Actiever maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:40

Eciara schreef:
Ik had dat niet neergezet hoor ;) Maar begreep helemaal wat je bedoelde ;)
Gewoon super vaak doen!

Weet ik, was meer gericht aan de persoon die dat wel had gedaan. ;)
Hoe gaat het nu met je paardje?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:47

Je kan het super vaak doen, maar als de techniek niet klopt bereik je er weinig mee,
Het dier moet leren zijn achterhand te gebruiken , dus voorwaartser worden in zijn beweging en dan word hij vanzelf actiever, als je zomaar doe loos over gangen gaat maken, dan heb je grote kans dat hij gewoon op de voorhand blijft lopen.
Dus neem les van iemand die jou kan helpen of leren hoe je technisch je paard beter rijd en ook jou gevoel ontwikkelen, door jou ook te leren wanneer je een aanwijzing geeft, je kan overgangen rijden maar als je op een verkeerd moment aandrijft kan het paard er niks mee en word bot op het been zoals zoveel paarden en zal dus ook niet op de achterhand gaan lopen, want weet hij veel wat jij bedoelt, als jij denkt een aanwijzing geeft op het voorbeen om het achterbeen te activeren dan zul je nooit hoger in tempo komen, tenminste niet op de juiste manier, dus leer wanneer je de benen kan controleren en ga niet zomaar doelloos been geven.
Maar dan zul je je eigen ruitergevoel moeten ontwikkelen en dat is veel aan jezelf werken en vooral ook de theorie leren,

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:13

midgie schreef:
Je kan het super vaak doen, maar als de techniek niet klopt bereik je er weinig mee,
Het dier moet leren zijn achterhand te gebruiken , dus voorwaartser worden in zijn beweging en dan word hij vanzelf actiever, als je zomaar doe loos over gangen gaat maken, dan heb je grote kans dat hij gewoon op de voorhand blijft lopen.
Dus neem les van iemand die jou kan helpen of leren hoe je technisch je paard beter rijd en ook jou gevoel ontwikkelen, door jou ook te leren wanneer je een aanwijzing geeft, je kan overgangen rijden maar als je op een verkeerd moment aandrijft kan het paard er niks mee en word bot op het been zoals zoveel paarden en zal dus ook niet op de achterhand gaan lopen, want weet hij veel wat jij bedoelt, als jij denkt een aanwijzing geeft op het voorbeen om het achterbeen te activeren dan zul je nooit hoger in tempo komen, tenminste niet op de juiste manier, dus leer wanneer je de benen kan controleren en ga niet zomaar doelloos been geven.
Maar dan zul je je eigen ruitergevoel moeten ontwikkelen en dat is veel aan jezelf werken en vooral ook de theorie leren,

Oke bedankt!

Ik heb les dus gaat goed komen! Was gewoon benieuwd naar andere oefeningen!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:18

Sunshine1987 schreef:
Eciara schreef:
Ik had dat niet neergezet hoor ;) Maar begreep helemaal wat je bedoelde ;)
Gewoon super vaak doen!

Weet ik, was meer gericht aan de persoon die dat wel had gedaan. ;)
Hoe gaat het nu met je paardje?

Ik heb nog niet kunnen rijden door het weer :( woensdag weer beginnen!

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:52

hoi,
om je paard actiever te maken is het belangrijk om veel overgangen te rijden,
als hij de eerste x niet op het been reageerd geef je hem meteen een tik met de zweep.
als je dit een paar x doet zal hij vortaan de eerste x op je been reageren.
groetjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:49

tess18 schreef:
hoi,
om je paard actiever te maken is het belangrijk om veel overgangen te rijden,
als hij de eerste x niet op het been reageerd geef je hem meteen een tik met de zweep.
als je dit een paar x doet zal hij vortaan de eerste x op je been reageren.
groetjes.

Zeker moet het paard gaan reageren op je been hulp. maar wanneer geef je been en wanneer kan het paard er wel wat mee en wanneer niet?
Als je als ruiter je daar niet van bewust ben zul je het paard ook niet op een eerlijke manier kunnen vertellen wat je nou eigenlijk bedoelt en zal hij tegen de druk in komen en niet activer gaan worden , miss zelfs nog langzamer worden of zelfs gaan staken en helemaal niet meer willen lopen, dat is een normalen natuurlijke reactie erg frustrerend voor de ruiter, maar wel een hele grove fout van de ruiter zelf .

Dussss

Re: Actiever maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:53

Inderdaad maar zo valt er over alles wel wat te zeggen toch :D Dat is gewoon een kwestie van leren en kijken!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:00

Denk eraan dat je ook in het overgangen rijden veel variatie houdt. Ga daarin schakelen. Even uitgaande van het basistempo in bijvoorbeeld de draf, kun je ervoor kiezen in drie keer voorwaarts te schakelen om daarna bijvoorbeeld in twee keer terug te schakelen. Op deze manier hou je het 'spannend' voor je paard.
Deze manier heeft ontzettend goed geholpen bij mijn paard. Daarnaast is het niet belangrijk hoe lang je traint. Wanneer je paard lekker voorwaats is en goed aan je been, zou je ervoor kunnen kiezen om op dat moment te stoppen. Ook al is dat al na 20 minuten. Je paard hoeft niet elke keer 'moe' gereden te worden. Die ene moeilijke oefening die je misschien in je hoofd had om te trainen, zou ook een volgende keer kunnen. Zo hou je het werk voor je paard leuk en dat is ook een belangrijke factor om je paard actief te krijgen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:02

HelgaV schreef:
Denk eraan dat je ook in het overgangen rijden veel variatie houdt. Ga daarin schakelen. Even uitgaande van het basistempo in bijvoorbeeld de draf, kun je ervoor kiezen in drie keer voorwaarts te schakelen om daarna bijvoorbeeld in twee keer terug te schakelen. Op deze manier hou je het 'spannend' voor je paard.
Deze manier heeft ontzettend goed geholpen bij mijn paard. Daarnaast is het niet belangrijk hoe lang je traint. Wanneer je paard lekker voorwaats is en goed aan je been, zou je ervoor kunnen kiezen om op dat moment te stoppen. Ook al is dat al na 20 minuten. Je paard hoeft niet elke keer 'moe' gereden te worden. Die ene moeilijke oefening die je misschien in je hoofd had om te trainen, zou ook een volgende keer kunnen. Zo hou je het werk voor je paard leuk en dat is ook een belangrijke factor om je paard actief te krijgen.

Oke thnx! Dat vind ik een goede om in 3 tact naar voren en dan weer terug 1 of 2.
Inderdaad ik train ook nooit zelfde tijd soms stop ik zo maar soms ga ik ook juist door omdat het zo lekker gaat, lijkt me ook niet verkeerd.

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:18

misschien je voer veranderen. en beginnen met trainen boven je tempo te rijden. als de terug komt weer been en door blijven rijden.
zo word je paardje activer van achter en komt ook nog is aan de voorkant omhoog omdat de achterhand er onder gaat en word ze aan de voorkant makkelijker met nageven