/4 weken later voelde ik me steeds meer op m'n gemak, ging steeds ietsje beter.. TOTDAT er een zwaan langs vloog met best wel veel lawaai (en het was donker in de bak).. Het was logisch dat hij er van schrok, ik kan het hem echt totaal NIET kwalijk nemen. Hij maakte een paar gekke sprongen, een enorme schijnbeweging en ik lag weer kermend op de grond. Iedereen zei: "Stap er maar meteen weer op, want anders durf je dit nooit meer". Ik had wel pijn en ik was doodsbang, maar ik ben er wél weer opgestapt. Ik heb met tranen in m'n ogen op het paard gezeten en enige wat ik dacht was: 'Niet rennen, niet rennen, blijf stappen, AJB blijijf stappen.." En goddank bleef 'ie idd braaf stappen, maar ik zag wel zijn hoofd alle kanten op draaien (kijken of er niks engs meer was) en hij hijgde nog een soort na van het rennen daarvoor. Was echt niet fijn allemaal.. En nogmaals; ik neem het hem allemaal niet kwalijk. Ik snap 100% dat hij schrok, maar ik ben zo bang geworden! En niet alleen voor hem, maar gewoon voor alle paarden.

Ik rijd nog steeds paard (zelfde paardje), maar de lol is er wel een beetje vanaf moet ik eerlijk zeggen. Elke keer dat ik er op zit denk ik: "Als dit maar goed gaat". En als een ander paard gaat rennen of ik zie een eend, zwaan, konijn, whatever dan zit ik als een mongool op m'n paard (veel te ver naar voren, m'n benen heel raar en al m'n spieren in m'n lijf aangespannen). Zo dom! Want vroeger KON ik redelijk netjes rechtop zitten enz. Nu lukt me dat gewoon niet meer.

Ik ben wel van het grondwerken; je bouwt daarmee weer een band met je paardje, je gaat hem weer vertrouwen. En andersom creëer je ook een soort respect van hem. Ik hoop dat alles goed komt. Ik wens je heel veel sterkte!

Xxx

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:20

Cora62 schreef:
Ik sluit me aan bij het grondwerk. Ik heb sinds 3 maanden een ijslander die na 5 dagen niet zo lief bleek te zijn als verwacht. Ik heb via via iemand gevonden die me helemaal vanaf de basis liet werken. Ik liep alleen maar door de bak en dan halt houden en achteruit lopen. Later zijwaarts en draf. Na een paar weken pas er weer op zitten. En nu nog steeds voor ik ga rijden, eerst grondwerk al is het maar 5 of 10 minuten. Vraag rond wie er goed les geeft en geduldig is zonder oordelen. En kijk vooral of jij vertrouwen in die persoon hebt. En geloof me ik ben geen held en voor mijn paard de leider.

Hee Cora62, deed je een bepaalde methode van grondwerk? Zoals bijvoorbeeld parelli?

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:21

Oh ja!
Het is misschien ook een idee dat iemand hem aan de longeerlijn houdt en dat jij er dan op gaat. Dan voel je je vast veiliger..?

Xx Succes he!

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:32

Wat rot..
Probeer weer wat vertrouwen terug te krijgen in je paard door hem vaak te poetsen longeren enz.
Ga gewoon een keer stappen aan de longe en ga er dan opzitten. ga dan steeds een stapje vedder.. zorg dat je paard ook weer vertrouwen in jou krijgt..

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:40

begin gewoon met grondwerk en laat het rijden even maar wacht niet te lang voor je opstapt (je hoeft dan heus niet een uur te rijden maar gewoon even stappen aan de longe ofzo zo kan je verder gaan tot je weer een stukje los durft te rijde
heelveel sucses

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:36

ou ik ben allen bang om te rijden als ze nog niet goed door zijn gereden :+
maar ik wil wel beeter :D

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:46

Ik denk dat je het vooral moet overwinnen.
En alles wat je niet op je bwp durft moet je niet meenemen naar je haflinger ;)
Laat die vriendin van je anders even op bwp rijden, en dat jij hem later weer kan overnemen. Je haflinger kan er natuurlijk helemaal niks aan doen,, zorg dat je je vertrouwen terug krijgt op de haflinger en pak daarna de bwp weer op, maar zorg dan wel dat er iemand bij is ;)

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:49

Je angsten overwinnen. Gewoon opnieuw beginnen. Elkaar weer opnieuw vertrouwen, dus beginnen met wandelen, extra lang poetsen, dan alleen een rondje stappen en zo steeds een stapje verder gaan. Ik hoop dat je weer alles durft !

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:20

Neem je tijd en ga weer genieten van je paard. Grondwerk geeft jezelf ook weer vertrouwen.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:55

Leer je paard begrijpen, grondwerk kan een hoop oplossen. Rustig blijven, niet bang zijn en bijvoorbeeld denken aan mooie herrineringen met je paard. Als je hem weer helemaal vertrouwd, dan kun je weer beginnen met rijden.