Draver leren galopperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: Draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:14

Op de manege hadden we ook een draver, die probeerden we meestal vanaf halt of stap aan te laten springen in de galop, anders ging ie zo hard draven (dat doorzitten ook niet makkelijk is) of op een volte.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:02

Goede tip hierboven, zo heb ik het ook nog een tijdje gedaan! Zo voorkom je een hoop gestress en het is verbazend hoe goed paarden aan kunnen springen in galop vanuit stap. Zo kan je de galop bevestigen zonder dat je er te veel stress in brengt.

Angeliiquexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:20

met die van mij is het idd ook zo gegaan dat hij eerst het commando kende, en toen onder het zadel rustig aansprong. hij ging toen wel als een vis door de bak, dus ben ik buiten rechtuit verder gaan oefenen, om zn balans te verbeteren. maar die tips om het buiten aan te leren was bij ons zeker fout gegaan, in het begin sprong hij met een flinke sprong aan en zat er echt geen rem meer op als hij eenmaal in galop zat :p

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:31

Het heeft bij mij zeker een jaar geduurt voordat ik uberhaupt aan galoperen dacht.
Ik wilde eerste de stap en draf helemaal onder controle hebben en gewoon beheerst de bak door kunnen rijden.
Toen dat er eenmaal goed in zat, ben ik op de volte gaan oefenen met aanspringen.
De eerste keer heeft ze misschien maar 5 passen gegalopeerd, maar ik heb dr meteen goed beloond, en ben niet veder blijven zueren.
de galop was (zeker in het begin) erg zwaar voor haar en vergde zoveel van dr spieren dat ik dr niet wilde overvragen.
Dus elke dag deden we een paar pasjes galop meer. En elke keer maakte we de volte een stukje groter totdat we de gehele bak rond gingen.
In het begin zag de galop er overigens echt niet uit, plat door de bocht etc. Maar dat ze eenaal goed en makkelijk in galop aanspring ben ik haar in tempo gaan terug rijden. Ze kan nu op elk tempo galoperen die ik van dr vraag, al moet ze praktisch op dr plaatst blijven staan, dan lukt dat dr nog.

Maar mocht je nou wat onzeker zijn of je dit gaat lukken, ga dan gewoon hulp vragen van een instructeur.
Met begeleiding erbij gaat het vaak toch stukken makkelijker en beter,omdat er dan verteld wordt wat je het beste kan doen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:59

Germatje schreef:
amillia schreef:
Ik zou eerlijk gezegd heel anders beginnen, nl aan de longe... en daar dan een stemcommando aan koppelen en dan gebruiken om het onder het zadel voor elkaar te krijgen

Mee eens, eerst aan de longe goed bevestigen. Onder het zadel goed sterk maken in stap en draf, zorgen dat de achterhand er bij komt. Door middel van ontspannen verzameling.
Veel succes!

Hoe wil je iets bevestigen dat eerst is afgeleerd? Dan kan je niet gecontroleerd proberen te doen! Het dier moet eerst leren --> maakt niet uit hoe, maar gallop is niet iets slechts! pas dan kan je er een hulp aan koppelen, dan lukt je echt niet zomaar aan de longe.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:01

ik heb zelf een draver van 5 jaar,toen ik hem kreeg was hij 4 en heb hem ingereden,
ik heb hem de galop aangeleerd met de dubbelle long en dat ging super.
mischien is dit een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:00

Karlijn, de galop wordt niet afgeleerd. De galop wordt alleen niet gevraagd en getraind. Betekend niet dat ze niet kunnen galoperen, maar wel dat ze geen balans en kracht hebben om het zomaar onder het zadel te kunnen. Aan de longeerlijn de galop trainen en rust en kracht er in krijgen helpt dus wel voor veel paarden.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:02

@ Karlijn; Ik ben van mening dat het logisch is om er meteen een commando aan te koppelen. 'let op galop' en hup. Dan weet hij toch sneller wat de bedoeling is?

Toevallig heb ik met een vriendin samen een draver vandaag voor het eerst een stukje laten galoperen, meteen commando er aan en 3 stappen galop.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:15

Germatje schreef:
@ Karlijn; Ik ben van mening dat het logisch is om er meteen een commando aan te koppelen. 'let op galop' en hup. Dan weet hij toch sneller wat de bedoeling is?

Toevallig heb ik met een vriendin samen een draver vandaag voor het eerst een stukje laten galoperen, meteen commando er aan en 3 stappen galop.

Het wordt niet alleen niet getraint maar ook afgestraft, dus ik denk dat je wel verschil hebt in de dravers die het nog wel kunnen en de groep die het echt niet meer snapt. Dan heb je aan een lang stuk buiten meer dan een longeerring in mijn ogen. De TS'er zegt dat het is afgeleerd, dus ik gok er niet op dat het dier zomaar in gallop springt, ook al zijn de spieren goed teruggetraint (paard is lichamelijk mogelijk om te galloperen). Er zijn genoeg dravers die echt goed in draven getraint zijn die gewoon niet kunnen galloperen op het moment dat ze uit training komen ivm de spieropbouw. Ik zeg niet dat je er geen commando aan moet koppelen maar wel het dier moet laten begrijpen wat de gallop is en ik denk niet dat je dat altijd red aan de longeerlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 07:35

Ik val in herhaling denk ik, maar toch: Galop wordt niet afgeleerd en al helemaal niet afgestraft, het wordt alleen niet gevraagd en getraind.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:11

Galop wordt inderdaad niet afgeleerd (en door de meeste trainers ook neit afgestraft, ze worden echter wel meteen terug genomen zodra ze gaan galoperen).
Alleen in de training wordt het niet gevraagt, waardoor het voor het paard heel moeilijk te begrijpen is dat hij moet gaan galoperen als een mens met m aan het trainen is.
Ik heb op een drafstal gewerkt en daar gingen de paarden toch wel degelijk lekker galoperen als je ze buiten losgooide.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:18

Bij ons op de draverstal krijgt een aantal paarden zelfs galoptraining op het strand, dus dat ze nooit mogen galopperen is onzin en ervoor gestraft worden ze al helemaal niet. Tis alleen ff lastig voor ze om de balans te vinden met iemand op hun rug.
Mijn eigen paarden heb ik eerst het galopcommando aangeleerd aan de longe, daarna ging het onder het zadel vrij simpel, al kost het dan nog heel veel tijd en moeite om het goed bevestigd te krijgen. Niet omdat ze niet willen, maar de techniek is voor hen soms wat lastiger. Met veel geduld kom je een heel eind ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:34

wordt idd heel moeilijk maar veel suc6 ermee gwn door blijven gaan want als ie het eenmaal kan krijg je er ook veel voor t erug <3

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:02

WendyBZ schreef:
Ik vind het juist helemaal niet prettig om buiten te beginnen met galopperen, omdat dat vaak een ongecontroleerde galop is. Net zoals erin laten vallen vanuit draf, vind ik ook geen goed plan :n Ik ga juist op de volte of vanuit een bocht. Mijn eigen merrie heb ik veel met overgangen gedaan, halthouden-stap-draf-galop en weer terug en overnieuw. Niet meteen verwachten dat ze hele stukken kunnen galopperen maar beginnen met kleine stukjes.

inderdaad

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:34

Judith_ schreef:
Ik ben heel erg benieuwd hoe je aan die informatie komt?

Vrijwel geen enkele trainer slaat de galop bij zijn paarden er uit. Dravers zijn meestal ook helemaal niet bang op te galoperen, het wordt alleen niet gevraagd in de trainen.

de meeste trainers die specifiek dravers voor op de baan trainen, doen dat wel, hoor! het is namelijk zo dat als het paard toch galopeerd in een wedstrijd, het gediskwalificeert (of hoe je het ook schrijft...) wordt... als ze in de training galoperen, worden ze heel erg gestraft, soms pijnlijk. en dus zijn sommigen nu bang om weer gestraft te worden

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:16

Ik vraag me toch echt af bij wie degene op stal zijn geweest die denken dat elke draver maar afgestraft wordt als het gaat galoperen.
Er zullen er gerust bij zijn die dat doen hoor, maar echt het over grote deel van de trainers straft hun paard echt niet als ze een paar galop sprongen maken.
Ja ze zijn inderdaad gediskalificeerd als ze galoperen, maar daar gaan ze juist extra op trainen om dat te voorkomen in de toekomst. Het eruit slaan of hoe ze het verder ook willen straffen heeft totaal geen zin.
Want voordat ze het paard weer goed terug hebben genomen om het te straffen ben je al veel te laat. En het paard straffen op het moment dat ie galopeerd heeft helemaal geen zin want dan gaat het alleen maar harder galoperen. Dat realiseerd een trainer zich ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:22

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:55

Dat afstraffen is echt zo'n onzin! Wat Kimmie1974 ook zegt: er zijn zelfs trainers die hun dravers galoptraining geven!! En dat wordt ook echt gedaan bij de allerbeste trainers van de wereld. En die paarden weten echt wel wanneer ze niet moeten galopperen: als ze voor de sulky staan....

Mijn eigen paard heb ik vooral eerst sterker gemaakt in zijn achterhand. Een koerspaard wordt namelijk getraind om een lange loop te hebben met veel stuwend vermogen. Voor de galop is verzameling nodig met dragend vermogen. Daar zijn heel andere spieren voor nodig. Die zullen dus ook moeten gekweekt worden. Zelf heb ik de methode gebruikt dat ik het eerst aan de longe heb geleerd en daarna op een volte beginnen. Het gaat nog niet zo goed, maar dat ligt meer aan mijn gebrek aan talent... :+

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:16

Tja, de galop is eruitgeslagen he! wat ik nu doe is de draf eruit rammen en de galop en stap gaan daardoor steeds beter :+
Nee, alle gekheid op het welbekende stokje.
Elke draver heeft zijn voorkeur en leert het op zijn eigen wijze.
Met eentje ben ik bijvoorbeeld veel heuvelopwaarts gaan rijden en daar omhooggalopperen gezien de galop heuvelopwaarts een makkelijkere gang is.
De ander heb ik inderdaad in de bak op de volte gezet en zo de galop geoefend.
Heel erg hard laten draven en net zolang doordrijven tot ze in een soort halve (ren) galop zitten lijkt me wat onverstandig omdat ze erg druk hiervan kunnen worden en terugrijden wat moeilijk wordt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:41

Toen ik mijn draver net had kon ze ook alleen buiten op rechte stukken galopperen en dat ging best hard en ongecontroleerd, ik kon haar makkelijk terug naar draf rijden maar de galop zelf was ongecontroleerd, lastig uit te leggen zo.
Ik heb haar tijdens buitenritten duidelijk gemaakt dat de galop goed was door elke keer uitvoerig te belonen. Daarnaast ben ik er een stemcommando en beenhulpen bij gaan geven die ik uiteindelijk in de bak ben gaan toepassen. Het heeft toch wel anderhalf jaar geduurd voordat de galop volledig onder controle was, inmiddels kan mevrouw ook erg mooi verzameld galopperen.
Hoe je het bij jouw paard aanpakt moet je toch zelf beslissen, ik denk dat hier al genoeg methodes zijn genoemd die mogelijk zijn en je zal zelf moeten kijken wat het beste bij jou en je paard past.
Succes!