Aanrijden van een jong paard dat al zadelmak is.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:41

ik heb geen idee waar dit over gaat haha.. :+

geerke

Re: Aanrijden van een jong paard dat al zadelmak is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:51

als je (goede) begeleiding krijgt is er toch niets aan de hand?
Ik weet niet welk nivo jij hebt....er kan inderdaad veel misgaan.
Van scheef gereden paarden tot nog veel meer.Soms niet te herstellen schade.
Je moet weten wat je doet,maar ook een flnke dosis ervaring hebben om dingen te zien en problemen voor te zijn.
Daarom een goede begeleiding....er zijn trouwens genoeg instructrises die het nieteens zien als een paard bijvoorbeeld scheef loopt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:44

Johanna59 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Daar wil ik even ingrijpen. Een paard dat mentaal rijper is, is niet moeilijker in te rijden. Het is stabieler, kan zich langer concentreren, en is echt klaar om te gaan werken.

Op het moment dat je het moeilijker vind zo'n paard in te rijden, doe je iets verkeerd. Een jong paard overdonderen of geweld gebruiken en zo misbruik maken van het feit dat zo'n dier nog maar een kind is, vind ik echt not done.

Ervaring hiermee?

Waarom gaan kinderen dan zo jong naar school en niet pas als ze achttien zijn?

School is iets heel anders. Kinderen worden nog begeleid bij iedere stap. Schooldagen zijn ook niet zo lang als werkdagen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat het op driejarige leeftijd nog niet goed voor de botten is om te gaan rijden.
Natuurlijk kun je met een jong paard af en toe spelenderwijs iets doen. Zadeltje op, een keer een bit in de mond hebben. Verkeersmak maken, mischien eens aan de lange lijnen lopen als 'ie het mentaal aankan. Maar dat alles zo kort dat het past binnen de spanningsboog die een dier op dat moment heeft. Ze kunnen zich gewoon niet zo veel en lang concentreren, en worden dan afgedaan als "lastige pubers".

En ja zeker ervaring hier mee. 3 of 5 is een wereld van verschil, 3 zou ik niet meer doen maar 5 is zalig. Zeker met de juiste basis, wil zo'n paard voor je werken, kan zich makkelijk een half uur concentreren, en leert snel dingen aan.